رفتن به مطلب

پرواز با توئیتر


spow

ارسال های توصیه شده

در روزهایی که بحث حذف فیلـترهای شبکه های اجتماعی اینترنتی در کشور مطرح است و در حالیکه برخی دولتمردان از شبکه های فیس بوک ، توئیتر و اینستاگرام برای تعامل با جهان استفاده می کنند (جدیدترین مشترکی که در اینستاگرام دنبال می کنم جناب عراقچی هستند که عکسهایشان را آنجا منتشر می کنند) خوب است نگاهی به نقش این شبکه ها در اطلاع رسانی در عصر جدید بیاندازیم.

حتما در جریان اخبار مربوط به پرواز 370 هواپیمایی مالزی هستید. به برکت این شبکه ها تقریبا همه تئوریهای ممکن و محتمل درباره این پرواز مطرح شده اند. باز به برکت این شبکه ها سوءظن درباره دو هموطن ایرانی که در این پرواز بودند برطرف شد و بلافاصله هویت آنها و عدم ارتباطشان با فعالیتهای تروریستی اثبات شد. مفقود شدن پرواز 370 باعث شد تا بسیاری با یک منبع اطلاع رسانی جدید آشنا بشوند. Flightradar24 یک گروه غیر دولتیست که با ترکیب اطلاعات دریافتی از منابع مختلف، ماهوارها، برجهای مراقبت و سازمانهای هواپیمایی کشوری، وضعیت پروازهای مختلف در سراسر جهان را به روز کرده و اعلام می نماید. این شبکه آخرین اخبار درباره این پروازها را به اطلاع مشترکان خصوصی و علاقمندان به هوانوردی که مشترک آن در شبکه توئیتر هستند می رسانند.

چند ساعت پیش این شبکه خبر داد که پرواز شماه 232 هواپیمایی امارات که از واشنگتن دی سی عازم دبی بوده است بر فراز اقیانوس اطلس تغییر مسیر داده است و به طرف فرودگاه کفلاویک در کشور ایسلند می رود. برای بسیاری از ایرانیان مقیم آمریکای شمالی این خبر دلهره آور است. فکر کردم که ممکن است چند نفری از دوستانم که در آستانه نوروز عازم ایران هستند مسافران این پرواز باشند. نوع هواپیما شبیه هواپیمای مفقود شده پرواز 370 هواپیمایی مالزیست و یک فروند بویینگ 777 سری 300 است. یک لحظه از ذهن من گذشت: نکند واقعا بویینگهای 777 دچار مشکل فنی هستند؟

وقتی در شبکه فیس بوک این خبر را به اطلاع دوستانم رساندم، همسر یکی از دوستانم با نگرانی تماس گرفت. شوهر او از شهر بوستون با هواپیمایی امارات ظرف چند ساعت عازم دبی بود و طبیعتا چنین خبری او را هم نگران می کرد. آیا سانحه ای رخ داده است؟ یا هوا بر فراز اقیانوس اطلس شمالی بد و توفانیست؟ بعد از بیست دقیقه خبر دیگری در شبکه توئیتر منتشر شد که باعث آرامش خیال همه کسانی شد که عزیزی را در این پرواز داشتند. یکی از مسافران بنام آلیشیا بعد از فرود هواپیما در توئیتر اعلام کرد: "در یک پرواز چهارده ساعته به مقصد دبی، مجبور به فرود در ایسلند شدیم چون در فرودگاه دالس یادشان رفته است سرویسهای بهداشتی هواپیما را تمییز کنند!" دلیلی مضحک ولی به مراتب بهتر از یک نقص فنی جدی یا بدی آب و هوا.

شبکه هایی مانند فیس بوک و توئیتر این امکان را به ما می دهند که درباره آنچه که می خواهیم بدون مراجعه به ادارات، اشغال کردن خطوط تلفن مراکز کنترل و مراقبت و گرفتن وقت کسانیکه وقتشان را باید صرف کمک به در راه ماندگان کنند، کسب اطلاع کنیم. در این عصر نیازی به سخنگوی رسمی هواپیمایی امارات نیست تا خانواده های بسیاری را از نگرانی نجات دهد. آلیشیا از طریق توئیتر اینکار را کرده است. البته از اعتبار هواپیمایی امارات کمی کاسته شد، ولی در عوض خانواده ها دیگر نگران نیستند.

در این روزهای پایانی سال 1392 که سفرهای نوروزی آغاز می شوند و مسافران آماده تجربه پرواز و مسافرتهای جاده ای و ریلی در کشور می شوند آیا بهتر نبود چنین شبکه هایی در کشور رفع *****ینگ شده بودند تا یک زیرساخت اطلاع رسانی هدفمند در اختیار همه ما بود؟ درست است که شبکه تلفنهای همراه (موبایل) باعث شده است تا بسیاری با یکدیگر در تماس باشند ولی وقتی توان کسب اطلاعات درباره یک مسیر خاص و دریافت آخرین اطلاعات درباره رویدادها و تصادفات جاده ای در محورهای مختلف کشور وجود دارد چرا از آن استفاده نکنیم؟ آیا خوب نبود بیمارستانها و مراکز کمکهای اضطراری از طریق این شبکه ها می توانستند با مردمی که دل نگران عزیزانشان هستند در تماس باشند بدون آنکه وقت پرسنلشان گرفته شود یا خطوط ارتباطیشان مشغول گردند؟

این روزها بحث بهره وری در کشور مورد توجه همگان است. خوب است این نکته را در نظر بگیریم وقتی به بهانه هزینه های احتمالی از آخرین فن آوریهای اطلاعاتی استفاده نمی کنیم، بهره وری اقتصادی زندگی روزمره جامعه را پایین نگه می داریم، امری که هزینه های قطعی اقتصادی و اجتماعی دارد. هزینه هایی که پرداختشان از بهره وری بیشتر می کاهند و اقتصاد ما را اسیر یک حلقه معیوب تکراری نگه می دارند.

 

منبع : دنیای اقتصاد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...