رفتن به مطلب

شجاعي صائين رييس «اداره كتاب» شد


ارسال های توصیه شده

انتصاب غافلگيركننده

شجاعي صائين رييس «اداره كتاب» شد

 

نويسنده: فرزانه ابراهيم زاده/روزنامه شرق

 

ديروز، روز غافلگيري اهالي فرهنگ بود. سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي وزير ارشاد با معرفي «علي شجاعي صائين» به سمت رياست اداره کتاب عملادست به انتخابي پرحاشيه زد. از همان ساعات اوليه که پيامک اين خبر از طرف روابط عمومي وزارت ارشاد براي خبرنگاران فرستاده شد، موجي از واکنش هاي متفاوت به راه افتاد. عده اي بر اين باورند که وعده هاي حسن روحاني و علي جنتي براي گشايش فضاي کتاب وکتابخواني، با اين انتصاب، همخواني ندارد. اين عده معتقدند از آنجايي که شجاعي صائين يکي از مديران احمدي نژاد بوده، انتصابش در دولت «تدبير و اميد» کمي دور از ذهن است. البته برخي ديگر معتقدند مدير جديد «اداره کتاب» از نگاه خطي و جناحي پرهيز مي کند و بايد منتظر ماند و ديد چه اتفاقي رخ مي دهد.

 

چهره آشناي ناآشنا

شجاعي صائين که با حکم علي جنتي به رياست مهم ترين اداره بخش کتاب وکتابخواني منصوب شده براي اهالي کتاب وکتابخواني همزمان چهره آشناي ناآشنايي است. عده اي شناختي کافي از اين فرد ندارند؛ در حالي که شماري از ناشران و نويسندگان به خوبي با کارنامه او آشنا هستند. براي بسياري از اهالي فرهنگ، شجاعي صائين با وجود هشت سال سابقه اجرايي به عنوان رييس خانه کتاب چهره شناخته شده اي نيست. ابوتراب خسروي، يکي از نويسندگاني است که آشنايي اي با شجاعي صائين و عملکرد او ندارد؛ اما معتقد است هرکسي به رياست اداره کتاب منصوب شود، بايد تابع دولت باشد و اين دولت است که سياستگذاري مي کند. او به «شرق» گفت: «همه اتفاقاتي که در آينده براي چاپ و نشر مي افتد بستگي به سياستگذاري هاي دولت دارد. مواضع وزير در مورد مميزي تا الان خوب بوده است. اما اينکه ايشان و رييس اداره کتاب بتوانند به گشايش وضعيت کمک کنند به نظرم بايد منتظر ماند.»از سوي ديگر امير حسين زادگان، مدير نشر ققنوس که خبر انتصاب «شجاعي صائين» را به رياست اداره کتاب از «شرق» شنيده در اين باره مي گويد: «از مدتي پيش بحث بر سر اين بود که شجاعي صائين يا محمد سُلگي به رياست اداره کتاب منصوب شوند. معتقدم که مهم اين است بالادستي ها دايره را فراخ تر کنند وگرنه مدير اداره کتاب تابع مقامات بالاتر است. البته با توجه به اينکه علي جنتي و سيدعباس صالحي گزينه هاي خوبي براي وزارت ارشاد و معاونت فرهنگي بوده اند انتظار مي رود مدير اداره کتاب در مسووليت جديد خود سعه صدر داشته باشد.»

 

مديري معتقد به «مميزي»

اما شجاعي صائين برخلاف رييس دولت يازدهم که اعتقادي به مميزي پيش از چاپ ندارد و وزير که معتقد است «مميزي» لفظ محترمانه «سانسور» است و حتي معاون فرهنگي که قصد دارد فضاي امنيتي را از فرهنگ بردارد، به مميزي معتقد است و در يکي از مصاحبه هايش از «مميزي» و «سانسور» به عنوان «نقد» ياد مي کند و با تاکيد بر اعتقادش به مميزي پيش از چاپ، مي گويد: «در معيارها اصلانبايد کوتاه آمد. البته آنچه همواره در مساله مميزي کتاب بحث برانگيز بوده، مشخص نبودن معيارها و مميزي سليقه اي عنوان شده است.» شجاعي صائين در نخستين اظهارنظرش در مقام رييس اداره کتاب درباره اولويت هاي خود با توجه به تمامي مباحث پيرامون اين زيرمجموعه مهم وزارت ارشاد، تنها به ذکر اين جمله بسنده کرد و به مهر گفت: «اجازه دهيد بعد از ابلاغ حکم، بنده در آنجا مستقر شوم و يک بررسي کلي از وضعيت اداره کتاب داشته باشم. سر فرصت در اين زمينه صحبت خواهم کرد.»

 

شجاعي صائين کيست؟

علي شجاعي صائين، بازنشسته سپاه پاسداران و کارشناس ارشد تاريخ است. در دوره معاونت محسن پرويز در حوزه معاونت فرهنگي وزارت ارشاد نخست به عنوان مديرکل مجامع، تشکل ها و فعاليت هاي فرهنگي معرفي شد. در سال1386 هم به عنوان مديرعامل موسسه خانه کتاب منصوب شد و مديريت خبرگزاري کتاب، مجله کتاب هفته و همچنين مجله هاي کتاب ماه را برعهده داشت. شجاعي صائين پيش از فعاليت در مجموعه وزارت فرهنگ وارشاد دولت محمود احمدي نژاد، در اداره تبليغات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همچنين انتشارات اين نهاد فعاليت مي کرد و سردبيري مجله «پيام انقلاب» را برعهده داشت. حالابا آمدن مديري همسو با سياست هاي قبلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دو دولت گذشته براي مهم ترين اداره تابعه معاونت فرهنگي يعني اداره کتاب که با نام جديد «دفتر توسعه کتاب وکتابخواني» فعاليت مي کند، به نظر مي رسد که بيم و اميدهاي نويسندگان و اهالي فرهنگ و ناشران بار ديگر به سمت بيم متمايل شود.

در دوره مسووليت شجاعي صائين در جايزه هاي دولتي آل احمد و همچنين کتاب سال حاشيه هايي براي اين جايزه ها رقم خورد تا جايي که نسبت به اعمال نفوذها و تخطي از قوانين برگزاري جايزه انتقاد شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...