رفتن به مطلب

رازهایی زنانه که مردان باید بدانند


afa

ارسال های توصیه شده

زبانی که زنان صحبت می‌کنند بسیار متفاوت‌تر از زبانی است که مردان با آن حرف می‌زنند. مثلا وقتی خانمی می‌گوید: « دیگر راجع به این مساله حرف نزن، نمی‌خواهم چیزی بشنوم »، در واقع منظورش چیزی غیر از گفته‌هایش است. او با زبان بی‌زبانی قصد دارد فرد مقابلش را متوجه کند که این موضوع نه‌ تنها برایش مهم بوده، بلکه بشدت باعث ناراحتی‌اش هم شده است؛ اما اگر یک مرد چنین حرفی بزند، بی‌گمان قصدش همانی است که بیان کرده است.

 

 

​بی اطلاعی از هر یک از رازهای زنانه ممکن است خواه‌ ناخواه مردان را مرتکب اشتباهی در قبال آنها کند، اشتباهاتی که ممکن است کل زندگی مشترک را تحت‌ تاثیر قرار دهد.

 

در ادامه این نوشتار برای این که مردان براحتی بتوانند شخصیت زنان را کشف و رفتار همسرشان را رمز‌گشایی کنند، به چند مورد از رفتارهای منحصرا زنانه اشاره می‌کنیم.

 

 

زنان به کمک مردان نیازمندند

بسیاری از خانم‌ها می‌گویند: «آرزو به دل ماندیم، یک‌بار همسرمان بدون آن‌که از او بخواهیم، در کارهای خانه کمک حال مان باشد!»

گاهی زنان چنان مورد اجحاف قرار می‌گیرند که شایسته حق انسانی نیست، برخی زنان از سر وفاداری، مسئولیت‌پذیری، وظیفه‌شناسی یا دلسوزی بسیار به همسر و فرزندان، با وجود متحمل‌شدن آلام بسیار، حاضر می‌شوند به هر طریق ممکن، وظایف خود را بخوبی انجام دهند و از کسی درخواست کمک نکنند.

 

 

در برخی موارد، پنهان‌کردن درخواست کمک از سوی زن باعث می‌شود مردان پرتوقع شوند و گمان کنند همسرشان شیرزنی است که هرگز به کمک احتیاج ندارد و می‌تواند در همه حال و در هر شرایطی از عهده رتق و فتق‌کردن امور خانه و زندگی برآید. اما حقیقت در آن روی دیگر سکه است و این انتظار نباید فراتر از توانایی یک زن معمولی باشد .

 

 

به نظر شما توقع کمک و مساعدت از همسر و مشارکت در فعالیت‌های خانه برای بانوی شاغلی که مجبور است با وجود وظایف شغلی، به امور خانه و زندگی هم رسیدگی کند یا بانوی خانه‌داری که از تکرار وظایف به ستوه آمده و کمر خم کرده، انتظار زیادی است؟

 

 

گرچه تصور عمومی بر این است که مردان همیشه باید منفعل و زنان فعال در کارهای خانه باشند، اما بی‌هیچ شکی، همگی اذعان به این مهم داریم که زنان نیازمند کمک مردان هستند و مساعدت آنان را برای پیشبرد هر چه بهتر کارهایشان می‌خواهند، مثلا هرگز نمی‌توان انتظار داشت یک زن بتواند وسایل سنگین خانه را یک تنه جابه‌جا کند، اما گاهی لازم است برای صمیمت و محبت بیشتر، مردان در کارهای سبک و ساده‌ای که زنان براحتی می‌توانند از عهده انجام آنها برآیند، همسرانشان را یاری کنند.

 

 

مردان باید قدرت ظرف شستن، جارو‌کردن و... را در استحکام رابطه با همسرشان بدانند و بپذیرند کمک به آنها حتی کمک‌های جزئی و پیش پا افتاده، چقدر در روحیه مثبت به همسرشان تاثیرگذار است.

 

 

راه‌حل

بخشی از زندگی زنان با تمیزی و انجام کارهای خانه معنا می‌شود. آنان با انجام وظایف زنانه در خانه، احساس مثبت به زندگی مشترک‌شان پیدا می‌کنند و اگر همسرشان در این امر، همراهشان باشد امیدواری‌شان افزون‌تر و نشاط‌شان بیشتر می‌شود، اما این حس خوشایند زنان، گاهی با افکار متعصب عرفی، مقابل قرار می‌گیرد و مردان را مجبور به امتناع از کمک می‌کند، تا جایی که برخی از مردان، کار مرد در خانه را نشان از ضعف مردانه یا فرمانبرداری و مطیع‌بودن محض در قبال زنان تعریف می‌کنند، اندیشه‌ای که شاید تصوری اشتباه​ بیش نیست.

 

 

نترسید اقتدار مردانه‌تان زیرسوال نمی‌رود. شما می‌توانید با تدبر و سیاست‌های مردانه، هراز گاهی آستین بالا بزنید و همسرتان را یاری کنید و اثرات شگفت‌انگیز کمک به آنان را در زندگی‌تان تجربه کنید.

 

 

شما می‌توانید براحتی اولویت‌های اصلی فعالیت‌های همسرتان را در خانه شناسایی کنید و در شرایط بحرانی، درست وقتی احساس می‌کنید همسرتان آرام و قرار ندارد یا در مضیقه زمانی برای انجام کاری است، سریعا به کمکش بشتابید.

 

 

از سوی دیگر برای آن که همسرتان درخواست مساعدت شما را براحتی بپذیرد، لازم است پیشنهادهای کمک خود را به گونه‌ای مطرح کنید که همسرتان احساس ناتوانی نکند. به همین دلیل بهتر است کلمه «کمک» را از جملات پیشنهادی خود حذف کنید.

 

 

اگر شما به همسرتان بگویید: «احتیاج به کمک داری؟» ممکن است همسرتان برای اثبات توانایی‌اش، در پاسخ به درخواست شما بگوید: «نه، کاری نیست، خودم انجام می‌دهم.» برای اثربخشی بیشتر می‌توانید پیشنهاد کمک خود را چنین مطرح کنید: «چه کاری می‌توانم انجام دهم؟»، «فلان کار را من انجام می‌دهم و شما به ​بقیه کارهایت برس» و...

 

 

هیچ وقت به​ حرف‌های من​گوش نمی‌دهی

این جمله برایتان آشنا نیست؟ شاید شما هم بارها توسط همسرتان متهم شده‌اید که هیچ وقت به حرف‌هایش گوش نمی‌دهید. از سوی دیگر، جمله «مردها هیچ‌وقت به حرف خانم‌هایشان گوش نمی‌دهند» این شکایت رایج اغلب زنان است. آنان معتقدند همسرانشان با شروع هر گفت‌وگویی سریع‌تر می‌خواهند به پایان گفت‌وگو برسند.

 

 

روان‌شناسان معتقدند این شکایت‌ها، از یک تفاوت جنسیتی نشأت می‌گیرد؛ از آنجا که سیستم بدن زنان به گونه‌ای متفاوت‌تر از سیستم بدن مردان تعبیه شده، گفت‌وگو برای زنان بیش از مردان دارای اهمیت است! بدن زنان طی گفت‌وگو هورمون لذت (دوپامین) ترشح می‌کند، هر چه میزان این هورمون بالاتر رود، ارتباط قوی‌تر و صمیمت بیشتر می‌شود، در حالی که مردان چنین حالتی ندارند .

 

 

خانم‌ها صحبت می‌کنند تا حس وصل پیدا کنند و به همسرشان نزدیک‌تر شوند. این حقیقت، یک اصل زنانه است، اما برخی مردان گمان می‌کنند همسرشان با گفت‌وگو، قصد مطرح‌کردن خواسته‌ای را دارد و این دقیقا همان نقطه‌ای است که همیشه به سوءتفاهم میان زن و شوهر منجر می‌شود.

 

 

از طرف دیگر، مردان به طور غریزی می‌خواهند همیشه پشتیبان زنان باشند، بنابراین با شنیدن حرف‌های همسر، بسرعت درصدد رفع مشکل برمی‌آیند و سعی می‌کنند نقش حلال مشکلات را بازی کنند، در صورتی که همسرشان، هرگز چنین تقاضایی از آنان نداشته است .

 

 

راه‌حل

قدرت یک گفت‌وگوی ساده و صمیمانه را دست‌کم نگیرید. با استفاده از عبارات معجزه‌گری چون «دوست دارم بیشتر از خودت برایم بگویی»، «منتظر شنیدن صدای زیبایت هستم»، «من به حرف‌هایت علاقه‌مندم»، «دلت می‌خواهد راجع به چه چیزی با هم صحبت کنیم» و... می‌توانید همسرتان را به یک گفت‌وگوی دوستانه و عاشقانه دعوت کنید.

 

 

یادتان باشد فقط به گفته‌های شیرین یا تلخ او گوش بسپارید. سعی کنید تا وقتی همسرتان از شما راه‌حلی نخواسته، چیزی نگویید و حل مساله نکنید، چون همسرتان به دنبال کلیدی برای حل مسائلش نیست، بلکه او فقط دو گوش شنوا می‌خواهد و یک همدل.

 

 

بهتر است هر از گاهی با سوالی از گفته‌هایش، او را متوجه کنید که سراپاگوش هستید و به هر آنچه می‌گوید دقیقا دقت دارید و می‌شنوید. به این طریق نه‌تنها همسرتان را خوشحال می‌کنید، بلکه از اتهام گوش نسپردن به حرف‌هایش رهایی می‌یابید.

 

 

زنان جزئی‌نگر هستند

مردان به دنبال توجه کامل و بی‌قید و شرط همسرانشان هستند. برخی مردان گمان می‌کنند وقتی همسرشان چند کار را با هم انجام می‌دهد و در عین حال به حرف‌های آنان نیز گوش می‌دهد در واقع، توجه کاملی به آنان ندار​د و فقط نقش بازی می‌کند و ادای گوش سپردن را در می‌آور​د. به عنوان مثال، یک خانم ممکن است با تلفن حرف بزند، به غذا سرکشی کند، به تکالیف مدرسه فرزندانش رسیدگی کند و​ با همسرش هم راجع به یک موضوع مهم صحبت کند. این رفتار کاملا زنانه، گاهی به تکدر خاطر مردان منجر شده و ممکن است اختلافاتی را سبب شود.

 

 

راه‌ حل

خانم‌ها بنابر طبیعت‌شان می‌توانند در آن واحد چند کار مشکل را به نحو احسن و کامل انجام دهند، در حالی که مردان این‌گونه نیستند. اگر می‌خواهید همسرتان ششدانگ حواسش به شما باشد و هیچ کاری انجام ندهد، بهتر است هنگام صحبت دست همسرتان را در دستانتان بگیرید و مستقیم به چشمانش نگاه کنید. با این کار توجه کامل او را به سوی خود جلب می‌کنید و همچنین ارتباط فیزیکی و حسی خود را ارتقا داده و احساس صمیمیت بیشتری خواهید کرد.

 

 

وقتی مردها خاموش می‌شوند

«همسرم همه چیز را پنهان می‌کند و هرگز آنچه را در ذهنش می‌گذرد به من نمی‌گوید.» سکوت مردان یکی از رایج‌ترین شکایت زنان از همسرشان است. سکوت مردانه برای زنان زجرآور است و ذهن آنان را به هزاران راه و بیراه می‌برد و به بروز سوء‌تفاهم و اختلافات شدید منجر می‌شود. زنان سکوت و خموشی مردان را به منزله دوست‌داشتنی نبودن و نبود علاقه همسرشان نسبت به خود تعبیر می‌کنند. وقتی خانمی به همسرش پیشنهاد رفتن به یک مهمانی را می‌دهد، ممکن است مرد بدون بیان هیچ دلیلی از رفتن امتناع کند و به درخواست همسرش پاسخ منفی دهد، گرچه در ذهن خود دلایلی واضح و روشن برای نرفتن داشته است. این رفتارهای بی‌دلیل برای زنان حکم بی‌احترامی و لجبازی دارد و به ناراحتی و دلخوری منجر می‌شود.

 

 

راه‌حل

برای اجتناب از سوء‌تفاهم سعی کنید با همسرتان بیشتر صحبت کنید. هرگز احساسات و عقایدتان را پنهان نکنید. مثلا در پاسخ به پیشنهاد همسر برای رفتن به مهمانی، بهتر است به جای گفتن «نه، نمی‌توانم بروم»، به همسرتان توضیح دهید «امروز خیلی خسته‌ام، حوصله مهمانی رفتن ندارم، خیابان‌ها شلوغ است و ترافیک برایمان بسیار آزاردهنده است​ و...». بیان دلایل و توضیح مشخص در مورد تصمیم‌گیری‌ها باعث می‌شود حتی اگر با همسرتان مخالفت کنید، کمتر تنش به وجود آورید و همسرتان را سریع‌تر متقاعد کنید و راضی نگه دارید.

 

 

زنان با مردان فرق دارند

لابد شنیده‌اید می‌گویند: «مردان مریخی‌اند و زنان ونوسی.» مریخ و ونوس دو دنیای کاملا متفاوتی است که با قرار گرفتن کنار یکدیگر، معنا و مفهوم پیدا می‌کند. گاهی نبود شناخت از این دو دنیای متفاوت، مشکلاتی برای مریخ و ونوس پدید می‌آورد که ممکن است انگشت حیرت به دهان بگیرید. اگر واسطه حل مشکل دعوای یک زن و مرد شوید خواهید دانست​ این دو جنس، دو قطب متضاد آهنربایند. در یک مشاجره خانوادگی زن می‌گوید: همسرم باید روز تولدم​ با دادن هدیه‌ای شادم می‌کرد، اما یک مرد می‌گوید: درد همسرم، فراموش‌کردن روز تولدش نیست، بلکه او از این ناراحت است که چرا من شب‌ها دیر به خانه می‌آیم.

 

 

در این مشاجره فرضی مشاهده می‌کنید چگونه دنیای عاطفی زن در مقابل دنیای منطقی مرد قرار می‌گیرد. برای زن چیزی باارزش‌تر از علاقه و ابراز محبت همسر نیست، ولی برای مرد یافتن دلیل وعلت بدقلقی همسر مهم‌تر از تبریک روز تولد است.

 

 

برای درک بیشتر مساله به مثال دیگری توجه کنید: اگر بخواهید برای همسرتان هدیه‌ای بخرید، چه می‌کنید؟ بی‌تردید خود را جای همسرتان خواهید گذاشت و با خود می‌اندیشید با چه هدیه‌ای از جانب همسرتان خوشحال می‌شوید. این رفتار مختص شما نیست، بلکه همه افراد وقتی در چنین موقعیتی قرار گیرند، به طور طبیعی چنین فکری خواهند کرد و خواسته‌های دیگران را مشابه خواسته‌های خود خواهند یافت، اما حقیقت آن است شما کاری را برای همسرتان انجام می‌دهید که دوست دارید همسرتان برای شما انجام دهد. در حقیقت شما به نیازها و خواسته‌های خودتان توجه می‌کنید نه به نیازها و علاقه‌مندی‌های همسرتان و این رفتاری است که در نهایت اثر خود را بر زندگی مشترک‌تان خواهند گذاشت و شما را به بی‌توجه بودن یا گاهی خودخواه بودن متهم خواهد کرد. چه بسا اندک نیستند زنانی که معترضند همسرشان هرگز به علایق‌شان توجه نمی‌کنند و همیشه آنچه را فراهم می‌کنند که خودشان دوست دارند و می‌پسندند.

 

 

راه‌حل

نیازمند آنید که درباره نیازها، خواسته‌ها، آرزوها و... همسرتان بیشتر بدانید، این که چه چیزی او را خوشحال ، یا غمگین می‌کند، چه نوع حمایت و پشتیبانی را می‌پسندد، دوست دارد همسرش چه ویژگی‌هایی داشته باشد و...

 

 

در اولین نگاه، به دست آوردن این اطلاعات کار سخت و دشواری به نظر می‌رسد. چون برخی از آقایان تصور می‌کنند شناخت یک زن و رفتار با او کاری شق‌القمر است. توجه بیش از حد به این تصور اشتباه یا غفلت از شناخت تفاوت‌های جنسیتی گاهی باعث می‌شود یک اختلاف نظر جزئی و کوچک، بزرگنمایی و در نهایت به یک دعوای بزرگ و دلخوری زیاد تبدیل شود.

 

 

برای اجتناب از این امر، بهتر است راجع به تفاوت‌های زن و مرد مطالعه کنید و به قوانین طلایی ارتباط موفق مریخ و ونوس توجه کافی داشته باشید. یکی از قوانین طلایی ارتباط موفق می‌گوید: «با دیگران آن‌گونه رفتار کنید که آنها با شما رفتار می‌کنند.» اکثر افراد آن گونه با همسرشان رفتار می‌کنند که خودشان دوست دارند همسرشان با آنها رفتار کند و همین امر باعث به وجود آمدن اختلافات می‌شود. سعی کنید این نکته مهم را بپذیرید که زن‌ها و مردها متفاوتند. بهتر است رفتارهای همسرتان را نسبت به خودتان رصد کنید و آن‌گونه که دوست دارد و در رفتارش بروز می‌دهد با او رفتار کنید، نه آن‌گونه که خودتان دوست دارید و می‌پسندید که با شما رفتار شود.

 

 

پرسش، یکی دیگر از روش‌های آگاهی است. ساده‌ترین راه برای شناخت و کسب اطلاعات از شخصیت همسرتان، پرسش مستقیم از اوست. با ایجاد جوی دوستانه و صمیمانه می‌توانید براحتی با همسرتان ارتباط برقرار و او را برای بازگو کردن توقعاتش ترغیب کنید. شما می‌توانید با یک پرسش ساده، براحتی به اعماق وجود همسرتان نفوذ کنید و برای شادی او آنچه را انجام دهید که دوست دارد و خواهانش است.

 

 

وقتی زنان سکوت می‌کنند

گاهی زنان مهر خاموشی بر دهان می​زنند و سکوت می‌کنند و بی‌کلام می‌شوند. مردان این سکوت زنانه را مانند سکوت خود قلمداد می‌کنند و گمان می‌برند این خاموشی​ یا نشان از اعتراض به رفتاری از آنهاست که بعد از طی مدت زمان جریمه شدن خاتمه می‌یابد یا آن‌که در خود فرورفتن موقتی است که با بهتر شدن حال همسرشان، بزودی پایان می‌پذیرد. اما حقیقت این است که سکوت زنانه با سکوت مردانه فرق دو صد چندان دارد. سکوت زن، آرامش قبل از توفان است. زمانی که روحیه زن آسیب ببیند یا آن‌که خاطرش آزرده شود، نمی‌تواند صحبت کند. در چنین شرایطی توسل زن به سکوت می‌تواند سلاحی موقت برای تسکین دردش باشد. هر چه این سکوت ادامه یابد عواقب خطرناک‌تری خواهد داشت و وضع را بدتر خواهد کرد.

 

 

راه‌حل

مردها به اشتباه فکر می‌کنند بهترین راه مواجهه با سکوت زن، رها‌کردن او به حال خودش است، بنابراین به همسرشان اجازه می‌دهند در خلوت بی‌کلام خود، تا هر زمان که دوست دارند، بمانند تا شاید دردشان التیام یابد. درحالی​ که این راهکار نه‌تنها اثری عکس دارد، بلکه به طولانی‌شدن سکوت منجر شده و شرایط را وخیم‌تر می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود، نسبت به سکوت همسرتان بی‌تفاوت نباشید. بدانید در شرایط سکوت، همسرتان بیش از هر زمانی دیگر، نیازمند دلسوزی و همراهی شماست. حضور پررنگ شما، به همسرتان احساس امنیت می‌دهد و زمینه‌ای را برای ابراز احساسات واقعی‌اش فراهم می‌کند.

 

 

برای درک بهتر احساسات همسرتان بهتر است علت سکوت و خاموشی او را جویا شوید. با بیان عبارات معجزه‌آسایی چون «عزیزم چه چیزی باعث ناراحتی‌ات شده؟»، «در ذهنت چه می‌گذرد؟»، «از این که دلخوری، متاسفم» و... احساسات همسرتان را دریابید و تمام تلاش خود را برای درک شرایط روحی و روانی‌اش به کار گیرید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...