رفتن به مطلب

پیشنهادی برای حل مشکلات شهری از طریق ict


ارسال های توصیه شده

پیشنهادی برای حل مشکلات شهری از طریق ICT

 

 

[TABLE]

[TR]

[TD=class: pico_body]67f96453677292bc82f7cdcbf589d62e.jpg

امروزه اهمیت فناوری اطلاعات به منظور افزایش سرعت و دقت فعالیت‌های مختلف سازمان‌ها و در نتیجه بالا بردن بهره‌وری آنها به روشنی مشخص شده است. خصوصاً سازمان‌هایی كه بخش‌های مختلف آن در مناطق جغرافیایی پراكنده و دور از یكدیگر قرار گرفته‌اند و یا موسساتی كه موظف به انجام كارهای متنوع و متعدد هستند، بسیاری از مشكلات خود را از طریق این فناوری رفع می‌كنند. انقلاب اطلاعاتی یكی از اصطلاحاتی است كه با رشد فناوری‌های اطلاعاتی در كنار انقلاب صنعتی مفهوم پیدا كرده است. همانگونه كه در اثر انقلاب صنعتی، مجموعه‌ای از كارخانه‌ها، ابزار و ماشین‌آلات، اتومبیل‌ها و غیره به كمك انسان آمدند و بسیاری از كارهای بدنی او را بر عهده گرفتند، انواع محصولات فناوری‌های اطلاعات نیز شامل سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای كامپیوتری، شبكه‌های مخابراتی، سیستم‌های ماهواره و غیره برای كمك به آن دسته از مسایل انسان كه با اطلاعات سروكار دارند بوجود آمده و توسعه یافتند. كاربردهای این فناوری‌ها شامل انواع محاسبات و پردازش‌های روزمرّه، تجارت، اطلاع‌رسانی، مسایل علمی، مدیریت، ارتباط مستقیم از راه دور و غیره می‌باشد.

آنچه كه مسلم است فناوری اطلاعات به منزلهٔ یك سلاح و ابزار جدید برای فعالیت در جهان معاصر محسوب می‌شود كه عدم استفاده از آن انزوای كشور و در نهایت حذف شدن از جامعهٔ جهانی را به دنبال خواهد داشت. تجارب گوناگون سازمان‌های مختلف در سطح دنیا نشان می‌دهد كه فناوری اطلاعات به راحتی بسیاری از مشكلات سیستم‌های اطلاعاتی را رفع می‌كند. فناوری اطلاعات قابلیت‌های زیادی در رفع مشكلات سازمان‌ها دارد. به عنوان نمونه به چند مورد از مزایای فناوری اطلاعات اشاره می‌شود.

● افزایش سرعت

محاسبه و پردازش سریع اطلاعات و انتقال فوری آن، زمان انجام كار را كاهش و در نتیجه بهره‌وری را افزایش می‌دهد. فناوری اطلاعات امكان جستجو و دستیابی سریع به اطلاعات را نیز فراهم می‌كند.

● افزایش دقت

در مشاغل مبتنی بر انسان دقت انجام كار متغیر است؛ درحالیكه فناوری اطلاعات دقتی بالا و ثابت را تامین و تضمین می‌كند. در انواع فعالیت‌های پردازشی و محاسباتی دقت كامپیوتر به مراتب بیشتر از انسان است.

● كاهش اندازهٔ فیزیكی مخازن اطلاعات

با توسعهٔ فناوری اطلاعات و بكارگیری آن دیگر لزومی به حمل و نگهداری حجم زیادی از كتاب‌های مرجع تخصصی وجود ندارد. به راحتی می‌توان در هر دیسك فشرده اطلاعات چندین كتاب و كتابخانه را ذخیره نمود.

‌● كاهش فساد اداری

استفاده از فناوری اطلاعات شفافیت در انجام كارها را افزایش می‌دهد و بسیاری از واسطه‌ها را حذف می‌كند. این دو مزیت كلیدی منجر به رفع برخی از فسادهای اداری خصوصاً در سطوح پایین می‌شوند.

● ایجاد امكان كار تمام وقت

به كمك فناوری اطلاعات بسیاری از استعلام‌ها و مراجعات افراد و غیره از طریق شبكه‌های كامپیوتری و به صورت خودكار انجام می‌گیرد. بنابر این می‌توان به صورت ۲۴/۷( ) از آن بهره گرفت.

● ایجاد امكان همكاری از راه دور

مخابرات، تلفن، تله كنفرانس، ویدئو كنفرانس و همچنین سیستم‌های همكاری مشترك، EDI و غیره نمونه‌هایی از كاربردهای فناوری اطلاعات در این زمینه هستند.

● كاهش هزینه‌های سیستم یا سازمان

با توجه به موارد فوق به خصوص افزایش سرعت كه باعث انجام تعداد كار بیشتر می‌شود و انجام كار تمام‌وقت، بهره‌وری سیستم افزایش می‌یابد و در نتیجه باعث كاهش مقدار زیادی از هزینه‌ها می‌گردد.

از آنجا كه یك جامعه شهری تركیبی است از مردم و محیطی مركب از سازمان‌ها، ادارات و مراكز خدماتی كه به طور مداوم و مستمر با یكدیگر در حال تعامل هستند. در كلان‌شهرهایی نظیر تهران حجم این تعاملات چنان زیاد است كه میزان كارایی آنها تاثیر چشم‌گیری در كیفیت زندگی روزمره مردم دارد لذا با توجه به قابلیت‌های ذكر شده در مورد فناوری اطلاعات، به نظر می رسد به كمك این فناوری بتوان گام‌های مثبت زیادی در جهت دست یافتن به اهداف و چشم‌اندازی‌های یك جامعه شهری نیز برداشت.

درادامه این مطلب سعی خواهیم كرد ابتدا به چند مورد از چشم‌انداز‌های قابل تصور برای شهر تهران اشاره نموده و سپس به بررسی چند مورد از راهكارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات برای دست یافتن به این چشم‌انداز‌ها بپردازیم.

۲- چشم‌اندازها

اگر چه هر بخش از یك جامعه شهری درگیر مشكلات و مسائل خاص خود می‌باشد برخی از این مسائل هستند كه تقریبا میان همه اقشار مشترك بوده و حل شدن آنها آرزوی همه شهروندان می‌باشد. برای دست‌اندركاران امور شهری ترسیم چشم‌اندازی از شهر كه فاقد چنین معضلاتی باشد می‌تواند در روشن شدن راه‌هایی كه باید در مسیر توسعه و پیشرفت طی شود بسیار موثر واقع شود. در ابرشهر تهران نیز بی‌شك چنین چشم‌اندازی قابل طرح است. از جمله مهمترین شرایطی كه باید در این چشم انداز لحاظ شوند می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

رفع آلودگی هوا : معضل هوای آلوده یكی از مهمترین مسائلی است كه گریبانگیر محیط زندگی شهری تهران می‌باشدو سلامتی شهروندان تهرانی را به طور جدی تهدید می‌كند. لذا باید به هر شكل ممكن در حل آن كوشید.

حذف انتظار و صف: كاهش زمان انتظار شهروندان برای دریافت خدمات و كاهش میزان وقت تلف شده در صفهای متعدد شهری موجب افزایش عمر مفید شهروندان و افزایش میزان بهره‌وری از زمان می‌گردد كه خود نتایج مفید فراوانی در پی خواهد داشت. از این رو ناچیز بودن انتظار و صف می‌تواند یكی از خصیصه‌های یك ساختار شهری مطلوب محسوب گردد.

۳- برخی راهبردهای كلیدی

اگرچه شیوه‌های متعددی برای حل مشكلات شهری وجود دارد یكی از معمول‌ترین روشها كه در سراسر دنیا موجب تحولات مثبت چشمگیری شده است استفاده از فن‌آوری اطلاعات می‌باشد. استفاده از این فناوری به منظور دستیابی به چشم‌اندازهای شهری می‌تواند در چندین زمینه انجام پذیرد كه هر یك از آنها بخشی از مشكلات موجود را حل خواهد كرد. در اینجا به بررسی تعدادی از استراتژی‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات به منظور دست یافتن به چشم‌اندازهای شهری تهران می‌پردازیم.

۳-۱- توسعه زیرساختهای فنی و ارتباطی

نخستین گام در اجرای هر سیاست توسعه فناوری اطلاعات مهیا كردن بسترهای ارتباطی لازم می‌باشد، چرا كه اساس فناوری اطلاعات بر امكان دسترسی آسان به منابع اطلاعاتی مورد نیاز در هر زمان و مكان استوار می‌باشد و این مهم هرگز بدون زیرساخت‌های فنی و ارتباطی میسر نمی‌شود.

۳-۲- آموزش و فرهنگسازی

از آنجا كه هنوز جامعه ما تا حد زیادی با شیوه‌های به كارگیری فناوری اطلاعات و تاثیرات آن بر جنبه‌های زندگی روزمره ناآشناست بی شك باید به منظور گسترش فرهنگ استفاده از این فناوری دست به كار فرهنگ‌سازی و آموزش شد كه اگر چه فناوری اطلاعات ابزار توانمند برای ارتقای كیفیت زندگی مردم محسوب می‌شود تا زمانی كه طرز تفكر، رفتار و شیوه زیستن مردم به شكلی سازگار با كاربرد این فناوری درنیاید نباید انتظار داشت كه در سطح رفاه جامعه تغییری حاصل شود.

۳-۳- توسعه تجارت الكترونیك به كمك ایجاد ترویج پول و تعاملات اقتصادی الكترونیكی

در بسیاری از كشورهای مترقی دنیا استفاده از پول الكترونیكی كاملاً مرسوم شده است چرا كه نتایج فراوانی را به همراه دارد. ازجمله :

• تسهیل و تسریع در خدمت‌رسانی به مشتریان بانكها

• فراهم آوردن امكان نظارت و بازرسی دقیق سیستم بانكی

• تسهیل در تعاملات اقتصادی خصوصی

• امكان انجام معاملات به صورت الكترونیكی و از راه دور

۳-۴- توسعه ثبت الكترونیكی ز طریق ایجاد و اعتبار دادن به مدارك الكترونیكی

درصورتی كه اسناد الكترونیكی از لحاظ حقوقی دارای اعتبار تلقی شوند امكان استفاده از IT در بسیاری از زمینه‌ها فراهم می‌آید كه در ادامه به چند نمونه از این زمینه‌ها و نتایج حاصله از بكارگیری IT اشاره می‌كنیم.

• حوزه ثبت احوال و تامین اجتماعی : امكان صدور شناسنامه الكترونیكی، تشكیل پرونده الكترونیكی سوابق فردی (ازقبیل سوابق بهداشتی، تحصیلی، شغلی و ...) در بدو تولد افراد به شكلی كه در سراسر عمر اشخاص این سوابق و مدارك درصورت نیاز مورد رجوع و استفاده قرار گیرد. این امر منجر به افزایش سرعت و دقت گردش كار، كاهش هزینه نگهداری سوابق، امكان جمع‌آوری اطلاعات آماری و ... می‌شود.

• حوزه روالهای كاری ادارای : تشكیل پرونده‌های كاری الكترونیك و گردش كار مبتنی بر اطلاعات الكترونیكی، باعث كاهش چشمگیر زمان ارائه خدمات به ارباب رجوع، كاهش میزان وقوع اشتباه، تسهیل در نگهداری و بایگانی، امكان كار از راه دور كارمندان، امكان دسترسی الكترونیك اربا‌ب‌رجوع به وضعیت فعلی پرونده‌های كاری و ... می‌شود.

• حوزه نهادها و سازمانهای نظارتی : بازرسی می‌شود. شفاف شدن سیستمهای اداری وكاهش امكان تخلف از نتایج دسترسی آسان و به موقع به اطلاعات است.

• حوزه بخشهای مدیریتی: به علت فراهم آمدن امكان جمع‌آوری سریع اطلاعات آماری و انجام تحلیلهای مدیریتی، استفاده از اطلاعات الكترونیكی همواره بر كارآیی بخشهای برنامه‌ریزی و مدیریت می‌افزاید.

• حوزه سیستمهای اطلاع‌رسانی : یكی از نتایج بلافصل استفاده از اطلاعات الكترونیكی، امكان اطلاع‌رسانی الكترونیك است كه علاوه بر كم هزینه بودن، اطلاعات دقیق و به روز را در هر زمان و هر مكان در اختیار می‌گذارد.

چنانچه نتایج فوق را مرور كنیم روشن می‌شود كه افزایش سرعت و دقت خدمات‌رسانی و امكان نظارت و امكان اطلاع‌رسانی دقیق و فراگیر، نتایج عمده‌ای هستند كه از اجرای IT به دست می‌آیند. این نتایج باعث كاهش میزان هدر رفتن وقت، كاهش زمان انتظار برای دریافت خدمات، كاهش ترددهای شهری و افزایش شفافیت اداری خواهد شد كه از عمده‌ترین نیازهای هر شهری هستند.

۳-۵- توسعه حقوقی

با استقرار نظامی مبتنی بر فناوری اطلاعات در سطح جامعه شهری بی شك نیاز به ایجاد ساختارهای قانونی به منظور برقراری انضباط لازم در كاربردهای فناوری اطلاعات احساس خواهد شد. توسعه قوانین حقوقی و امكان پیگیری جرائم اطلاعاتی، برقراری امنیت اطلاعاتی، ایجاد سازوكار مناسب برای پیگیری تخلفات اداری و بسیاری موارد از این دست نكاتی هستند كه همگام با توسعه زیرساختها و كاربردهای فناوری اطلاعات باید بدان پرداخته شود و بدون آنها استفاده از این فناوری ممكن نخواهد شد.

 

سامان هراتی‌زاده

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pico_legend][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: left] منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...