رفتن به مطلب

جشنواره شعر فجر باید محل تلاقی جریان‌های مختلف شعری باشد


Hanaaneh

ارسال های توصیه شده

به گزارش حوزه ادبیات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به نقل از ستاد خبر رسانی شعر فجر، حمیدرضا شکارسری، عضو شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با اشاره به تاکید بر چند صدایی بودن این دوره از جشنواره گفت: به هر صورت یک گروه‌بندی در میان شاعران معاصر ایرانی در سال‌های پس از انقلاب شکل گرفته است. اساسا هنر محل تلاقی دیالوگ نحله‌های مختلف هنری است تا از روابط کنش و واکنشی آن‌ها نحله‌های جدید بوجود بیاید.

 

وی افزود: این تقسیم‌بندی‌ها در سال‌های بعد از انقلاب موجب شده تا شاعران نحله‌های مختلف شعری از دیالوگ با یکدیگر محروم شوند. این وضعیت موجب شده تا فضا برای گسترش جریان‌های جدید شعری که از تلفیق جریان‌های مختلف ایجاد می‌شود، محروم بمانند.

 

شکارسری با اشاره به قابلیت جشنواره شعر فجر جهت تلاقی جریان‌های مختلف شعری کشور گفت: چه فضایی بهتر از فضای جشنواره فجر که این دیالوگ و تلاقی در آن اتفاق بیفتد یا حداقل جرقه آن در این جشنواره زده شود. اگر دهه فجر یادآور همایش مردم و یکدست شدن مردم برای رسیدن به آرمان‌های بزرگ این مردم بوده است، چرا این جشنواره که نام فجر در آن است و این نام را یدک می‌کشد و قصد دارد آن خاطره بزرگ را زنده کند، محل تلاقی نحله‌های مختلف شعری نباشد.

 

عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین جشنواره شعر فجر در ادامه گفت: ما تحت حمایت یک نظام زندگی می‌کنیم و خواه ناخواه زندگی در این نظام را پسندیده‌ایم و شرایط را پذیرفته‌ایم. تا آنجایی که نیت و فکر براندازی نظام در نحله‌ای وجود نداشته باشد، چرا باید ما این فرصت مناسب را برای همایش نحله‌های مختلف مهیا نکنیم. این بهترین فرصت است برای این کار. این فضا بهترین فضا برای تلاقی شعرهای مختلف است تا نحله‌های تازه شعری ایجاد شوند.

 

حمیدرضا شکارسری با تاکید بر سعه صدر جریان‌های مختلف شعری برای تحقق شعار چند صدایی در هشتمین جشنواره شعر فجر گفت: به گمان من نیازمند نوعی سعه صدر در جشنواره هستیم. در یک سوی این جشنواره افرادی حضور دارند که در جرگه شاعران موسوم به شعر انقلاب قرار دارند. این گروه باید بپذیرد که صداهای مختلف در عرصه کشور وجود دارند و نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم.

 

وی افزود: همچنین دیگر گروه‌ها نیز باید با سعه صدر با این موضوع برخورد کنند. آن‌ها نیز باید بپذیرند که شرایط سیاسی و اجتماعی کشور پس از انقلاب، موجب جدایی برخی گروه‌ها شد. در دوره کنونی نیز شرایط جدیدی ایجاد شده که شاعران را موثر می‌داند و باید با بلند نظری به آن نظر کرد. اگر هر دو سو بپذیرند که در این جدایی‌ها نقشی را بر عهده داشته‌اند، می‌توانند در این فرصت با سعه صدر در کار یکدیگر قرار بگیرند و هر گروه قدمی از خواسته‌های خود عقب بگذارد و با برداشتن قدمی به سمت طرف مقابل به آن نزدیک‌تر شود. به نظر من با این رویکرد شعار چند صدایی در جشنواره شعر فجر امکان تحقق پیدا می‌کند.

 

 

منبع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...