رفتن به مطلب

بررسی مزایا و معایب استفاده از لامپ های کم مصرف


ارسال های توصیه شده

به گزارش پارس لایف مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفاتر «مطالعات انرژی، صنعت و معدن» و «زیربنایی» این مرکز با بیان این مطلب که لامپ های کم مصرف بیش از ۲۰ سال است که در دنیا متداول شده و در اماکن مختلف مورد استفاده قرار می گیرند افزودند: در واقع به دلیل مصرف انرژی پایین، این نوع لامپ ها در مقایسه با لامپ های رشته ای ، بسیار مورد استقبال قرار گرفته و استفاده از آنها رایج شده است.

اما مصرف این نوع لامپ ها به دلیل جیوه موجود در آنها و همچنین پرتوهای فرابنفشی که تولید می کنند ، همواره با نگرانی هایی توام بوده و اکنون پس از سپری شدن سال ها از مصرف این لامپ ها، عوارض منفی آنها بر سلامت انسان – هم به دلیل جیوه موجود و هم به علت پرتوهای فرابنفش به کار رفته در آنها – مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

آنچه با اطمینان می توان گفت این است که متخصصان در مورد سمی بودن جیوه موجود در این لامپ ها اتفاق نظر دارند ، اما سوال هایی درباره میزان جیوه و اشعه فرابنفش این لامپ ها و دست یافتن به اینکه چه میزان و چه حجمی از آنها در بروز سرطان تاثیر دارند مطرح شده اند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این گزارش می افزاید: این نکات که همگی نشان از نگرانی ها و ابهامات پیرامون استفاده از لامپ های کم مصرف دارند بیانگر استفاده نکردن از این لامپ ها نیست، بلکه وقتی استفاده از یک ابزار عمومیت دارد و در عین حال نگرانی هایی از نظر تاثیر بر سلامت انسان ، پیرامون آن مطرح می شوند باید بررسی و تحقیق و اطلاع رسانی بیشتری هم در آن خصوص صورت گیرد یا راهکارهایی بیان شوند تا عوارض هر چند احتمالی شان کاهش یابند. استفاده از لامپ های کم مصرف به دلیل صرفه های اقتصادی که در طولانی مدت دارند در همه جای دنیا به طور وسیعی رواج دارد این در حالی است که بنابر اذعان متخصصان امر سلامت، نور این لامپ ها می تواند عوارضی برای افراد داشته باشد.در کشور ما نیز این لامپ ها به خاطر کم مصرف بودن شان ، در بین مردم طرفداران زیادی دارد و در سطح وسیعی از ادارات، کارخانه ها و منازل استفاده می شوند و از این رو باید درباره مضرات و خطرات ناشی از این نور اطلاع رسانی کافی انجام شود. یادآوری این عوارض و مشکلات هر چند هم اندک باشد، ضروری است و باید راهکارهای لازم برای کاهش عوارض آن ارائه شوند در عین حال باید به خاطر داشت که این لامپ ها بسیاری از عوارض شان را در بلندمدت نشان می دهند به صرف اینکه هم اکنون عارضه ای دیده نشده است، نباید از آسیب هایی که ممکن است در بلندمدت ظاهر شوند غافل شد.استفاده از لامپ های کم مصرف بدون شک از نظر مصرف کمتر انرژی مطلوبند اما متخصصان پوست به این نتیجه رسیده اند بهتر است در محل هایی که افراد مرتبا در آنها حضور دارند این لامپ ها به صورت مستقیم استفاده نشود و لامپ ها داخل حصار قرار بگیرند تا هم در مصرف انرژی صرفه جویی شده باشد و هم اینکه به سلامت مردم آسیبی وارد نیاید.

 

مرکز پژوهش ها همچنین تصریح کرد که متاسفانه به علت تاخیر آموزش بعد از ورود تکنولوژی در کشور ، آگاهی مردم از این خطرات کافی نیست، ضمن اینکه متاسفانه هنوز پروتکل جمع آوری این لامپ ها را نیز در کشور نداریم ضمن اینکه به علت پرداخت یارانه از سوی دولت برای این لامپ ها، با مصرف فراوان و به همین نسبت خطرات بالای این نوع لامپ ها در جامعه مواجهیم البته قطعا استفاده از لامپ های رشته ای قدیمی به جای این لامپ ها کار عاقلانه ای نیست، زیرا لامپ های رشته ای قدیمی بیش از نور، گرما تولید می کنندو از نظر اقتصادی هیچ توجیهی ندارند.

 

در کشورهای پیشرفته صنعتی مانند آمریکا، استرالیا و کانادا عمر مفید لامپ ها از ۵ تا ۱۰ هزار ساعت عنوان شده است و مصرف کننده پس از پایان زمان عمر مفید لامپ، آن را به مراکز بازیافت تحویل می دهد تا به روش های خاصی معدوم شود، اما متاسفانه در ایران مصرف کننده به دلیل نبود آیین نامه ها یا پروتکل ملی تا زمان شکسته نشدن از آن استفاده می کند .

 

 

ضمن اینکه هیچ گونه مدیریتی در خصوص این گونه پسماندها که جزء پسماندهای ویژه و خطرناک قرار می گیرند ، صورت نمی گیرد . این امر در حالی است که قانون مدیریت پسماند در کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و لازم الاجراست، اما متاسفانه توجه کافی به این مقوله مهم نمی شود.

لذا باید پروتکلی در زمینه استفاده صحیح و معدوم کردن لامپ های کم مصرف در کشور تدوین شود. این پروتکل که می تواند ضامن سلامت محیط زیست باشد باید از سوی وزارت نیرو و با همکاری وزارتخانه های صنعت ، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و در سطح ملی اجرایی شود.

منبع:پارس لایف

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...