رفتن به مطلب

ارزیابی خاک به روشهای ساده و خانگی


masi eng

ارسال های توصیه شده

از جمله تکنیک های کاشت و مراقبت از گیاهان ، شناسایی و ارزیابی خاکی است که تحت کشت قرار می گیرد. در این مبحث به صورت اجمالی به بررسی روشهای کنترل خاک از نظر بافت و ساختمان می پردازیم. - اولین قدم برای ارزیابی خاک، شناسایی گیاهانی است که تصمیم دارید در فضای سبز مورد نظرتان بکارید. آشنایی با نیازهای خاکی آنها، مقیاس خوبی برای کنترل شرایط خاک خواهد بود. - دومین قدم، تعیین میزان نفوذ پذیری خاک مورد نظر شماست. خیلی ساده ، یک گودال در بستر کاشت به عمق 60 سانتیمتر حفر کنید و سپس آنرا پر از آب کنید و زمان را یادداشت کنید. مدت زمانی که طول می کشد تا آب جذب خاک شود، نشان دهنده میزان نفوذ پذیری خاک شما و درصد رس و شن موجود در آن است. سطح آب در خاکهای با زهکشی خوب باید قبل از اتمام یک ساعت، به میزان 25 تا 50 میلیمتری سطح خاک برسد. در صورتی که زهکشی آب به سرعت انجام شود (یعنی در زمانی حدود 15 دقیقه یا کمتر) بدین معنی است که خاک خیلی شنی است. خاکهای شنی یا ماسه ای، نیاز به اصلاح بافت دارند، اصلاح خاک اغلب به هوموس یا کمپوست نیاز دارد، اما گاهی اوقات استفاده از اصلاح کننده های خاک می تواند مؤثر باشد. - سومین قدم برای ارزیابی خاک، تعیین میزان عناصر ازت، فسفر و پتاسیم است . نمکهای نیتروژن(N) در آب محلول هستند و باید مراقب شسته شدن و خارج شدن آنها از ترکیب خاک بود.

 

دو عنصر دیگر پتاسیم و فسفر( P&K) به صورت شیمیایی با ذرات خاک پیوستگی دارند و بیشتر در خاک باقی می مانند. در تغذیه خاک باید از کودهایی استفاده کرد که از نظر فرمولاسیون و ترکیبات ، با خاک مورد نظر، متناسب باشد. برچسب روی بسته های کود، درصد وزنی هریک از عناصر تشکیل دهنده را مشخص نموده است. - قدم آخر در ارزیابی خاک، تست خاک از نظر تعادل اسیدی و بازی و تصحیح آن بر اساس نیاز گیاه است. تست خاک برای آزمایش خاک به روشهای خانگی و ساده ، راههای زیر را دنبال کنید: 1- یک مقدار کم از عمق 75 تا 100 میلیمتری خاک جدا کنید. اگر چند مکان متفاوت جهت کاشت گل و گیاه در باغ یا باغچه در نظر دارید، به دقت از هر مکان، مقداری از خاک به عنوان نمونه بردارید. 2- برای تعیین بافت، مقداری از خاک مرطوب را در دستتان فشرده کنید، سپس دست را باز کنید، اگر زبری بافت خاک را زیر دست احساس کنید و توده خاک به راحتی از هم پاشیده شود بافت خاک شنی است. اگر ذرات خاک به هم چسبیده باشد، آن را بین دو انگشت سبابه و شست قرار داده و سعی کنید از آن یک نوار درست کنید، اگر این نوار قبل از اینکه به اندازه یک دوم اینچ یا 12 میلیمتر برسد از هم گسست بافت خاک لومی – سیلتی است. اگر نوار مذکور تا اندازه حدود 25 میلیمتری هم از هم گسیخته نشود بافت خاک رسی است. 3 – تعیین میزان اسیدی یا قلیایی بودن خاک با استفاده از کیت های کوچک آزمایش pH که در اغلب مراکز باغبانی در دسترس است، امکان پذیر است. برای استفاده از این دستگاه باید دستورالعمل روی کیت مطالعه شود.(این دستورالعمل برای هر دستگاه می تواند متفاوت باشد.) برای آزمایش سلامت دستگاه از آب مقطر استفاده کنید 4- برای کنترل میزان عناصر ازت، فسفر و پتاسیم در خاک ، از کیت های تست خاک که به راحتی در مراکز کوچک لوازم باغبانی در دسترس هستند می توان استفاده کرد. 5- از pH سنجهای الکترونیکی نیز می توان برای تعیین pH خاک استفاده کرد، برای کنترل صحت و سلامت دستگاه از شیر گاو که pH حدود 5/6 تا 7 دارد استفاده کنید. بعد از آن لوله مخصوص کیت را تمیز کرده و در نمونه خاک مورد آزمایش قرار دهید. منبع:

- Dolezal, R.J.(2002) Soil Analysis, soil testing , Planting and care techniques. In : The complete guide to choosing landscape plant (ed by Robert, J . and B.k. Dolezal) creative publishing international, Minnetonka . pp: 281-283.


برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
- کاربرد اصلاح کننده های خاک: اصلاح کننده های خاک شامل: کودها، کمپوست ها، هوموس ها و افزودنی ها( مثل شن یا سنگ گچ) برای بهتر شدن زهکشی یا در خاکهای آهکی و گوگردی برای بالا یا پایین آوردن pH خاک بکار می روند. برای استفاده از اصلاح کننده های خاک ، علف های هرز را حذف کرده، توسط شن کش، سنگ و کلوخه ها یا خار و خاشاک موجود را خارج می کنند، سپس خاک را برگردانده و مواد مورد نظر را روی سطح خاک به ضخامت حدود 10 سانتیمتر پخش می کنند. بعد از آن با بیل یا چنگک باغبانی، روی سطح مواد مذکور را تا ضخامت حدود 23 تا 30 سانتیمتر خاک می ریزند.
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...