رفتن به مطلب

همه چیز در مورد چندقلوزایی


masi eng

ارسال های توصیه شده

quadriplets.jpg

 

اینکه یک نفر عینا شبیه شما باشد چه حسی دارد؟ حالا اگر چند نفر دقیقا شبیه شما باشند چطور؟ در مورد پیچیدگی های احساسی چندقلویی، کسی نمی تواند جواب دهد به غیر از خود چندقلوها… اما سوالهای بیشتری هم در مورد احتمال چندقلوزایی،عوامل زمینه ساز آن و حواشی پزشکی ماجرا وجود دارد که می توانید پاسخ آنها را در این مطلب پیدا کنید: [h=3]احتمال چندقلوزایی چقدر است؟[/h]

 

قانونی به نام قانون هلین برای تخمین احتمال چندقلوزایی وجود دارد بر اساس آن احتمال چندقلوزایی با فرمول ۱ تقسیم بر ۸۹ به توان (n-1) تعیین می شود که n نشان دهنده تعداد قل هاست. با این حساب احتمال دوقلوزایی یک به ۸۹ یا تقریبا ۱٫۱% است و احتمال سه قلوزایی ۱ تقسیم بر ۷۹۲۱ (۱۳ هزارم درصد) در حال حاضر از هر ۸۳ بارداری در امریکای شمالی حاصل یکی از آنها دو قلو ست و از هر ۸۰۰۰ بارداری هم ۱ مورد سه قلو.

 

[h=3]چرا بعضی ها چندقلو به دنیا می آورند؟[/h]

 

دلایل زیر ممکن است باعث افزایش احتمال چندقلوزایی شوند: ژنتیک: داشتن سابقه خانوادگی تولد چندقلو به خصوص در فامیل مادر احتمال چندقلویی را بیشتر می کند. سن مادر: با بالا رفتن سن مادر، به دلیل افزایش تدریجی سطح هورمون FSH احتمال چندقلوزایی هم بیشتر می شود. روشهای باروری: استفاده از درمانها و داروهای باروری نظیر کلومیفن می تواند شانس چندقلویی را بیشتر کند. عوض شدن زمانه: آمارها نشان می دهند که سال به سال میزان چندقلوزایی در جهان بیشتر می شود. پزشکان حدس می زنند که علت این مساله ارتقای مراقبتهای بهداشتی و استفاده روزافزون از روشهای درمانی باروری است.

 

[h=3]چرا بعضی چندقلوها زیاد شبیه هم نیستند؟[/h]

 

دو نوع اصلی چندقلویی داریم: چندقلوهای یک تخمی و چندقلوهای چند تخمی. اگر حاصل لقاح یک سلول واحد (به نام سلول تخم) باشد و بعد در اثر تقسیم این سلول به چند سلول مجزا، چندقلویی پیش بیاید، چندقلوهای حاصل را یک تخمی یا چندقلوهای یکسان می نامیم. چند قلوهای همسان چون از سلول و ذخیره ژنتیکی کاملا یکسانی بوجود آمده اند، همجنس هستند یعنی همه یا دخترند و یا پسر و از لحاظ ظاهر و خصوصیات ژنتیک هم بسیار شبیه هم هستند. اما اگر بصورت اتفاقی در حین لقاح چند سلول جنسی نر و ماده مختلف، همزمان با هم ترکیب شوند و سلولهای تخم متفاوتی را بوجود بیاورند، چندقلوهای حاصل را چندتخمی یا غیرهمسان می نامیم. در این حالت ممکن است هرکدام از قلها جنسیت و خصوصیات ظاهری جداگانه ای داشته باشند. میزان شباهت این نوع چندقلوها مثل شباهت برادر و خواهر های عادی خواهد بود. ترکیبی از دو حالت بالا هم وجود دارد. مثلا ممکن است چندتا از قلها همسان و چندتا غیرهمسان باشند. این حالت در قلهای تعداد بالا بیشتر روی می دهد.

 

[h=3]حداکثر چندقلو می توانیم داشته باشیم؟[/h]

 

حتما خبر پنج قلوهای مشهدی را که به تازگی متولد شده اند، شنیده اید. اما بیشترین تعداد چندقلویی که منجر به تولد زنده شده است، ۸ قلو است. اولین مورد ثبت شده مربوط به سال ۱۹۹۸ در تگزاس است که ۷ نوزاد زنده و یکی مرده به دنیا آمدند. مورد بعدی (خانواده سلیمان) در سال ۲۰۰۹ در کالیفرنیا ثبت شده که هر ۸ بچه زنده به دنیا آمدند و تا امروز هم هر ۸ بچه سرحال و زنده اند.

 

suleman-octo.jpg

 

موارد نادری هم بوده اند که ۹ قلو به دنیا آمده اند و از بین ۹ قلوها چند تایشان هنگام تولد زنده بودند اما همگی بعد از چند روز فوت کرده اند. با این حساب می توانیم بگوییم نه قلوهای سریال آقای گرفتار که در سری جدید این سریال تا مقطع ابتدایی هم رسیده اند، تا به حال نظیری در دنیای واقعی نداشته اند. تعادا قلهای زیاد در حاملگی معمولا به دلیل روشهای باروری مصنوعی یا مداخلات دارویی رخ می دهند. موارد ۱۰ و ۱۱ و ۱۵ قلویی ناشی از درمانهای باروری هم بوده اند که البته هیچ یک زنده نمانده اند. تنها یک مورد ۱۲ قلویی گزارش شده که هیچ سابقه ای از درمانهای باروری و پزشکی نداشته است.

 

[h=3]عوارض و خطرات چندقلویی چیستند؟[/h]

 

چندقلو ها می توانند خطراتی را هم برای خودشان و هم برای مادرشان به همراه داشته باشند، شایعترین عوارض چندقلویی عبارتند از : تولد نارس: هرچه تعداد قلها بیشتر باشد احتمال تولد زودرس بچه ها بیشتر است. تقریبا ۵۱% دوقلوها و ۹۱% سه قلوها نارس به دنیا می آیند در حالیکه این میزان در یک قلوها تنها ۹% است. وزن کم هنگام تولد: بالا رفتن تعداد قلها باعث وزن کم هنگام تولد هم میشود. مثلا یک سوم سه قلوها با وزن کم به دنیا می آیند. به هم چسبیدن قل ها: اگر چندقلوها در ساک حاملگی با هم شریک باشند، احتمال به هم چسبیدن آنها وجود دارد. فلج مغزی: آمار فلج مغزی در چندقلوها خیلی هم بالا نیست. اما به هرحال بیشتر از موارد عادی است. احتمال فلج مغزی در دوقلوها ۵ برابر و در سهقلوها ۲۰ برابر تک قلوها ست. از هر ۱۰۰۰ سه قلو ۴۵ تایشان دچار درجاتی از فلج مغزی می شوند. مرده زایی: همانطور که گفتیم در تعدادهای بالای چندقلویی احتمال مرده زایی بیشتر می شود.

 

[h=3]اگر چندقلو بخواهیم چه باید بکنیم؟[/h]

 

تا به امروز هیچ روش قطعی برای تنظیم تعداد قلها وجود ندارد، هرچند که بعضی داروها می توانند «احتمال» چندقلوزایی را افزایش بدهند. اما ممکن است شما برای دوقلو برنامه ریزی بکنید و ناگهان با ۴ قلو مواجه شوید. به هرحال توصیه می کنیم در هیچ موردی (از جمله این مورد) بدون مشورت با پزشک خود، هیچ اقدامی نکنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...