رفتن به مطلب

محدودیت‌ها مربوط به «زمانِ» اجرای مجازات اعدام


ارسال های توصیه شده

در گذشته زمان اجرای مجازات اعدام، ضابطه چندان روشنی نداشت و اغلب به میل دستگاه حاکمه و شخص حکمران بستگی داشت. ولی معمولا هنگام برگزاری مراسم خاص( سالگرد فتوحات نظامی یا دید و بازدید افراد صاحب منصب) به منظور نشان دادن اقتدار حکومت، مجازات مرگ در مورد محکومان به اجرا درمی‌آمد. اما این کار معمولا در هنگام اعیاد ملی و مذهبی برگزار نمی‌شود. به عنوان مثال در کشور فرانسه اين موضوع به طور کامل رعایت می‌شود و اگر تصادفا روز اعدام یک محکوم (که از قبل تعیین شده) با روز عید یا جشن ملی برخورد كند، آن را یک روز عقب می اندازند.

 

یا در کشور سوريه بر اساس بند 3 ماده 454

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اصول محاكمات جزايي، اجراي اعدام در روزهاي يكشنبه و جمعه و اعياد ملي و مذهبي ممنوع است.

همچنين فقها و حقوقدانان اسلامي نيز يا به آن متعرض نشده‌اند يا براي زمان، نقش خاصي در اجراي حد اعدام نمي‌بينند. كساني هم كه در اين‌مورد سكوت كرده‌اند، سكوت آنها دلالت بر عدم نقش خاصي براي زمان اعدام است. آنان معتقدند كه اگر مجازات، تازيانه باشد، نبايد در سرماي شديد و يا گرماي شديد اقامه شود. ولي در مورد مجازات اعدام چنين شرطي را مطرح نمي‌كنند و قائل به جواز اعدام در سرما يا گرماي شديد شده‌اند.

 

زيرا هدف از اعدام نابود كردن شخص است و گرما و سرما تاثيري در آن ندارد. در عين حال بعضي از فقها به صورت مطلق، اقامه حد را در شدت گرما و سرما جايز ندانسته‌اند و وقت اجراي آن را در زمستان در هنگام ظهر و در تابستان اول صبح يا آخر روز دانسته‌اند. ولي اكثر فقها آن را مقيد به تازيانه مي‌دانند، زيرا روايات مربوط به تاخير اجراي زمان حد به صورت فوق، انصراف به تازيانه دارند. در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مجازات اسلامي نیز در مورد مجازات اعدام حدي، وقت خاصي تعيين نشده است.

لكن در آیين نامه اجراي احكام اعدام، رجم و صلب مصوب سال 1370 به این موضوع اشاره شده است چنانچه در ماده سیزدهم آن آمده است: زمان اجراي حكم اول طلوع آفتاب خواهد بود، مگر اينكه دادگاه دستور خاصي را صادر كرده باشد. اما روزهاي خاصي را به سبب عيد يا عزا و مثل اين موجب تاخير اجراي حدود نمي‌داند و علت اين امر نيز قاعده عدم جواز تاخير اجراي مجازات حدي است.

 

همچنین بر اساس بند «د» ماده 5 آیین نامه فوق الذکر، لازم است 48 ساعت قبل از اجرای حکم، از یک روحانی جهت انجام تشریفات دینی و مذهبی دعوت به عمل آید، مشروط بر این که محکوم، پیرو یکی از ادیان رسمی شناخته شده باشد و روحانی آن دین نیز در آن محل باشد. انجام تشریفات دینی و مذهبی طبق ماده 9 همین آیین نامه، قبل از خروج محکوم از زندان برای اجرای مراسم و بر طبق مقررات دین و مذهب وی به عمل خواهد آمد. به طور کلی محكومان به اعدام باید مورد مراقبت مستمر به منظور جلوگیری از فرار یا اقدام به خودکشی قرار گیرند. به همین جهت است که این قبیل زندانیان معمولا در سلول‌های انفرادی، که قابل مشاهده و کنترل از محل مجاور آن باشند، نگهداری شده و یک نفر مامور به طور دائم مراقبت از آن ها رابر عهده می‌گیرد. در فرانسه، محكومان به مرگ، به لحاظ امنیتی و رعایت احتیاط، ممکن است به داشتن دستبند یا پابند (خصوصا در مواقعی که خارج از سلول خود به سر می‌برند) مجبور شوند. این‌گونه محكومان با وجود این که مجبور به پوشیدن لباس زندان هستند، ولی از انجام کار معاف بوده و حق دارند به طور نامحدود سیگار بکشند. محكومان به اعدام می‌توانند هر چیزی که مایل باشند بنویسند و به علاوه از غذای اضافی استفاده كنند.

 

 

 

این گروه، درمکاتبات از همان امتیازاتی که متهمان دارند برخوردار بوده، با اجازه دادسرای اعلام کننده حکم محکومیت، می‌توانند با اقربای نزدیک خود در زندان ملاقات كنند. ولی در مقابل، از نظر حفظ امنیت و مراقبت مخصوص درباره آن‌ها، مدیر زندان غالبا به ملاقات آنان رفته و سلول آن ها مورد بازرسی و تفتیش قرار مي‌گیرد. باید اضافه کرد که طبق

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
داخلی ایران، پس از اجرای مجازات اعدام، برای ابطال شناسنامه محكومان، واقعه مرگ آن‌ها توسط مامور آمار بدون تصریح به نوع و علت مرگ، در شناسنامه قید و سپس ابطال خواهد شد. جنازه نیز در صورت درخواست خانواده، مشروط بر این که بدون هیچ گونه تظاهری دفن شود، تسلیم خواهد شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...