رفتن به مطلب

نقد فیلم "A Short Film About Love " (فیلمی کوتاه درباره عشق)


Shiva-M

ارسال های توصیه شده

2ji323h4f77idiikvtx9.jpg

A Short Film About Love (فیلمی کوتاه درباره عشق)

کارگردان :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نویسنده :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بازیگران:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
,
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
,
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

خلاصه داستان :

تومگ پسر 19 ساله و در پستخانه مشغول به كار است و عاشق زنی میشود با نام ماگدا كه در همسایگی خودش یعنی در آپارتمان روبرو قرار دارد. جوان مخفیانه و از طریق دوربین ..

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

4590_a-short-film-about-love-627.jpg

 

جیمز براردینلی (امتیاز ۴ از ۴)

«فیلمی کوتاه درباره عشق» دومین فیلم کریستف کیشلوفسکی از اپیزودهای ده فرمان موسی است که به یک فیلم بلند و مطرح تبدیل شد( اولین فیلم بلند از این اپیزودها فیملی کوتاه درباره کشتار نام داشت) در فیلمی کوتاه درباره عشق نگاه منحصر به فردی به شبکه احساسات فردی شده است. شبکه ای که در آن عشق، شهوت و عقده های جنسی به هم متصل می شوند. فیلم با قدرت جذاب و هیپنوتیزم کننده خود، در عمق روح و ذهن دو کاراکتر اصلی خود کنکاش می کند. و ابزاری چون کنایه، شوخی و درام را به کار می گیرد تا داستانی شاهکار در مورد روابط انسانی را به تصویر کشد و تاثیری ماندگار بر روح همه کسانی که آن را تماشا می کنند، حک کند.

سوالی که طی قرن ها ذهن انسان ها را مشغول کرده این است که آیا عشق خالصانه وجود خارجی دارد؟ آیا جاذبه ای عمیق و معصوم بین دو نفر که رابطه جنسی را تبدیل به یک امر بی ارزش و نامطلوب کند، وجود دارد؟کیشلوفسکی به مدت 86 دقیقه در «فیلمی کوتاه درباره عشق» به کنکاش در این موضوع می پردازد. در آخر هیچ مساله ای حل نمی شود جز فهمی که به ما می دهد در مورد درد عمیق و شکنندگی احساس شخصی که قلبش را به روی دیگران می گشاید.

داستان از آنجایی آغاز می شود که تومک 19 ساله (با بازی اولاف لوبازنکو) با تلسکوپش به داخل خانه مقابل چشم دوخته است. در آن خانه زنی به نام مگدا (با بازی گرازینا ساپولوفسکا) در حال برهنه شدن است. در ابتدا فکر می کنیم که تومک برای لذت وهیجان نگاه می کند، اما شب ها از پی هم می گذرند و این بر ما واضح می شود که تومک بیش از اینکه از لحاظ جنسی به مگدا علاقه مند باشد، بیشتر به تماشای فعالیت های معمولی او با پوشش کامل تمایل دارد و وقتی که مگدا با یک مرد به رختخواب می رود، تومک تلسکوپ را به کناری پرت می کند.

همان طور که علاقه تومک عمق بیشتری میابد دیگر به نگاه کردن تنها راضی نمی شود. او به صورت ناشناس تلفنی زنگ می زند و یواشکی نامه می فرستد و بعد در نهایت، این شجاعت را پیدا می کند که با مگدا رو در رو شود. با یک اعتراف عجولانه خود را تقصیر کار نشان می دهد و همه حقیقت را می گوید. اول، مگدا خشمگین می شود و می خواهد انتقام بگیرد، اما در نهایت میفهمد که نسبت به این پسر جوان کشش دارد. یک شب وقتی هر دو با هم به یک قرار دوستانه و بی ضرر می روند مگدا او را به آپارتمان خود دعوت می کند و شرایطی را مهیا می کند که خیالات و تصورات پسر را در هم بشکند. یک عشق بازی کوتاه و ناراضی کننده اتفاق می افتد و باعث می شود که تومک بی گناه از آپارتمان مگدا فرار کند. وقتی به خانه می رسد، رگ دست خود را می زند.

تومک از خودکشی جان سالم به در می برد. اما وقتی او در بیمارستان بستری است مگدا با احساس گناه دست به گریبان است. او به تومک علاقه پیدا کرده است و تلاش می کند که همه چیز را در مورد زندگی او و دوستانش بفهمد. او از یک دوربین دو چشمی برای دید زدن آپارتمان تومک استفاده می کند و برای بازگشت او انتظار می کشد. او معشوق خود را رها می کند چرا که درنبود تومک نمی تواند یا نمی خواهد با کسی رابطه جنسی داشته باشد.

قطعاً هسته مرکزی فیلم کنایه به این است که چطور ورق برمی گردد و همه چیز برعکس می شود. کسی که خودش طعمه تماشا شدن بوده حالا خود تماشاگر شده. کسی که مورد عشق قرار گرفته حالا خودش عاشق شده. در پایان هم معلوم نمی شود که آیا مگدا واقعاً عاشق تومک شده یا نه، اما چیزی که درمیابیم احساس گناه مگداست به خاطر کاری که انجام داده و همچنین اشتیاق او برای بازگشت به معصومیت. تنها چیزی که می خواهد بازگشت تومک است تا دوباره جاسوسی مگدا را بکند. مگدا به قدرت بالای خود در زخم زدن پی می برد و حالا در پی رستگاری است. صحنه پایانی «فیلمی کوتاه درباره عشق» به صورت غیر مستقیم نشان می دهد که شاید او این رستگاری را یافته باشد.

 

دقت و تحلیل فیلم از اپیزود « فرمان ششم» بسیار متفاوت است. طبق آن اپیزود، تومک بدون هیچ احساساتی به مگدا قول داد که هرگز جاسوسی او را نکند. اما به این فیلم صحنه هایی اضافه شد که به کاراکتر ها، شخصیت داد و چاله های داستان را پر کرد و پایان متفاوت آن دیدگاه جدید و متقاعد کننده تری نسبت به داستانی که در ده فرمان ارائه شده بود، به تصویر کشید.

در طول صحنه ای که تومک در آپارتمان مگدا حضور میابد، یک تغییر خارق العاده در دیدگاه روایی داستان اتفاق می افتد. تا آن لحظه همه چیز از دید تومک نشان داده می شود. ما اتاق های خانه مگدا را از دریچه دوربین او دیده ایم. یک دفعه همه چیز متفاوت می شود. وقتی تومک از آپارتمان فرار می کند، ما با مگدا باقی می مانیم و تومک را از پنجره او می بینیم. از آن لحظه به بعد داستان از منظر مگدا روایت می شود. این راه منحصر به فرد در قالب دادن به داستان باعث می شود که فهمی بیشتر و عمیق تر نسبت به هر دو کاراکتر پیدا کنیم.

 

کیشلوفسکی در این فیلم مثل فیلم «سفید» در خیلی از صحنه ها از کمدی استفاده می کند. لحظات با مزه زیادی در «فیلمی کوتاه درباره عشق» وجود دارد. جدا از بحث کمدی، مقایسات زیادی بین این فیلم و دومین رنگ از سه گانه رنگ های کریستف کیشلوفسکی می شود. هر دو فیلم به رابطه های مریض و عقده های جنسی و نیاز به برقراری توازن در رابطه اشاره دارند. و البته در بحث تماشاگری جنسی، با فیلم «قرمز» هم می تواند مقایسه شود.

به طور قطع، عشق یکی از رایج ترین مفاهیمی است که در صنعت تصاویر متحرک ارائه می شود. اما در اغلب موارد از آن برای جلو بردن طرح داستان استفاده می شود و به ندرت پیش می آید که از آن به عنوان تجربه ای هوشمندانه برای شکافتن دینامیک و ساختار احساسات استفاده شود. «فیلمی کوتاه درباره عشق» یک استثناست و چه استثنای باشکوهی است. فیلم با بازیگرانی که اجراهایی دقیق ارائه می دهند و فیلمنامه ای با این همه جزئیات پر بار، چیزی کمتر از یک شاهکار ندارد. در این فیلم موجز، نسبت به تمام فیلم های بلند کمدی رمانتیک هالیوودی، احساسات واقعی بیشتری نهفته است.

 

 

مترجم: شبنم سیدمجیدی

سایت نقد فارسی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...