رفتن به مطلب

آشنايي با ماليات بر ارزش افزوده


spow

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

آشنايي با ماليات بر ارزش افزوده

 

دکتر محمد علي حقي

 

 

ماليات مهم ترين ابزار انحصاري در اختيار دولت براي تحصيل درآمد و اعمال حاکميت و پوشش دادن هزينه هاي عمومي در راستاي اهداف اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي مورد انتظار جامعه است. دولت با دريافت ماليات از اشخاص حقوقي و حقيقي (بنگاه ها و افراد) از توانايي مالي و قدرت خريد آنان مي کاهد و اين توانايي را به خود منتقل مي سازد. اخذ ماليات بهر صورت ضد انگيزه توليد و سرمايه گذاري است و از ديدگاه مودي نمي تواند مثبت تلقي گردد. از اين روست که از ديدگاه فريدمن اقتصاددان معروف ميزان ماليات هرچه کم باشد باز هم زياد است و لذا اخذ ماليات از اشخاص در صورتي توجيه پذير است که دولت در مقابل ماليات دريافتي کالاها و خدمات عمومي مورد نياز جامعه را که ايجاد زيرساخت ها و برقراري فضا و امنيت لازم براي توليد و سرمايه گذاري و حفظ حقوق مالکيت اشخاص باشد فراهم سازد و مؤدیان توجيه گردند که دولت حداقل جبران عدم النفع ماليات دريافتي را مي نمايد. با جهاني شدن اقتصاد ابراز مالياتي از حساسيت خاصي برخوردار گرديده و با افزايش آگاهي اشخاص ماليات ستاني دولت ها به سهولت گذشته نيست و بحث حاکميت شايسته و نوع ماليات دريافتي بطوري که کمترين اثر بي انگيزگي توليد وسرمايه گذاري را داشته باشد مطرح است. در شرايط رقابت آميز امروز اقتصاد، حاشيه سود بنگاه ها آنچنان باريک و حساس شده که با مختصر تغيير در قوانين و مقررات مالياتي، سرمايه ها نه تنها در سطح ملي و در بين بخش ها بلکه در سطح جهاني به سرعت جابه جا مي شود و از کشوري به کشور ديگر انتقال مي يابد. از اين رو سياست مالياتي دولت در هدايت منابع به سوي اهداف خاصي چون سرمايه گذاري، اشتغال زايي، کاهش نرخ تورم، تخصيص منابع و توزيع درآمد اهميت خاصي دارد. بطوري که مجموع مقررات مالياتي هر کشور و نوع ماليات مي تواند به نحوي طراحي شود که انگيزه لازم براي هدايت سرمايه ها به سوي اهدافي خاص رهنمون گردد و موجب شود سرمايه گذار و کارآفرين با بهره گيري از توانايي هاي خويش و تامين منابع از درون و برون بنگاه خويش به سرمايه گذاري و عرضه فراوان تر کالاها و خدمات روي آورد.

ماليات مي تواند بر درآمد، بر ثروت و بر مصرف اشخاص وضع شود و وضع هر ماليات جديد و يا تغيير نرخ هر يک از ماليات هاي فوق تابع شرايط و نيازهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جامعه اي است که ماليات براي آن وضع مي شود. چه وضع هر مالياتي گروه و يا طبقات خاصي را بيشتر از ساير گروه ها و طبقات تحت تأثير قرار مي دهد و معمولاً موجب تغيير ساختار درآمد، توليد و مصرف در دراز مدت شده و عکس العمل هايي را در نفي و قبول آن در کوتاه مدت به همراه دارد.

مروري بر قوانين مالياتي کشورها گوياي آن است که هر سه ماليات، البته تحت نام هاي مختلف در بيشتر کشورها رايج است و دولت ها باتغيير نرخ و افزايش و کاهش دامنه شمول هر يک از آنها نيازهاي مالي خود را تامين و سياست هاي مورد نظر خود را اعمال مي کنند. ديدگاه هاي اقتصادي سال هاي بعد از جنگ جهاني دوم و به خصوص دو دهه آخر قرن بيستم دگرگوني عميقي را در نوع و ساختار مالياتي کشورها بوجود آورده است. ديدگاه هاي اقتصادي قبل از جنگ دوم و تا حدي دو دهه بعد از آن ماليات مستقيم يا ماليات بر درآمد را بهترين مي دانست و تلاش و توجه دولت ها بر اخذ اينگونه ماليات ها بود و ماليات هاي غيرمستقيم و يا ماليات بر مصرف و فروش از ديدگاه اقتصادي از مطلوبيت لازم برخوردار نبود، هر چند ماليات بر واردات به منظور حمايت از توليد داخلي و بر مصرف پاره اي کالاهاي لوکس و غيرضروري و زيان آور در مواردي انحصاري نظير دخانيات و مشروبات الکلي به دليل عدم ضرورت و يا زيان مصرف آنها رايج بود.

 

متن کامل مقاله اموزشی اشنایی با مالیات بر ارزش افزوده را از لینک زیر دریافت نمایید :

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...