رفتن به مطلب

دستکاری در نظام عرضه و تقاضای بورس


spow

ارسال های توصیه شده

در مذمت دستکاری در نظام عرضه و تقاضای بورس

 

ظاهراً سنت سیئه دستکاری در نظام عرضه و تقاضای بازار در این وادی بنا بر فراموشی ندارد. یک روز بگیر و ببند در بازار کالا (از بنزینِ خوراک خودرو بگیر تا روغنِ خوراک انسان) در جریان است، روز دیگر در بازار دلار امثال جمشیدها و مقتدایانش را به چوب می‌بندند، روز دیگر در بازار طلافروشان و سکه و قراردادهای آتی آن انواع ممنوعیت‌ها و اختلالات را ایجاد می‌کنند، و اکنون نیز (دوباره) نوبت به بازار بورس و اوراق بهادار رسیده است!

 

گویی قیمت در این بلاد همیشه باید در چارچوب و بنا بر مصلحت حرکت کند، وگرنه به انحای مختلف مجبور به حرکت مطابق روندش می‌کنند. انواع و اقسام محدودیت‌های نوسان قیمت سهام در بازار بورس ایران کم بود (از «دامنه مجاز نوسان روزانه قیمت» بگیر تا «حجم مبنا» و تعاریف من‌درآوردی دیگر)، اکنون در مقام دفاع از سها‌م‌داران محدودیت فروش بیش از 50.000 سهم طی ساعات میانی بازار را نیز به آن اضافه کرده‌اند!

 

به عبارتی خرید آزاد است، اما فروش ممنوع! خرید نامحدود است، اما فروش محدود! به این نیّت که بعد از آن شاخص بورس لابد حرکت بالاسو می‌کند! غافل از این که چند بار که فردی سهمی را خرید و مشاهده کرد که امکان فروش آن را ندارد، بدیهی است که او نیز دیگر نمی‌خرد.

 

معلوم نیست سازمان بورس به چه حقی این حق طبیعی را از سهام‌داران سلب می‌کند و چه دفاعی در برابر این کار خود دارد؟ گویی سهام‌داران، پیش از این خود از حق و حقوق خویش خبر نداشتند که سهام خود را به قیمتی خاص می‌خریدند یا می‌فروختند که مدام یک ناجی در نقش وکیل و وصی آنها ظاهر می‌شود!

 

حقیقتاً قابل فهم نیست که چرا ویژگی اصلی بازار بورس (به عنوان یک بازار ثانویه) که همانا نقدشوندگی آن است، به کرّات از سهام‌داران سلب می‌شود. نماد بسیاری از سهم‌های بورس مدت‌های مدیدی در سال بسته هستند و امکان خرید و فروش ندارند (بعضی از آنها سالهاست که بسته‌اند)! ریسک کشوری ایران کم است، ریسک قانون‌گذاری لحظه‌ای و تصمیمات خلق‌الساعه کم است، هزار و یک ریسک دیگر هم به آن اضافه می‌کنند و توقع دارند سرمایه‌گذار خارجی نیز جذب این بازار نه‌چندان جذاب شود!

 

از معدود نقاط دنیاییم که انسان را از حق طبیعی خرید و فروش آزادانه کالاها (آن هم کالاهای مجاز، نه غیرمجاز) محروم می‌کنیم. راه دور نرویم، خودمان را هم گول نزنیم. حق مالکیت تا به امروز، کی در این مملکت جدی گرفته شده است که اکنون بار دوم باشد!

 

همه اینها از صدقه‌سری شاخص بورس است. قرار بود نماگر فعالیت‌های اقتصادی باشد، اما شده است مستمسک سیاسی و ابزار تبلیغاتی! این سر که پیداست فردا روزی چنان‌چه از-ما-بهتران تشخیص دهند، ممکن است حتی دامنه نوسان روزانه قیمت را بکنند از 2+ تا 4+ درصد. در آن صورت دیگر حتماً شاخص مثبت خواهد بود! متأسفانه شب و روز از در و دیوار شعار تدبیر و امید به گوش می‌رسد، در عمل اما خبری نیست...

 

منبع : کافه اقتصاد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...