رفتن به مطلب

بازاریابی با استفاده از رسانه های اجتماعی


ارسال های توصیه شده

[h=1]آیا بازاریابی با استفاده از رسانه های اجتماعی شکستی بزرگ است؟[/h]

 

به رغم تلاش های زیادی که برای استفاده بازار از رسانه های اجتماعی شده است، اکثر کسب و کارها از این امکان کمتر استفاده می کنند. این درحالی است که تاثیرات مثبت شبکه های اجتماعی برای کسب وکارهایی که این رویکرد را به کار برده اند، محرز است؛ اما بر اساس بررسی فایننشال تایمز، ۹۱ درصد کسب و کارها ادعا کرده اند که رسانه های اجتماعی هیچ تاثیری بر میزان فروششان نداشته اند. مطالعات gallup نیز نشان داده است که ۶۲ درصد مشتری ها معتقدند رسانه های اجتماعی تاثیری بر رفتارهای خرید آنها نداشته است. این واقعیت که رسانه های اجتماعی تاثیر اندکی بر رفتار خرید دارند وقتی نگران کننده می شود که میزان پولی را که کسب و کارها برای آن هزینه می کنند، بدانید.

 

این موضوع شاید باعث تعجب بازاریابان شود، فرصت شرکت ها برای دسترسی به مصرف کننده از طریق رسانه های اجتماعی با سرعت سرسام آوری رو به رشد است. در یک سال گذشته از هر ده آمریکایی هفت نفر از یک سایت رسانه اجتماعی و دو سوم آنها حداقل روزی یک بار از یک شبکه اجتماعی استفاده کرده اند. فیس بوک به تنهایی بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر روزانه دارد. رسانه های اجتماعی دسترسی بی سابقه ای را برای مشتری ها فراهم کرده اند و شرکت ها هر روز بیشتر و بیشتر برای بازاریابی از این طریق هزینه می کنند.

 

کسب و کارها چه اشتباهاتی مرتکب می شوند؟

 

دلیل اصلی اینکه استراتژی های رسانه های اجتماعی حال حاضر، نتیجه خوبی ندارند، این است که کسب و کارها برای تبلیغ با رویکردی مشابه رویکرد خود به رسانه های قدیمی تر مانند تلویزیون، رادیو و رسانه های چاپی عمل می کنند. هدف آنها رساندن پیامشان به مشتری است؛ درنتیجه این پیام را منتشر می کنند تا به چشم ها و گوش همه برسد.

 

اما انتشار پیوسته در رسانه های اجتماعی نتیجه نمی دهد؛ زیرا این نوع رسانه ها خاص و جدید هستند. برعکس مصرف کنندگان رسانه های قدیمی تر، کاربران رسانه های اجتماعی کنترل بیشتری بر این ارتباطات دوسویه دارند. آنها قادرند در این ارتباط شرکت کنند، آن را رد کنند، به اشتراک بگذارند یا حتی یک پیام منتشرشده را به تمسخر بگیرند و همان طور که از اسم آن می توان فهمید، رسانه های اجتماعی ذاتا اجتماعی هستند. مردم انتظار دارند که در این ارتباط شرکت کنند و بخشی از آن باشند. آنها خواهان ارتباطی دوسویه هستند و وقتی که با یک تبلیغ یک طرفه مواجه می شوند، ناراضی و مایوس خواهند شد.

 

دلیل دیگر برای شکست بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی، نادیده گرفتن انتظارات مصرف کنندگان است. در بررسی دیگری مشخصی شد که ۹۴ درصد کاربران رسانه های اجتماعی از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با دوستان و اعضای فامیل خود استفاده می کنند؛ درحالی که کمتر از نصف این رقم (۴۰درصد) هدف خود را برای استفاده از این شبکه ها دسترسی به اطلاعات یک شرکت یا سازمان اعلام کرده اند.

 

این موضوع به این دلیل است که مردم روابط اجتماعی مجازی را مانند یک میهمانی خانوادگی خصوصی در خانه خود می بینند. هیچ شرکتی نمی تواند بدون دعوت به خانه مشتری برود و برای سود خود مشتری جلب کند؛ درحالی که مشتری در حال صحبت با دوستان نزدیک و اعضای خانواده خود است. بنابراین شرکت ها باید درباره دعوت خود به رسانه های اجتماعی ملاحظه و نزاکت بیشتری به خرج دهند.

لینک به دیدگاه

سه استراتژی برای اینکه رسانه های اجتماعی کارشان را درست انجام دهند:

 

وقتی هدف دسترسی به مصرف کننده است، مطمئنا استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان یک رسانه انتشاری نتیجه نخواهد داد؛ اما ارزیابی های ما نشان می دهد که کسب و کارها می توانند برای بهبود کارآیی استراتژی رسانه های اجتماعی خود سه کار انجام دهند: انتظار مشتری را به درستی تشخیص دهند، اجتماعی باشند و از قدرت مشارکت مشتری استفاده کنند.

 

انتظار مشتری را به درستی تشخیص دهید. اول، هدف خود از برقراری ارتباط با کاربر رسانه اجتماعی را روشن کنید. اگر هدفتان تبلیغ است، آن را شفاف بگویید. تبلیغات مشکلی ندارد و صادق بودن در این خصوص خیلی موثر است. برای مثال افراد زیادی با رضایت برای دریافت ایمیل های تبلیغی یا کوپن ثبت نام می کنند و شرکت ها از این طریق فروش قابل توجهی به دست می آورند؛ زیرا مصرف کنندگان خواهان چنین ارتباطی هستند. در واقع کسب و کارها هنگامی در ارتباطات خود از طریق رسانه های اجتماعی دچار اشتباه می شوند که مصرف کنندگان آنها انتظار یک ارتباط دوسویه را دارند؛ اما یک تبلیغ را می بینند.

 

برای مقابله با این خطا، از تنظیمات شبکه اجتماعی خود برای توضیح کامل اینکه دقیقا از چه طریقی می خواهید با مشتری های خود ارتباط برقرار کنید، استفاده کنید. اگر می خواهید با قرار دادن یک پست معاملات یا پیشنهادهای خاصی را اعلام کنید، همین کار را بکنید. اگر هدفتان جواب به سوالات مشتری هایتان است همین را بگویید. حتی شاید بعضی از کسب و کارها بخواهند در هر رسانه اجتماعی چندین حساب داشته باشند تا این اهداف و کارکردها را از هم جدا کنند. هر استراتژی که انتخاب می کنید، آن را روشن و بی پرده بیان کنید و انتظارات درستی را ایجاد کنید.

 

اجتماعی باشید. درحالی که نوع انتظارات مشتری را مشخص می کنید، به خاطر بسپارید که کاربران رسانه های اجتماعی انتظار یک تجربه اجتماعی را دارند؛ نه چیزی کمتر نه چیزی بیشتر. اجتماعی بودن به این معنی است که شما یک ارتباط دو سویه با مصرف کنندگان ایجاد کنید؛ اما اگر انتظار تبلیغ یا کوپن دارند، این نوع ارتباط لازم نیست. مشتری های شما چقدر درگیر رسانه اجتماعی هستند؟ برخی شرکت ها بعد از اینکه بعضی از جنبه ها و نمودهای رسانه های اجتماعی را پذیرفتند، رشد چشمگیری تجربه کردند. برای مثال شرکت بیمه ای سیگنا(Cigna) برای ایجاد یک ارتباط دوسویه با مشتریانش از رسانه های اجتماعی استفاده کرد تا درباره فرم های تقاضایشان و خدمات مشتری اطلاعاتی کسب کنند و در آخر به این نتیجه رسیدند که فرم های تقاضا را به زبان انگلیسی ساده بنویسند و تبدیل به اولین بیمه سلامتی شوند که در طول ۲۴ ساعت روز خدمات تلفنی ارائه می دهد. نتیجه این شد که بعد از به کار بردن این رویکرد زیرکانه برای اجتماعی شدن، سالانه میزان رضایت مشتری ۸۰ درصد و درآمدشان ۱۵ درصد بالا رفت. سیگنا از رسانه های اجتماعی برای ایجاد روابط واقعی با مشتری هایشان استفاده کرد.

 

از نیروی مشارکت مشتری استفاده کنید. مشتری هایی که خود سهیم هستند – مشتری هایی که به صورت منطقی راضی هستند و از لحاظ احساسی با شرکت مشارکت دارند در واقع پول نقد به دست آمده از رسانه اجتماعی کسب و کار محسوب می شوند. هنگامی که مشتری ها به صورت کامل مشارکت دارند، ۷۴ درصد مکالمات آنها درباره شرکت شما مثبت است. در مقایسه هنگامی که مشتری ها مشارکتی ندارند و خود را سهیم نمی دانند، تقریبا هیچ کدام از مکالماتشان در باره شرکت شما مثبت نیست و ۱۴ درصد این مکالمات منفی است.

 

این مشتری ها می توانند تاثیر قوی و چند وجهی در یک شبکه اجتماعی داشته باشند. حدودا از هر ده نفر نه نفر(۸۸ درصد) گفته اند که دوستانشان بر تصمیمات خرید آنها تاثیر گذاشته اند که این رقم خیلی بالاتر از تاثیرگذاران سنتی مثل تلویزیون، کاتالوگ های پستی و مجلات است.

 

برای کنترل قدرت این دوستی ها و ایجاد مکالمات مثبت درخصوص شرکت خود، شما باید از سیستم مشتری های شریک و سهیم استفاده کنید. هنگامی که چنین سیستمی را ایجاد کردید، ابتکارات اجتماعی خود را بر آنها متمرکز کنید و آنها را تشویق کنید تا به جای شما شبکه های خود را به بالاترین حد ارتقا دهند؛ اما به خاطربسپارید که قبل از اینکه چنین درخواستی را از مشتریان خود داشته باشید، باید آنها را هم درگیر و سهیم کرده باشید. تنها در این شرایط است که آنها تاثیر مثبتی در کسب وکار شما خواهند داشت.

 

اما این زیبایی رسانه های اجتماعی است؛ این رسانه های اجتماعی هستند که خصیصه انسانی و ذات هر ارتباطی است. زمانی مشتریان سهیم و درگیر می شوند که احساس کنند محصول یا خدمت کاملا با احتیاجات آنها منطبق است و اینکه شرکتی که این محصول یا خدمت را فراهم می کند، مشتری محور است. رسانه های اجتماعی این شرایط را به بهترین نحو میسر می کنند. رسانه های اجتماعی می توانند به تک تک مشتریان دسترسی داشته باشند و از طریق ایجاد ارتباط و مکالمه دو سویه که نشان دهنده توجه شرکت شما است آنهایی را که بیشتر احتمال می رود از محصول، خدمت یا برند شما استفاده کنند با دقت شناسایی کنند.

 

یک بیلبورد تبلیغاتی نمی تواند این امکان را ایجاد کند؛ اما یک استراتژی مرتبط با رسانه اجتماعی که انتظارات را به درستی ایجاد کند و مشارکت مشتریان را افزایش دهد، می تواند این امکان را ایجاد کند و همچنین قادر است تنها در یک روز با صدها میلیون مشتری ارتباط برقرار کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...