رفتن به مطلب

فسیل زنده


masi eng

ارسال های توصیه شده

خرچنگ های نعل اسبی یا (hosrseshoe crab ) با نام علمی (Limuluspolyphemus) در حقیقت با نام فسیل زنده شناخته می شوند. به دلیل آن است که میلیون ها سال بر روی زمین زندگی کرده اند.فرم بدنشان تقریبا مشابه گونه هایی است که در دوره ی تریاس زندگی میکردند که تقریبا حدود ۲۳۰ میلیون سال قبل بوده است. و همین طور مشابه گونه هایی که در دوره ی دوانین (Devonian) زندگی می کردند. که حدود ۴۰۰ میلیون سال قبل بوده است.اگر چه به نام خرچنگ نامیده می شوند اما از رده ی سخت پوستان نمی باشند، آنها متعلق به خانواده عنکبوتیان هستند. آنها نزدیک ترین خیشاوندان زنده ی تریلوبیت ها هستند.(تریلوبیت ها منقرض شده اند) .

لینک به دیدگاه

خرچنگ های نعل اسبی دارای ۳ قسمت اصلی در بدنشان هستند:

۱)قسمت سر٫که ‘prosoma’ پروسما نام دارد.

۲)قسمت شکمی که ‘opisthosoma’ اپیستوما نام دارد.

۳)دم که ‘telson’ تلسون نام دارد.

دو جنس نر و ماده ی خرچنگ نعل اسبی مشابه یکدیگر هستند اما نر اندکی کوچکتر از ماده است وحدود دو فوت طول دارد.

 

پوسته ی خرچنگ نعل اسبی مشابه نعل اسب بوده و به رنگ سبز مایل به قهوه ای است.در سطح زیرین بدنشان ۶ جفت زائده وجود دارد.

لینک به دیدگاه

با استفاده از جفت اول (the chelicera) غذا را به دهان انتقال می دهند.از جفت دوم که پدی پالپ pedipalp نام دارد به عنوان پا برای راه رفتن استفاده می کنند.پدی پالپ ها در نوع نر برای جفت گیری استفاده می شود.بقیه ی ۴جفت زائده ی دیگر ٫پاهای هل دهنده هستند و در نقل و انتقال مورد استفاده قرار می گیرند.آنها با استفاده از آبشش های خود که در بخش زیرین آخرین جفت پاهای شکمی قرار دارد تنفس میکنند.دهان آنها در بخش زیرین مرکز بدن قرار گرفته است.خرچنگ نعل اسبی دارای یک چشم در هر طرف prosoma است.همچنین دارای ۵ چشم در بالای پوسته٫ودو چشم در سطح زیرین و در نزدیکی دهان هستند.(به طور کلی ۹ چشم دارند).

به علاوه مجموعه ای از ارگان های حساس به نور در طول دمشان قرار دارد.یکی از ویژگی های بسیار خاص در این گونه ی باستانی خون ابی رنگ آنهاست.علت آبی بودن خون ان وجود مس در هموسیانین موجود در خون آنهاست.

اگر خرچنگ نعل اسبی ضمن حرکت،ناگهان واژگون شون و بر روی سطح پشتی خود قراربگیرند و در ساحل در شن فرو بروند(مثل به گل نشستن) از دم بلند خود برای صاف شدن استفاده می کنند.اگر نتوانند به حالت طبیعی برگردند و صاف شوند، می میرند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...