رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

خواص روغن گیاهی کانولا

روغن گیاهی کانولا که مصرف‌کنندگان آن را به دلیل خصوصیات مفید تغذیه‌ای می‌شناسند، حاوی کمترین مقدار اسیدهای چرب اشباع است و این در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی است.

 

همان طور که می‌دانیم؛ اسیدهای چرب اشباع که به خصوص در ترکیب چربی‌های جامد وجود دارند، عامل پدیدآورنده بیماری‌های قلبی- عروقی هستند. پس از این نظر روغن گیاهی کانولا یکی از مهم‌ترین و بهترین روغن‌های گیاهی موجود برای مصارف تغذیه‌ای انسان است.

 

از سوی دیگر روغن کانولا حاوی اسیدهای چرب غیراشباع (مایع) است که نتایج تحقیقات علمی ارتباط آن‌ها را با کاهش کلسترول خون نشان داده است.

 

همچنین روغن گیاهی کانولا دارای مقادیر متوسطی از اسیدهای چرب ضروری می‌باشد که در بدن ساخته نمی‌شوند و نیز منبع سرشاری از ویتامین E است که با داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی (ضد اکسید شدن) می‌تواند در سلامت بدن مۆثر باشد. همچنین مانند سایر روغن‌های گیاهی، روغن کانولا نیز بدون کلسترول است و ضمناً کمتر از 2 درصد ترکیب اسیدهای چرب آن را اسیداروسیک تشکیل می‌دهد.

 

باید دانست چربی بخشی از تمام سلول‌های بدن است که نقش‌های متعددی از جمله انرژی‌زایی و کمک به جذب ویتامین‌های محلول در چربی (ویتامین‌های A، D، E و K) دارد، بنابراین وجود چربی خوب و باکیفیت تغذیه‌ای بالا در رژیم غذایی تأثیر بسزایی در ایفای نقش چربی‌ها در بدن و نهایتاً سلامت ما دارد. بنابراین مصرف روغن گیاهی کانولا به مقدار مناسب در رژیم غذایی می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها از لحاظ روغن باشد.

 

شایان‌ذکر است هر دانه کانولا حدوداً 40 درصد روغن دارد. این دانه‌ها برای روغن‌گیری جهت مصارف خوراکی انسان، لِه و فشرده می‌شوند. باقیمانده آن‌ها هم که منبع غنی از پروتئین است، برای تولید غذای دام استفاده می‌شود.

 

سودمندی روغن گیاهی کانولا در پیشگیری از سرطان

با استفاده از روغن کانولا در برنامه غذایی می‌توان خطر ابتلا به سرطان را در مادر و نوزاد کاهش داد. محققان در نشست اخیر انجمن تحقیقات سرطان آمریکا اعلام کردند، گنجاندن روغن کانولا به جای روغن ذرت در برنامه غذایی مادران باردار به کاهش خطر بروز سرطان سینه در آنان و حتی فرزندانشان کمک می‌کند.

 

بررسی اخیر پژوهشگران درباره حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد، جایگزین کردن روغن ذرت با روغن کانولا به علت وجود مقدار بیشتر اسید چرب امگا 3 در این روغن و مقدار کمتر اسید چرب امگا 6 در آن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در مادر و کودک می‌شود. البته برای تأیید نتایج این تحقیق در انسان به مطالعات تکمیلی نیاز است.

 

مصرف روغن گیاهی کانولا از بدن در برابر سرطان روده محافظت می‌کند

مطالعه و آزمایش مصرف روغن کانولا بر روی حیوانات نشان می‌دهد که اندازه تومورهای روده بزرگ با مصرف این روغن کاهش می‌یابد. دانشمندان دانشگاه ایالت داکوتا با آزمایش این روغن می‌گویند که استفاده از این روغن در پخت‌وپز موجب جلوگیری از گسترش و رشد تومورهای روده بزرگ می‌شود. پروفسور «Dwiredi» رئیس بخش SDSU علوم دارویی و همکارانش مقاله‌ای با عنوان «رژیم غذایی کانولا و تأثیرات آن بر سرطان روده بزرگ» در مجله «تغذیه و سرطان» منتشر کردند. این نخستین بار است که کسی به بررسی مصرف روغن گیاهی کانولا در جلوگیری از سرطان روده بزرگ در میان حیوانات پرداخته است.

 

مطالعات نشان می‌دهد که در این آزمایش تومورهای 58 درصد موش‌ها مهار و کنترل شده است و در 90 درصد آن‌ها اندازه تومور رشد پیدا نکرده است. سرطان روده بزرگ عامل و میر بسیاری از آمریکایی‌ها نسبت به سایر سرطان‌ها است؛ سال 2010 انجمن سرطان آماری ارائه کرد که در آن 102 هزار و 900 نفر در آمریکا به سرطان روده مبتلا هستند و 39 هزار و 670 نفر دیگر نیز به سرطان انتهای روده بزرگ مبتلا هستند و از این میان 51 هزار و 370 نفر مرده‌اند.

 

تحقیقات پیرامون سرطان روده بر اساس مطالعات اولیه بر روی روغن گیاهی کانولا توسط Dwiredi و همکارانش انجام شد که نشان می‌دهد، اسید چرب امگا 3 اثری شیمیایی ایجاد می‌کند که باعث مهار آنزیمی به نام «سیکلواکسیژناز» و کاهش سنتز اسید آراشیدونیک در بدن می‌شود که هر دو از عوامل ایجاد التهاب هستند.

 

در سرطان روده بزرگ یا سرطان کولون سلول‌های سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر می‌کنند. این بیماری در هر سنی بروز می‌یابد اما میزان بروز در سن بالای 50 سال بیشتر است. از علائم این بیماری، عفونت‌ها، بواسیر، اسهال، یبوست، استفراغ، ضعف و یرقان و زردی است.

 

روغن کانولا در برابر سندروم متابولیک

بر اساس نتایج پژوهش‌های یک تیم از محققین کانادایی و آمریکایی نشان داده شد که روغن کانولا و روغن کانولای غنی از اسید چرب اولئیک می‌تواند باعث کاهش چربی شکمی شود.

 

همچنین محققین دریافتند که مصرف روغن‌های گیاهی مشابه می‌تواند یک روش ساده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری سندرم متابولیک باشد، که می‌تواند از هر 3 آمریکایی بر روی یک نفر بزرگ‌سال و از هر 5 کانادایی بر روی یک نفر بزرگ‌سال اثرگذار باشد. به بیان دکتر پنی کریس، متخصص تغذیه؛ اسیدهای چرب با یک پیوند دوگانه‌ی موجود در این قبیل روغن‌ها می‌تواند موجب کاهش چربی شکمی و در نهایت کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک گردد. در این مطالعه 121 نفر در معرض خطر سندرم متابولیک تحت یک رژیم حفظ وزن 2000 کالری در روز، یک پنجم میزان چربی مورد نیاز خود را یعنی 5/1 از 40 گرم را روغن دریافت کردند. آزمودنی‌ها در این مطالعه 5 عامل خطر را دارا بودند؛ فشارخون بالا، تری گلیسیرید بالا، HDL پایین، چربی شکمی و قند خون بالا که می‌توانند موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و حمله‌ی قلبی شوند. این مطالعه برای 5 نوع روغن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که روغن‌های غنی از اسید چرب با یک پیوند دوگانه و کانولا توانستند در عرض 4 هفته چربی شکمی آزمودنی‌ها را به میزان 6/1 درصد در مقایسه با روغن آفتابگردان کاهش دهند.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

[h=2]خواص روغن گل سرخ[/h]

خواص بی‌شمار روغن گل سرخ به خاطر اجزای موجود در آن است. این خواص شامل خاصیت نشاط‌آوری، ضدتب، ضدعفونت، ضد اسپاسم، ضد ویروسی، مسهل صفرا، ضد یبوست و ... است.روغن گل سرخ

بی‌شک گل رز از زیباترین گل‌ها در تمام دنیا است و تا به امروز قصه‌ها و حکایت‌های زیادی راجع به این گل شنیده‌اید. حتماً کسی که هیچ اطلاعی از خواص آن نداشته باشد، باز هم از زیبایی آن لذت می‌برد.

روغن گل رز از بخار دادن گلبرگ‌های تازه گل رز به دست می‌آید که حاوی ترکیبات بسیاری مثل سیترونلول، سیترال، کارون، استات سیترونلیل، اتانول، فارنسول، متیل اُژنول، نرول، نوتانول و ... است.از تأثیرات عاطفی و روانی این گل تقریباً همه باخبریم، پس اجازه دهید از خواص پزشکی روغن گل سرخ بگوییم.

تقویت‌کننده بدن و قوای جنسی

روغن گل رز باعث تقویت لثه‌ها، ریشه موها، پوست، عضلات، روده‌ها، رگ‌های خونی، جلوگیری از ریزش موها، از بین رفتن دندان‌ها و موارد بسیار دیگر می‌شود و علاوه بر تمام این موارد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را نیز تقویت می‌کند.

ضد اسپاسم

روغن گل سرخ به طرز معجزه‌آسایی گرفتگی سیستم تنفسی، روده‌ها و سایر اعضای بدن را کاهش می‌دهد. در ضمن برای درمان کشیدگی عضلانی و درد شکم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داروی اشتهاآور

روغن گل رز علاوه بر خواص بالا، اشتهاآور نیز می‌باشد. شکم را روان می‌کند، التهابات جسمی را کاهش می‌دهد و باعث عملکرد بهتر بدن و جلوگیری از ایجاد عفونت در بدن می‌شود.

بهبود عملکرد کبد

سلامت کبد باعث بهبود عملکرد آن می‌شود. روغن گل رز، کبد را قوی و سالم نگه می‌دارد و باعث عملکرد صحیح آن می‌شود و از عفونی شدن آن نیز جلوگیری می‌کند.

ضدویروس

برای محافظت در برابر ویروس‌ها و یا واکسینه کردن، بهتر است از این روغن استفاده کنید. روغن گل رز از شما در برابر عفونت‌های ویروسی محافظت می‌کند

.سلامت کبد باعث بهبود عملکرد آن می‌شود. روغن گل رز، کبد را قوی و سالم نگه می‌دارد و باعث عملکرد صحیح آن می‌شود و از عفونی شدن آن نیز جلوگیری می‌کند

ضد تب

بیمارانی که دچار تب بالا هستند، با این روغن می‌توانند از شر این وضعیت خلاص شوند. روغن گل رز باعث کاهش التهابات و تب می‌شود

.
نشاط‌آور

روغن رز باعث افزایش و تقویت حس خود دوستی، اعتماد به نفس، امید و قدرت روحی روانی می‌شود و با افسردگی مقابله می‌کند. افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، بهتر است از این روغن استفاده کنند. این روغن به زندگی شما امید می‌دهد. به همین دلیل از آن در رایحه درمانی زیاد استفاده می‌شود تا القا کننده افکار مثبت و احساسات خوشایند باشد

.
ضد یبوست

در هیچ جای دنیا هیچ دارویی مۆثرتر از روغن گل رز برای رفع یبوست نیست. این روغن بدون آنکه عوارض و خطراتی به دنبال داشته باشد، روی روده‌ها اثر می‌گذارد.آرام‌بخشروغن گل رز مثل دارویی بسیار قوی اعصاب را آرام می‌کند و باعث افزایش توان برای رویارویی با شوک‌های ناگهانی می‌شود. همچنین اختلالات ناشی از افزایش سن را کاهش می‌دهد.
تقویت کننده پوست

روغن گل رز برای اولین بار در قرن دهم تقطیر شد. امروزه نیز به طور عمده عصاره گل رز در این کشور تولید می شود که برای تهیه مقدار کمی از آن به تعداد زیادی برگ گل رز نیاز است. از روغن رز به صورت غلیظ و مخلوط شده با روغن های دیگری مانند بادام، هسته انگور و... استفاده می شود.این روغن به صورت موضعی نیز استفاده می شود. استنشاق بخار آن، احساس خوشحالی و امید در فرد به وجود می آورد. تقویت کننده ریشه مو و پوست است. رگ های خونی کوچک را منقبض می کند و برای متوقف کردن جریان خون، روی زخم ها یا بریدگی ها مالیده می شود.

*
لکه های مربوط به جوش، آکنه و زخم ها را کم رنگ می کند.

*
کمپرس با آب سرد یا ولرم حاوی روغن گل رز، دردهای مزمن از جمله گرفتگی عضله به علت قاعدگی یا سردرد را تسکین می دهد.
سایر خواص
این روغن باعث تولید منظم هورمون‌های بدن می‌شود و آن‌ها را متعادل نگه می‌دارد. از بهترین روغن‌ها برای افزایش درخشندگی پوست و جوانی است. همچنین ایجاد احساس شادی نموده و به درمان سردرد کمک می‌کند و در درمان آسم، کم آبی بدن و برخی عفونت‌های خاص دیگر نیز مۆثر است.

لینک به دیدگاه

خواص بی شمار روغن گل سرخ به خاطر اجزای موجود در آن است. این خواص شامل خاصیت نشاط آوری، ضدتب، ضدعفونت، ضد اسپاسم، ضد ویروسی، مسهل صفرا، ضد یبوست و ... است.

 

بی شک گل رز از زیباترین گل ها در تمام دنیا است و تا به امروز قصه ها و حکایت های زیادی راجع به این گل شنیده اید. حتما کسی که هیچ اطلاعی از خواص آن نداشته باشد، باز هم از زیبایی آن لذت می برد.

 

روغن گل رز از بخار دادن گلبرگ های تازه گل رز به دست می آید که حاوی ترکیبات بسیاری مثل سیترونلول، سیترال، کارون، استات سیترونلیل، اتانول، فارنسول، متیل اژنول، نرول، نوتانول و ... است.

 

از تأثیرات عاطفی و روانی این گل تقریبا همه باخبریم، پس اجازه دهید از خواص پزشکی روغن گل سرخ بگوییم. تقویت کننده بدن و قوای جنسی روغن گل رز باعث تقویت لثه ها، ریشه موها،

 

پوست، عضلات، روده ها، رگ های خونی، جلوگیری از ریزش موها، از بین رفتن دندان ها و موارد بسیار دیگر می شود و علاوه بر تمام این موارد قوای جنسی را نیز تقویت می کند. ضد اسپاسم

 

روغن گل سرخ به طرز معجزه آسایی گرفتگی سیستم تنفسی، روده ها و سایر اعضای بدن را کاهش می دهد. در ضمن برای درمان کشیدگی عضلانی و درد شکم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

داروی اشتهاآور روغن گل رز علاوه بر خواص بالا، اشتهاآور نیز می باشد. شکم را روان می کند، التهابات جسمی را کاهش می دهد و باعث عملکرد بهتر بدن و جلوگیری از ایجاد عفونت در بدن می شود.

بهبود عملکرد کبد سلامت کبد باعث بهبود عملکرد آن می شود. روغن گل رز، کبد را قوی و سالم نگه می دارد و باعث عملکرد صحیح آن می شود و از عفونی شدن آن نیز جلوگیری می کند.

 

ضدویروس برای محافظت در برابر ویروس ها و یا واکسینه کردن، بهتر است از این روغن استفاده کنید. روغن گل رز از شما در برابر عفونت های ویروسی محافظت می کند. سلامت کبد باعث بهبود

 

 

عملکرد آن می شود. روغن گل رز، کبد را قوی و سالم نگه می دارد و باعث عملکرد صحیح آن می شود و از عفونی شدن آن نیز جلوگیری می کند ضد تب بیمارانی که دچار تب بالا هستند، با این

 

روغن می توانند از شر این وضعیت خلاص شوند. روغن گل رز باعث کاهش التهابات و تب می شود. نشاط آور روغن رز باعث افزایش و تقویت حس خود دوستی، اعتماد به نفس، امید و قدرت روحی

 

روانی می شود و با افسردگی مقابله می کند. افرادی که از افسردگی رنج می برند، بهتر است از این روغن استفاده کنند. این روغن به زندگی شما امید می دهد. به همین دلیل از آن در رایحه

 

درمانی زیاد استفاده می شود تا القا کننده افکار مثبت و احساسات خوشایند باشد. ضد یبوست در هیچ جای دنیا هیچ دارویی مۆثرتر از روغن گل رز برای رفع یبوست نیست. این روغن بدون آنکه

 

عوارض و خطراتی به دنبال داشته باشد، روی روده ها اثر می گذارد. آرام بخش روغن گل رز مثل دارویی بسیار قوی اعصاب را آرام می کند و باعث افزایش توان برای رویارویی با شوک های ناگهانی می شود.

 

همچنین اختلالات ناشی از افزایش سن را کاهش می دهد. تقویت کننده پوست روغن گل رز برای اولین بار در قرن دهم تقطیر شد. امروزه نیز به طور عمده عصاره گل رز در این کشور تولید می

 

شود که برای تهیه مقدار کمی از آن به تعداد زیادی برگ گل رز نیاز است. از روغن رز به صورت غلیظ و مخلوط شده با روغن های دیگری مانند بادام، هسته انگور و... استفاده می شود. این روغن به صورت موضعی نیز استفاده می شود.

 

استنشاق بخار آن، احساس خوشحالی و امید در فرد به وجود می آورد. تقویت کننده ریشه مو و پوست است. رگ های خونی کوچک را منقبض می کند و برای متوقف کردن جریان خون، روی زخم ها یا بریدگی ها مالیده می شود. *

 

لکه های مربوط به جوش، آکنه و زخم ها را کم رنگ می کند.

 

* کمپرس با آب سرد یا ولرم حاوی روغن گل رز، دردهای مزمن از جمله گرفتگی عضله به علت قاعدگی یا سردرد را تسکین می دهد.

 

سایر خواص این روغن باعث تولید منظم هورمون های بدن می شود و آن ها را متعادل نگه می دارد. از بهترین روغن ها برای افزایش درخشندگی پوست و جوانی است.

 

همچنین ایجاد احساس شادی نموده و به درمان سردرد کمک می کند و در درمان آسم، کم آبی بدن و برخی عفونت های خاص دیگر نیز مۆثر است.

 

فرآوری: مریم مرادیان نیری ماهنامه دنیای تغذیه - اعظم اسلامی مجد روزنامه خراسان

لینک به دیدگاه

[h=2]روغنهایی غیر ماساژ[/h]

فهرست ذیل صرفاً جهت آشنایی کلی مخاطبان با روغنها (که عموماً روغنهایی غیر ماساژ را نیز شامل می شوند) نوشته شده است و در مباحث بعدی به مطالب تخصصی تر خواهیم پرداخت:

1- روغن اسطوخدوس:

نقرس و رماتیسم، ناراحتیهای پوستی و التیام دهنده زخمهای سخت و عفونی.

2- روغن اسفند:

سیاتیک، حساسیت و ضد انگل، دردهای مفصلی

3- روغن بابونه :

تقویت مو، ورم و التهاب، ضد درد، شفافیت و نرمی مو.

4-روغن سیر :

جوش سر، سیاتیک و نقرس، شقاق و ترک پوست.

5- روغن نخود خام :

دردمفاصل، تورم لثه، درد دندان، زیبایی موی سر.

6- روغن مازو:

تقویت موی سر و از بین برنده موهای سفید.

7- روغن سقز:

روماتیسم، شکستگی استخوان، دردهای مفصلی .

8- روغن خارخاسک:

درد مفاصل، سختی ادرار، شاداب کننده پوست.

9- روغن سنجد:

آرتروز و دردهای عضلانی، تقویت اعضای بی حس

10- روغن زنجبیل:

تبخال، درد کمر و زانو، تقویت نیروی جنسی.

11- روغن کنجد:

سوختگی، ریزش مو، شوره سر ،موخوره، تقویت عضلات

12- روغن زیتون:

یبوست ،دردهای عضلانی،موی سر

13- روغن گردو:

نقرس، رعشه و دردهای مفاصل، دردهای عصبی

14- روغن بنفشه:

ریزش مو ، برطرف کننده چروکهای پوست، گرفتگی بینی

15- روغن بادام شیرین:

ملین، نرمی لثه، سرفه های خشک

16- روغن بادام تلخ:

تقویت مو، ترک پوست، خارش ناشی از اگزما.

17- روغن جوانه گندم:

درد کمر، شادابی پوست صورت.شفاف کننده.

18- روغن کرچک:

ملین، شوره سر، نرم کننده مفاصل

19- روغن نارگیل:

تقویت مو، درد زانو و دردهای موضعی

20- روغن فندق:

ریزش مژه وابرو، نارسایی های ناخن، واریس

21- روغن گلسرخ:

مسکن درد گوش، التیام ورم و بواسیر

22- روغن مورد:

تقویت مو و مژه و ابرو، شوره سر، رفع بوی بد بدن.

23- روغن دارچین:

سرما زدگی ، گرم کردن مفاصل، لاغری موضعی، بسیار مفید برای بی حسی عضلانی

24- روغن سدر:

تقویت مو، رشد مو، شوره سر

25- روغن ختمی:

شادابی پوست، ضد حساسیت، ریزش موی سر

26- روغن شنبلیله:

شوره سر، سرمازدگی دست و پا، سوختگی

27- روغن سیاه دانه:

رشد موی صورت، ریزش مو، کمر درد

28- روغن نعناع:

کمک به گردش خون، خون مردگی در مفاصل.

29- روغن رازیانه:

ضد انگل، از بین برنده موهای زائد صورت.

از وبلاگ خودمه..

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[h=2]روغن های گیاهی برای پرپشت کردن موها[/h]

شما هم اگر به دنبال چاره ای مناسب و بی ضرر برای افزایش رشد موهایتان هستید، می توانید با مطالعه این مطلب به اطلاعات مفیدی درباره بهترین و مفیدترین روغن های طبیعی برای رشد مو دست پیدا كنید.

امروزه محصولات متنوع و بسیاری در بازار موجود هستند كه اكثر تولیدكنندگان آنها ادعا می كنند، استفاده از این محصولات در مدت كوتاهی موجب پرپشت شدن موی سر می شود.

بخش عمده ای از این محصولات،
روغن های مو
هستند. تنوع این محصولات در اكثر موارد باعث می شود كه مصرف كنندگان در انتخاب گزینه مناسب و موثر به اشتباه بیفتند.

شما هم اگر به دنبال چاره ای مناسب و بی ضرر برای افزایش رشد موهایتان هستید، می توانید با مطالعه این مطلب به اطلاعات مفیدی درباره بهترین و مفیدترین روغن های طبیعی برای رشد مو دست پیدا كنید.

متخصصان پوست و مو در این مطلب تاكید كردند :

روغن
خالص دانه انگور،
تركیبی فوق العاده موثر برای
فعال سازی مجدد رشد پیاز مو
است كه با ماساژ دادن آن روی پوست سر می توانید به تاثیر سودمند این روغن پی ببرید.

روغن كرچك
نیز با
تقویت گردش خون
در پوست سر، مواد مغذی را به پیاز موها می رساند و در تقویت رشد موها موثر است.

روغن جوجوبا
كه در عطاری ها موجود است نیز ماده ای موثر برای فقط
رطوبت موها و مراقبت
از آنها در برابر آسیب های خارجی است.

به علاوه
ماساژ روغن نارگیل
هفته ای یك بار روی پوست سر هم ریزش مو را كنترل می كند و هم در رشد موهای جدید نقش مطلوبی دارد.

 

یكی دیگر از موارد بسیار مفید برای رشد موها،
روغن رزماری
است كه موجب
تقویت خون رسانی به پیاز مو
می شود و در عین حال خواص ضد سرطانی فوق العاده ای دارد.

روغن زیتون نیز بهترین
گزینه شناخته شده برای رشد موها است چون ریشه های مو را به خوبی تغذیه می كند و برای تقویت رشد تارهای مو موثر است.

 

 

 

 

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

[h=2]خواص گياه روغن کرچک[/h]

نام علمی:
Ricinus communis

نام عمومی:
Castor oil plant (گياه روغن کاستور)

نام رایج در ایران:
کرچک

گياه روغن کرچک (کرچک) / Castor oil plant / Ricinus communis
تیره:
Euphorbiaceae

منشاء:
جنوب شرقی حوزه مدیترانه، شرق آفریقا و هندوستان اما در سرتاسر مناطق گرمسیری گسترده است. گیاه روغن کرچک همچنین بعنوان گیاه زینتی به سایر نقاط جهان راه پیدا کرده است.

قسمت های دارویی:
دانه کرچک

ترکیبات شیمیایی:
50% دانه های کرچک را روغن تشکیل می دهد. روغن کرچک دارای ریسی نولیین می باشد که گلیسیرید اسید ریسینولییک است.

خواص دارویی:
روغن کرچک اثر ملین و مسهلی دارد و مصرف آن سبب تحریک روده ها نمی شود و لذا می توان آن را مناسب ترین مسهل برای دوران آبستنی دانست. به علاوه برای رفع یبوست های عادی نیز می توان از روغن کرچک استفاده کرد.

طرز استفاده:
روغن کرچک از راه خوراکی به عنوان ملین مقدار 2 تا 10 گرم و به عنوان مسهل 10 تا 60 گرم در اشخاص بالغ مصرف می شود. مقدار مصرف روغن کرچک برای کودکان 2 گرم به ازای هر سال سن است.

مضرات:
در صورتی که فرد مبتلا به التهاب روده ای می باشد، باید از مصرف روغن کرچک پرهیز نماید.

لینک به دیدگاه

کپسول روغن کرچک

 

 

روغن کرچک از فشردن دانه‌ های بدون پوسته گیاه(ricinus communis) در سرما به دست می ‌آید که پس از تصفیه، بی ‏رنگ کردن و عبور بخار آب تبدیل به روغن کرچک دارویی می‌ شود.

یکی از کاربرد های روغن کرچک دارویی مصرف آن به عنوان یک داروی ملین است. روغن کرچک یک ملین طبیعی و قوی و با شروع اثر سریع از دیرباز مورد توجه بوده و مصرف داشته است.

یک مشکل در مصرف روغن کرچک به عنوان یک داروی ملین، طعم و بوی نامطبوع و دشواری بلع فرم باز آن است که امروزه ارایه روغن کرچک به شکل کپسول این مشکل را برطرف کرده است.

روغن کرچک چگونه به ‌عنوان یک ملین عمل می ‌کند؟

 

روغن کرچک به طور عمده از گلیسیریدهای اسید ریسینولئیک تشکیل شده است که پس از هیدرولیز توسط لیپازهای روده کوچک، اسید ریسینولئیک آزاد می شود.

مقدار ناچیزی از این اسید در دستگاه گوارش جذب می ‌شود و بخش عمده آن در روده باقی مانده و با اثر تحریکی روی عضلات لوله گوارش سبب تسریع جریان محتوای روده شده و فرصت جذب آب و الکترولیت ‌ها را کاهش می ‌دهد.

اسید ریسینولئیک دارای آثار ضد جذب و تحریک کننده ترشح نیز بوده و موجب جمع شدن آب در فضای داخل روده‌ ها می ‌شود. به این ترتیب سبب تشکیل مدفوع نرم و آبکی شده و اجابت مزاج را تسهیل می ‌کند.

 

موارد کاربرد و نحوه مصرف کپسول روغن کرچک چیست؟

 

روغن کرچک عمدتا به‌ عنوان مسهل به ویژه در تخلیه روده قبل از معاینه کولون یا عکس‌ برداری از حفره شکمی به کار می ‌رود.

علاوه بر این، روغن کرچک به عنوان ملین در درمان یبوست حاد نیز کاربرد دارد. در مواقع ابتلا به یبوست ‌های موردی مصرف حداقل 4 کپسول روغن کرچک با یک لیوان آب ولرم می ‌تواند درمان موثری برای رفع یبوست باشد.

روغن کرچک در چه مواردی نباید مصرف شود؟

 

روغن کرچک در بیماری ‌های التهابی حاد روده، انسداد روده، آپاندیسیت و درد های شکمی با منشاء ناشناخته منع مصرف دارد و مصرف آن در دوران بارداری، شیردهی و در اطفال زیر 12 سال نیز توصیه نمی ‌شود.

آیا مصرف روغن کرچک عارضه جانبی دارد؟

 

مصرف کپسول روغن کرچک در دوزهای توصیه شده توسط پزشک و در کوتاه مدت عوارض جانبی ندارد.

مهم‌ ترین عارضه مصرف طولانی مدت این دارو مختل شدن حرکات طبیعی روده و ایجاد حالت وابستگی به ملین برای اجابت مزاج است.

لینک به دیدگاه

خواصی چند از روغن های گياهی

 

 

1- روغن اسطوخدوس :

 

نقرس و رماتیسم ، ناراحتیهای پوستی و التیام دهنده زخمهای سخت و عفونی.

 

2- روغن اسفند:

 

سیاتیک ، حساسیت و ضد انگل، دردهای مفصلی

 

3- روغن بابونه :

 

تقویت مو ، ورم و التهاب، ضد درد ، شفافیت و نرمی مو.

 

4-روغن سیر :

 

جوش سر، سیاتیک و نقرس، شقاق و ترک پوست.

 

5- روغن نخود خام :

 

دردمفاصل، تورم لثه، درد دندان، زیبایی موی سر.

 

6- روغن مازو:

 

تقویت موی سر و از بین برنده موهای سفید.

 

7- روغن سقز:

 

روماتیسم، شکستگی استخوان ، دردهای مفصلی .

 

8- روغن خارخاسک:

 

درد مفاصل ، سختی ادرار، شاداب کننده پوست.

 

9- روغن سنجد:

 

آرتروز و دردهای عضلانی، تقویت اعضای بی حس

 

10- روغن زنجبیل :

 

تبخال ، درد کمر و زانو، تقویت نیروی جنسی.

 

11- روغن کنجد :

 

سوختگی، ریزش مو، شوره سر ،موخوره، تقویت عضلات

 

12- روغن زیتون:

 

یبوست ،دردهای عضلانی،موی سر

 

13- روغن گردو :

 

نقرس، رعشه و دردهای مفاصل، دردهای عصبی

 

14- روغن بنفشه :

 

ریزش مو ، برطرف کننده چروکهای پوست، گرفتگی بینی

 

15- روغن بادام شیرین :

 

ملین، نرمی لثه ، سرفه های خشک

 

16- روغن بادام تلخ :

 

تقویت مو ، ترک پوست، خارش ناشی از اگزما.

 

17- روغن جوانه گندم :

 

درد کمر، شادابی پوست صورت.شفاف کننده.

 

18- روغن کرچک :

 

ملین،شوره سر ،نرم کننده مفاصل

 

19- روغن نارگیل :

 

تقویت مو، درد زانو و دردهای موضعی

 

20- روغن فندق:

 

ریزش مژه وابرو ، نارسایی های ناخن، واریس

 

21- روغن گلسرخ :

 

مسکن درد گوش ، التیام ورم و بواسیر

 

22- روغن مورد :

 

تقویت مو و مژه و ابرو ، شوره سر ، رفع بوی بد بدن.

 

23- روغن دارچین :

 

سرما زدگی ، گرم کردن مفاصل ، لاغری موضعی ، بسیار مفید برای بی حسی عضلانی

 

24- روغن سدر :

 

تقویت مو ، رشد مو ، شوره سر

 

25- روغن ختمی :

 

شادابی پوست، ضد حساسیت، ریزش موی سر

 

26- روغن شنبلیله:

 

شوره سر ، سرمازدگی دست و پا ، سوختگی

 

27- روغن سیاه دانه:

 

رشد موی صورت ، ریزش مو ، کمر درد

 

28- روغن نعناع:

 

کمک به گردش خون ، خون مردگی در مفاصل .

 

29- روغن رازیانه:

 

ضد انگل، از بین برنده موهای زائد صورت.

 

30- روغن گل ختمی سفید:

 

·ضد حساسیت ، تقویت موی سر .·خارش و پوسته پوسته شدن سر.·شادابی و شفافیت پوست صورت.

لینک به دیدگاه

[h=2]خواص دارویى روغن هاى گیاهى[/h]

1ـ روغن نارگیل: مالیدن روغن کهنه نارگیل براى تسکین درد کمر، بواسیر و زانو مؤثر است و در صنعت صابون و شامپوسازى بهترین روغن است. همچنین خوردن و مالیدن روغن نارگیل بر بدن براى تقویت عضلات و موى سر مفید است.

2ـ روغن بادام زمینى: که روغنى آراشیه نامیده مى شود یکى از روغن هاى سبک و مرغوب است و تقریبا 25% پروتئین دارد. این روغن به طور خالص یا مخلوط با روغن زیتون مصرف غذایى و دارویى دارد. مالیدن این روغن قبل از حمام بر پوست سر براى شوره سر و ریزش مو مفید است.

روغن بادام زمینى به علت داشتن ویتامین fو فقدان کلسترول خالص براى افرادى که چربى خون شان زیاد است مفید بوده و از بروز بیمارى آتروم (جمع شدن چربى در جدار شریان ها) پیشگیرى مى نماید.

3ـ روغن به: خوردن روغن به براى درمان اسهال مزمن، زخم معده و روده مفید است. مالیدن این روغن بر بدن براى درمان جرب و گال، معالجه شوره سر، شپش بدن، صداى وزوز گوش، زخم ها و سوزش دهان مفید است. همچنین مالیدن روزانه یک مرتبه روغن به بر کف دست و پا از دفع عرق زیاد جلوگیرى مى کند.

4ـ روغن پسته: روغن پسته قلب را تقویت مى کند و خوشبوکننده دهان است. چکاندن چند قطره روغن پسته در بینى براى تقویت حافظه و دفع سموم مؤثر است. این روغن در عطرسازى مصرف فراوان دارد.

5 ـ روغن زرده تخم مرغ: مالیدن این روغن بر پوست سر جهت رویاندن موها بسیار مؤثر است. همچنین مخلوط روغن زرده و زعفران جهت خون مردگى اعضاى بدن و مالیدن آن به تنهایى براى درمان شقاق و کف پا مؤثر است.

6ـ روغن فندق: از مغز فندق تهیه مى شود و روغنى است به رنگ زرد روشن با طعمى ملایم که در آشپزى کاربرد دارد و اثرات درمانى آن شبیه روغن بادام است. برخى نقاشان، روغن فندق را در روغن نقاشى داخل مى کنند تا تابلوهاى رنگ روغنى زودتر خشک شوند.

مصرف روغن فندق به مدت دو هفته و روزانه 15 گرم در دفع کرم کدو مؤثر است ضمن اینکه مخلوط مساوى روغن فندق با روغن زیتون براى سرخ کردن رنگ موها مفید است. این روغن در عطرسازى هم مصرف مى شود همچنین مقوى معده بوده و بهترین داروى ریزش مو است.

اگر این روغن را سریعا به محل گزیدگى عقرب و رتیل بمالید زهر را از بین مى برد.

7ـ روغن مغز هسته هلو: براى تسکین دردها و ناراحتى هاى بواسیر مالیدن روغن هسته هلو بر موضع مفید است. این روغن همچنین براى تسکین درد گوش مؤثر بوده و اگر آن را با عسل مخلوط نموده و شب بر روى دست ها بمالید براى نرم نگه داشتن دست ها بسیار مفید است.

8 ـ روغن زیتون: این روغن به رنگ طلایى بوده خواص طبى و ارزش غذایى فراوان دارد. ملین، سهل الهضم، کاهنده میزان کلسترول براى بیماران قلبى که عروق آنان گرفته و دیابتى ها تجویز مى شود. در معالجه بعضى بیمارى هاى دستگاه گوارش، قولنج روده و امراض جلدى از آن استفاده مى شود. از نظر غذایى هر گرم روغن زیتون 9 کالرى انرژى تولید مى کند. در صورتى که هر گرم پروتئین فقط 4 گرم کالرى تولید مى کند روغن زیتون نرم کننده پوست دست و صورت است و استفاده از آن در آشپزى باعث لذیذ شدن بیشتر غذاها مى گردد.

9ـ روغن نعناع: این روغن که همان پماد مانتول است از اسانس نعناع گرفته مى شود و در صورت مالش بر عضو، اثر آرام کننده بر دردهاى موضعى داشته و براى رفع دردهاى عصبى (سیاتیک)، سردرد و درد دندان به کار مى رود. همچنین به عنوان یک ماده ضد عفونى کننده کاربرد دارد.

10ـ روغن دارچین: این روغن برطرف کننده پادردهاى رطوبتى و دردهاى رطوبتى مفاصل است.

همچنین درمان کننده دردهاى معده است. به خانم هاى حامله و کسانى که دچار زخم و ناراحتى هاى مشابه معده هستند توصیه مى کنیم روغن دارچین بخورند. چکاندن این روغن در گوش باعث از بین بردن سنگینى گوش مى شود.

11ـ روغن برگ حنا: مقوى و مسکن درد اعصاب و مفاصل است، مخلوط آن با روغن زیتون موهاى ریخته شده را دوباره مى رویاند. براى تقویت موى سر بسیار مفید بوده و سر را ضد عفونى مى کند، مخلوط آن با پیه جهت التیام زخم خصوصا گوشه کردن ناخن بسیار مؤثر است.

12ـ روغن گل حنا: این روغن از جوشانده آن در روغن زیتون به دست مى آید. مقوى مو و نیکوکننده رنگ رخسار است. ترکیب روغن گل حنا با موم و روغن گل سرخ جهت درد پهلو و کوفتگى اعضا سود فراوان دارد.

13ـ روغن کنجد: طبیعت این روغن گرم است، روى پرزهاى معده را مى پوشاند از این رو جهت مبتلایان به زخم معده ارزش زیادى دارد. روغن کنجد براى جلاى موى سر بسیار مفید بوده، چاق کننده بدن، لطیف کننده صدا، زیادکننده استقامت بدن در برابر سموم جانوران گزنده است. همچنین مالیدن این روغن بر روى زخم سوختگى مفید است. اگر آن را با زرده تخم مرغ مخلوط کرده و روى ورم هاى جلدى و ورم پلک بگذارید آن را فرو مى برد ضمن اینکه اثر ملین داشته و چون تند نمى شود در مصارف درمانى مرغوب تر از روغن زیتون است.

14ـ روغن گل سرخ: این روغن که از جوشاندن آب گل سرخ در روغن کنجد به دست مى آید جهت درد اعضا و کوفتگى آن بسیار مؤثر است. این روغن از دیرباز در صنعت عطرسازى به کار مى رود. از این روغن جهت سوختگى و محل گزش حشرات استفاده مى شود.

15ـ روغن سویا: این روغن وقتى به صورت گیاهى در مى آید از آن در تهیه سالاد و سس مایونز استفاده مى شود. این روغن گیاهى مقدار کمى اسیدهاى چرب اشباع شده دارد و عارى از کلسترول است با وجود این تمام چربى هاى ضرورى را داراست لذا احتمال خطرات قلبى را کاهش مى دهد، انعطاف رگ هاى خونى را زیاد مى کند، در جلوگیرى از سرطان هاى پروستات و سینه نقش بسزایى دارد و به علت نداشتن کلسترول براى همه افراد عموما افراد چاق، سالخورده و فشارخون بالا مؤثر است.

16ـ روغن سیاه دانه: از سپیدى زودرس موها جلوگیرى کرده و در سیاهى مو نقش مؤثرى دارد، در رفع کرم هاى معده نافع است. همچنین جهت از بین بردن زگیل، ترک دست و پوست، درد مفاصل و تحلیل و ورم ها تأثیر بسزایى دارد.

17ـ روغن تخم کتان: به علت داشتن موسیلاژ بسیار بالا، نرم کننده بسیار خوبى است و در درمان یبوست تأثیر دارد. همچنین در درمان بیمارى هاى مجارى ادرار، زخم معده و دردهاى پریود نقش بسیارى دارد.

18ـ روغن بابونه: ضماد روغن بابونه براى درد کمر و نقرس مفید است. چکاندن روغن بابونه شیرازى در بینى و مالیدن آن به پیشانى جهت رفع سردرد میگرنى و یک طرفه مؤثر بوده ورم را فرو مى نشاند و زخم هاى چرکى و آبکى را خشک مى کند؛ ترک پوست که بر اثر سرما باشد با این روغن معالجه مى شود. مالیدن این روغن بر ناحیه اى که درد مى کند باعث تسکین فورى مى شود.

19ـ روغن گل بنفشه: براى درمان سردرد و بیخوابى، مالیدن روغن بنفشه بر پوست سر و پیشانى مفید است. مالیدن این روغن بر سر مانع ریزش مو شده، موخوره و خشکى مو را برطرف مى کند، براى نرم کردن مفاصل، رفع خارش، نگهدارى ناخن، مالیدن روغن بنفشه بر پوست و روى ناخن بسیار مفید است. روغن بنفشه سرد و خواب آور بوده و براى خشکى بینى استفاده مى شود. مالیدن روغن بنفشه بر سینه اطفال جهت درمان سرفه خشک آنها بى نهایت مؤثر است.

20ـ روغن اسفند: این روغن از نظر طبیعت گرم و خشک است و براى فلج، رعشه، سستى، صرع و پریدن ناگهانى اعضاى بدن چه از طریق خوردن و چه از طریق ضماد مفید است. تنقیه با آن نیز براى تسکین درد کمر و سیاتیک و سردى کلیه و رحم نافع است.

21ـ روغن اسطوخودوس: براى درمان بیمارى هاى ریوى با دو تا سه قطره روغن اسطوخودوس و روغن بادام و زیتون، سینه و پشت بیمار را ماساژ دهید.

براى رفع خستگى و آرامش مى توانید چند قطره روغن اسطوخودوس را درون آب گرم ریخته و به مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید. جهت خواب رفتن دست و پا از آن استفاده مى شود و همچنین درمان کننده روماتیسم، آرتروز و نقرس است.

22ـ روغن سنجد: این روغن از جوشاندن برگ سنجد در روغن زیتون به دست مى آید. مالیدن این روغن جهت تسکین درد و ورم مفاصل و اعضاى بى حس شده نافع است. مالیدن آن بر سر باعث بلندى موى سر مى شود و گذاشتن آن بر روى دمل چرکى چرک را از بین برده و زخم آن را التیام مى دهد.

23ـ روغن گردو: روغنى است با رنگ طلایى و طعم مطبوع گردو، حاوى امگا3 (داراى اسیدهاى چرب اشباع نشده با چند اتصال مضاعف)، بازکننده عروق و برطرف کننده چربى هاى مضر است. براى رفع درد مفاصل 4 قاشق غذاخورى به صورت استعمال خارجى مصرف مى شود.

24ـ روغن زنجبیل: روغنى با رنگ طلایى متمایل به مسى با طعم مطبوع زنجبیل. قابلیت ضد انعقاد خون، ضد هیستامین، مفید جهت سرگیجه و تقویت نیروى جنسى. ماساژ آن ضد شوره و قارچ موى سر مى باشد. مصرف آن در مصارف خانگى و شیرینى بسیار مطبوع است.

25ـ روغن بادام شیرین: مقوى اعصاب، رفع بیخوابى، مفید براى سرفه خشک و صاف کردن صدا مى باشد. مالیدن آن به پلک چشم باعث رفع خستگى و دید بهتر مى شود. اگر مدتى مهره هاى پشت را ماساژ دهند براى نقرس و خمیدگى پیرامون مفید است. جهت پرپشت شدن ابرو و مژه ها استفاده مى شود.

26ـ روغن بادام تلخ: روغنى با رنگ طلایى تقریبا روشن و بوى ضعیف تلخى. جهت رفع لکه و صاف شدن چین و چروک پوست. رفع خشکى و ترک دست و پا و برطرف کردن درد و صداى گوش نافع است.

27ـ روغن تخم کدو: روغنى با رنگ سبز تیره با طعم تلخ کدو، که در مقابل نور، عقیقى رنگ مى شود. جهت درمان پروستات مفید است. همچنین براى مغز و اعصاب تأثیر مثبت دارد. مقدار توصیه شده از یک قاشق مرباخورى تا یک قاشق غذاخورى در روز مى باشد.

28ـ روغن شاهدانه: روغنى با رنگ سبز و طعم مطبوع شاهدانه خام. نشاط آور بوده و در رفع استرس نقش مؤثرى دارد. براى تنظیم خواب مفید است. مسکّن دردهاى عصبى، گرفتگى عضلانى است. براى سوختگى هاى شدید مفید بوده و ضد آفتاب است.

29ـ روغن جوانه نخود: خون ساز، اشتهاآور و مغذى است. افزاینده حرارت غریزى بدن بوده و تقویت کننده نیروى جوانى است. یک تا دو قاشق غذاخورى از آن در تقویت مو و رفع سردرد مفید است.

30ـ روغن کرچک: جهت افزایش رشد موى سر، مژه و ابرو بسیار سودمند است. نوع خوراکى آن در درمان یبوست نقش مؤثرى دارد. همچنین در رفع دل درد و دل پیچه بسیار نافع است. مالیدن آن بر سر کودکانى که در حال دندان در آوردن هستند حرارت سر کودک را کاهش داده و دندان در آوردن را راحت مى کند.

لینک به دیدگاه

[h=1]خواص روغن های موضعی[/h] نوشته شده توسط امیدسالاری

 

 

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 727]روغن اسطوخدوس[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]نقرس و رماتیسم ، ناراحتیهای پوستی و التیام دهنده زخمهای سخت و عفونی.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن بی ام تی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]سینوزیت، مسکن عصبی، سیاتیک، عضلانی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن بابونه[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]تقویت مو ، ورم و التهاب، ضد درد ، شفافیت و نرمی مو.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن سیر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]جوش سر، سیاتیک و نقرس، شقاق و ترک پوست.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن سقز[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روماتیسم، شکستگی استخوان ، دردهای مفصلی .[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن زنجبیل[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]تبخال ، درد کمر و زانو، تقویت نیروی جنسی.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن کنجد[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]سوختگی، ریزش مو، شوره سر ،موخوره، تقویت عضلات[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن زیتون[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]یبوست ،دردهای عضلانی،موی سر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن گردو[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]نقرس، رعشه و دردهای مفاصل، دردهای عصبی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن بنفشه[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]ریزش مو ، برطرف کننده چروکهای پوست، گرفتگی بینی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن بادام شیرین[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]ملین، نرمی لثه ، سرفه های خشک[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن بادام تلخ[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]تقویت مو ، ترک پوست، خارش ناشی از اگزما.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن جوانه گندم[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]درد کمر، شادابی پوست صورت.شفاف کننده.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن کرچک[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]ملین،شوره سر ،نرم کننده مفاصل[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن نارگیل[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]تقویت مو، درد زانو و دردهای موضعی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن فندق[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]ریزش مژه وابرو ، نارسایی های ناخن، واریس[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن گلسرخ[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]مسکن درد گوش ، التیام ورم و بواسیر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن مورد[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]تقویت مو و مژه و ابرو ، شوره سر ، رفع بوی بد بدن.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن دارچین[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]سرما زدگی ، گرم کردن مفاصل ، لاغری موضعی ، بسیار مفید برای بی حسی عضلانی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن سیاه دانه[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]رشد موی صورت ، ریزش مو ، کمر درد[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن رازیانه[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]ضد انگل، از بین برنده موهای زائد صورت.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن کامپاند[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]ضد زگیل و میخچه[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن پیاز عنصل[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]تقویت کننده پیاز موی سر، ضد ریزش مو[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن زنبق[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]درد مفاصل، ترک های پوستی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن گنه گنه[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]درمان روماتیسم ,درمان دیسک کمر,درمان آرتروز,درمان ضعف عضله,آرتروز گردن[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن میخک[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]شل شدن عضلات و دفع سموم، ضد عفونت قارچی، سردرد[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن گشنیز[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]ضد دردهای روماتیسم عضلانی پا مفصلی – ضد چروک صورت و بدن[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن رزماری(اکلیل کوهی)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]تقویت مو، ضد ریزش و شوره سر، مسکن دردهای عضلانی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن گزنه[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]ضد آرتریت- روماتیسم و نقرس و اگزما- ضد سیاتیک تقویت کننده موی سر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن کوهان شتر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]مسکن و معالج دردهای مفصلی ، آرتروز،رماتیسم ،سیاتیک ،گرفتگی عضلات و رگ به رگ شدگی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن شتر مرغ[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]ترمیم پوست، دردهای عضلانی و بیماری های استخوان،ترمیم سوختگی های خفیف و شدید[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن هلو[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]درد گوش و گرفتگی مجرای گوش، بواسیر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن ۱۵ گیاه[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]تقویت پیاز مو ،مژه و ابرو، ضد ریزش و موخوره[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن بره موم[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]التیام و رفع التهابات پوستی- منقبض کننده و خاصیت ضد روماتیسمی و درد مفاصل[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن مومیایی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]ضد درد گوش، درد های عضلانی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن هفت گیاه[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]تقویت قوای جنسی، تقویت پوست و مو[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن کدو طبی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]تورم خوش خیم پروستات، ضدانگلی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن مار[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]تقویت موی سر، براق کنندگی و شفافیت مو، ضد رماتیسم[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن زرده تخم مرغ[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]رشد دهنده موهای سر وابرو ،ضد شوره ،تقویت کننده پوست،سوختگی و میگرن[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]روغن مورچه[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 727]از بین بردن مو های بدن[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[h=2]روغن گیاهی[/h] از دیرباز روغن های گیاهی همواره مورد استفاده بشر بوده و همچنین در خواص درمانی و قدرت درمان آنها نیز هیچ جای شکی نیست. در ذیل نیز لیست و خواص برای روغن های گیاهی را مشاهده می کنید :

 

 

ریحان: جهت التیام اضطراب و بی خوابی موثر است. ریحان محرک و متعادل ساز فکر است. یک قطره از روغن ریحان اگر بر روی گزیدگی حشرات چکانده شود سریعا التهاب را از بین می برد .

ترنج: روغنی مشهور که همواره در چای سبز ارل گری مورد استفاده بود، جهت دفع کولیک روده یا کم اشتهایی استفاده آن همراه با عسل بسیار موثر است . ترنج طراوت بخش و ضدافسردگی است .

چوب سدر: تاثیر آرام بخش و هماهنگ کننده دارد . اضافه کردن چند قطره از این روغن به آب هنگام استحمام عطری بسیار خوش تولید می کند که گرم و هماهنگ کننده است .

میخک: سال های سال است که به عنوان داروی رفع مشکلات جهاز هاضمه استفاده می شود. این گیاه دهان شویه ای بسیار قوی است و التیام دهنده دردهای دندان نیز است .

سرو: روغن سرو نیرو بخشی عمومی و بسیار عالی برای دستگاه عصبی است. چند قطره چکانده شده از آن داخل دستمال کاغذی جهت درمان سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است. هنگامی که به آب درون وان هنگام استحمام اضافه شود خاصیت انرژی زایی و تجدید نیرو دارد .

اکالیپتوس: جهت درمان کلیه مشکلات تنفسی بسیار موثر است زیرا انسدادات مجاری تنفسی را پاک می کند و هنگامی که به سینه مالیده شود موجب تسهیل تنفس می شود .

اسطو خودوس: خواص درمانی بیشماری دارد، التهابات، تنش ها و بی خوابی را درمان می کند. چند قطره روی دستمال کاغذی اسپری کنید و زیر بالش خود قرار دهید. این گیاه همچنین در درمان سرگیجه، میگرن و افسردگی نیز موثر است .

شمعدانی: کاربردهای گسترده ای در زمینه عطرسازی دارد و به جهت خواص درمانی زخم ها، جراحات و رفع مشکلات پوستی بسیار ارزشمند است .

سرو کوهی : تصفیه کننده خون. جهت برطرف کردن اختلالات پوستی مانند جوش و اگزما بسیار موثر است .

لیمو: یکی از درمان کننده های معطر و چند کاره است. این گیاه جز» عناصر طبیعی قلیایی کننده است و به طرز شگفت آوری در درمان مشکل اسیدی شدن معده موثر است. روغن لیمو التیام بخش بدن و دستگاه عصبی است و یک ضدعفونی کننده طبیعی است. لیمو می تواند در درمان مشکل سینوزیت و سرماخوردگی سر موثر باشد .

مرزنگوش: جهت درمان تمامی مشکلات عصبی و التهابات موثر است، زیرا دارای آرام بخش و مسکن طبیعی است. چند قطره آن در آب درون دوان هنگام استحمام بسیار تقویت کننده است .

شکوفه پرتقال : انرژی زا است و همچنین مسکن بسیار قوی است .

نعناع هندی: معروف ترین روغن در دهه به جهت خواص محرک آن بوده. عموما، درمان کننده افسردگی و تامین کننده انرژی فیزیکی بدن است .

نعناع فلفلی: جهت رفع مشکلات هاضمه، آسم و پریودهای دردناک بسیار عالی است. در مصرف موضعی نیز، ضدعفونی کننده طبیعی، درمان کننده گزیدگی حشرات و بی حس کننده است .

کاج یا کاج اسکاتلندی: ضدعفونی کننده تنفسی بسیار قوی است . جهت درمان آنفولانزا و موارد رماتیسم کاربرد دارد .

اکلیل کوهی: یکی از قدیمی ترین روغن های معطر است که کاربردهای بسیار وسیع و متفاوتی دارد. اکلیل کوهی جهت متعادل سازی می بایستی مورد استفاده قرار گیرد زیرا که در این مورد بسیار قوی است . اکلیل کوهی همچنین برای دردهای عضلانی، زخم ها و خستگی عمومی مفید است. این ماده برای تقویت مو نیز بسیار مفید است. چند قطره در آب وان هنگام استحمام بسیار نیروبخش است .

مریم گلی: می توان از این گیاه ماده درمانی موثری جهت سیستم عصبی تهیه کرد. این ماده جهت درمان موارد افسردگی و خمودگی استفاده می شود و احساس سلامتی ایجاد می نماید .

چوب صندل: تولید احساس شادابی و سلامتی می نماید به جهت این خاصیت است که در بسیاری از مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد. از چوب این درخت که در استرالیا و غرب هند رشد می کند روغن نیز گرفته می شود، که جهت تسکین پوست های خشک بسیار عالی است .

آویشن: محرک ذهنی و فیزیکی و درمان کننده افسردگی است . استفاده از این ماده پس از بیماری های طولانی ذهنی و جسمی جهت متعادل سازی این سیستم ها بسیار موثر است. یاس و ناامیدی موجود در بدن نسبت به آویشن عکس العمل نشان می دهند .

یلانگ یلانگ: درمان کننده تنش و استرس است. این روغن ماداگاسکاری شهرت بسیاری در تقویت قوای جنسی دارد و در موارد درمان این مشکل بسیار موثر است .

این احتمال بسیار وجود دارد که شما به سمت روغنی تمایل پیدا کنید که خواص آن مکمل خلق و خو و حالات فیزیکی شما باشد. اجازه بدهید که درک ذاتی و حس بویایی شما هدایتگر شما به سمت چیزی باشد که به آن احتیاج دارید. این روغن ها بسیار قوی هستند و می بایستی ترکیب دقیقی از آنها با روغن های دیگر به دست آورد و سپس آنها با دقت و احتیاط مورد استفاده قرار گیرد. این روغن ها اگر صحیح ترکیب نشوند می توانند بر روی پوست ایجاد التهاب نماید.

خواص بادام درختی نحوه استفاده :

روغن بادام : برای بدست آوردن روغن بادام ، مغز بادام را پس از تمیز کردن و خشک کردن خرد می کنند و بصورت خمیر در می آورند و سپس آنرا تحت فشار قرار داده و روغن آن را استخراج می کنند . این روغن را فشار اول می نامند

تفاله بادام را که از فشار اول باقیمانده تحت اثر حرارت و مواد شیمیایی قرار داده و روغن فشار دوم را بدست می آورند . بدلیل اینکه روغن بادام گران است معمولا تقلب کرده و آنرا با روغن های دیگر مانند روغن مغز هسته زردآلو و هلو مخلوط کرده و بام روغن بادام می فروشند .

همانطور که گفته د اگر روغن بادام تلخ یا مغز زردآلو و یا هلو تحت اثر آّب قرار گیرند اسید سیانیدریک و آلدئید بنزوئیک تولید می شود که سمی است بنابراین برای گرفتن روغن از این هسته ها نباید از آب استفاده کرد

اسانس بادام تلخ : این اسانس مایعی زلال و بیرنگ است که در اثر کهنه شدن برنگ زرد کمرنگ در می آید . بوی آن قوی ، طعمش سوزاننده و تلخ و بسیار سمی است . اسانس بادام تلخ بسهولت با اکسیژن هوا ترکیب و اکسید می شود . بنابراین باید همیشه محتوی آن کاملا پر و در بسته بوده و در جای تاریک و سرد نگاهدری شود

شکوفه و گل بادام : گل و شکوفه درخت بادام دارای بوی مطبوعی و طعم تلخ می باشد

پوست میوه بادام : بصورت جوشانده مصرف می شود . طرز تهیه آن به این صورت است که 50 گرم پوست بادام شیرین را در یک لیتر آب ریخته و مدت چند دقیقه آنرا می جوشانند سپس آنرا صاف کرده و مصرف می کنند .

برگ درخت بادام: برای تهیه جوشانده برگ درخت بادام 50 گرم برگ درخت را در یک لیتر آب می جوشانند و سپس صاف می کنند .

مغز بادام : معمولا بصورت خشک شده و خام و یا بوداده مصرف می شود .

شیر بادام : شیر بادام را از مغز بادام بو نداده و خام تهیه می کنند . برای تهیه آن 50 گرم مغز بادام را کاملا آسیاب کرده که بصورت پودر در آید . سپس مقدر 50 گرم شکر یا قند به آن اضافه کرده و با یک لیتر آب مخلوط می کنند مایعی مانند شی بدست می آید .

نوع دیگر شیر بادام برای کودکان شیر خوار و اطفال بسیار مفید است و می تواند جانشین شیر مدر و یا مکمل آن باشد بدین ترتیب بدست می آید که مقدر 50 گرم بادام را بمدت چند دقیقه در آب گرم قرار می دهند تا پوست آن کنده شود سپس آنرا آسیاب کرده و بصورت پودر در می آیند و مقدر کمی آب را بان اضافه می کنند و بهم می زنند تا بشکل خمیر در آید سپس خمیر حاصل را با یک لیتر آب مخلوط و بهم می زنند و سپس مقدر 50 گرم عسل بآن اضافه می کنند تا کاملا حل شود . این مایع را از پارچه ململ می گذرانند تا مایعی مانند شیر از آن باقی بماند.

البته اگر اشخاص بالغ بخواهند از شیر بادام استفاده کنند احتیاجی به صاف کردن آن نخواهد بود .

طریقه دیگری که آسان تر است بدین صورت می باشد که مقدر 50 گرم بادام پوست کنده یک لیتر آب و 50 گرم عسل یا شکر را در داخل مخلوط کن برقی بریزید و تا مایعی مانند شیر بدست آید .

خواص : درخت بادام به 8 متر می رسد . درختی است زیبا که از زمانهای قدیم در نواحی مرکزی و غربی آسیا مخصوصا افغانستان و ایران ، سوریه و فلسطین پرورش می یافته است.

نامهای فارسی: بادام معمولی، درخت بادام، لوز، بادام آغاجی، درخت بادام شیرین، کهرو، ارچین، بایم، چغاله بادام، دیم دار، گواروم بوته

نام انگلیسی: Almond – Sweet almond – Bitter almond

نام علمی: Amygdalus communis (syn.Prunus communis)

خانواده: Rosaseae

درخت بادام بومی منطقه مدیترانه آسیا است. بلندی آن به 6تا8 متر می رسد و برگهای آم ساده، بیضی باریک، نوک تیز، کمی موج دار و گلهای صورتی رنگ است. بادام دارای دو واریته اصلی می باشد که بادام شیرین و بادام تلخ می باشد.

بادام حاوی گلیکوزید سیانوژنیک به نام آمیگدالین (Amygladin)است. این گلیکوزید در بادام شیرین به مقدار ناچیز ولی در بادام تلخ در حد سمی و به میزان یک تا 3.5 درصد حضور دارد و می تواند منشاء مسمومیت دامها و یا انسان واقع شود.

هیدرولیز آمیگدالین، ینزالدئید (enzaldehyde)، جنتوبیوز (Gentobiose) و اسید سیانیدریک تولید می کند.

ریشه درخت بادام بسیار قوی است . این درخت می تواند حتی با کمی رطوبت نیز رشد کند .برگهای آن بیضی ، باریک ، نوک تیز و برنگ سبز می باشد . گلهای آن بسیار زیبا و برنگ صورتی است . در اوائل بهار شکوفه های بادام ظاهر می شود .

بطور کلی دو نوع بادام وجود دارد :

1- بادام شیرین Sweet Almond

2- بادام تلخ Bitter Almond

میوه درخت بادام بصورت شفت می باشد که قشر خارجی آن سبز رنگ و پوشیده از کرک است که در داخل آن بادام با پوست سخت وجوددرد . در ابتدای تشکیل میوه پوشش خارجی سبز رنگ و گوشت در است که پوشیده از کرک است و هنوز بردستی رشد نکرده که آنرا چغاله بادام Amandon می نامند که دارای خواص مخصوص می باشد . پس از رسیدن بادام بتدریج پوشش خارجی سبز رنگ خشک شده و پوست آن نیز سفت و سخت می شود و مغز بادام در داخل آن رشد کرده و آماده استفاده می شود .

مغز بادام بیضی شکل و مسطح بوده که یکطرف آن نوک تیز است . مغز بادام در داخل پوسته نارک قهوه ای رنگی می باشد که می توان آنرا بکمک آب گرم از آن جدا کرد که مغز بادام سفیدرنگ در داخل آن است .

مغز بادام شیرین و طعم ملایم و خوشمزه ای درد و بسهولت از بادام تلخ تشخیص داده می شود .

از کلیه قسمت های درخت بادام شیرین مانند شکوفه ، برگ و میوه آن استفاده طبی می شود

خواص داروئی:

بادام شیرین از نظر طب قدیم ایران کمی گرم و تر است .

1) بادام ملین بوده و روغن بادام ضد یبوست است مخصوصا از روغن بادام می توان رفع یبوست برای بچه ها استفاده کرد .

2)بادام سینه را نرم می کند .

3)شیر بادام برای رفع سرفه ، ناراحتی حنجره و تنگی نفغس مفید بوده و خلط آور است .

4) بادام برای درمان زخم روده ها و مثانه و اسهال مفید است .

5)بادام بو داده مقوی معده بوده و قابض است .

6)بادام تقویت کننده نیروی جنسی است و تولید اسپرم را زیاد می کند .

7)بادام را آسیاب کرده و با عسل مخلوط کنید برای درد کبد و سرفه مفید است .

8)چغاله بادام لثه و ریشه دندان را تقویت می کند .

9) چغاله بادام برای خشکی دهان مفید است .

10)شکوفه بادام را دم کنید و بعنوان مسهل برای اطفال استفاده کنید .

11)دم کرده پوست قهوه ای رنگ مغز بادام بهترین دارو برای تسکین درد و التهاب مجاری تنفسی است .(مقدر مصرف 5 گرم در 100 گرم آب )

12)جوشانده برگ درخت بادام برای نارسائی کبد و کیسه صفرا مفید است .

13)روغن بادام خواب آور است و بیخوابی را از بین می برد

۱۴سرفه خشک باید روغن بادام را با شکر و کتیرا مخلوط کرده و بخورید .

15)روغن بادام را با آب گرم مخلو ط کنید داروی خوبی برای رفع اسهال و دل پیچه بچه ها خواهد بود . ضمنا این مخلوط سنگ مثانه را خارج کرده و ادرار کردن را آسان می کند .

16)برای درمان نقرس و رفع خمیدگی پیران ، مهره های پشت را با روغن بادام چرب کنید .

17)برگ تازه درخت بادام مسهل و ضد کرم است .

18)برگ خشک شده درخت بدام قابض بوده و اسهال را از بین می برد.

19)روغن بادام شیرین بدلیل خاصیت نرم کنندگی و ضد التهاب در کرم ها و پمادها بکار می رود.

20)برای رفع بیماریهای سینه ، روغن بادام شیرین را با هموزن آن عسل و یک زرده تخم مرغ مخلوط کنید که بصورت خمیر یکنواختی داراید سپس به آن جوشانده گل ختمی اضافه کرده و یک قاشق چایخوری از انرا بفاصله هر سه ساعت بخورید .

21)برای رفع خارش پوست بچه هائیکه که سرخک و مخملک دارند روغن بادام را در تمام سطوح بدن آنها بمالید خارش را تسکین می دهد .

22)مالیدن روغن بادام بر روی پوست التهاب را رفع کرده و سوختگی را درمان می کند.

23) روغن بادام اگزما را رفع می کند .

خواص بادام تلخ

مغز بادام تلخ ازنظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشک است

1-بادام تلخ را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید ضماد خوبی برای سر درد می باشد همچنین مالیدن آن بر دور چشم برای تقویت بینایی مفید است .

2- خوردن بادام تلخ برای تنگی نفس ، سرفه و ورم ریه مفید است .

3-بادام تلخ رابا عسل بخورید کبد و طحال را تمیز می کند .

4-برای رفع درد کلیه ها بادام تلخ را با نشاسته و نعناع بخورید .

5- بادام تلخ را با عسل برای قولنج مفید است .

6-برای از بین بردن سنگ کلیه و ناراحتی های کلیه ، بادام تلخ را با شیره انگور مخلوط کرده و بخورید .

7-اگر عادت ماهیانه خانم ها عقب می افتد بهترین طرز درمان آن قرار دادن شیاف بادام تلخ در مهبل است .

8-برای ازبین بردن لکه های صورت ، بادام تلخ را پودر کنید و با سرکه مخلوط کرده و ضمادی از آن درست کنید و روی پوست بمالید .

9-ضماد بادام تلخ برای درمان زخم های کهنه خارش و مخملک بکار میرود .

10- ضماد ریشه درخت بادام تلخ برای درمان انواع دردها مفید است .

11-ضماد ریشه درخت بادام برای پاک کردن طحال ، کلیه و دفع کرم روده بکار می رود .

12-دم کرده ریشه درخت بادام تلخ برای پاک کردن طحال ، و دفع کرم روده بکار می رود .

13-روغن بادام تلخ خاصیت مسهلی درد دارد

14-روغن بادام تلخ برای تنگی نفس ، درد کلیه و خارج کردن سنگ مثانه مفید است .

15-برای رفع زنگ زدن و صدا در گوش یک قطره از روغن بادام تلخ را در گوش بریزید .

16-مالیدن روغن بادام تلخ روی صورت ، لکه ها و چین و چروک را از بین می برد .

17-رغن بادام تلخ ترک دست و پا را که از سرما ایجاد شده از بین می برد .

18-آنهایی که مبتلا به اگزما هستند اگر از بادام تلخ خمیری درست کنند و از آن بجای صابون برای شستن نقاطی که مبتلا به اگزما است استفاده کنند بزودی بهبود می یابند .

19-خمیر بادام تلخ برای رفع بوی بد پا و زیر بغل مفید است

20-روغن بادام تلخ برای درمان سیاه سرفه مفید است .

مضرات :

بادام از نظر اینکه دارای مواد مغذی بسیاری است بنابراین غذای بسیار خوبی است ولی چون سنگین و ثقیل الهضم می باشد نباید در خوردن آن افراط کرد و مقدر آن نباید در روز بیش از ده دانه باشد . بادام همچنین برای معده های ضعیف و سرد خوب نیست و اشخاصی که معده ضعیف دارند بهتر است بادام را با شکر بخورد

لینک به دیدگاه

[h=2]خواص و مضرات روغن ها [/h] [h=3](روغن زيتون – روغن کنجد – روغن زردگاوی- روغن شحم – روغن دنبه)[/h]

می‌گويند هنگامي كه خشم خداوند كه در توفان نوح ظاهر شده بود فروكش كرد، كبوتري كه شاخه زيتوني به منقار داشت، پديدار گشت و همه جا را صلح و آرامش فراگرفت. شايد به همين دليل است كه روغن برآمده از اين درخت نيز دعوت كننده بدن به آرامش است.

هزاران هزار سال است كه انسان از ميوه‌هاي درخت زيتون روغني استخراج مي‌كند كه به سلطان روغن‌هاي گياهي موسوم است و علاوه بر پخت و پز، در تهيه مواد آرايشي و بهداشتي، صابون، صنايع دارويي و حتي به عنوان سوخت براي چراغ‌هاي قديمي استفاده مي‌شود. خواص جادويي نهفته در روغن زيتون به‌حدي است كه تنها گذر زمان و پيشرفت هر‌چه بيشتر علم مي‌تواند از‌آن پرده بردارد. شايد شگفت‌آورترين نكته اين روغن آن است كه مي‌گويند خوردن يك قاشق روغن زيتون در روز از بروز بسياري از مشكلات جسمي جلوگيري مي‌كند. به طوري كه حتي در روايتي از پيامبر گرامي اسلام نيز آمده‌است كه زيتون بخوريد و روغن آن را به بدن بماليد كه هفتاد مرض را شفا مي‌بخشد.

زيتون در طب سنتي زيتون رسيده از نظر طب قديم ايران، گرم و قابض، ميوه نارس، سرد و خشك و روغن زيتون، گرم و خشك و برگ آن نيز گرم و خشك است. در طب سنتي از فرآورده‌هاي زيتون استفاده‌هاي متعددي مي‌شود كه از جمله آن مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

*دم كرده برگ زيتون داروي خوبي براي پايين آوردن فشار خون است. به این منظور 20 عدد برگ زيتون را داخل 300 گرم آب به مدت 15 دقيقه مي‌جوشانند و دو بار در روز يك فنجان مي‌نوشند.

*روغن زيتون نرم‌كننده و صفرابر است.

*مصرف روغن زيتون دفع كننده سنگ كيسه صفراست. براي اين منظور بايد با آب‌ليمو مصرف شود.

*روغن زيتون، كرم‌كش است.

*روغن زيتون براي رفع سرفه‌‌هاي خشك مفيد است.

*براي رفع خارش ناشي از گزيدگي حشرات، روغن زيتون را به محل گزيدگي مي‌مالند.

*بدن بچه‌هايي را كه مبتلا به نرمي استخوان و كم‌خوني هستند، با روغن زيتون ماساژ مي‌دهند و زير آفتاب مي‌گذارند.

*ماليدن روغن زيتون روي لثه‌ها براي درمان پيوره موثر است.

*براي برطرف كردن ترك پوست، گليسيرين و روغن زيتون را به مقدار مساوي با هم مخلوط كرده و بر موضع مي‌مالند.

*براي سر باز كردن جوش‌ها و كورك‌ها، ميوه‌رسيده زيتون را له كرده و روي آن قرار مي‌دهند.

*براي معالجه نقرس، 5 گرم گل بابونه را در 40 گرم روغن زيتون مي‌خيسانند و آن را در آفتاب مي‌گذارند تا شيره بابونه به داخل روغن نفوذ كند. سپس آن را فشرده و صاف كرده و روي نقاط دردناك مي‌مالند.

*اگر بخواهند از ريزش موي سر جلوگيري كنند، سر را به مدت 10 شب با روغن زيتون چرب كرده، دستمالي روي سر گذاشته و مي‌خوابند، صبح آن را با شامپوي حاوي زرده تخم ‌مرغ مي‌شويند.

 

خاستگاه روغن زيتون

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

درخت زيتون، بومي ناحيه مديترانه است. درختي به ارتفاع 3 متر كه در شرايط مساعد رشد، طولش به 12 متر و قطر تنه‌اش به 3 متر هم مي‌رسد. در فصل بهار گل داده و ميوه آن در اواخر تابستان مي‌رسد كه در اين زمان رنگ آن سبز است اما به تدريج بنفش، قهوه‌اي و سپس سياه مي‌شود به‌طوري كه در اواخر پاييز-زمان برداشت ميوه-رنگ آن به كل تيره است.

شواهد نشان مي‌دهد كه در عصر نوسنگي در حدود 8000 سال قبل از ميلاد مسيح، مردم ميوه‌هاي زيتون وحشي را براي خوردن مي‌چيدند. اما نخستين كساني كه توانستند از آن روغن بگيرند، مردمان تمدن مينون (تمدني يوناني در عصر برنز در نواحي مديترانه) در 3500 سال قبل از ميلاد مسيح بودند. اين مردمان گوشت له شده ميوه زيتون را داخل ظروف بزرگي مي‌ريختند و به آن دست نمي‌زدند. پس از مدتي روغن در قسمت بالاي ظرف جمع مي‌شد. پس از جدا كردن آن روغن با ارزش كه برايشان منشأ ثروت محسوب مي‌شد، آب و تفاله زيتون را از انتهاي ظرف خارج مي‌كردند. مي‌توان گفت كه روش تهيه امروزي روغن زيتون كمي شبيه به همان زمان‌هاست. به اين ترتيب كه در صنعت ابتدا ميوه زيتون را ريز خرد كرده تا به صورت خميري در‌آيد. اين خمير را با آب مخلوط کرده و داخل دستگاه سانتريفوژ مي‌ريزند. در اين دستگاه ضمن چرخش با سرعت زياد، روغن زيتون از بقيه مواد جدا مي‌شود. به بياني ديگر، در تهيه اين روغن حتي در عصر افزودني‌هاي شيميايي نيز به مانند گذشته‌ها از هيچ ماده خارجي به جز آب استفاده نمي‌شود.

انواع روغن زيتون

 

روغن زيتون را برحسب چگونگي توليد، خصوصيات شيميايي و طعم، به چند دسته تقسيم مي‌كنند:

روغن زيتون بكر يا خام (Virgin): روغنی است که فقط با روش مکانيکی و‌يا ساير‌روش‌های فيزيکی و‌تحت شرايط خاص حرارتی که به تغيير‌در‌ساختار تری‌گلیسریدهای کنترل روغن منجر‌نشود به‌دست می‌آيد و به جز ‌عمليات شست‌و‌شو، جداسازی، سانتريفوژ ‌و‌*****اسيون نبايد تحت فرآيند ديگری ‌قرارگيرد. اين نوع روغن بر‌حسب ‌اسيديته و عطر و طعم به چند گروه تقسيم می‌شود:

• گروه اول، روغن زيتون بکر‌ممتاز (Extra virgin)است که دارای عطر‌و طعم ميوه‌‌‌ای بسيار ‌دلپذير و ميزان اسيديته‌حداكثر يك درصد بر حسب اسيد اولئیک است.

• گروه دوم، روغن بكر خوب (Fine virgin) است كه طعم و مزه آن كمي از روغن زيتون بكر ممتاز كمتر بوده و ميزان اسيديته آن بر حسب اسيد اولئيك حداكثر 2 درصد است.

• گروه سوم هم روغن زيتون بكر معمولي است كه ميزان اسيديته آن حداكثر 3/3 درصد بر حسب اسيد اولئيك است. محاسبه اين مقادير اسيديته براي مسوولان آزمايشگاه‌ها راه‌حل ساده‌اي است براي شناسايي تقلب در روغن زيتون.

روغن زيتون تصفيه شده(Refined): روغني است كه از تصفيه روغن زيتون بكر به دست مي‌آيد و بايد داراي حداكثر اسيديته نيم درصد باشد. طعم و بوي اين نوع روغن تحت فرآيند‌هاي شيميايي كاملا خنثي شده و مناسب كساني است كه طعم روغن زيتون بكر را دوست ندارند اما به دليل استفاده از فرآيند تصفيه، بعضي از تركيبات موثره زيتون از بين مي‌رود. به همين دليل كيفيت آن به مراتب پايين‌تر از روغن‌هاي بكر است. اگر روغن تصفيه شده با يكي از روغن‌هاي ذكر شده در بالا مثل روغن بكر تركيب شود، روغن مخلوط به دست مي‌آيد كه عطر و طعم ملايم‌تري نسبت به روغن بكر دارد.

از تفاله زيتون باقي‌مانده از روغن‌كشي هم مي‌توان با استفاده از هگزان و يا ديگر حلال‌هاي رايج، روغنی به دست آورد كه در اصطلاح به آن روغن زيتون گوگردي می‌گویند كه پس از تصفيه شدن، آماده مصرف خوراكي می‌شود اما به دليل كيفيت بسيار پايين، از آن بيشتر در رستوران‌ها و براي پخت غذا‌هاي خاص استفاده مي‌شود و به ندرت در مغازه‌ها به فروش مي‌رسد. هرچند كه چندي پيش بازرسان اداره نظارت در‌يافتند كه بعضي از روغن‌هاي زيتون خارجي كه با بسته‌بندي شيك و با نام روغن زيتون بكر ممتاز در كشور به فروش رسيده بود، چيزي جز روغن گوگردي داخل آن نبود!

 

طرز استفاده از روغن زيتون

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بسياری‌از ‌مردم تصور‌می‌کنند که اين روغن را فقط می‌توان همراه با سالاد مصرف كرد اما بايد گفت که در صورت درست استفاده کردن از اين روغن، حوزه‌عمل آن به مراتب بيشتر ‌از ‌اين خواهد شد. اگر قصد داريد مواد غذايی را با روغن زيتون سرخ کنيد، بهتر است از نوع تصفيه شده‌آن استفاده کنيد زيرا نقطه‌دود روغن ‌‌زيتون تصفيه شده، 210 درجه سانتی‌گراد است كه بالاتر از بسياري از روغن‌هاي متعارف بوده، به راحتی دود نکرده و نمی‌سوزد. بنا بر توصيه‌مجمع بين‌المللی روغن زيتون، مناسب‌ترين نوع روغن زيتون برای سرخ کردن انواع نيمه تصفيه‌شده‌آن است. از آنجايي که حرارت زياد باعث تبخير ‌الکل‌ها و‌استرهای موجود در روغن بکر که مولد طعم و بوی آن است می‌شود، بهتر‌است آن را در‌غذا‌های سرد ‌يا پخت با حرارت کم و متوسط به کار ببريد.

اگر‌ناچاريد برای طبخ غذا از حرارت بالا استفاده کنيد ولی می‌خواهيد همچنان از طعم‌مطبوع روغن زيتون در‌هنگام خوردن بهره‌‌مند ‌شويد، به شما توصيه می‌کنيم ابتدا غذا را با نوع تصفيه شده عمل آوريد و سپس در هنگام سرو ‌غذا روی آن روغن زيتون بکر بريزيد. مطمئن باشيد در اين حالت از ‌تمام خواص ارزنده‌آن به بهترين وجه برخوردار‌خواهيد شد. همچنين به همه كساني كه از ماليدن كره به نان داغ خود در هنگام صبح لذت مي‌برند، توصيه مي‌كنيم براي آنكه بدنتان هم از فواید كافي بهره‌مند شود، داخل يك ظرف پلاستيكي كوچك كمي روغن زيتون بريزيد و آن را داخل فريزر بگذارید تا كاملا سفت شود. حال به جاي ماليدن كره، روغن زيتون مشابه با آن را به نان خود زده و با عسل يا مربا نوش‌جان كنيد. مطمئن باشيد دعاي خير بدنتان در ابتداي صبح بدرقه راهتان خواهد بود.

نگهداري روغن زيتون :

برخی برای نشان دادن ميزان توجه خود به سلامت افراد خانواده و ‌ميهمان، شيشه‌روغن زيتون را‌همواره در سر ‌ميز ‌غذا نگه داشته و ‌يا ‌فروشندگانی هستند که اين شيشه‌ها را در پشت ويترين يا در قفسه‌ها در معرض نور قرار ‌می‌دهند، بدون آنکه توجه داشته باشند، همه‌خواص بهداشتی اين روغن مفيد را از آن می‌گيرند. بر اساس تحقيقات دانشمندان ايتاليايی، نور موجب از بين رفتن بسياری از آنتی اکسيدان‌های موجود در روغن زيتون می‌شود. اين محققان در‌يافته‌اند که در ‌روغن زيتون‌هايي که در ‌ظروف شيشه‌ای روشن نگهداری می‌شود پس از 12 ماه، بتا‌کاروتن تا 40درصد، ويتامين E تا 100درصد و‌کلروفيل تا 30درصد تخريب می‌شود. لازم ‌به ‌ذکر‌است ‌که هر ‌سه‌اين مواد در‌زمره‌تركيبات شفا‌بخش روغن زيتون محسوب می‌شود. معنای اين امر ‌آن است که توليد‌کنند‌گان روغن زيتون بايد دقت بيشتری در انتخاب نوع ‌ظروفی که برای انتقال اين روغن به بازار در‌نظر می‌گيرند، به ‌خرج دهند. استفاده از ظروف شيشه‌ای رنگی تا اندازه‌ای می‌تواند مانع از تاثير ‌نور‌شود. اما بهترين نوع ظروف برای نقل و انتقال، ظروف فلزی در‌دار‌و‌بدون ميل ترکيبی است تا تاثير نور در ‌آن به حداقل برسد اما حفاظت از روغن زيتون تنها به توليد‌كنندگان و فروشندگان محدود نمي‌شود. شايد مهم‌ترين مرحله در نگهداري اين نوع روغن، پس از خريد آن است.

تمام افراد اعم از خانم‌ها و آقاياني كه براي افزايش سلامت خود و اعضاي خانواده‌شان حاضرند هزينه گزاف روغن زيتون را پرداخت كنند، بايد بدانند كه در صورت عدم نگهداري درست اين نوع روغن به راحتي پول و سلامت خود را به مخاطره خواهند انداخت. براي اينكه روغن زيتوني كه مي‌خريد به مدت طولاني‌تري خواص ارزشمند خود را حفظ كند، بهتر است در ابتدا به تاريخ مصرف آن دقت كرده و از خريد روغني كه از توليد آن مدت زمان زيادي گذشته است، خودداري كنيد. در مرحله بعد لازم است كه روغن خريداري شده را در يك ظرف كاملا در‌بسته در جاي تاريك و خنك و ترجيحا يخچال نگهداري كنيد. هرگز شيشه روغن را در كنار اجاق گاز خود كه گرم‌ترين جاي آشپز‌خانه است، قرار ندهيد. گرما باعث افت كيفي شديد در روغن زيتون مي‌شود.

اگر قرار است به مدت طولاني از روغن زيتون خود استفاده نكنيد، مي‌توانيد آن را در يك ظرف نشكن در فريزر بگذاريد. هر چند قرار دادن روغن زيتون در يخچال و فريزر باعث كدر شدن آن مي‌شود اما اين به معني افت كيفيت روغن نيست. اگر اين روغن كدر را مدتي در دماي محيط قرار دهيد، شفافيت سابق خود را به دست مي‌آورد. با رعايت اين اصول مي‌توانيد در حدود دو تا سه سال روغن خود را به خوبي حفظ كنيد. البته به نظر برخی کارشناسان روغن زیتون تا ده سال قابل استفاده می باشد. و بعد از آن نیز به عنوان یک روغن مالشی خوب قابل استفاده می باشد.

خواص جادويي روغن زيتون بيش از 3500 سال است كه روغن زيتون در حواشي درياي مديترانه به معجون سلامت شهرت يافته‌است. ساكنان جزيره كرت در شرق يونان كه از توليد‌كنندگان اوليه روغن زيتون محسوب مي‌شوند، بيشترين مصرف چربي در‌دنيا را دارند. آمار‌ها نشان مي‌دهد 33 درصد كالري روزانه آنها از روغن زيتون تامين مي‌شود. شايد به نظر بیاید که اين مردمان بالاترين درصد بيماري‌هاي قلبي عروقي و مرگ و مير ناشي از چاقي را به همين دليل داشته باشند اما بايد گفت كه آمار بيماري‌هاي قلبي ساكنان اين جزيره بسيار عجيب و غريب است. در واقع در اين گوشه از جهان، مردم خيلي كم در دام بيماري‌هاي قلبي و اقسام مختلف سرطان اسير مي‌شوند! محققان يكي از دلايل عمده اين امر را مصرف زياد روغن زيتون بكر ممتاز در رژيم غذايي آنها مي‌دانند. همچنين معروف است رامسس دوم(فرعوني كه حضرت موسي در خانه‌اش پرورش يافت) كه در حدود 12 قرن پيش از ميلاد مسيح بر مصر حكم‌روايي مي‌كرده براي درمان هر نوع بيماري خود روغن زيتون سر مي‌كشيده است و شايد به همين دليل بوده كه اين فرعون دو برابر متوسط عمر مصريان آن زمان يعني 90 سال عمر كرد.

اگر بدانيم كه روغن زيتون باعث كاهش فشار خون و كلسترول بد(LDL) و افزايش كلسترول خوب(HDL) خون شده و داراي موادي است كه سرطان و سالخوردگي را به تعويق مي‌اندازد، راز طول عمر كساني كه يك عمر با روغن زيتون سر كرده‌اند، مشخص مي‌شود.

محققان مي‌گويند كه مصرف فقط يك قاشق روغن زيتون، اثرات افزايش‌دهندگي كلسترول دو عدد تخم‌مرغ را كاملا از بين مي‌برد. همچنين استفاده از چهار تا پنج قاشق غذا‌خوري روغن زيتون در روز سبب مي‌شود كه فاكتور‌هاي خوني بيماراني كه دچار حمله قلبي شده‌اند، به طرز چشمگيري بهبود ‌يابد.

همچنين در بررسي‌هاي محققان ايتاليايي در دانشگاه ميلان مشخص شده كه در روغن زيتون تركيبات خاص شيميايي وجود دارد كه قادر است چربي‌هاي انباشته از كلسترول در بدن را خنثي سازد. مهم‌ترين اين تركيبات، ماده‌اي است به نام«سي كلورتانول» كه در چرخه جذب كلسترول تداخل ايجاد كرده و آن را از جريان خون خارج مي‌سازد.

البته لازم به ذكر است كه اين آثار مفيد در رژيم غذايي نمود مي‌يابد كه حداقل ميزان چربي اشباع‌شده را دارد. وجود اين گونه چربي‌ها، خواص مفيد روغن زيتون را خنثي مي‌كند.

جلوگيري از سرطان (پستان، پروستات، رحم، دستگاه گوارش و. . . )، ديابت(درمان، جلوگيري يا به تاخير انداختن آن)، تقويت سيستم ايمني بدن(كاهش التهاب، مقابله با بيماري‌هاي خود‌ايمني و تنظيم سيستم ايمني)، جلوگيري از چاقي، بهبود سيستم گوارشي(كاهش ترشح اسيد معده در مبتلايان به زخم معده)، موثر بودن در حاملگي و شير‌دهي(به علت افزايش در جذب ويتامين‌ها )، جلوگيري از پيري، زيبايي بخشيدن به پوست، تقويت حافظه، جلوگيري از تشكيل پلاك در جدار شريان‌ها و ممانعت از انسداد آنها، كاهش ابتلا به آسم و پوكي استخوان از جمله خواص جادويي نهفته در روغن زيتون محسوب مي‌شود. همچنين تحقيقات نشان مي‌دهد كه پلي‌فنل‌هاي موجود در روغن زيتون كه از مهم‌ترين تركيبات سلامت‌زاي آن محسوب مي‌شود، مانع از آثار تخريبي راديكال‌هاي آزاد موجود در غذا‌ها بر DNA مي‌شود. شايد به همين دليل است كه مصرف روغن زيتون بكر كه در شرايط مناسب نگهداري شده است، از بروز سرطان در بدن جلوگيري مي‌كند.

خوردن روغن زيتون قبل از غذا از بروز زخم معده جلوگيري كرده و اگر روزانه يك يا دو قاشق غذاخوري به همراه ليمو يا قهوه مصرف شود، مانع از بروز يبوست به‌خصوص در روده‌هاي آسيب ديده مي‌شود.

روغن زيتون را روغن زيبايي هم مي‌نامند زيرا از طريق اسيد‌هاي چربي كه دارد سلول‌ها را به صورت يكدست در كنار هم قرار داده و موجب ساخت عروق بيشتر در كنار سلول‌هاي پوستي مي‌شود. افزايش خون رساني به اين سلول‌ها، پوست را صاف‌تر و درخشنده‌تر مي‌كند.

اين روغن در درمان عفونت دستگاه ادراري و مشكلات كيسه ‌صفرا نيز بسيار مفيد است.

شايد يكي از مهم‌ترين ويژگي روغن زيتون، خاصيت ضد درد آن باشد. اولئو كانتال تركيب موثره موجود دراين روغن مشابه بروفن راه متابوليكي درد را مسدود كرده و از فعاليت آنزيم‌هاي موسوم به cox كه در ايجاد درد موثرند، جلوگيري مي‌كند. به طوري كه هر چه مقدار مصرف آن بيشتر شود قدرت بازدارندگي آن نيز بيشتر مي‌شود. بر اساس ارزيابي متخصصان، يك دوز 50گرمي روغن زيتون در روز با حدود 10درصد دوز بروفن توصيه شده براي تسكين درد در بزرگسالان برابر است.

قابل توجه چاق‌ها

روغن زيتون، روغني است كه در صورت درست استفاده كردن، به كاهش وزن كمك شاياني مي‌كند. محققان اعلام كرده‌اند كه جايگزين كردن روغن زيتون به جاي روغن‌هاي اشباع شده در غذاي روزانه بدون تغيير در فعاليت بدني و رژيم غذايي مي‌تواند تاثير قابل ملاحظه‌اي در كاهش وزن و توده چربي بدن داشته باشد. در تحقيقی که به وسیله محققان آمريكايي روي 8 مرد چاق كه در سنين بين 24 تا 49 سال داشتند انجام شد، مشخص شد كه پس از چهار هفته مصرف روغن زيتون به جاي چربي‌هاي اشباع شده (روغن‌هاي نباتي جامد و روغن‌هاي با منشأ حيواني) در رژيم غذايي و بدون تغيير در تحرك بدني و كالري، وزن مردان تا 2/1 كيلوگرم كاهش يافت.

در توجيه اين موضوع، محققان مي‌گويند که اسيد‌هاي چرب غير اشباع با يك پيوند دوگانه كه در روغن زيتون به وفور يافت مي‌شود مي‌تواند باعث افزايش شكست چربي در سلول‌هاي چربي شود. به عبارت ديگر، افزودن روغن زيتون به يك رژيم كاهش وزن درست و اصولي مي‌تواند بازده كار فرد را افزايش دهد. البته مقدار مصرف بايد در حد متعادل باشد. هر قاشق غذاخوري از اين روغن، 621 كالري انرژی دارد. مصرف بيش از اندازه به دليل افزودن كالري بيشتر مي‌تواند خطرات خاص خود را داشته‌باشد.

مضرات: روغن زيتون براي هيچ‌كس مضر نيست و همگان مي‌توانند از مصرف آن لذت برده و به بدن خود تمامي زيبایي آن را هديه دهند اما در موارد نادر، مصرف بيش از حد روغن زيتون مي‌تواند سبب اسهال خفيف شود. همچنين ميوه تازه و ياقوتي آن مي‌تواند معده را سست كرده و به استفراغ منجر شود.

زیتون سیاه icon_sad.gif یا زیتون سمی)

این زیتون در کشور اسپانیا و ایتالیا به دست می آید و در کشورهای دیگر به علت شرایط خاص آب ، هوا و خاک فقط زیتون سبز پروش پیدا میکند.

به علت زیبایی که زیتون سیاه دارد ، قیمت آن بیشتر از زیتون سبز است . بنابر این زیتون از کشورهای فوق وارد ایران نمیشود.و وارد کنندگان به علت قیمت تمتم شده بالا ، تمایلی به واردات این محصول ندارند.

در عوض روشی وجود دارد که زیتون سبز را به صورت سیاه رنگ در می آورد. این عمل معمولا با استفاده از سولفات آهن صورت میپذیرد.این ماده سمی میباشد و این روش فرآوری مناسب نیست.

ترکیه یکی از کشورهایی است که به این روش زیتون سیاه را تولید میکند.

برای حفظ سلامتی خود و خانواده از خرید و مصرف زیتون سیاه در هر نوع بسته بندی جداً خودداری نمایید.

خواص روغن کنجد:

خواص روغن پاک = روغن زرد= روغن گاو:

مدت ماندگاری این روغن در محیط خنک و تاریک ۷ سال می باشد. به شرط اینکه هوازده نشود. و موقع مصرف فقط به مدت چند ثانیه درب آن باز و سپس بسته شود.

[h=2]خواص شحم گاو:[/h] روغن پیه­ ی گاو چیست؟

در اطراف قسمت­های مختلف بدن گاو چربی­ های خاصی شکل می­ گیرد که به آن­ها پیه گفته می­ شود. در طب سنتی ایران و در طب اسلامی به خوردن روغن­ هایی که منشأ حیوانی دارند مثل روغن پیه بسیار تأکید و سفارش شده است و در میان پیه­ ها، پیه­ ی قلوه­ گاه چون از لطافت بیشتری برخوردار است همواره مطلوب­تر بوده و از اهمیّت خاصی برخوردار است. از جمله برداشت­ هایی که در مورد خواص روغن پیه­ ی قلوه گاه گاو می­ توان از طب سنتی بدست آورد، آب کردن چربی­ های زیر شکم، رشد عضلانی بدن، تناسب اندام، منبع تولید انرژی و توان بسیار عالی و تقویت کننده­ ی بسیار مؤثر سیستم دفاعی بدن است. امیرالمؤمنین امام علی (ع) در این باره می­ فرمایند: «پیه هم اندازه خود، بیماری را از بدن بیرون می­ برد، مردم به هیچ چیز بهتر از روغن حیوانی و قرائت قرآن درمان نجسته­ اند».

از این روایت دو نکته مهّم برداشت می­ شود: 1ـ مصرف پیه­ ی گاو برای بیماران به صورت نامحدود (و البتّه با حفظ اعتدال) مورد تأکید است. 2ـ کنار هم قرار گرفتن روغن حیوانی و قرائت قرآن در کنار یکدیگر نشانه­ ای از تأثیر بسیار زیاد روغن حیوانی در سلامت انسان است. روایت دیگری از امام صادق (ع) بر تأثیر روغن پیه­ ی قلوه گاه گاو همراه با برنج در رشد عضلانی و مطلوب بدن تأکید دارد.

دکتر مهدی فهیمی رئیس انستیتو بین­ المللی طب سنتی ایرانیان ماد در مجموعه ی سفیر سلامت در مورد پیه­ ی گاو می­گوید: «شاید جهان غرب برای پیشرفت خود از برداشت هیچ نکته­ ای از شرقی­ ها، خصوصاً جهان اسلام فروگذار نکردند… و در حال حاضر چیزی را به ما می­ دهند که توصیه­ ی پیشوایان ما بوده است، به عنوان نمونه، از امام صادق (ع) سوال شد: چه پیه­ ای هست که اگر ما آن را بخوریم مفید باشد؟ امام می­ فرمایند: مصرف پیه­ ی گاو که وقتی وارد بدن بشود، همتراز خود بیماری را از بدن بیرون می­ کند. در کشور ما کسی به این نکته توجه نکرده است، این کالای با ارزش خیلی ارزان از کشور ما خارج می­ شود، ولی کشور سوئیس به این مسأله پرداخته و دارویی را آماده کرده است که متخصصین روماتولوژیست و ارتوپد ما آن را زیاد تجویز می­ کنند و نام آن سلدرین است، امّا مایه­ ی اصلی این دارو پیه­ ی گاو است و این یک نمونه از مطالعات کاربردی غربی­ ها روی احادیث پیشوایان است». هم چنین در جای دیگر می­ گوید: «یکی از اجزای اصلی غذاهای امروزی روغن هاست… آن چیزی که بسیار حائز اهمیّت است روغن­های حیوانی است… مصرف روغن­های حیوانی در طب سنتی بسیار تأکید می­شود یعنی حجم کم امّا کیفیت خوب… مثل روغن­های پیه و دنبه­، این روغن­ها در حجم کم می­ تواند انرژی بسیار بالایی را به وجود بیاورد… و سلامت مردم را بسیار متأثر کند».

دکتر حسین روازاده رئیس مؤسسه پژوهشی درمانی احیای طب جامع ایرانیان و پزشک با تجربه درزمینه تغذیه­ انسان می­گوید: «روغن شحم گاو به روغن چربی اطراف قلوه­ گاه گاو اطلاق می­شود که روغن بسیار لطیفی است. این روغن یکی از بهترین روغن­ های مفید برای انسان است و برای آب کردن چربی زیر شکم و تناسب اندام استفاده خوراکی ازآن توصیه شده است».

سیّد محمّد موسوی پزشک با تجربه طب سنتی و نویسنده­ ی چندین جلد کتاب، در کتاب «فن پیشگیری و راز طول عمر (ص 33)» و در کتاب «گزیده­ ی طب ایرانی- اسلامی (ص 17)»، روغن حیوانی را جزء روغن­ های مناسب دانسته و توصیه می­ کند.

موارد منع مصرف: در طب اسلامی مصرف روغن حیوانی برای اشخاصی که بدن آن­ها به شرایط پیری رسیده توصیه نشده و نیز مصرف شبانگاه آن برای افراد با سن بالای 50 سال منع شده است.

لینک به دیدگاه
برای شفاف بودن پوستهایی که سفید هستن ولی خب بعضی وقتا کک مک میزنن باید چی استفاده کرد فداتشم.....؟؟؟؟؟:icon_gol:

سوالاتتونو اینجا بپرسید عزیزم. من پاسخگوی تمام سوالاتتون هستم..:w16: [h=3]معالجه بيماري ها با گياهان دارويى (مطب)[/h]

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

[h=1]خواص و فواید دارویی گیاه و روغن بنگ دانه[/h] بنگ دانه (Hyoscyamus. niger) که با نام های بذرالبنج و سکران نیز در برخی منابع از آن یاد می شود، گیاهی است از تیره سیب زمینی علفی و دو ساله دارای ساقه استوانه ای به بلندی ۵۸ سانتیمتر. در کنار جاده ها و صحراها و باغ ها و اماکن مخروبه میروید. دارای برگ ها متناوب و نوک تیز است. گلهای آن در نواحی سرد زمین در خرداد و تیر در نواحی گرمتر زمین در ماه اردیبهشت باز می شود. بعضی دارای گل زرد رنگ با شبکه ای از خطوط ظریف ارغوانی و بعضی دارای گل سفید با شبکه ای صورتی یا بنفش می باشند. به گزارش مجله پزشکی دکتر سلام، میوه آن هنگام رسیدن شبیه است به یک دیگ دهانه دار و تعداد زیادی دانه های کوچک در آن موجود است. این گیاه تقریباً سمی است و حشرات هم از شیرابه آن نمی خورند. نوعی بنگ دانه نیز موجود است که یکساله می باشد ولی نوع دو ساله آن اثر داروئی بیشتری دارد. طبیعت این گیاه را عده ای گرم و خشک و عده ای نیز غیر آن می دانند. این گیاه دارای چند مواد شیمیائی از قبیل هیوسیامین، هیوسین و مقداری آتروپین و تعدادی مواد دیگر می باشد که این سه ماده جزء الکالوئیدهای مهم آن است. از دانه این گیاه روغن زرد مایل به سبزی استخراج می شود که مصارف داروئی و درمانی دارد. این گیاه دارای خاصیت ضد تشنج و آرام کننده و مخدر بوده. از این جهت است که افراد معتاد هنگام عدم دسترسی به مواد مخدر دانه های این گیاه را پودر کرده و در خمیرنان گذاشته فرو میبرند و به حالت نشاط در می آیند اما از عواقب وخیم آن خبر ندارند. این گیاه بازکننده مردمک چشم بوده و خواب آور نیز هست و افرادیکه به عللی نمی توان برای آنان مرفین تجویز نمود مانند بعضی بیماران عصبی و اختلالات دماغی از این گیاه استفاده میگردد. در سرفه های تشنجی، برنشیت های مزمن، دردهای عصبی، داءالرقص، نقرس، احساس چنگ زدگی در معده، هیستری (حمله، ترس)، هیجانات و بی خوابی می توان از این گیاه استفاده نمود. چون گیاه بنگ دانه تقریباً سمی است لازم است مصرف آن بصورت خوراکی بدستور و زیر نظر پزشک باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

مقدار خوراک از پودر خشک شده برگ آن برای افراد بالغ پنج دهم گرم یا نیم گرم می باشد که در هر ۲۴ ساعت فقط یکبار می توان خورد. از روغن دانه های این گیاه بیشتر برای ضماد بخصوص در دردهای روماتیسمی، مفاصل و نقرس استفاده می شود.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

[h=2]تهیه روغن های گیاهی به روش کُلدپرس[/h]

روغن گیری از دانه های گیاهان به روش کُلدپرس (روغن گیری که بدون حرارت به دانه و تحت فشار به عمل می آید) همان روش سنتی ایرانیان است که حدود ۱۰۰ سال یش معروف به عصّاری بوده که مواد مؤثره دانه به روغن منتقل می گردید که امروزه آن میراث گران قدر با سیستم و تکنولوژی بسیار مدرن بومی احیا شده است

 

روغن های خالص و طبیعی بدون تصفیه شیمیائی چیست و کُلدپرس چه معنائی دارد و چه خواصی دارند؟

 

روغن گیری از دانه های گیاهان به روش کُلدپرس (روغن گیری که بدون حرارت به دانه و تحت فشار به عمل می آید) همان روش سنتی ایرانیان است که حدود ۱۰۰ سال یش معروف به عصّاری بوده که مواد مؤثره دانه به روغن منتقل می گردید که امروزه آن میراث گران قدر با سیستم و تکنولوژی بسیار مدرن بومی احیا شده است که در طی این فرآیند تولید هیچ گونه افزودنی و تصفیه شیمیائی در آن استفاده نشده است و به عنوان یک مکمل در مصارف روزانه به کار می رود و از طرفی به دلیل غنی بودن ایران به واسطه این که صاحب ۱۲ اقلیم از ۱۴ اقلیم گیاهی دنیاست و این مقدار ۵ برابر قاره اروپا می باشد که بدین واسطه انواع روغن های عام و خاص را می توان عرضه نمود و در دنیا تعداد بسیار محدودی از کشورهای دارای چنین تولیدی می باشند.

 

امروزه در دنیا کلدپرس با ملاحظه ترین عملیات روغن گیری بوده کاملاً طبیعی و عاری از هرگونه مواد شیمیائی می باشد. با این موجود تاکنون این روش تقریباً تنها امکانی است که طیف پر ارزش مواد طبیعی همراه روغن (ویتامین e ـ لسیتین ـ مواد ثانوی گیاهی و غیره) به دست می آید.

برای کُلدپرس بدون نقص انتخاب دقیق بهترین دانه های روغنی است. روغن های کُلدپرس بدون گرمی دادن به دانه قبل از روغن گیری به دست می آید. در طی این عملیات در روغن روان، حرارتی معادل ۴۰ درجه سانتی گراد ایجاد می گردد که این گرما برابر با همان حرارتی است که دانه های روغنی در کشورهای محل رویش خود در اثر تابش حرارت آفتاب متحمل هستند.

روغن های کُلدپرس مشخصه طبیعی خود را به دلیل دخالت نداشتن تصفیه شیمیائی از دست نداده و به این علت دارای طعم فوق العاده ، رنگ و بوی مخصوص به خود می شوند و بدین ترتیب خود را کاملاً از روغن های خنثی (تصفیه شده) مشخص و متمایز می کنند.

روغن های کُلدپرس دارای اسید چرب های بالا و هم چنین ویتامین e هستند و اسیدهای چرب اشباع نشده آن بیش از همه اسیدهای چرب چندگانه اشباع نشده می باشد. اسیدهای لینول و لینولنئین آلفا، در بین اسیدهای چرب اساسی، بالاتر و مشخص تر هستند.

بدن انسان قادر نیست این اسیدهای چرب را خود تولید کند در صورتی که در ساختار غشاء سلولی و هم چنین در مواد مهم روندهای التهابی (پروستا گلاندین) مورد نیاز می باشد.

لینک به دیدگاه

اسیدهای چرب اشباع شده چیست و چه ضررهائی دارد؟

 

پاسخ این سئوال را براساس تحقیقات گسترده و آزمایش های خستگی ناپذیر دکتر بودویک محقق و دانشمند برجسته بیوشیمی معروف آلمانی که علاوه بر دکترای علوم طبیعی تحصیلات پزشکی داشته و هم چنین در رشته های داروسازی، فیزیک و گیاه شناسی و زیست شناسی مطالعات و تحصیلات وسیعی نموده، نقل می کنیم. شهرت جهانی این زن دانشمند بیشتر به سبب تحقیقات و یافته های علمی در مورد خواص و کاربرد درمانی روغن های طبیعی روغن تخم کتان و روغن های گیاهی محلی مخلوط با پروتئین های سولفوره می باشد.

 

و کتاب های متعددی با سرطان، بهداشت حقیقی و سکته قلبی تألیف نموده است.

دکتر بودویک مخالف مصرف چربی های به اصلاح کاذب است. او معتقد است که تغییرات شیمیائی که کارخانه ها برای طولانی کردن عمر نگهداری چربی های مایع به روغن ها می دهند و به صورت روغن های هیدروژنه و نیم هیدروژنه در می آورند، روغن ها را تبدیل به ماده مضری برای بدن می کند، چراکه این تغییرات شیمیائی که در چربی ها داده می شود الکترون های موجود در داخل چربی را از بین می برد و همین که الکترون ها از توده چربی برداشته شود دیگر این چربی ها نمی توانند اکسیژن به خود بگیرند و به این ترتیب به ماده مضری تبدیل می شوند که در داخل بدن رسوب می نمایند.

مثلاً قلب، این نوع چربی ها را پس می زند و بنابراین به صورت یک اسید چرب غیرعالی در داخل عضله قلب رسوب می نماید. چربی های هیدروژنه مخلوط با پروتئین، قابل حل در آب نیستند و لذا این چربی ها موجب انسداد جریان خون می شوند و به فعالیت قلب صدمه می زنند و مانع نوسازی سلول ها می شوند و جریان آزاد خون و مایعات لنفی را مختل می سازند و با مصرف این نوع چربی ها در کل ساختمان بدن احساس خلاء انرژی الکتریکی می شود که فقط با اضافه کردن و مصرف چربی های فعال در بدن قابل جبران است ولی چربی های اصیل طبیعی که تغییرات شیمیائی ندیده باشد نقش مهمی در کلیه اعمال حیاتی بدن دارند.

چربی ها برای فرآیند رشد و نوسازی سلول ها و فعالیت های اعصاب و مغز و حتی برای ارگان های حسی (مانند چشم و گوش) و هم چنین برای تعدیل حرارت و سرما در بدن در مواقع تغییرات سریع درجه حرارت، لازم و حیاتی هستند. در این جا مختصراً درباره دو اصطلاح یا دو لغت چربی اشباع شده و کلسترول توضیحاتی داده می شود. اصولاً چربی اشباع شده و کلسترول دو ماده متفاوت و مستقل از یکدیگر در بدن هستند این چربی ها مانع جریان طبیعی خون در رگ ها می شوند و مانند چربی ماسیده در ظرف می شوند که روی گلبول های قرمز خون می ماسد و باعث چسبندگی گلبول های قرمز به هم است که این چسبندگی حجم بزرگی از گلبول های قرمز را تشکیل می دهد که طبیعتاً از رگ های نازک تر یا مویرگ ها نمی توانند عبور کنند. در نتیجه جذب اکسیژن تا ۳۰ درصد کاهش می یابد و طبیعی است که سلول ها بدون اکسیژن نمی توانند زنده بمانند و قلب هم نمی تواند درست کار کند.

با این وصف چربی ها نقش عمده ای در تولید کلسترول دارد. در غذاهائی با منشأ حیوانی مقدار زیادی چربی اشباع شده و در عین حال مقداری کلسترول یافت می شود. البته در تمام خوراکی های حیوانی مقدار کلسترول و چربی اشباع شده یکسان نیستند. در برخی کلسترول کمتر و در بعضی چربی کمتر است به طور مثال کلسترول در زرده تخم مرغ، جگر و مغز حیوان به مقدار زیاد وجود دارد ولی مقدار چربی اشباع شده در آن کمتر می باشد ولی در خامه، دنبه و کره برعکس می باشد و چربی اشباع شده زیاد بوده، کلسترول کم می باشد.

در روغن های گیاهی مقدار چربی غیر اشباع زیاد است ولی کلسترول وجود ندارد.

کلسترول به طور طبیعی در بدن به خصوص در کبد ترکیب و ساخته می شود و میزان تولید آن به طور طبیعی روزانه به مقدار ۲ـ۳گرم می باشد و در هضم و جذب چربی ها در روده و در تولید استروئیدها از جمله هورمون های جنسی مؤثر است. در پوست انسان کلسترول وجود دارد و در اثر تشعشع نور ماوراء بنفش خورشید تبدیل به ویتامین د۳ می شود. البته باید مقدار تشعشع به اندازه مجاز باشد تا بعث آسیب پوست نگردد با مطالعات گسترده ای که دانشمندان انجام داده اند نشان داده اند که وجود کلسترول بیش از حد نیاز بدن علت عمده بیماری های قلبی است و اشخاصی که مقدار کلسترول آنها به خصوص جزء مضر آن (ldl) بالاتر از حد مجاز است مستعد بیماری های عروقی قلبی می باشند.

در حقیقت احتمال خطر برای قلب افرادی که کلسترول آنها از حد مجاز بالاتر است زیاد است. تحقیقات علمی متعدد در ده سال اخیر بیان گر این است که در ازاء هر ۱۰ درصد کاهش کلسترول (ldl) بالاتر از نرمال، احتمال حمله های قلبی ۲۰ درصد کاهش می یابد.

چربی های اشباع شده که از طریق خوراکی ها وارد بدن می شوند تولید کلسترول را تحریک می کنند و به این واسطه چربی های اشباع شده محرک افزایش کلسترول اضافه بر اندازه طبیعی بدن هستند به نحوی که خوردن غذاهای پر چربی با چربی های اشباع شده حتی بیشتر از غذاهائی که دارای کلسترول هستند در افزایش کلسترول خون مؤثرند.

به همین دلیل اغلب، چربی های اشباع شده و کلسترول را با هم نام می برند. ولی در مواردی که مواد غذائی دارای اسید چرب غیر اشباع مثلاً دارای اسید لینولنیک باشند که اسید چرب غیر اشباع با سه اتصال مضاعف است، کلسترول از طریق مدفوع دفع می شود و به این ترتیب با خوردن چربی های غیر اشباع مقدار زیادی کلسترول احتمالاً در حدود نصف آن به اشکال مختلف از طریق مدفوع دفع می شود. با این شرح مختصر ملاحظه می شود که در عین این که مقدار زیادی کلسترول به خصوص جزء مضر آن ldl در بدن آدمی ایجاد آسیب هائی می کند ولی مقدار طبیعی و مجاز آن در بدن نقش مهم حیاتی برای انسان دارد. بدن انسان برای این که به طور طبیعی کار کند به مقدار خیلی کم چربی اشباع شده نیاز دارد و این مقدار کم را هم خود بدن می تواند بسازد بنابراین چربی اشباع شده ای که با غذا خورده می شود مسئله ساز است.

لینک به دیدگاه

چربی های خوب یا چربی های اشباع نشده چیست؟

 

در روغن های کُلدپرس گیاهی چربی های اشباع نشده زیاد است و خالی از کلسترول است به دلیل این که در گیاهان کلسترول وجود ندارد ولی ماده ای به نام استرول های گیاهی موجود است. مثل سیتوسترول که در چربی های گیاهی موجود است. در چربی های گیاهی فقط به دو مورد روغن نارگیل و روغن نخل می توان اشاره کرد که دارای چربی های اشباع شده می باشند. که مصرف این دو نوع روغن مثل چربی های حیوانی به مقدار خیلی کم توصیه می شود.

 

در هر حال:

۱) به چربی های اشباع نشده با چند اتصال مضاعف (چند اشباعی) گویند.

۲) به چربی های اشباع نشده با یک اتصال مضاعف (تک اشباعی) گویند.

برخی از این چربی ها نه تنها بد نیستند بلکه مصرف به اندازه و مجاز آن حتی برای قلب و شریان های مفید است و کمک به پائین آمدن اضافه کلسترول خون و کاهش فشار خون می شود و از خطرات حمله قلبی کم می کند.

چربی های اشباع نشده با چند اتصال مضاعف و یک اتصال مضاعف را به ترتیب (چند اشباعی و تک اشباعی) را معمولاً چربی های خوب می گویند. چربی های رسوب شده در دیواره داخلی شریان ها شده و اثرات بد آنها را خنثی نماید. تحقیقات علمی زیادی در این زمینه نشان می دهد که در روغن های گیاهی کُلدپرس و روغن دانه های گیاهی و مغز پر چرب و ماهی می باشد که برای پائین آمدن فشار خون مؤثر است.

لینک به دیدگاه

تحقیقات انجام شده رژیم و داروی مناسب در نقاط دنیا

 

۱) دانشمندان ژاپنی اخیراً اعلام کرده اند با رژیم غذای مناسب توأم با مصرف دارو توانسته اند پیشرفت آسیب وارده به شریان ها یعنی تصلب شرائین را در ۱۶۷نفر متوقف کنند حتی روند آن را در جهت سلامتی ببرند. طبق این گزارش رژیم غذائی مناسب مورد عمل آنها شامل مقدار خیلی کم چربی گیاهی و مقدار خیلی کم کلسترول، بدون چربی حیوانی، بدون پنیر چربو کره و مقدار خیلی کم شیر و یک تخم مرغ در هر روز بوده است.

 

۲) در هلند محققان در آزمایش های خود نتیجه گرفته اند که در مدت دو سال که ۱۸ نفر را تحت بررسی قرار داده اند آسیب وارده به شریان های آنها با به کار بردن رژیم غذائی مناسب بدون پیشرفت ثابت مانده و یا کمتر شده است.

روش درمانی آنها عبارت است از:

رژیم گیاهی شامل چربی اشباع نشده گیاهی و مقدار کمی چربی اشباع شده و کمتر از ۱۰۰ میلی گرم کلسترول در هر روز در این رژیم غذائی مقدار چربی اشباع نشده از نوع چند اشباعی دو برابر اندازه چربی اشباع شده بوده است یعنی اگر روغن گردو یا گلرنگ (از انواع اشباع نشده با چند اتصال مضاعف) و روغن نارگیل از انواع چربی های اشباع شده گیاهی مصرف کرده اند در این رژیم مقدار روغن گردو با گلرنگ دو برابر روغن نارگیل بوده است.

۳) طبق گزارش Blanken hom مدیر تحقیقات دانشگاه پزشکی کالیفرنیای جنوبی، رژیم غذائی مناسب کم چربی توأم با دارو، در آن رژیم بیشترین اثر مثبت را در روند تصلب شرائین داشته است. مقدار چربی نصف، مقدار چربی است که معمولاً روزانه یک شخص متوسط در آمریکا مصرف می نماید یعنی مقدار چربی در این رژیم ۲۲ درصد کالری لازم روزانه را از چربی تأمین می کرد که آن نیز شامل ۱۰ درصد از نوع چربی های اشباع نشده چند اشباعی و ۵ درصد از چربی های اشباع شده و بقیه از چربی های نوع اشباع نشده تک اشباعی بوده است.

مقدار کلسترول مصرفی روزانه در آزمایش دکتر Blanken homاز ۱۲۵ میلی گرم کمتر بوده است و در همین آزمایش در مورد رژیم غذائی که کمترین اثر را داشته یعنی رژیم غذائی با پلاسبو، مصرف چربی به اندازه رژیم یاد شده نبوده است، یعنی ۲۶ درصد کالری روزانه از چربی تأمین شده که در آن ۱۰ درصد از چربی های نوع اشباع نشده چند اشباعی و ۵ درصد از چربی های اشباع شده و بقیه از چربی های اشباع نشده تک اشباعی بوده و مقدار کلسترول روزانه آن رژیم غذائی کمتر از ۲۵۰ میلی گرم بوده است، بدیهی است چنین رژیم غذائی، رژیم غذائی کم چربی مناسبی تلقی نمی شود و فقط کمی از رژیم غذائی که به طور کلی برای مردم از نظر پیشگیری بیماری قلبی توصیه می شود ضعیف تر است. زیرا در رژیم غذائی پیشگیری از بیماری های قلبی، توصیه اتحادیه قلب آمریکا عبارت است از ۳۰ درصد کالری روزانه از چربی و مقدار کلسترول نیز از ۳۰۰ میلی گرم در روز تجاوز نکند.

لینک به دیدگاه

چربی های خوب تک اشباعی با یک اتصال مضاعف

 

محققی از مرکز علوم قلبی در دالاس تگزاس از تحقیقات خود نتیجه گرفته است که چربی های اشباع نشده با یک اتصال مضاعف نیز ممکن است مقدار کلسترول خون را کاهش دهد این محقق که ۱۱ نفر را تحت مطالعه و آزمایش قرار داده است ۳ نوع رژیم غذائی را به آزمایش گذارده است:

 

۱) رژیم غذائی با چربی کم (۲۰ درصد چربی)

۲) رژیم غذائی پر چربی از چربی اشباع شده (۴۰ درصد چربی)

۳) رژیم غذائی با چربی های تک اشباعی (۴۰ درصد چربی)

نتیجه این آزمایش نشان می دهد که رژیم غذائی پر چربی با چربی اشباع شده نظیر چربی کره یا سایر چربی های اشباع شده مقدار چربی خون را افزایش می دهد ولی دو رژیم دیگر یعنی رژیم کم چربی و رژیمی که دارای چربی اشباع نشده با یک اتصال مضاعف بوده، مقدار کلسترول کاهش یافته است و در حقیقت از جهاتی رژیم غذائی با چربی اشباع نشده با یک اتصال مضاعف بهتر از رژیم غذائی کم چربی نتیجه داده است. چرا؟

جواب این سئوال را این طور توضیح می دهد که درست است که رژیم غذائی کم چربی مقدار کلسترول را کاهش می دهد ولی در عین حال مقدار جزء مفید کلسترول یعنی hdl را نیز در خون کاهش می دهد. در صورتی که رژیم غذائی با چربی اشباع نشده با یک اتصال مضاعف ضمن این که کلسترول خون را کاهش داده مقدار hdl یعنی جزء مفید کلسترول خون را کاهش نداده است. به علاوه در رژیم غذائی کم چربی مقدار تری گلیسیرید بالا رفته است در حالی که رژیم غذائی با چربی اشباع نشده با یک اتصال مضاعف مقدار تری گلیسیرید افزایش نیافته است.

در گزارش نهائی آزمایش خود، محقق نتیجه گیری کرده است که برای اشخاص ممکن است مدارا کردن با رژیم غذائی با چربی اشباع نشده با یک اتصاف مضاعف آسان تر باشد یعنی راحت تر بتوانند غذاهائی که دارای چربی تک اشباعی از قبیل روغن زیتون، گردو، بادام، کافشه یا بادام زمینی هستند با میل بخورند تا این که در غذاهای آنها مقدار چربی به طور کلی خیلی محدود و کم باشد و در عین حال این رژیم که دارای چربی چند اشباعی است از نظر کاهش کلسترول و جهات دیگر نیز مفید خواهد بود البته به شرطی که وزن بدن اضافه نشود و سیستم سوخت و ساز بدن سالم باشد و چون بنیان اصلی انرژی بدن، بر سوخت و ساز چربی استوار است، سلول ها برای این که بتوانند به طور طبیعی و نرمال فعالیت داشته باشند احتیاج به چربی های اشباع نشده با چند اتصال مضاعف و چربی های زنده غنی از الکترون های حیاتی دارند که در اکثر روغن هائی که از دانه های گیاهان بدون تصفیه شیمیائی (کُلدپرس) مانند تخم بذر کتان، گردو، بادام، گلرنگ، کنجد، آفتابگردان به مقدار فراوان وجود دارد چربی های اشباع نشده با چند اتصال مضاعف مشتاقانه پروتئین ها و اکسیژن را جذب کرده، در کل سیستم بدن وارد می کند. چربی ها فقط وقتی در آب حل می شوند که با پروتئین پیوند خورده باشند هر وقت که چربی های طبیعی با کیفیت بالا که غنی از الکترون هستند نظیر چربی دانه کتان با پروتئین ها مخلوط شوند. الکترون های آنها تا وقتی که بدن احتیاج به انرژی پیدا کند حفظ می شود و این منبع انرژی همیشه آماده است که در موارد نیاز، فوراً در اختیار بدن قرار گیرد. به علاوه روغن هائی امثال گردو، تخم کتان، کنجد و غیره از روغن های بسیار مفید و بهداشتی است (منظور از بهداشتی بودن مصرف این روغن ها برای بهداشت بدن است) زیرا دارای مقدار زیاد اسیدهای چرب اساسی و ضروری بدن و اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ می باشد این روغن نه فقط از نظر اسیدهای چرب اساسی و ضروری خیلی غنی است و مقدار اسید چرب امگا۳ آن حتی از روغن ماهی هم بیشتر است.

منابع:

میرحیدر حسین، معارف گیاهی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی. ۱۳۷۶

زرگری علی، گیاهان داروئی، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۵

سید ماشاءا... موسوی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...