رفتن به مطلب

تهیه طرح هادی روستایی


ارسال های توصیه شده

با توجه به درخواست برخی دوستان، تو این تاپیک روش تهیه طرح هادی روستایی رو توضیح میدم.

از دوستانی که خیلی تو این زمینه با تجربه تر هستن هم میخوام که اگه ایرادات و اشکالاتی تو توضیحات بود یا چیزی رو جا انداختم بگن و کاملترش کنن :w16:

 

به طور کلی میشه توضیحات رو به سه بخش تقسیم کرد:

  • برداشت اطلاعات
  • تهیه نقشه های طرح
  • تهیه گزارش طرح

 

تو پستای بعدی این بخشا رو یکی یکی توضیح میدم و خب تجربه هایی هم که خودم بدست آوردمم میگم و امیدوارم که مفید باشه.

 

"این مطالب توسط کاربر Mohammad Aref تهیه شده است. جهت حفظ و احترام به حقوق نویسنده ، کپی برداری از

انجمن نواندیشان تنها با ذکر منبع مجاز است ".

لینک به دیدگاه

تو زمینه برداشت مرحله اول کار نقشه برداری روستا هستش که توسط یه نقشه بردار انجام میشه و در اختیار شما قرار داده میشه.

 

بعدش باید به همراه نقشه به روستا رفت و برداشت میدانی رو انجام داد و صحت نقشه رو بررسی کرد. برداشت میدانی رو که حالا توضیح میدم شامل چه کارایی میشه.

 

اما در مورد این نقشه باید دوتا چک لیست رو پر کنید و به نوعی به کار اون نقشه بردار امتیاز بدین که اونا رو می تونید از فایل پیوست دانلود کنید.

 

چک لیست بررسی کیفیت نقشه پایه روستا توسط مشاور تهیه کننده تهیه طرح هادی

 

چک لیست ارزیابی بند2-6 شرح خدمات تهیه طرح هادی در خصوص مقاطع عرضی و ترسیم پروفیل طولی

 

علائم بکار رفته در نقشه هم یه سری استانداردها رو داره که اونم از فایل پیوست می تونید دانلود کنید. این لجند استاندارد برای تهیه نقشه های کد هم هست که بعداً توضیحاتش داده میشه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برداشت میدانی طرح هادی روستایی

 

واسه برداشت میدانی بهتره که با کمترین حضور، بیشترین بازدهی رو کسب کنیم.

پس قبل از رفتن به روستا بهتره یه سری مقدمات آماده بشه که تو اونجا پیگیری یه سری کارا انجام بشه.

از جمله استعلام از سازمان ها و نهادهای مختلفه. استعلام از جهاد کشاورزی استان، منابع طبیعی استان، میراث فرهنگی استان، اداره آب منطقه ای و روستایی، راه و شهرسازی استان، مرکز بهداشت، اداره برق، گاز (اگه چیزیو جا انداختم بقیه دوستان بگن)

بهتره این استعلاما جلوتر گرفته بشه که اونایی که نیاز هست حضوری مراجعه بشه، مشخص باشه که زمانی که برای برداشت میدانی میریم، سراغ استعلاما هم بریم.

 

و اما تو خود برداشت میدانی از روستا:

نقشه هایی که نقشه بردار بهتون داده رو تو قطع بزرگ a2 یا a1 پرینت بگیرین (به خاطر خوانایی بهتر)

یه فرم برداشت میدانی کالبدی ساختموناس که کیفیت و طبقه و کاربری و قدمت و مالکیت و اینا توش مشخص میشه و استانداردش رو تو پیوست واستون آپلود کردم.

یه فرم دیگه مربوط به برداشت معابر هستش که تو اونم عرض و طول معبر، نوع پوشش و عملکردش، وضعیت پیاده رو و دفع آبهای سطحی و مشکلاتش و ... برداشت میشه که فرم استاندارد اون هم واستون پیوست کردم.

سعی کنید از این فرم ها چندتا پرینت بگیرید که اونجا کم نیاد.

مورد بعدی تهیه پرسشنامه برای دریافت نظرات ساکنین هستش که خب طراحیش به عهده خود شماس مگه اینکه بنیاد مسکن استان مربوطه فرم خاصی رو داشته باشه. البته یه سری از مواردش توسط دهیار و رئیس شورای اسلامی روستا پر میشه و پرسیده میشه. موارد کلی که در مورد روستاس.

حالا نمونش رو تو پیوست میذارم.

یه مصاحبه اختصاصی هم بهتره با دهیار و رئیس شورای اسلامی انجام بشه.

 

در کنار این برداشت میدانی و اون پیگیری استعلاما، بررسی اسناد فرادست هم هست که بهتره وقتی به اون شهرستان میرید، کلیه اسناد فرادستی هم که هست مطالعه کنید و در صورت امکان از جاهای لازمش کپی یا عکس بگیرین یا اگه بتونین فایل بگیرین که چه بهتر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

پستمو اشتباهی پاک کردم :icon_pf (34): نمیدونم چرا احساس کردم تکراریه :icon_pf (34):

 

خب گفته بودم که بعد از برداشت میدانی انجام شده، یه سری اطلاعات دیگه هم لازمه که از مرکز آمار و سازمان نقشه برداری باید تهیه بشه.

شناسنامه آبادی روستا رو از مرکز آمار بگیرین و عکس هوایی محدوده از سازمان نقشه برداری. اما خب عکسی که از سازمان نقشه برداری میگیرین معمولاً خیلی قدیمیه و البته هزینه هم داره ها و باید مختصات دقیقش رو بگین. جدیدترش رو از طریق گوگل ارث می تونید بگیرید. بعدش سیر تغییر و تحول و توسعه روستا رو از طریق این عکسا می تونید بررسی کنید.

 

نقشه هم بعد از اینکه صحتش اوکی شد، باید واسه کارای بعدی که واسه تولید نقشه لازمه آماده کنید. یعنی هم واسه تبدیل شدن به GIS آماده بشه (منظورم اینه که وضعیت پلیگون و اینا ردیف بشه) هم اینکه طبق لجند استاندارد در بیاد. تو اون لجند استانداردی که تو پست قبل گذاشتم واستون یه استانداردی واسه نقشه بردار هست که باید طبق اون نقشه رو درست کرده باشه و تحویل داده باشه. اما یه استانداردی هم واسه تهیه نقشه ها هستش که وضعیت معابر و محدوده روستا و کاربری و .... رو باید طبق اون لجند، استانداردش کنین و به عنوان نقشه وضع موجود آماده بشه.

 

سه تا فایل هم هست که لازمه واسه شروع کار ببینید. یکیش که شرح خدمات تهیه طرح هادی روستاییه. یکی دیگه یه جدول راهنما هستش که واسه تهیه گزارش طرح خیلی مفیده و خیلی کمک میکنه که تو هر بخش چه چیزایی به چه صورت نیازه و چطور میشه تهیه کرد. یکی هم که ضروری تر از همش هست دستورالعمل تهیه نقشه های GIS تو طرح هادی هستش. پیشنهاد میکنم این سه فایل (به خصوص دوتای آخر) رو حتماً دانلود کنید و ببینید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

خب حالا اطلاعات موجود برداشت شده و بیس نقشه هم آماده هستش.

حالا طبق اون جدولی که تو پست قبلی گفتم می تونید نوشتن گزارش طرح رو شروع کنید و نقشه ها رو هم طبق اون دستورالعمل تهیه نقشه درست کنید. اما واسه اینکه زودتر کار تهیه طرح جمع بشه، این روند رو به این شکل پیش برین:

 

چیزی که واسه کارفرما بیشتر از هرچیزی مهمه اون نقشه اصلی کاربری و معابر پیشنهادی روستا هستش. پس اول رو تهیه این نقشه ها تمرکز کنید.

یعنی اول نقشه معابر موجود و کاربری موجود تو اتوکد تهیه بشه. بعدش با برآورد جمعیتی که دارین (البته خیلی وقتا به این جمعیت هم کاری ندارن :banel_smiley_4: ) و استعلامایی که در مورد حریما و .... گرفتین طرح پیشنهادیتون رو در مورد معابر و کاربری میدین. نقشه پیشنهادی رو تو اتوکد تهیه می کنین. (البته یه کمی از تهیه نقشه های دیگه و گزارش هم کنارش پیش ببرین خوبه. ولی اگرم نشد مهم نیست :ws3:

بعد تهیه نقشه پیشنهادی، پرینت A3 بگیرین و با یه فرم بازدید اولیه پاشین برین روستا. همراه با دهیار و شورایاری از روستا بازدید کنید و طرح رو بهشون توضیح بدین و نقشه پیشنهادی رو نشون بدین. اونا پیشنهاداشونو با شناخت بیشتری که از روستا دارن، میدن که باید حتماً تا حد ممکن نظراتشون توی طرح اعمال بشه. اون فرم صورتجلسه بازدید و نقشه ای که با خودتون بردین رو توش پیشنهادا رو می نویسین و میکشین بعدش به مهر و امضای دهیار و شورایاری می رسونید (یکیشون هم باشه کفایت میکنه) این صورتجلسه و نقشه به عنوان دوتا از سندایی هستن که باید اسکنشون تو طرح باشه.

پس تا الان همه استعلامای گرفته شده، این صورتجلسه و نقشه و پرسشنامه ای که توسط دهیار یا شورایاری پر شده بود به عنوان اسناد اصلی هستن که باید تو آخر طرح و فایلای تحویلی باشن.

 

حالا بعدش میاین نقشه پیشنهادی رو بر اساس نظرات داده شده اصلاح می کنید و شروع به تهیه نقشه های دیگه و گزارش می کنین تا زمان جلسه کمیته فنی تا حدی پیش رفته باشه و کلیاتش مشخص شده باشه. حالا تو پست بعدی میگم که تا موقع جلسه کمیته فنی تا چه حدی لازمه مباحث آماده شده باشه.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

خب حالا رسیدیم به مرحله تهیه گزارش و نقشه ها واسه ارائه تو کمیته فنی و تصویب طرح

 

تو پست شماره 4 یه جدول راهنمای تهیه شرح خدمات رو گذاشتم که تو تهیه گزارش طرح خیلی کمک میکنه. بهترین راهم دیدن نمونه گزارشای طرح هادی مختلف هستش. همشون تقریباً یه سبک خاصی دارن. تیترا که مشخصه شما چیزایی که برداشت کردین رو با یه سری سیاه کاری توش می نویسین :ws3: جاهایی هم که لازمه استفاده از عکس و نمودار و جدول خوبه. دیگه گزارش زیاد واسه طرح های کلاسیتون تهیه کردین دیگه :ws3:

 

تا روز جلسه کمیته فنی و تصویب نیاز نیست توضیحات گزارش خیلی تکمیل باشه ولی خب در حد کلیات باید آماده باشه دیگه. یه خلاصه گزارشی رو باید ارائه بدین که فرمتش رو تو فایل پیوست واستون گذاشتم.

 

اما در مورد نقشه ای که تهیه میکنین. باید هم نقشه وضع موجود و هم پیشنهادی رو تو مقیاس 1:2000 واسه ارائه تو جلسه آماده کنین. اما چیزایی که لازمه تو نقشه رعایت بشه و اونجا بیشتر بهش توجه میکنن:

 

  • رعایت فرمت ارائه نقشه و لجند که تو پستای قبلی گذاشته شد.
  • واسه کاربری های پیشنهادی از زمین های عمومی و دولتی استفاده بشه. تو اون بازدیدی که گفتم میرین روستا و نقشه پیشنهادی اولیه رو با دهیار چک میکنین. کاربری های پیشنهادی خدماتی که مدنظرتون هست رو حتماً جاش رو همونجا با دهیار اوکی کنین. فقط سعی کنین خارج از محدوده روستا نباشه و محدوده پیشنهادی روستا رو تا جایی که میتونین بزرگ نکنین.
  • اون استعلامایی هم که گرفته بودین واسه حریم و زمینا و جاهای با ارزش و ..... اگه مورد خاصی بود تو استعلاما بود، تو جانمایی ها بهش توجه کنین که حتماً رعایتش کنین.
  • قیافه نقشه هم قشنگ باشه :ws3: نقشه از فرمت خودش خارج نشه ولی تا جایی که میتونه قشنگ باشه. اون ضخامت خط معابر و خط ساختمونا و ... به اندازه باشه. خلاصه هر کاری که از دستتون بر میاد دیگه و میشه قیافه رو بهتر کرد دیگه :ws3:
  • به هیچ وجه تو زمینای کشاورزی قابل استفاده و قابل برداشت دخل و تصرف نکنیدا
  • تو نقشه ها نباید فضایی داخل محدوده روستا بدون کاربری بمونه. بعضی روستاها هستن که خونه ها خیلی پراکنده هستن و قطعات مرز مشخصی ندارن. باید خودتون به صورت فرضی خط دور قطعات رو مشخص کنین و کل روستا دارای hatch باشه.
  • جاهایی که تیر برق هست، معابر معمولاً در امتداد تیرهای برق باشن و تا حد ممکن جوری باشن که کمترین ساختمونا تو خط تعریض قرار بگیرن.

خب فکر کنم موارد لازم رو گفتم.

 

حالا با آماده شدن نقشه موجود و پیشنهادی و خلاصه گزارشی که گفتم، پاورپوینت ارائه کارتون هم آماده می کنین و دیگه آماده میشین واسه ارائه طرح تو جلسه :ws3: پاور پوینتم که دیگه میدونین عکسای روستا توش باشه و کلاً قشنگ باشه قیافش :ws3:

 

تو پست بعدی درباره آماده کردن نهایی گزارش و نقشه ها و مواردی که تو ارزیابی طرح توجه میشه و امتیاز داره رو میگم. :w16:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

خب بعد از ارائه طرح تو کمیته فنی و تصویب یه سری اصلاحاتو میگن که باید انجام بدین و تو زمانی که دارین گزارشو ببندین.

 

تو پست شماره 4 روش فایلایی که تهیه نقشه های GIS و گزارشو توضیح میداد گذاشتم. که تقریباً هم خوب و کامل توضیحات توش داده شده. به خصوص فایل در مورد نقشه ها. که حتی توش توضیح داده CD که تهیه می کنین به چه صورت باشه پوشه بندیش و چه اسمایی داشته باشن.

 

نقشه های GIS دقیقه ریز به ریز چیزی که توضیح داده شده، ارزیابی میشه. فرم ارزیابی رو واستون پیوست کردم. تک تک اسم نقشه ها، لایه ها، فیلدا، پر بودنشون، پوشه بندی و .... همه تو فرم ارزیابی هستش.

لجند قبلاً هم گفتم که خیلی مهمه. رو همه نقشه ها باید اسم شهرستان، بخش، دهستان و روستا باشه و مقیاس عددی و شماره نقشه داشته باشه.

واسه نقشه ها زیاد مشکلی نیست و مشخصه همه چی.

فقط تو اون فایلی که توضیحات رو داده، یه سری نقشه ها رو گفته به صورت CAD باشه که خب میشه گفت ناقصه. چون نقشه های کد بیشتر از اون چیزیه که تو اونجا گفته شده. که توی قرارداد معمولاً ذکر میشه. از جمله نقشه کاربری های موجود و پیشنهادی که باید به صورت کد هم باشه. یا نقشه معابر پیشنهادی و کیفیت ابنیه.

نقشه مراجعات روستاییان یا مبادلات اقتصادی و اینا که باید 1:25000 باشه باید از نقشه های 1:25000 سازمان نقشه برداری استفاده کرد که خود روستا قسمت کوچیکی از خود روستا میشه. اینو واسه این گفتم چون خودم اولین بار از نقشه خود روستا استفاده کردم و با فلش ها مراجعات و اینا رو نشون دادم :ws3:

تو نقشه پلان معابر هم، حالت تیپ معابر با عرضای مختلف رو نشون داده بودم که اونم باید کل روستا رو پلان معابر رو نشون داد. نه اینکه به صورت تیپ باشه :ws3:

 

شاید بعضی نکاتی که میگم تکراری باشه ها. چون دقیق یادم نیست.

نقشه ها تو گزارش word نباید بیاد. فقط جاشون یه صفحه خالی میاد با عنوان نقشه. ولی تو PDF باید بیاد. اندازه نقشه هم تو PDF باید A3 باشه.

 

محدوده روستا درست مشخص بشه.

 

جدول کاربری ها داده ها و اندازه هاش با gis کاربری همخونی داشته باشه. همینطور در مورد بقیه موارد مثل کیفیت ابنیه و ....

 

هرچقدر میخواین سیاه کاری کنین تو گزارش، فقط کلیتایی که تو اون فایل راهنمایی تهیه گزارش گفته شده رو رعایت کنین و بیارین :ws3:

 

تمام مستنداتی که دارین. همه استعلاما. فرمای مختلف 2 و 3 و 4 و 5 و ... که به نوعی فرمای ارزیابی مختلف هستش رو حتماً تو پوشه Archive بیارین. باید از خود بنیاد این فرما رو بگیرین و بذارین و حتماً باید پرینتشون هم ته گزارشا بیاد.

 

در نهایت مواردی که واسه تحویل طرح ازتون میخوان شاید استان با استان فرق داشته (نمیدونم). من یه نمونش رو پیوست کردم. ولی باید از بنیاد استان مربوطه پیگیری کنین.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نحوه ارایه طرح.jpg

لینک به دیدگاه

ممنون از مطلب خوبتون . استعلام ها باید از ادارات آموزش و پروزش، بهداشت و درمان ، جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی و آبخیزداری، هواشناسی ، ورزش و جوانان ، میراث فرهنگی ، اوقاف و امور خیریه ، آب منطقه ای ، سازمان محیط زیست ، راه و شهرسازی و همچنین دهیاری روستا گرفته بشه .

یه سوال هم داشتم ... اینکه اطلاعات و نتایج سرشماری نفوس و مسکن 90 رو باید از کجا بگیریم ؟

لینک به دیدگاه
ممنون از مطلب خوبتون . استعلام ها باید از ادارات آموزش و پروزش، بهداشت و درمان ، جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی و آبخیزداری، هواشناسی ، ورزش و جوانان ، میراث فرهنگی ، اوقاف و امور خیریه ، آب منطقه ای ، سازمان محیط زیست ، راه و شهرسازی و همچنین دهیاری روستا گرفته بشه .

یه سوال هم داشتم ... اینکه اطلاعات و نتایج سرشماری نفوس و مسکن 90 رو باید از کجا بگیریم ؟

 

مرسی از تکمیل پستا :a030:

سرشماری سال 90 رو به خاطر نقص های زیادی که توش بوده اغلب قابل استناد نمی دونن و استفاده نمیکنن و به همون سال 85 اکتفا می کنن. که واسه سال 85 هم تو سایت مرکز آمار شناسنامه آبادی همه استانا گذاشته شده:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

واسه سال 90 رو هنوز تو سایتشون منتشر نکردن. فقط در حد جمعیت زن و مرد هستش و اون شناسنامه آبادی نیست.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

باید حضورا با مراجعه به مرکز آمار از اونجا بگیرین :w16:

بقیه اطلاعات سرشماری هم از همونجا میشه گرفت.

 

راستی واسه تکمیل توضیحاتم به دوستان، تو اسم پوشه ای که فایلای طرح هادی رو توش میذارین، یه کدی هست که باید از همون مرکز آمار گرفت که کد شناسایی روستا هستش. و خب تو همون شناسنامه آبادی ها هم این کد هست و روستا با اون کد شناخته میشه.

لینک به دیدگاه

یه روشی هم واسه محاسبه حق الزحمه انجام طرح های هادی هستش که ضریبای مختلفی مثل جمعیت و فاصله از مرکز و .... روش تأثیر داره که معمولاً تو قرارداد هم میاد.

 

حالا من از یه نمونه قرارداد، بخشی که مربوط به روش محاسبه حق الزحمه انجام طرح هست رو واستون پیوست کردم، با همین روش اگه طرح هادی روستایی رو گرفتین میتونین حق الزحمه رو محاسبه کنید :a030:

IMG_0319.JPG

IMG_0320.JPG

IMG_0322.JPG

IMG_0323.JPG

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
در مورد بازنگری طرح هادی روستایی اطلاعاتی ندارین ؟؟؟

ممنون میشم اگه کمک کنین

 

نه متأسفانه واسه بازنگری طرح هادی اطلاعی ندارم :icon_redface:

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...
  • 4 هفته بعد...

سلام خیلییییییییی مطلبتون مفید بود واقعا ممنووون.... یه سوالی داشتم طرح تعیین محدوده هم مثل طرح هادیه؟ چقدر و کجا ها متفاوت اند

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

سلام به مدیر ارشد انجمن وکاربران علاقمند به موضوع طرح هادی روستایی

تشکر بابت توضیحات نسبتا جامع مدیر ارشد، پیشنهاد می کنم دوستانی که تجربیاتی در خصوص تهیه طرح هادی دارندبا ذکر رشته تحصیلیشان در یک صفحه جدا تحت موضوع طرح هادی معرفی شوند .من هم در خصوص سوالات دوستان کمک لازم را خواهم کرد.موفق باشید

لینک به دیدگاه
سلام به مدیر ارشد انجمن وکاربران علاقمند به موضوع طرح هادی روستایی

تشکر بابت توضیحات نسبتا جامع مدیر ارشد، پیشنهاد می کنم دوستانی که تجربیاتی در خصوص تهیه طرح هادی دارندبا ذکر رشته تحصیلیشان در یک صفحه جدا تحت موضوع طرح هادی معرفی شوند .من هم در خصوص سوالات دوستان کمک لازم را خواهم کرد.موفق باشید

ممنونم از همکاری و پیشنهاد خوبتون :icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

سلام.

با تشکر از مطالب مفیدتون

من کارم رو تازه به عنوان نقشه برار شروع کردم و میخواستم من رو توی نقشه برداری اولیه روستا و ترسیم نقشه ها کمک کنین تا تو برداشت میدانی نمره بالاتری کسب کنم. با تشکر

لینک به دیدگاه
سلام.

با تشکر از مطالب مفیدتون

من کارم رو تازه به عنوان نقشه برار شروع کردم و میخواستم من رو توی نقشه برداری اولیه روستا و ترسیم نقشه ها کمک کنین تا تو برداشت میدانی نمره بالاتری کسب کنم. با تشکر

 

با سلام امیدوارم شروع خوبی داشته باشین اون چک لیستی که با اون مشاور نمره به کارتون می ده ببینید سعی کنین همه مواردش و رعایت کنین نمرتون بالا می‌شه ایشالا

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

فایلی که تو پیوست واستون گذاشتم دستورالعمل های جمعیت در طرح هادی روستایی هستش که واسه بندهای مختلف جمعیتی تعریفش و منابعش رو آورده و گفته شده چه مواردی انتظار هست که تو اون بند آورده بشه و روش ها و تکنیک های لازمه رو هم گفته و همینطور نوع خروجی و کاربردهایی هم که میتونه داشته باشه رو گفته.

واسه هر بند مطالعات جمعیتی اینا رو آورده که میتونه خیلی مفید باشه :a030:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...