رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

نامزد جايزه نوبل اقتصاد:بحران ارزی به ايران بازمی گردد

 

مهر: نامزد ايراني جايزه نوبل اقتصاد گفت: از آنجا که صندوق توسعه ملي داراي مصارف ارزي است، نمي تواند نوسانات نرخ ارز را کنترل کند به همين دليل بهتر است اين صندوق به حساب ذخيره ارزي بازگردد. محمدهاشم پسران گفت: صندوق توسعه ملي نمي تواند تلاطمات ارزي را به دليل مصرف ارز کنترل کند. به اعتقاد وي نرخ ارز در شرايط فعلي اقتصاد ايران معقول است، زيرا تورم انباشته و درصد نوسانات نرخ ارز با يکديگر منطبق است.

به گفته وي، بر اساس بررسي ها نرخ ارز در ايران سالانه دودرصد بيش از آن چيزي است که بايد باشد که اين امر به دليل تحريم و انزواي کشور است. نامزد جايزه نوبل اقتصاد اظهار کرد: اثرات شوک هاي اقتصادي در ايران بسيار سريع عمل (دو تا سه سال) مي کند و اين در حالي است که اثر اين شوک ها در اقتصاد هاي آمريکا و اروپا شايد تا هفت سال نيز طول مي کشد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کانديداي جايزه نوبل اقتصاد با اشاره به اجراي راهکارهايي نظير ثبات دستوري قيمت ها و کنترل نقدينگي براي کنترل تورم گفت: اين راهکارها در نهايت جواب نداد زيرا اگر بخواهيم نقدينگي را کاهش دهيم تا تورم کنترل شود رکود ايجاد مي شود.

هاشم پسران بحران هاي ادواري ايران را به دليل وجود اقتصادي سياسي اعلام کرد و گفت: اگر به مساله اقتصادي، سياسي توجه کنيم مشکل ادواري تورم و بحران ارزي در ايران از بين نمي رود و در سال هاي آينده دوباره دچار بحران ارزي مي شويم.

وي دليل ثبات نسبي در بازار ارز در هفت سال قبل از ايجاد بحران در اين بازار را درآمدهاي نفتي زياد دانست و گفت: از آنجايي که پيش بيني مي شود در سال هاي آينده درآمد نفتي پايين باشد نمي توانيم نرخ ارز را کنترل کنيم. دولت بايد اعلام کند کاهش نرخ تورم به زير پنج درصد را هدف خود قرار داده تا بتواند به ميانگين نرخ تورم در دنيا نزديک شود زيرا در اين صورت کنترل نقدينگي و اعتبارات قابل انجام خواهد بود. هاشم پسران افزود: برخي معتقدند تحريم دليل اصلي همه مشکلات بوده در حالي که اثر تحريم تنها روي توليدات کشور بوده است. کانديداي ايراني جايزه نوبل اقتصاد با اشاره به کاهش صادرات نفت از دوميليون بشکه به 1/1ميليون بشکه گفت: اين امر سبب شد دولت نتواند به بخش توليد اهميت دهد و در نهايت بخش توليد با مشکل مواجه شد. استاد دانشگاه کاليفرنياي جنوبي تاکيد کرد بايد سياست هايي اتخاذ شود که توليد در کشور گسترش يابد در عين حال که بتواند رشد اقتصادي را ارتقا دهد. هاشم پسران گسترش جهانگردي و صنايع دستي را براي ارتقاي صادرات غيرنفتي ضروري دانست و گفت: با توسعه اين دو صنعت و ارتقاي روابط با کشورهاي همجوار و همسايه مي توان درآمد ارزي مناسبي را براي کشور کسب کرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...