رفتن به مطلب

افزایش طرفداران معاملات سوآپ سنگ‌ آهن


ارسال های توصیه شده

به دنبال تعیین قیمت سنگ‌آهن توسط واله و بی اچ پی به صورت فصلی، کردیت بانک سوئیس اظهار داشته است که تعداد طرفداران معاملات سوآپ این محصول طی سال‌جاری دو برابر شده است. کارخانه تایسن کروپ آلمان نیز به منظور کاهش ریسک نوسان قیمت‌ها در بازار به معاملات سوآپ روی آورده است. معاملات سوآپ این امکان را به خریداران و فروشندگان مي‌دهد تا قیمت محصولات را از قبل تعیین کنند. در حال حاضر در حدود 100 گروه تجاری، سنگ‌آهن را با قراردادهای سوآپ معامله مي‌کنند که در مقایسه با اوایل سال جاری دو برابر شده است. حجم سنگ‌آهن معامله شده با قراردادهای سوآپ طی ماه آوریل به 5 میلیون تن رسید که در مقایسه با معاملات 2 میلیون و 800 هزار تنی این محصول در ماه مارس افزایش یافته است. شرکت معدنی ریو نیز به دنبال معامله سنگ‌آهن با معاملات سوآپ و ملحق شدن به دو شرکت معدنی بزرگ دیگر دنیا مي‌باشد. کردیت بانک سوئیس اظهار داشته است که هماهنگ شدن کارخانه‌هاي تولید فولاد با این سیستم و آشنایی با این شیوه جدید کمی طول خواهد کشید. به دنبال رشد شدید قیمت سنگ‌آهن، کارخانه تایسن کروپ نیز طی فصل اول سال جاری سنگ‌آهن را با قراردادهای سوآپ معامله کرد. حجم معاملات سوآپ سنگ‌آهن در بازار بورس در ماه آوریل 2 میلیون و 500 هزار تن و در خارج از بورس نیز به همین میزان بود. کارخانه‌ها مي‌توانند ریسک نوسان قیمت‌ها را در بازار با انجام معاملات سوآپ کم کنند یا اینکه میزان نوسان قیمت سنگ‌آهن و زغال سنگ را به خریداران محصولات خود انتقال دهند.

 

 

323369.jpg

 

 

به دنبال افزایش تقاضای کشورهای آسیایی به سنگ‌آهن، 2 میلیون و 200 هزار تن سنگ‌آهن با قراردادهای سوآپ در بازار بورس سنگاپور معامله شد که رشدی 1.4 درصدی را در مقایسه با قراردادهای ماه مارس نشان مي‌دهد. پیش‌بینی افزایش قیمت سنگ‌آهن در همین راستا گفته مي‌شود گرچه اخیرا قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین روند نزولی پیش گرفته، اما بسیاری انتظار دارند قیمت این ماده اولیه در ماه مه و ژوئن رشد چشمگیری داشته باشد. از آنجایی که این دو ماه دوره اوج ساخت‌وساز در چین است، فولادسازان نیاز به سنگ‌آهن بیشتری دارند تا تقاضای بالای فولاد را تامین کنند. در نتیجه این امر قیمت داخلی و وارداتی سنگ‌آهن را در چین بالا مي‌برد. بعید است تولید فولاد چین تنها به دلیل قیمت بالای سنگ‌آهن کاهش یابد؛ چرا که فولاد سازان ترجیح مي‌دهند قیمت محصولات فولادی را بالا ببرند تا اینکه تولید را کاهش دهند. از این رو تقاضای بالای سنگ‌آهن همچنان ماندگار است. در ماه آوریل چین 55 میلیون و 400 هزار تن فولاد خام تولید نمود که نسبت به ماه مارس 8/0 درصد رشد داشته است. قیمت سنگ‌آهن خلوص 5/63 درصد هند روز سه شنبه 175 تا 180 دلار هر تن سی اف آر بود، در حالی که سه‌شنبه هفته قبل 180 تا 184 دلار سی اف آر ثبت شده است. چالش‌هاي پیش روی آرسلورمیتال در بازار سنگ‌آهن آرسلورمیتال در نظر دارد تا 70 درصد سنگ‌آهن مورد نیاز این کارخانه را خود تامین کند و وابستگی این کارخانه به خرید سنگ‌آهن را کاهش دهد، اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد که در این مسیر با مشکلاتی روبه‌رو شده است. در حال حاضر تامین سنگ‌آهن مورد نیاز در مقایسه با گذشته آسان تر شده است و با توجه به اینکه توسعه یک معدن سنگ‌آهن به توسعه خطوط راه‌آهن، بنادر و تجهیزات حمل و نقل وابسته است و گاهی اوقات این تجهیزات توسط دولت‌هاي دیگر کنترل مي‌شوند، خرید معدنی جدید برای این کارخانه مقرون به صرفه نیست. تغییراتی در مدل‌هاي تجاری بازار به وجود آمده است به همین دلیل روش‌های تجاری کارخانه‌ها نیز باید تغییر کند. به دنبال رشد قیمت مواد اولیه، کارخانه‌ها نیز باید شیوه فروش خود را تغییر دهند. اگر چه تغییر شیوه فروش به نفع صنعت فولاد است، اما این امر مساله‌ای چالش‌برانگیز برای این صنعت خواهد بود.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...