رفتن به مطلب

فایل های آموزشی تحلیل عاملی


ارسال های توصیه شده

آشنایی و آموزش تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی

از روش تحلیل عاملی یا Factor Analysis جهت پی بردن به متغیرهای زیر بنایی یک پدیده یا تلخیص مجموعه ای از داده‌ها استفاده می‌شود. داده‌های اولیه برای تحلیل عاملی، ماتریس همبستگی بین متغیرها است. تحلیل عاملی، متغیرهای وابسته از قبل تعیین شده ای ندارد. موارد استفاده تحلیل عاملی را به دو دسته کلی می‌توان تقسیم کرد: مقاصد اکتشافی و مقاصد تاییدی. اگر شما هیچ حدسی از ساختار روابط میان گویه ها نداشته باشید از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده می شود. اما اگر گویه ها را براساس ابعاد شناسائی کرده باشید باید از تحلیل عاملی تائیدی استفاده کنید.

- تحلیل عاملی اکتشافی (EFA)
در تحلیل اکتشافی یا Exploratory factor analysis پژوهشگر به دنبال بررسی داده‌های تجربی به منظور کشف و شناسایی شاخصها و نیز روابط بین آنهاست. در اینجا از پیش مدل معینی وجود ندارد. به بیان دیگر تحلیل اکتشافی علاوه بر آنکه ارزش تجسسی یا پیشنهادی دارد می‌تواند ساختارساز، مدل ساز یا فرضیه ساز باشد. تحلیل اکتشافی وقتی به کار می‌رود که پژوهشگر شواهد کافی قبلی و پیش تجربی برای تشکیل فرضیه درباره تعداد عاملهای زیربنایی داده‌ها نداشته و به واقع مایل باشد درباره تعیین تعداد یا ماهیت عامل‌هایی که همپراشی بین متغیرها را توجیه می‌کنند داده‌ها را بکاود. بنابراین تحلیل اکتشافی بیشتر به عنوان یک روش تدوین و تولید تئوری و نه یک روش آزمون تئوری در نظر گرفته می‌شود.

eqir6ixt4mn0hctkks77.jpg


تحلیل عاملی تائیدی (CFA)


در تحلیل عاملی تاییدی یاConfirmatory factor analysis پژوهشگر به دنبال تهیه مدلی است که فرض می‌شود داده‌های تجربی را بر پایه چند پارامتر نسبتاً اندک، توصیف تبیین یا توجیه می‌کند. این مدل مبتنی بر اطلاعات پیش تجربی درباره ساختار داده‌ها است که می‌تواند به شکل یک تئوری یا فرضیه، یک طرح طبقه بندی کننده معین برای گویه‌ها در انطباق با ویژگیهای عینی شکل و محتوا،شرایط معلوم تجربی و یا دانش حاصل از مطالعات قبلی درباره دادههای وسیع باشد. روشهای تاییدی (آزمون فرضیه) تعیین می‌کنند که داده‌ها با یک ساختار عاملی معین (که در فرضیه آمده) هماهنگ هستند یا نه.
لینک به دیدگاه

اینم یه مقاله تحت عنوان کاربرد تحليل عاملي و خوشه اي در ارزيابي فضايي- مکاني مناطق روستايي استان اصفهان تهیه شده توسط مسعود تقوایی و پروین شفیعی در مجله اقتصادكشاورزي و توسعه، سال هفدهم، شماره 68 ، زمستان 1388

دانلود مقاله


این یکی مقاله هم تحت عنوان تحلیل عاملی و تلفیق شاخص ها در تعیین عوامل موثر بر توسعه انسانی نواحی ایران تهیه شده توسط میرنجف موسوی و حسن حکمت نیا در مجله جغرافیا و توسعه، پاییز و زمستان 1384

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مقاله کاربرد تحلیل عاملی در تبیین الگوی فضایی توسعه و توسعه نیافتگی شهری - منطقه ای در ایران تهیه شده توسط عیسی ابراهیم زاده و محمد اسکندری ثانی و مرتضی اسمعیل نژاد در مجله جغرافیا و توسعه، شماره 17، بهار 1389

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

فایل آموزشی آزمون تحلیل عاملی و نحوه اندازه گیری آن توسط نرم افزار SPSS که توسط محمد ولائی تهیه شده رو از لینک زیر می تونید دانلود کنید

دانلود آموزش

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

فایل آموزشی بعدی به اسم روش های تحلیل چندمتغیره در نرم افزار spss هستش که توسط محمد علی زارع چاهوکی عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در سال 1389 تهیه و تنظیم شده و فایل pdf اون رو در 36 صفحه از فایل پیوست می تونید دانلود کنید.

یه آموزش خیلی خوبه که پیشنهاد میکنم دانلود کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

فایل آموزشی بعدی که برای تحلیل عاملی با عنوان آزمون تحلیل عاملی و نحوه آزمون گیری آن توسط نرم افزار spss هستش که به صورت تحقیقی توسط محمد ولایی به راهنمایی دکتر بهروز محمدی یگانه برای درس برنامه ریزی روستایی در ایران در دانشگاه زنجان در سال 1391 تهیه شده و فایل pdf اون رو در 10 صفحه از پیوست می تونید دانلود کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

کتاب آزمون سازی با استفاده از روش تحلیل عوامل نوشته دكتر غلامحسین عبادی و جهانگیر ریاضی رو به صورت pdf در 71 صفحه از پیوست می تونید دانلود کنید.

فهرست مطالب:
مقدمه
روش تحليل عوامل
مراحل ساخت مقياس
1- مجموعه آيتم
2- تعداد آزمودني هاي مورد نياز براي ساخت مقياس
3- آزمون كيسر ماير الكين
4- آزمون كرويت بارتلت
5- آزمون اسكري
6- چرخش عامل ها٤
7- ماتريس همبستگي
8- بررسي ضريب اشتراك ماده هاي هر عامل
9- نام گذاري عوامل
10- بررسي ويژگي هاي روان سنجي عامل هاي استخراجي
منابع فارسي
منابع لاتين

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

این بار مقاله ای با عنوان تحلیل عاملی و تلفیق شاخص های منطقه ای نوشته فیروز توفیق رو قرار میدم که در شماره دهم  مجله آبادی در پاییز 1372 منتشر شده و به صورت PDF از پیوست می تونید دانلود کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...
  • 6 ماه بعد...

اینم یه پاورپوینت درباره تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی (Exploratory Factor Analysis (EFA) Technique) هست که توسط دکتر محمود درودیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تهیه شده و در 55 اسلاید از لینک زیر می تونید دانلود کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...