رفتن به مطلب

اره های دستی


ارسال های توصیه شده

اره های دستی

 

تمام اره های دستی با حرکت رفت و برگشت کار می کنند . از این نوع اره ها از حدود 3 تا 4 هزار سال قبل استفاده می شده است . با این اره ها ، دو نوع برش انجام می شود :

 

1/ عرض بری : در این روش ، اره عمود بر جهت الیاف برش می دهد .

 

2/ طول بری : در این روش ، اره در امتداد الیاف برش می دهد

 

به طور کلی ، در اره دستی ، عمل برش نتیجه ی عملکرد توأم شکل اره ، اندازه تیغه و وضعیت و تعداد دندانه در طول تیغه است

 

هر چه تعداد دندانه کمتر ( گام بزرگتر ) باشد ، سطح برش زبرتر می شود . ولی برش سریع تر صورت می گیرد . برعکس ، با زیاد شدن تعداد دندانه ( گام کوچک تر ) سطح برش صاف تر و برش کندتر می شود .

 

ویژگی های برش از میزان چپ و راستی تیغه تأثیر می پذیرد . اره ی بدون چپ و راست در شکاف برش گیر می کند . اگر مقدار چپ و راست زیاد باشد ، شکاف برش پهن تر و برش سریع می شود ؛ ولی سطح برش زبرتر است . برعکس ، هر چه چپ و راست کمتر باشد ، شکاف برش باریک تر و برش صاف تر است .

 

 

منبع : فن آوری برش چوب

نوشته دکتر احمد جهان لتیباری

لینک به دیدگاه

اره دو سربر دستی

 

اره دو سربر قدیمی ، که هنوز در بعضی نقاط دنیا از آن استفاده می شود ، تیغه ی فولادی بلندی ( طول تا 3 متر ) دارد که معمولاً یک سر آن باریک تر از سر دیگر و در هر انتها مجهز به یک دسته است

 

از این نوع اره به صورت عمودی استفاده می شود و برش در امتداد خطوطی صورت می گیرد که روی گرده بینه و چوب رسم شده است . امکان دارد گرده بینه ها در هنگام برش به صورت مورب روی خرک و چوب برها در دو طرف آن قرار گیرند . در این حالت ، دسته های اره عمود بر تیغه است یا روی چاله ای قرار گیرد که با چوب پوشانده شده است و چوب بری در بالا و دو نفر در چاله کار می کنند .

 

اگر برش طولی چوب با اره ی دو سر را چوب برهای ماهر انجام دهند ، برش خیلی سریع و دقیق صورت خواهد گرفت .

 

در این اره ها ، دسته ها عمود بر محور طولی تیغه قرار می گیرد و چوب برها دسته را با یک یا دو دست می گیرند و می کشند یا فشار می دهند . اره ای که دندانه های ریز و هم اندازه دارد ، برای خشک بری ( برش چوب خشک ) و اره ای با دندانه های ریز و درشت برای تر بری ( برش چوب تر ) استفاده می شود . طول تیغه ی این نوع اره ها بین 1 تا 1/5 متر ، پهنای آن بین 10 تا 14 سانتیمتر و ضخامت تیغه 1/1 و 1/4 میلیمتر است .

 

از اره دوسر در نقاطی از دنیا استفاده می شود که درختان مناسب پراکنده ، جنگل ها کوهستانی و شیب دار ، جاده ها محدود و سرمایه کم باشد . زیرا امروزه اره ی موتوری جایگزین این نوع اره ها شده است .

 

 

 

منبع : فن آوری برش چوب

نوشته دکتر احمد جهان لتیباری

لینک به دیدگاه

اره ی دستی معمولی

 

اره دستی معمولی ، که اره فرنگی بر نیز نامده می شود ، برای برش طولی ( طول بری ) و قطع زنی ( عرض بری ) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اره ی معمولی عرض بر

 

این نوع اره برای قطع زنی و برش عمود بر الیاف طراحی شده است ؛ ولی می توان از آن به صورت اره چند منظوره برای برش تخته ی چندلا و دیگر ورق های فشرده چوبی نیز استفاده کرد . طول تیغه ی این اره بین 50 تا 75 سانتیمتر است ( 75 سانتیمتر کاربرد بیشتری دارد ) . برای کارهای معمولی از اره ای با گام 3/2 میلیمتر و برای تخته ی چند لا از گام 2/5 میلیمتر استفاده می کنند . ضخامت تیغه حدود 1/2 میلیمتر است که بین 0/4 تا 0/6 میلیمتر چپ و راست می شود .

 

بهترین اره معمولی عرض بر از انواعی است که در آن ، تیغه اصطلاحاً شکل گرده ( پشت ) ماهی دارد و مقطع عرضی تیغه از وسط به لبه پشتی و لبه جلویی ( طرف دندانه دار ) شیب دارد و ضخامت تیغه در وسط بیشتر و در دو لبه نازک تر است . با این نوع تیغه ، حرکت اره در داخل شکاف برش آسان تر و تعداد چپ و راست کمتر است .

 

نوع خوب دیگر این اره ها ، پشت خمیده است . در این نوع اره ، لبه ی پشتی بریده و بدین ترتیب ، موازنه اره ی بهتر شده است . وزن آن نیز به حداقل رسیده است . البته این تکنیک برای اره ی چند منظوره مناسب نیست .

 

هنگام انتخاب اره ، باید دقت کرد که :

* دسته به راحتی در دست کاربر قرار گیرد

* تیغه راست و صاف باشد

* با خم کردن نوک اره ، حالت فنری آن حس شود و به سرعت ، به جای خود برگردد . فولادی که کیفیت خوبی داشته باشد گران است ؛ ولی حالت فنری خوبی دارد و مدت طولانی تری تیز می ماند

* تیغه بعد از مدتی کار کردن کند می شود و باید به دقت تیز شود

 

چند نکته در مورد برش عرضی چوب با اره ی عرض بر دستی

 

اره ی عرض بر 75% از برش را در حرکت به طرف پایین و 25% بقیه را در حرکت به طرف بالا ( کشیدن ) انجام می دهد .

 

مرحله ی اول : برای شروع اره را تقریباً عمودی نگه می دارند و تیغه را به آهستگی چند بار بالا و پایین می برند تا خراشی ( شیار کوچکی ) در لبه ایجاد شود . از انگشت شست دست دیگر می توان برای هدایت اره استفاده کرد . شکاف برش را تا حدود 1/5 سانتیمتر در لبه ی تخته ایجاد می کنند .

 

مرحله ی دوم : بعد از مرحله ی اول ، دسته ی اره را به طرف پایین می آورند تا اره با تخته زاویه ای حدود 45 درجه تشکیل دهد . در این حالت ، برش را با حرکات تیغه ادامه می دهند . بازو و شانه ی کاربر باید در امتداد خط دندانه باشد . برش را در امتداد خط برش ادامه می دهند . اگر تیغه در داخل شکاف برش جا به جا شود ، دسته را کمی در جهت مخالف جابه جایی تیغه می چرخانند تا اره در خط برش قرار گیرد . اگر نگهداشتن تیغه در خط برش مشکل باشد ، بهتر است هدایت تیغه با استفاده از تخته ی راهنما انجام شود .

 

مرحله ی سوم یا نهایی : در مراحل پایانی برش ، قطعه ی کوچک تر را با دست نگه می دارند . اره را تا وضعیت عمودی بالا می آورند و به آهستگی برش نهایی را انجام می دهند . باید دقت کرد که قطعه ی کوچک تر نشکند

 

برای برش طولانی نظیر تخته ی چند لا ، به همکاری فردی برای نگهداری قطعه ی اضافی نیاز است .

 

اره ی معمولی طول بر

 

اره ی معمولی طول بر دستی دندانه های بلندتر و مغارشکل دارد . این نوع دندانه به سرعت در امتداد الیاف برش می دهد . گام دندانه ها متفاوت و گام 4/2 ، 4/6 و 5/1 میلیمتر متداول است . برای انتخاب این نوع اره ، رعایت نکات مربوط به انتخاب اره ی معمولی عرض بر دستی ضروری است .

 

چند نکته در مورد برش طولی با اره معمولی طول بر دستی

 

برای برش طولی باید به همان نکاتی که در مورد برش عرضی گفته شد ، توجه کرد . در مرحله دوم ، تیغه با زاویه ی 60 دیجه نسبت به محور چوب قرار می گیرد

 

مرحله ی دوم برش به همان روشی ادامه می یابد که در مورد عرض بری گفته شد . البته بریدن در امتداد الیاف کار مشکلی است بنابراین ، بعد از این که تخته حدود 10 سانتیمتر بریده شد ، آن را برمی گردانند و برش را در طرف دیگر ادامه می دهند

 

در روش دیگر ، برش طولی تخته به طور عمودی قرار می گیرد و برش از بالا به پایین ادامه می یابد

 

با توجه به این که خط برش طولی طولانی است و احتمال پیچیدن تخته بعد از برش و گیر کردن تیغه در داخل شکاف برش وجود دارد ، می توان شکاف برش را با استفاده از قطعه ای چوب با سطح مقطع مثلثی ، باز نگه داشت

 

 

منبع : فن آوری برش چوب

نوشته دکتر احمد جهان لتیباری

لینک به دیدگاه

اره فارسی بر

 

1/ اره فارسی بر دستی

 

اره فارسی بر دستی برای برش سطوح صاف نظیر فاق و زبانه و برش مورب مورد استفاده قرار می گیرد . تیغه ی این نوع اره به شکل مستطیل و نازک است . در نتیجه ، برای تقویت تیه و صاف و راست نگهداشتن آن در حین کار ، نوار تقویت کننده ای در لبه پشتی نصب می شود .

 

طول تیغه بین 30 تا 35 سانتیمتر و گام دندانه بین 1/6 تا 1/2 میلیمتر انتخاب می شود . اما اره ی 30 سانتیمتری با دندانه ی 1/2 میلیمتری ترجیح دارد . با توجه به این که از این نوع اره برای برش فاق و زبانه با زاویه های گوناگون استفاده می شود ، معمولاً هنگام برش ، قطعه ی کار داخل شابلون مخصوصی قرار می گیرد و تیغه ی اره از شیار مخصوصی حرکت می کند که زاویه مورد نظر را به وجود می آورد . تیغه ی اره ی فارسی بر دستی در هنگام برش ، موازی سطح قطعه ی کار قرار می گیرد .

 

یکی از نکات مهم هنگام کار با اره فارسی بر دستی ، محکم نگهداشتن قطعه ی کار در حین برش است . برای این منظور می توان از تکیه گاه با گیره استفاده است .

2/ اره ی فارسی بر برقی

 

نوع جدید اره فارسی بر ، که به الکترو موتور مجهز است ، مجهز به یک تیغه ی گرد است که به کمک الکتروموتوری با سرعت 4600 دور در دقیقه می چرخد . قطر تیغه بین 255 تا 260 میلیمتر است .

 

حرکت اره در حین برش ، با گیره انجام می شود . برای بریدن چوب ابتدا قطعه را به وسیله گیره در مقابل تکیه گاه ( گونیا ) می بندند و در وضعیت برش قرار می دهند . پس از آن دستگاه را روشن می کنند و به طرف پایین می آورند . برای جلوگیری از برخورد تیغه با صفحه ی پایه ی فلزی ، یک شیار برش روی صفحه ی پایه وجود دارد . تنظیم زاویه برش از روی نقاله جلو دستگاه صورت می گیرد . دسته تنظیم زاویه را آزاد می کنند و به کمک همان ، دسته اره را در سطح افقی حرکت می دهند تا عقربه روی زاویه مورد نظر قرار گیرد . سپس دسته را محکم می کنند و برش را انجام می دهند .

 

اره در صفحه عمودی نیز قابل جابه جا شدن است . برای تنظیم زاویه در صفحه ی عمودی باید از پیچ مربوط به آن ، که در پشت دستگاه قرار دارد ، استفاده کرد . از این حالت زمانی استفاده می کنند که در یک بار بستن قطعه ، دو برش در دو صفحه انجام شود . دستگاه فارسی بر برقی ، کارآیی زیادی دارد .

 

منبع : فن اوری برش چوب

نوشته دکتر اجمد جهان لتیباری

لینک به دیدگاه

اره کلافی ( اره کمانی )

 

انواع متنوعی از اره کلافی وجود دارد . تیغه ی اره کلافی خیلی باریک و نازک است و می توان تیغه ای مویی به پهنای حداکثر 30 میلیمتر ، روی آن نصب کرد . برای صاف و راست نگهداشتن تیغه در حین برش ، از یک چارچوب ( قاب ) به شکل کمان استفاده می کنند . عمق چارچوب تا حدود 12 سانتیمتر و طول تیغه بین 16 تا 37/5 سانتیمتر متغیر است . تیغه را می توان به طریقی در چارچوب نصب کرد که دندانه ها به طرف بالا یا پایین باشد .

 

1/ برش خمیده با اره کلافی

 

از اره کلافی برای برش های خمیده در شکل های گوناگون استفاده می کنند . برش را میتوان عمودی یا افقی انجام داد . هنگام برش ، قطعه ی کار باید محکم و ثابت باشد . برای این کار ، می توان از گیره های گوناگون استفاده کرد .

 

با توجه به این که زمان باز و بسته کردن تیغه خیلی کوتاه است ، از این اره می توان برای برش داخل قطعه ی کار استفاده کرد . در این حالت ، سوراخی به اندازه مناسب عبور تیغه در قطعه ی کار ایجاد می کنند و پس از عبور تیغه از داخل سوراخ ، تیغه را به چارچوب می بندند و برش را انجام می دهند .

 

2/ طول بری با اره کلافی

 

از اره کلافی برای برش طولی تخته نیز استفاده می شود . در حالت برش طولی تخته با اره کلافی ، که جهت تیغه ی آن را تغییر داده اند ، هنگام حرکت به پایین ، بر اره فشار و در حرکت به بالا آزاد می شود .

 

در برش طولی تخته کوتاه ، تخته را به گیره می بندند و برش را در خط رسم شده ، پیش می برند .

 

3/ برش عرضی با اره کلافی

 

از اره کلافی برای برش عرضی تخته و چوب نیز استفاده می شود . برای عرض بری تخته را به نحوی روی میز قرار می دهند که انتهای دور ریز ، بیرون از میز کار باشد . پس از آن برش را در امتداد خط رسم شده انجام می دهند . در مراحل برش ، انتهای دور ریز را با دست دیگر نگه می دارند .

 

مشخصات تیغه اره کلافی برای اربردهای گوناگون

 

[TABLE=class: cms_table_grid, align: center]

[TR]

[TD=align: center]مشخصات تیغه

[/TD]

[TD=align: center]اره طول بر

[/TD]

[TD=align: center]اره عرض بر

[/TD]

[TD=align: center]اره خمیده بر

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center]طول ( میلیمتر )

[/TD]

[TD=align: center]780 تا 800

[/TD]

[TD=align: center]750 تا 800

[/TD]

[TD=align: center]تا 500

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center]پهنا ( میلیمتر )

[/TD]

[TD=align: center]45 تا 55

[/TD]

[TD=align: center]20 تا 25

[/TD]

[TD=align: center]4 تا 5

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center]ضخامت ( میلیمتر )

[/TD]

[TD=align: center]0/4 تا 0/7

[/TD]

[TD=align: center]0/4 تا 0/7

[/TD]

[TD=align: center]کمتر از یک

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center]گام ( میلیمتر )

[/TD]

[TD=align: center]5

[/TD]

[TD=align: center]4 تا 5

[/TD]

[TD=align: center]_

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center]زاویه تیزی ( درجه )

[/TD]

[TD=align: center]40 تا 50

[/TD]

[TD=align: center]65 تا 80

[/TD]

[TD=align: center]50 تا 60

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

منبع : فن آوری برش چوب

نوشته دکتر احمد جهان لتیباری

لینک به دیدگاه

اره نوکی

 

انواع اره نوکی با تیغه هایی در اندازه های متفاوت و حتی دسته های متفاوت وجود دارد . از این اره برای برش های خمیده و برش داخل قطعه استفاده می کنند . طول تیغه ی این نوع اره بین 25 تا 40 سانتیمتر و گام دندانه ی آن حدود 3/2 میلیمتر است . پهنای تیغه در نوک آن کمتر از محل اتصال تیغه به دسته است . پهنای تیغه بین 20 تا 40 میلیمتر و ضخامت 1/5 میلیمتر متداول است . البته اره هایی تا طول 15 سانتیمتر و پهنای کمتر نیز وجود دارد .

 

برای برش داخل قطعه ابتدا شکل مورد نظر را روی آن رسم و در یک گوشه یا وسط شکل سوراخی به اندازه ی سطح مقطع تیغه ایجاد می کنند . سپس با عبور تیغه از داخل سوراخ ، برش را در امتداد محدوده ی پیرامونی شکل انجام می دهند .

 

منبع : فن آوری برش چوب

نوشته دکتر احمد جهان لتیباری

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...