رفتن به مطلب

آنالیز تصمیم گیری


ارسال های توصیه شده

دوستان بهتره از این به بعد سوالات ومطالب مربوط به آنالیز تصمیم گیری اینجا مطرح کنید...:w16:

 

امیدوارم بتونیم به همدیگه کمک کنیم...:a030:

 

 

به طور كلي تصميم گيري يك فرآيند ذهني است كه تمام افراد بشر در سراسر زندگي خود با آن سرو كار دارند. فرآيند تصميم گيري در پرتو فرهنگ، ادراكات، اعتقاد و ارزش ها نگرش ها، شخصيت، دانش و بينش فرد صورت مي گيرد و اين عوامل بر يكديگر تأثير متقابل دارند. در مديريت معاصر تصميم گيري به عنوان فرآيند حل يك مسأله تعريف شده است و اغلب به تصميم گيري، حل مسأله نيز گفته مي شود. مي توان گفت تمام فعاليت ها و اقداماتي كه در همه زمينه ها توسط افراد بشر انجام مي شود، حاصل فرآيند تصميم گيري است.

لینک به دیدگاه

تصميم‌گيري يکي از مهمترين و اساسي‌ترين وظايف مديريت است و تحقق اهداف سازماني به کيفيت آن بستگي دارد. به طوري که از نگاه يکي از صاحبنظران حوزه تصميم‌گيري هربرت سايمون، تصميم‌گيري جوهر اصلي مديريت است. يکي از تکنيک‌هاي تصميم‌گيري با استفاده از داده‌هاي کمي تصميم‌گيري چندمعياره مي‌باشد. مدير با استفاده از تکنيک‌هاي تصميم‌گيري چندمعياره مي‌تواند با در نظر گرفتن معيارهاي متفاوت براي تصميم‌گيري که گاهاً با يکديگر در تعارض هستند، به طريقي عقلايي تصميم سازي نمايد. تصميم‌گيري چندمعياره (MCDM) به دو دسته تصميم‌گيري چندشاخصه (MADM) و تصميم‌گيري چندهدفه (MODM) تقسيم مي‌شود. مدل‌ها و تکنيک‌هاي تصميم‌گيري چند شاخصه به منظور انتخاب مناسب ترين گزينه از بين m گزينه موجود بکار مي‌روند. در MADM معمولا داده‌هاي مربوط به گزينه‌ها از منظر شاخص‌هاي مختلف در يک ماتريس نمايش داده مي‌شود. مدل‌هاي تصميم‌گيري چندشاخصه از نظر نوع شاخص‌هاي مورد نظر به مدل‌هاي جبراني و غيرجبراني تقسيم مي‌شوند.

لینک به دیدگاه

مدل های MADM از دیدگاه فنون مختلف در پردازش اطلاعات برمبنای شاخص های ارائه شده توسط گیرنده قابل بررسی است دراین ارتباط داده های MADM به دو بخش کلی تقسیم میشوند:

 

 

 

 

مدلهای غیرجبرانی : این مدل شامل روشهایی می شود که در آنها مبادلة بین شاخصها مجاز نیست . یعنی نقطه ضعف موجود در یک شاخص توسط مزیت موجود از شاخص دیگر جبران نمی شود. بنابراین هر شاخص در این روشها، به تنهایی مطرح است و مقایسات بر اساس شاخصها صورت می گیرد. ویژگی این مدلها سادگی آنهاست و با محدود بودن اطلاعات تطابق دارد.

 

 

مدلهای جبرانی : این مدل شامل روشهایی است که در آنها مبادله در بین شاخصها مجاز است . یعنی تغییری کوچک در یک شاخص می تواند با تغییری مخالف در شاخص یا شاخصهای دیگر جبران شود . این مدلها شامل سه گروه زیر گروه هماهنگ، سازشی و نمره گذاری می شود. از این دسته روشها به ترتیب میتوان روشهای Topsis ، Electre میانگین وزنی ساده و AHP را نام برد. فرایند سلسله مراتبی یکی از پرکاربردترین تکنیکهای تصمیم گیری و اولویت دهی چند معیاره میباشد که در فرایندهای تصمیم گیری پیچیده بسیار مفید واقع می گردد.

لینک به دیدگاه

روش های نرمالایز کردن :

 

1- نرمال سازی با استفاده از نرم

 

2- نرمال سازی خطی

 

3- نرمال سازی فازی

 

در فایل پیوست شده توضیحات لازم به همراه یک مثال برای هرکدام از روش ها بیان شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

TOPSIS مخفف عبارت (Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution) است. مدل TOPSIS توسط هوانگ و یون در سال ۱۹۸۱ پیشنهاد شد. این مدل یکی از بهترین مدلهای تصمیم گیری چند شاخصه می باشد. اساس این تکنیک بر این مفهوم استوار است که گزینه انتخابی بایستی کمترین فاصله را با راه حل ایده آل مثبت (بهترین حالت ممکن) و بیشترین فاصله را با ایده آل منفی (بدترین حالت ممکن) داشته باشد. حل مسئله با این روش شامل شش گام است.

 

توضیحات مربوط به این روش به همراه یک مثال حل شده با این روش ضمیمه شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

واژه AHP مخفف عبارت Analytical Hierarchy process به معني فرایند تحلیل سلسله مراتبی است.

 

- مدل سازي فرايند تحليل سلسله مراتبي AHP

براي شروع ابتدا يک مساله را مطرح مي کنم. فرض کنيد عضوي از هيات مديره سازماني هستيد که مي‌خواهد يک مدير براي سازمان انتخاب کند. در اين زمان ابتدا بايد معيارهائي براي انتخاب مدير در نظر بگيريد. براي مثال کاريزما‌، پيشينه، تحصيلات و سن به عنوان معيارهاي انتخاب درنظر گرفته شدند. (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) حال دو سوال مطرح است: اول اينکه ممکن است برخي افراد از لحاظ يک معيار بر ديگري ارجحيت داشته باشند و دوم اينکه برخي معيارها ممکن است با همديگر متناقض باشند. بحث تصميم گيري با معيارهاي چندگانه (MCDM) را به خاطر آوريد. اين همان مساله تصميم گيري با معيارهاي چندگانه است. براي حل اين مساله بايد از روشهاي MCDM مانند AHP يا ANP استفاده کرد. انتخاب معيارها يا criterions بخش اول تجزيه و تحليل AHP است. سپس براساس معيارهاي شناسائي شده کانديداها ارزيابي مي‌شوند. واژه گزينه‌ها يا کانديداها مترادف واژه alternative يا candidates بوده و به جاي هم بکار روند که مساله مهمي نيست. در اين مثال ما سه کانديدا براي مديريت داريم: مادلين، سوف و راجر که در تصوير مشاهده مي‌شوند.

ahp3.jpg

بگذاريد با يک شوخي نکته مهمي را يادآوري کنم. احتمالا الان مادلين را انتخاب کرده ايد! ولي يادتان باشد جنسيت جزء معيارهاي ما نبود. روش نظام مند اينگونه از ورود جهت گيري ذهني ممانعت مي‌کند. دامنه تاثير داوري ذهني در روشهاي تصميم‌گيري چندمعياره حداقل مي‌شود. به اين ترتيب الگوي انتخاب به صورت سلسله‌مراتب زير ترسيم مي‌شود:

ahp4.jpg

[h=2]۲- طراحي پرسشنامه خبره[/h] پرسشنامه مورد استفاده براي تحليل‌هاي سلسه‌مراتبي و تصميم‌گيري چندمعياره به پرسشنامه خبره موسوم است. پرسشنامه خبره اصلاً چيز پيچيده‌اي نيست بلکه بسيار ساده نيز هست. براي تهيه پرسشنامه خبره از مقايسه زوجي گزينه‌ها استفاده مي‌شود. براي هر سطح از سلسله مراتب يک پرسشنامه خبره تهيه مي‌شود. براي امتياز دهي از مقياس نه درجه ساعتي به صورت زير استفاده مي‌شود:

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 56, bgcolor: #999999]ارزش [/TD]

[TD=width: 234, bgcolor: #999999]وضعيت مقايسه i نسبت به j [/TD]

[TD=width: 525, bgcolor: #999999]توضيح[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 56] ۱ [/TD]

[TD=width: 234]ترجيح يکسان Equally Preferred [/TD]

[TD=width: 525]شاخص i نسبت به j اهميت برابر دارد و يا ارجحيتي نسبت به هم ندارند.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 56] ۳ [/TD]

[TD=width: 234]کمي مرجح Moderately Preferred [/TD]

[TD=width: 525]گزينه يا شاخص i نسبت به j كمي مهمتر است. [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 56] ۵ [/TD]

[TD=width: 234]خيلي مرجح Strongly Preferred [/TD]

[TD=width: 525]گزينه يا شاخص i نسبت به j مهمتر است. [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 56] ۷ [/TD]

[TD=width: 234]خيلي زياد مرجح Very strongly Preferred [/TD]

[TD=width: 525]گزينه i داراي ارجحيت خيلي بيشتري از j است. [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 56] ۹ [/TD]

[TD=width: 234]كاملاً مرجح Extremely Preferred [/TD]

[TD=width: 525]گزينه i از j مطلقاً مهمتر و قابل مقايسه با j نيست. [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 56] ۶-۴-۲ [/TD]

[TD=width: 234]بينابين[/TD]

[TD=width: 525]ارزشهاي بينابين را نشان مي‌دهد مثلا ۸، بيانگر اهميتي زيادتر از ۷ و پايين‌تر از ۹ براي i است.[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

پژوهشگران معمولا از طيف پنج نقطه زير استفاده مي‌کنند که ساده‌تر بوده و نتايج يکساني بدست مي‌دهد:

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD=width: 79]ترجيح يکسان [/TD]

[TD=width: 71]کمي بهتر [/TD]

[TD=width: 71] بهتر [/TD]

[TD=width: 71]خيلي بهتر [/TD]

[TD=width: 77]کاملا بهتر [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]۱ [/TD]

[TD]۳ [/TD]

[TD]۵[/TD]

[TD]۷ [/TD]

[TD]۹ [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

با استفاده از اين مقياس هيات مديره هر يک از گزينه‌ها را براساس هر يک از عوامل به صورت زوجي مقايسه مي‌کنند. نتايج اين مقايسه به صورت زير است.

 

۳- تعيين وزن معيارها

سطح اول سلسله‌مراتب را معيارهاي اصلي تشکيل مي‌دهد. پرسشنامه خبره نخست بامقايسه زوجي معيارهاي اصلي براساس هدف به تعيين اولويت هر يک از معيارها اصلي مي‌پردازد. بنابراين بايد معيارها را براساس هدف دوبه‌دو با هم مقايسه مي‌کنيم. براي مثال هيات مديره تصميمي مشابه زير مي‌گيرد:

 

 

[TABLE=width: 302, align: center]

[TR]

[TD=width: 48] [/TD]

[TD=width: 40]پيشينه[/TD]

[TD=width: 23]سن[/TD]

[TD=width: 39]کاريزما [/TD]

[TD=width: 48]تحصيلات[/TD]

[TD=width: 64]بردار ويژه

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]پيشينه[/TD]

[TD]1[/TD]

[TD]7[/TD]

[TD]3[/TD]

[TD]4[/TD]

[TD]0.547[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]سن[/TD]

[TD]1/7[/TD]

[TD]1[/TD]

[TD]1/5[/TD]

[TD]1/3[/TD]

[TD]0.056[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]کاريزما[/TD]

[TD]1/3[/TD]

[TD]5[/TD]

[TD]1[/TD]

[TD]3[/TD]

[TD]0.270[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]تحصيلات[/TD]

[TD]1/4[/TD]

[TD]3[/TD]

[TD]1/3[/TD]

[TD]1[/TD]

[TD]0.127

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

اکزل و ساعتي (1983) استفاده از ميانگين هندسي را بهترين روش براي ترکيب مقايسات زوجي معرفي کرده‌اند. بنابراين از داده‌هاي هر سطر ميانگين هندسي بگيريد. وزن‌هاي بدست آمده نرمال نيستند. منظور از وزن نرمال آن است که جمع اوزان برابر ۱ باشد. بنابراين ميانگين هندسي بدست آمده در هر سطر را بر مجموع عناصر ستون ميانگين هندسي تقسيم کنيد. ستون جديد که حاوي وزن نرمال شده هر معيار است را بردار ويژه يا Egienvalue گويند. وزن نهائي هر ماتريس همان ستون بردارويژه است. براساس جدول بالا معيار پيشينه از بيشترين اولويت برخوردار است. ويژگي‌هاي کاريزماتيک در اولويت دوم قرار دارد. تحصيلات سومين معيار با اهميت است و سن نيز از کمترين اولويت برخوردار است.

 

 

  • برخي معيارها مانند سن يا قيمت يک عدد ثابت هستند. براي اين منظور مقايسه زوجي نيازي به ديدگاه کارشناسي ندارد.
  • هر معيار ممکن است خود از يک مجموعه زيرمعيار تشکيل شده باشد. براي نمونه معيار پيشينه در مثال بالا مي‌تواند شامل سابقه کاري در سازمان حاضر، تجربه کار در سازمانهاي ديگر، تجربه مديريتي و زيرمعيارهاي ديگر باشد. در اينصورت يک سطح ديگر به مدل AHP اضافه مي‌شود.

 

۴- مقايسه زوجي گزينه‌ها براساس معيارها

پس از تعيين وزن هر يک از معيارها در گام بعد بايد گزينه‌ها بصورت زوجي براساس هر معيار مقايسه شوند. براي مثال مقايسه زوجي گزينه‌ها براساس پيشينه نشان داده است : مادلين در مقايسه با راجر امتياز 4 مي‌گيرد و سوف در مقايسه با راجر امتياز 9 مي‌گيرد. همچنين سوف در مقايسه با رمادلين امتياز 4 کسب مي‌کند. بعد از اينکه مقايسه ها انجام شد داده‌ها را به ماتريسي مانند زير منتقل مي‌کنند که همان ماتريس مقايسه‌ زوجي است.

[TABLE=width: 200, align: center]

[TR]

[TD]

پيشينه

[/TD]

[TD]مادلين[/TD]

[TD]سوف[/TD]

[TD]راجر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مادلين[/TD]

[TD]1[/TD]

[TD]1/4[/TD]

[TD]4[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]سوف[/TD]

[TD]4[/TD]

[TD]1[/TD]

[TD]9[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]راجر[/TD]

[TD]1[/TD]

[TD]1/9[/TD]

[TD]1[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

گام بعدي تعيين اولويت است. براي تعيين اولويت از مفهوم نرمال سازي (normalize) که در گام قبلي توضيح داده شد استفاده مي‌شود. پس از نرمال کردن وزن هر گزينه براساس معيار مورد نظر بدست خواهد آمد. به عبارت ديگر محاسبه مقدار ويژه هر سطر با تخمين ميانگين هندسي: ميانگين هندسي آن سطر به جمع ميانگين هندسي سطرها

[TABLE=width: 200, align: center]

[TR]

[TD]

پيشينه

[/TD]

[TD]مادلين[/TD]

[TD]سوف[/TD]

[TD]راجر[/TD]

[TD]اولويت[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مادلين[/TD]

[TD]1[/TD]

[TD]1/4[/TD]

[TD]4[/TD]

[TD]0.217[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]سوف[/TD]

[TD]4[/TD]

[TD]1[/TD]

[TD]9[/TD]

[TD]0.717[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]راجر[/TD]

[TD]1/4[/TD]

[TD]1/9[/TD]

[TD]1[/TD]

[TD]0.066[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

به مقادير بدست آمده حاصل از محسابات که ستون اولويت را تشکيل مي‌دهند بردار ويژه (eigenvector) گويند. همين مقايسه‌هاي زوجي را براي ساير معيارها انجام مي‌دهيم. به اين ترتيب اولويت هر فرد را براساس هر معيار مانند فوق محاسبه مي‌کنيم. مهم همان ستون اولويت‌ها است. در نهايت به ماتريسي مانند زير خواهيد رسيد:

[TABLE=width: 200, align: center]

[TR]

[TD] [/TD]

[TD]پيشينه[/TD]

[TD]سن[/TD]

[TD]کاريزما[/TD]

[TD]تحصيلات[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مادلين[/TD]

[TD]0.217[/TD]

[TD]0.265[/TD]

[TD]0.743[/TD]

[TD]0.188[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]سوف[/TD]

[TD]0.717[/TD]

[TD]0.672[/TD]

[TD]0.194[/TD]

[TD]0.081[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]راجر[/TD]

[TD]0.066[/TD]

[TD]0.063[/TD]

[TD]0.063[/TD]

[TD]0.731[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

محاسبه اولويت‌ها

اکنون به سادگي با استفاده از ميانگين موزون مدير سازمان را انتخاب مي‌کنيم.

امتياز هر گزينه = مجموع حاصلضرب اولويت آن گزينه براساس معيار i ضربدر اولويت آن معيار

Madlin: (0.217 x 0.547) + (0.188 x 0.127) + ( 0.703 x 0.270) + ( 0.265 x 0.056) = 0.358

به همين ترتيب سوف 0.492 امتياز کسب کرد و راجر نيز 0.149 امتياز بدست آورد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

واژه ANP مخفف عبارت Analytical Network Process, ANP به معني فرایند تحلیل شبکه است. فرایند تحلیل شبکه يا ANP یکی ديگر از تکنیک‌های تصمیم گیری است که شباهت زيادي به روش AHP دارد.

روش AHP به وسيله توماس ال ساعتي در سال ۱۹۷۵ معرفي گرديد كه با هدف انتخاب گزينه مناسب براساس معيارهاي چندگانه طراحي شده است. همچنين از اين تکنيک براي وزن دهي به معيارها و زيرمعيارها نيز استفاده مي‌شود. براي تعيين اوزان معيارها در فرايند تحليل سلسله مراتبي از تکنيک مقايسه‌هاي زوجي استفاده مي‌شود.

روش تحليل شبکه‌اي به وسيله ساعتي و تاكي زاوا در سال ۱۹۸۶ پيشنهاد شد. روش ANP تعميم روش AHP است. در مواردي که سطوح پاييني روي سطوح بالايي اثرگذارند و يا عناصري که در يک سطح قرار دارند مستقل از هم نيستند، ديگر نمي‌توان از روش AHP استفاده کرد. تکنيک ANP شکل کلي تري از AHP است، اما به ساختار سلسله مراتبي نياز ندارد و در نتيجه روابط پيچيده تر بين سطوح مختلف تصميم را به صورت شبکه اي نشان مي‌دهد و تعاملات و بازخوردهاي ميان معيارها و آلترناتيوها را در نظر مي‌گيرد.

 

anp2.jpg

روابط دروني معيارها

براساس مدل بالا چهار معيار C1 تا C4 معيارهاي اصلي تصميم‌گيري را نشان مي دهند. در روش AHP روابط دروني معيارها در نظر گرفته نمي شد ولي در اينجا همانطور که در شکل نشان داده شده است روابط بين معيارها نيز در نظر گرفته مي شود. براي تعيين روابط بين معيارها دو راه کار وجود دارد:

- روابط بين معيارها و زيرمعيارها مي تواند براساس ادبيات پژوهش تعيين شود. براي نمونه فرض کنيد معيارهاي اصلي مورد مطالعه عناصر آميخته بازاريابي هستند. به روشني در ادبيات پژوهش آمده است که بين عناصر آميخته بازاريابي رابطه وجود دارد.

- راه کار بهتر و قابل اتکاتر استفاده از تکنیک دیمتل است. با استفاده از تکنيک ديمتل مي‌توان الگوي روابط دروني بين معيارها را مشخص کرد.

 

[h=2]الگوريتم فرايند تحليل شبکه روش ANP در مديريت[/h] روش تحليل شبکه به تصميم گيرنده اجازه ساخت يک شبکه به جاي سلسله مراتب را مي‌دهد. اين امر امکان بررسي ارتباط داخلي بين عناصر رانيز ممکن مي‌سازد. گره‌هاي موجود دراين شبکه، معادل بامعيارها ياگزينه‌ها مي‌باشند وشاخه هايي که اين گره‌ها را به هم متصل مي‌کنند نيز معادل بادرجه وابستگي آن‌ها به همديگر مي‌باشند. تعيين روابط موجود در ساختار شبکه‌اي يا تعيين درجه وابستگي‌هاي متقابل بين معيارها باهم وگزينه ها، مهمترين کار روش تحليل شبکه است. ارتباط و وابستگي مي‌توانند به شکل ارتباط سطوح مختلف شبکه به صورت خارجي يا داخلي باشد. اهميت نسبي هرعضو از مجموعه – در سطح مربوط به خود – مشابه روش تحليل سلسله‌مراتبي به کمک مجموعه اي از مقايسه‌هاي زوجي انجام مي‌پذيرد.

anp3.jpg

تكنيك ANP نير مانند تكنيك AHP آغاز مي شود. يك مدل فرضي را در نظر بگيريد كه در آن چهار معيار وجود دارد. هر معيار از سه زيرمعيار تشكيل شده است و بايد براساس اين زيرمعيارها از بين سه گزينه بهترين گزينه انتخاب شود. اين فرايند مستلزم محاسبات زير است:

ابتدا معيارهاي اصلي براساس هدف به صورت زوجي مقايسه مي شود: W21

معيارهاي اصلي براساس هر معيار به صورت زوجي مقايسه مي شود: W22

زيرمعيارهاي هر معيار براساس آن معيار به صورت زوجي مقايسه مي شود: W32

مجموعه زيرمعيارهاي موجود به صورت زوجي مقايسه مي شود: W33

گزينه ها بصورت زوجي براساس زيرمعيارها مقايسه مي شوند.

 

anp-matrix.jpg

اين مجموعه محاسبات ساختار سوپر ماتريس نامتقارن را تشكيل مي دهد كه در شكل بالا به ترسيم درآمده است. با استفاده از مفهوم نرمال کردن، سوپرماتريس ناموزون به سوپرماتريس موزون (نرمال) تبديل مي‌شود. در سوپرماتريس موزون جمع عناصر تمامي ستون‌ها برابر با يک مي‌شود. سوپرماتريس موزون ر از نرم‌افزار سوپردسيژن استخراج مي شود. در نهايت سوپرماتريس حد محاسبه مي‌شود. سوپرماتريس حد با توان رساندن تمامي عناصر سوپرماتريس موزون بدست مي‌آيد. اين عمل آنقدر تکرار مي‌شود تا تمامي عناصر سوپر ماتريس شبيه هم شود. در اين حالت تمامي درايه‌هاي سوپرماتريس برابر صفر خواهد بود و تنها درايه‌هاي مربوط به زيرمعيارها عددي مي‌شود که در تمامي سطر مربوط به آن درايه تکرار مي‌شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

سلام برهمگی دوستان تعجب نکنید بنده با اجازه خانم قدیمی مامور شدم تا چند مبحث دیگر را دررابطه با تئوری تصمیم گیری مطرح کنم و پیش دوستان درس پس بدهم

شرمنده که ترتیب تدریس بهم میخوره ولی فکر کنم این مبحث که میخوام عرض کنم اگر قبل از تاپسیس گنجانده بشه خیلی خوبه

روش های وزن دهی به شاخص ها

1-روش آنتروپی

2-روش anp که انگار توضیح داده شده

3-روش بردار ویژه

در گام اول روش آنتروپی را شرح میدهم

برای محاسبه وزن شاخص ها باید از ماتریس مقایسات زوجی استفاده شود وهمانطور هم که خانم قدیمی توضیح دادند روش ahp هم نوعی روش محاسبه وزن هست

فایلی پیوست می شود که درآن روش های آنتروپی و بردار ویژه توضیح داده شده است

اگر سوالی داشتید هم من و هم خانم قدیمی پاسخگو هستیم

جلسه بعد انشالله به شرط حیات چند روز آینده می باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سلام بر همه اعضای تالار نواندیشان

سال نو سال 1393 را به همه دوستانم تبریک و شاد باش می گویم و برای همه آرزوی موفقیت و سلامتی میکنم

چند روزی نبودم خیلی از دوستان به بنده تبریک گفتند که ازشون تشکر میکنم:icon_gol:

و اما امروز درباره تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان و حالت ریسکی می گوییم مباحثی مانند:

مینیماکس و ماکسیماکس و ارزش مورد انتظار و هزینه - فرصت از دست رفته

درفایلی که براتون آپلود میکنم توضیحات دقیقی در مورد این مبحث میدهم

باتشکر

امیدوارم خوب توضیح داده باشم:icon_gol:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
كاربرد فرآيند تحليل سلسله مراتبي در برنامه ريزي شهري و منطقه‌اي

متشکر آموزش خیلی خوبی بود ولی دوره تنبلی هه دیگه :icon_redface: واسه اینکار نرم افزار نداریم؟

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
متشکر آموزش خیلی خوبی بود ولی دوره تنبلی هه دیگه :icon_redface: واسه اینکار نرم افزار نداریم؟

 

ببخشید که با تاخیر جواب دادم

 

بله نرم افزار هایی هستند که این محاسبات رو انجام میدهند، ولی یک نرم افزار خاص وجود نداره که بتواند همه روش هارو پوشش دهد

 

مثلا در بعضی از روش ها از نرم افزارهای lingo استفاده میشه ولی در بعضی از روش ها مثل dea از نرم افزارهای مخصوص این روش استفاده میشه

لینک به دیدگاه
ببخشید که با تاخیر جواب دادم

 

بله نرم افزار هایی هستند که این محاسبات رو انجام میدهند، ولی یک نرم افزار خاص وجود نداره که بتواند همه روش هارو پوشش دهد

 

مثلا در بعضی از روش ها از نرم افزارهای lingo استفاده میشه ولی در بعضی از روش ها مثل dea از نرم افزارهای مخصوص این روش استفاده میشه

ممنون از بابت پاسخ

خودت کدوم نرم افزارو پیشنهاد میکنی واسه تصمیم گیری های عادی تو زندگی مثل انتخاب بین چند تا شغل:w16:

لینک به دیدگاه
ممنون از بابت پاسخ

خودت کدوم نرم افزارو پیشنهاد میکنی واسه تصمیم گیری های عادی تو زندگی مثل انتخاب بین چند تا شغل:w16:

 

برای انتخاب یک شغل ازبین چندتا گزینه، میشه از روش های مختلفی مثل ahp استفاده کرد

برای این کار هم باید شاخص ها و ماتریس های مقایسات زوجی رو خودتون تشکیل بدید، بعد از اون برای محاسبات میشه از نرم افزار استفاده کرد

البته برای انتخاب شغل چون تعداد الترناتیوها زیاد نیست لازم نیست از نرم افزاری استفاده کرد

لینک به دیدگاه
برای انتخاب یک شغل ازبین چندتا گزینه، میشه از روش های مختلفی مثل ahp استفاده کرد

برای این کار هم باید شاخص ها و ماتریس های مقایسات زوجی رو خودتون تشکیل بدید، بعد از اون برای محاسبات میشه از نرم افزار استفاده کرد

البته برای انتخاب شغل چون تعداد الترناتیوها زیاد نیست لازم نیست از نرم افزاری استفاده کرد

واسه مثال بود خب نرم افزار چی باس واسه روش ahp استفاده کنیم؟

لینک به دیدگاه

سلام

ابتدا یک عذر خواهی به علت وقفه ای که به وجود اومد

 

و تشکر از آقا حمید که مطالبی رو قرار دادند...:icon_gol:

 

 

و حالا ادامه مباحث

 

 

همنطور که در 3# گفتم، MADM ، به دو بخش جبرانی و غیر جبرانی تقسیم میشود

 

و بخش غیر جبرانی شامل روش های زیر است :

 

 

  1. تسلط
  2. حذفی
  3. لکسیکوگرافی
  4. رضایت بخش شمول
  5. رضایت بخش خاص
  6. max- min
  7. min- min

 

در فایل ضمیمه توضیحات به همراه مثال، برای سه روش اول قرار داده شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

در پست قبلی توضیحات مربوط به سه روش اول قرار گرفته بود و حالا ادامه این مبحث

 

روش هایی که در این اینجا بهشون می پردازیم :

 

رضایت بخش شمول

 

 

رضایت بخش خاص

 

 

max- min

 

 

max - max

 

 

فایل ضمیه : توضیحات به همراه مثال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

سلام دوستان * سوالم در مورد روش محاسبه ماتریس ها تنظیم آنها و بدست آوردن جواب نهایی و سوپر ماتریس حد در روش anp هست.روش گردآوری ماتریسها و انجام محاسبات آنها به چه صورت هست( ماتریس معیارهای اصلی،ماتریس زیرمعیارها،ماتریس ارجحیت گزینه ها،ماتریس مقایسه درونی معیارها،ماتریس مقایسه درونی زیرمعیارها)؟!ضمناً من ماتریس ها رو بدست آوردم روش محاسبه و رسیدن به سوپرماتریس نهایی چی هست؟با تشکر زیاده جسارت است آریامهر/

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...