رفتن به مطلب

وبلاگ مثل یک تاکسی است


Hanaaneh

ارسال های توصیه شده

"علیرضا ایرانمهر"، نویسنده و مدرس داستان نویسی، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گفت: امروزه با وجود سختی‌هایی در زمینه‌ی انتشار کتاب‌ها و خواندن آن‌ها، ابزارهایی به کمک خوانندگان آمده است که یکی از این ابزارها، گروه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در فضای مجازی، به خصوص وبلاگ‌ها محسوب می‌شوند.

 

وی ادامه داد: کوتاهی نوشته‌ها، شخصی و خاطره گونه بودن موضوعات از ویژگی‌های اساسی وبلاگ‌ها است. وبلاگ‌ها زبان خاص و گاه شکستگی افراطی و اسلوب فریبنده و بدون دلیل دارند،‌اما در مجموع اتفاق خوبی در جامعه به حساب می‌آیند.

 

"ایرانمهر" در خصوص آسیب‌های احتمالی عنوان کرد: وبلاگ‌ها، آسیب‌های خاص خودشان را دارند. آن‌ها شکل ویژه‌ای از نثر و ناهنجاری در زبان را باب می‌کنند که البته این آسیب‌ها،‌گذرا هستند.

 

وی افزود: وبلاگ‌ مثل یک تاکسی است با شکل و زبان خاص خودش توانایی فرهنگ سازی دارد.

 

این نویسنده در خصوص نقد مطالب وبلاگ‌ها گفت: هر اثری ارزش نقد دارد، اما نقد آن‌ها به وسیله‌ ارتباط و نظریات خوانندگان انجام می‌شود. البته مسابقات وبلاگ نویسی هم در حد محدود برگزار می‌شود،‌ اما نقد واقعی را خوانندگان با استقبال از آن‌ها انجام‌ می‌دهند.

 

وی تصریح کرد: وبلاگی ممکن است خواننده‌ی زیادی نداشته باشد، اما همین که چند نویسنده‌ی بزرگ در این وبلاگ نظر می‌گذارند، نشان دهنده‌ی اهمیت و تاثیر گذار بودن آن است.

 

این مدرس داستان نویس اظهار داشت: هر نویسنده‌‌ای که با امر داستان سرو کار دارد، برای بهتر شدن داستان‌های خود، باید داستان نویسی را حتی برای نوشتن در فضای مجازی بیاموزد.

 

"ایرانمهر" در خصوص نقش زنان نویسنده در فضای مجازی گفت: "وبلاگ" هم مثل کتاب و خیلی از مفاهیم زندگی اجتماعی و مدرن،‌ زنان را درگیر خود کرده است. زنان در جامعه‌ی ایران که از عصر سنتی وارد مدرن می‌شود، تجربه‌ی مدرن و مناسبات زندگی شهری را تجربه می‌کنند، زن‌ها پیشگام این اتفاق هستند که از یک سطح زندگی وارد و از یک سطح دیگر خارج می‌شوند.

 

این نویسنده عنوان کرد: یک قطب اساسی،‌هر جنبش و حرکتی در ایران، را زنان تشکیل می‌دهند. در حوزه‌ی داستان نویسی هم این‌گونه است. زنان، پیشرو،‌منتقد و آماده هستند و نیروی قدرتمندی را وارد جامعه می‌کنند.

 

"ایرانمهر" در مورد نظارت بر نوشته‌ها در فضای مجازی گفت: به نسبت کتاب‌ها، نظارت کمتری روی این نوشته‌ها انجام می‌گیرد. بنابراین رشد طبیعی خود را دارند. هرجا نظارت‌ها به شکل محدودیت‌ها و مرزها ظاهر می‌شود، باعث ضعف در نوشته‌هامی‌شود.

 

این نویسنده خاطر نشان کرد: اخلاق یک نسبی به حساب می‌آید و بهتر است وبلاگ‌ها علاوه بر هویت حقوقی، هویت حقیقی‌ هم داشته باشند تا در صورت توهین کسی به دیگری با فراهم آمدن امکان شکایت از آن فرد، شخص مورد نظر نسبت به توهینش پاسخگو باشد.

 

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...