رفتن به مطلب

بررسی تخصصی Sony Ericsson Elm :ریشه های سبز


RezaMTJAME

ارسال های توصیه شده

بررسی تخصصی Sony Ericsson Elm :ریشه های سبز

 

مقدمه

به نظر نمی رسد که نسل گوشی های قدیمی که کلیدهایی سخت افزاری داشتند از بین رفته باشد ، آن ها همچنان برای تولیدکنندگان شان درآمدزا هستند. اما برای گوشی هایی چون Sony Ericsson Elm جلب توجه عمومی کار بسیار دشواری خواهد بود. گوشی های مبتنی بر آندروید ، سیمبین ، iPhone ها و گوشی های لمسی هوشمند و غیر هوشمند همگی از آن ها محبوب تر هستند.

CyberShot و Walkman دو سری مشهور سونی اریکسون هستند و شاید برخی عقیده داشته باشند که سری GreenHeart هیچگاه نمی تواند به اندازه آن ها قد بلند کند. بازار این گوشی ها از همدیگر کاملا متفاوت است . گوشی های مبتنی بر بازی چون K750 و W880 اصلا با این گوشی قابل مقایسه نیستند. ما هم در Sony Ericsson Elm به دنبال چیزی نیستیم که عادت داشتیم ببینیم. تمامی قوانین بازار فعلی را گوشی های لمسی تعیین می کنند و گوشی های چون Sony Ericsson Elm به دلیل تلاش شان برای دستیابی به جایگاهی در این بازار شایسته تمجیدند.

Sony Ericsson Elm و برادر دیگرش Hazel با داشتن پرچمی سبز در دست ، از جمله گوشی های پیشتاز سری جدید سونی اریکسون هستند. ما نگاه مختصری به این دو گوشی انداختیم اما بار دیگر Sony Ericsson Elm به اینجا باز گشته است تا این بار از نزدیک تر به بررسی آن بپردازیم.

Elm همانند سایر گوشی های سونی اریکسون می داند که اگر می خواهد در میدان رقابت بازنده نباشد ، باید ویژگی ها و قابلیت های پیشرفته ای ارائه کند.از همه مهم تر اینکه Sony Ericsson Elm قابلیت هایش را فدای پایین نگهداشتن قیمتش نمی کند.

 

001.jpg

 

002.jpg

 

003.jpg

 

این گوشی از تمامی مشخصه های پیشرفته امروزی بهره می برد –پشتیبانی از 3G با امکان انتقال پرسرعت داده ، Wi-Fi به همراه DLNA ، گیرنده GPS و اسلات کارت حافظه microSD از جمله ویژگی های آن هستند. همانند پیشروی سری GreenHeart –C901 ، Elm هم از یک دوربین پنج مگاپیکسلی خوب برخوردار است که به راحتی می توان آن را جزو برترین دوربین های پنج مگاپیکسلی بازار جای داد. ارتقای صورت پذیرفته که امکان ضبط ویدیویی VGA با نرخ 30 فریم بر ثانیه را برای این گوشی به ارمغان آورده است ، اوضاع را بیش از پیش بر وفق Elm می کند.

لینک به دیدگاه

در اینجا لیست کاملی از مشخصات گوشی قرار داده شده است :

ویژگی های کلیدی

صفحه نمایش 2.2 اینچی TFT با قابلیت نمایش 256000 رنگ وپشتیبانی از رزولوشن 240 x 320 پیکسل

پشتیبانی چهاربانده از GSM

پشتیبانی دو بانده از 3G ، HSPDA با سرعت 7.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 2 مگابیت بر ثانیه

دوربین پنج مگاپیکسلی با امکان فوکوس خودکار و فلاش LED ، قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر ، تشخیص چهره و ضبط ویدیویی VGA با نرخ 30 فریم بر ثانیه

گیرنده GPS با عملکرد AGPS و نسخه آزمایشی نرم افزار مقصدیابی Wisepilot

Wi-Fi با DLNA

رادیو اف ام با RDS

بلوتوث استریو نسخه 2.1

اسلات کارت حافظه microSD ، حافظه داخلی 280 مگابایتی

استفاده از عناصر سازگار با محیط زیست در بسته بندی گوشی

یکپارچگی با سرویس های شبکه های اجتماعی ، رابط مجهز به ویدجت

مرورگر وب NetFront 3.5 با امکان پشتیبانی کامل از فایل های فلش

بدنه ضد خش

خنثی ساز نویز

کیفیت صدای عالی

نقاط ضعف اصلی

نبود پورت استاندارد USB

عدم ارائه کابل انتقال داده یا کارت حافظه به همراه گوشی

تعبیه نشدن سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری

برد کم گیرنده Wi-Fi

عدم پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD

نبود مرورگر اسناد آفیس

عدم تعبیه فلاش زنون

نبود محافظ برای لنز دوربین

بلندگوهای ضعیف

هزینه بالای مقصدیابی بعد از اتمام مدت زمان نسخه آزمایشی

نواقص گوشی بسیار جزئی هستند و اغلب کاربران حتی نبود آن ها را حس نخواهند کرد. یکپارچگی پیشرفته با سرویس های شبکه های اجتماعی شاید بخشی از این نواقص را جبران نماید. عمر بالای باتری ، سطح ضد خش بدنه و طراحی انحناوار آن Elm را بسیار جذاب می کنند.

 

004.jpg

 

005.jpg

 

 

006.jpg

 

007.jpg

 

بنابراین Elm از قدرت کافی برخوردار است و قیمت آن هم بسیار منطقی است. تصور می کنم همین فاکتور برای جلب نظر شما و بسیاری دیگر از خریداران کافی باشد. خوشحال می شویم در بررسی نقاط ضعف و قوت این گوشی همراه ما باشید.

لینک به دیدگاه

جعبه محتوی Sony Ericsson Elm می خواهد به شما بفهماند که این گوشی واقعا سازگار با محیط زیست است. این جعبه بسیار کوچک است و از کاغذهای بازیافتی تولید شده است. یک شارژ و یک هدست ساده از جمله لوازم موجود در آن هستند. Elm برای اتصال به کامپیوتر و همین طور اتصال هدست به گوشی از پورت اختصاصی سونی اریکسون یعنی FastPort استفاده می کند که استفاده از آن چندان هم خوشایند نیست. خبر بدتر اینکه کابل انتقال داده هم به همراه گوشی به شما تحویل داده نخواهد شد.

 

008.jpg

 

009.jpg

لینک به دیدگاه

Sony Ericsson Elm گوشی ساده و کوچکی است که ابعادی معادل 14*45*110 میلی متر دارد . اما گوشی به تمام معنا و لفظ واقعی کلمه ساده نیست. Elm در کناره پشتی خود انحنای بسیار جالبی دارد که نیمرخ آن را منحصربفرد می کند و باعث می شود که بتوان گوشی را به خوبی و با اطمینان در دست جای داد. گوشی به اندازه کافی کوچک است تا به آسانی در جیب شما جای گیرد . وزن 90 گرمی گوشی را هم احتمالا تمامی کاربران آن دوست خواهند داشت.

با اینکه گوشی از وزن کمی برخوردار است اما به دلیل استفاده از مواد با کیفیت در ساخت آن ، این گوشی احساس بسیار خوبی در هنگام در دست گرفتن آن به کاربران می بخشد. علاوه بر این بخش اعظمی از وزن گوشی در پایین آن متمرکز شده است تا بتوان آن را راحت تر در دست گرفته و تایپ با آن هم آسان تر باشد.

لینک به دیدگاه

Elm محصول دیگری از خط تولید قلب سبز یا GreenHeart سونی اریکسون است که از پلاستیک های بازیافت شده ساخته شده و استفاده از مواد پرخطر در ساخت آن به حداقل رسیده است و علاوه بر آن برای ساخت جعبه هم کاملا از مواد سازگار با محیط زیست استفاده شده است.با اینکه هدف گوشی کاملا مشخص است اما Elm قابلیت ها یا ظاهرش را فدای آن نکرده است.

گوشی از پلاستیک های مات ضد اثر انگشت و آلومینیوم در یک الگوی متقارن استفاده می کند و آن ها را در کنار شکل انحناوار غیر معمولش به کار می گیرد. Sony Ericsson Elm در دو رنگ به مشکی و صورتی به بازار عرضه خواهد شد.

شکل نا معمول گوشی (که Human Curvature نام دارد) شاید کمی عجیب و غریب به نظر برسد اما کارش را بخوبی انجام می دهد. توازن گوشی بسیار عالی است ، صفحه کلید Elm به خوبی در دست جای می گیرد و برگشتن گوشی رو به عقب را نزدیک به صفر می کند.

در اطراف کلید شاتر Elm یکی دیگر از جنبه های زیبایش را به نمایش در می آورد. در کل و با در نظر گرفتن تمامی این موارد ، شکل غیر معمول گوشی بسیار به کمک آن می آید و باعث جلب توجه خریداران به آن خواهد شد اما ارگونومی گوشی هم عالیست.

Sony Ericsson Elm به یک صفحه نمایش 2.2 اینچی TFT مجهز است که قابلیت نمایش 256000 رنگ را دارد و علاوه بر آن از رزولوشن QVGA پشتیبانی می کند. چیزی که در اینجا فقدان آن حس می شود شفافیت و درخشندگی خارق العاده C901 است. گرچه صفحه نمایش Elm هم فاصله چندانی با آن ندارد و خوانایی صفحه نمایش در برابر نور آفتاب و همین طور درخشندگی صفحه نمایش شما را مایوس نخواهند کرد. اما آن ها به اندازه کافی برای برابری با C901 ، خوب نیستند.

 

010.jpg

 

011.jpg

 

در زیر صفحه نمایش همان کلیدهای معمول گوشی های سونی اریکسون دیده می شوند که این بار طراحان شکل و نحوه جایگیری آن ها را کمی تغییر داده اند. با استفاده از Elm مسلما به یکی از راحت ترین و قابل دسترس ترین روش های جایگیری کلیدها دست خواهید یافت. فشردن این کلید ها هم به آسانی صورت می گیرد.

کلید چند جهته بسیار عالیست :فشردن آن در تمامی جهات به آسانی صورت می گیرد و کلید مرکزی هم بسیار بزرگ در نظر گرفته شده است. قاب فلزی اطراف این کلید به خوبی با پشت آلومینیومی آن سازگار است و همخوانی دارد.

 

012.jpg

 

013.jpg

 

صفحه کلید گوشی هم از همان پلاستیک لاستیک مانندی که برای ساخت کلیدچندجهته و کنترل های اطراف آن به کار گرفته شده بود ، استفاده می کند. کلیدهای این صفحه کلید بزرگ هستند و به صورت محدب قرار گرفته اند تا لمس آن ها آسانتر باشد.

فشردن کلید ها بازخورد خوبی دارد و تایپ هم با سرعت و آسانی صورت می گیرد. نور پس زمینه سفید صفحه کلید بسیار قوی و یکنواخت است. صفحه کلید کمی به شکل داخل خمیده شده است تا دست یافتن انگشت ها به آن از پیش هم آسان تر شود . توزیع وزن عالی بدنه گوشی هم از دیگر نکاتی است که در دست گرفتن و تایپ با آن را آسان تر می سازد.

کنار سمت چپ Sony Ericsson Elm چیزی جز پورت اختصاصی سونی اریکسون یعنی FastPort را در خود جای نداده است. مثل همیشه این پورت اختصاصی از هیچ پوششی برای پنهان کردن رابط و جلوگیری از نفوذ گرد و غبار در آن ، استفاده نمی کند .

 

014.jpg

 

015.jpg

 

کناره سمت راست گوشی میزبان کلیدهای تنظیم صداست که فرم خوبی دارند و در هنگام مرور عکس ها هم برای انجام بزرگنمایی بر روی آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. کلید شاتر هم در پایین این سمت و در ضخیم ترین بخش بدنه گوشی جای گرفته است .این کلید کوچک پاسخ دهی بسیار خوبی دارد .

 

016.jpg

 

017.jpg

 

018.jpg

 

019.jpg

 

کناره پشتی گوشی لنز دوربین پنج مگاپیکسلی ، فلاش LED و اسپیکر آن را در خود جای داده است. کاور باتری از آلومینیوم ساخته شده است و نشان سونی اریکسون هم بر روی آن حک شده است. غیر از برآمدگی اطراف لنز دوربین ، هیچ محافظ دیگری برای آن در نظر نگرفته شده است.

 

020.jpg

 

021.jpg

 

022.jpg

 

با برداشتن کاور باتری (با استفاده از اهرم کوچکی که در بالای آن جای گرفته است) ، باتری استاندارد Sony Ericsson BST-43 Li-Po با گنجایش 1000 میلی آمپر دیده خواهد شد.

تولید کننده این باتری ادعا می کند که در شبکه های GSM این باتری تا 9.5 ساعت در حالت مکالمه و تا 430 ساعت درحالت آماده به کار دوام خواهد آورد.

در واقعیت و با متمرکز شدن بر روی کارکردهای چندرسانه ای گوشی ، Sony Ericsson Elm توانست تا شش روز با یک بار شارژ گوشی همچنان روشن بماند.

در زیر کاور باتری اسلات کارت حافظه microSD هم دیده می شود. این اسلات از قابلیت تعویض سریع کارت حافظه برخوردار است اما برای رسیدن به آن باید کاور باتری را از جای خود خارج کنید. هیچ مکانیزم خاصی برای خارج کردن کارت حافظه از ان اسلات تعبیه نشده است و بهتر است که از قدرت ناخن های تان به این منظور استفاده کنید.

Sony Ericsson Elm گوشی کوچک و ساده ای است و شکل غیرمعمول و منحنی وار آن هم بسیار جذاب است. گوشی به خوبی می تواند در برخورد اول با کاربران تاثیر خود را بر روی آن ها بگذارد اما بدون تردید کاربران از ارگونومی خوبی گوشی هم تمجید خواهند کرد. استفاده از کلیدها بسیار آسان است و صفحه کلید گوشی هم بسیار عالیست. با توجه به انحنای آن به سمت داخل ، کلیدهای محدب و جلوه لاستیک مانند آن ها ، تایپ کردن بسیار لذت بخش خواهد بود.

 

023.jpg

 

024.jpg

 

Sony Ericsson Elm احساس گرانقیمت بودن یا ظاهری استثنایی را ندارد اما بسیار سبک وزن و کوچک است. مواد به کار رفته در ساخت گوشی هم بسیار خوب هستند و باعث می شوند Elm به یک گوشی مطمئن و خوش ساخت بدل شود.

لینک به دیدگاه

رابط کاربری به کار رفته در Sony Ericsson Elm همان رابط کاربری معمول این شرکت است که در بیشتر گوشی های پیشرفته آن ها به کار رفته است و هنوز هم به کار می رود.

صفحه اصلی گوشی در همان حالت همیشگی سازماندهی شده است و همان اطلاعات را هم که شامل قدرت سیگنال ها ، شبکه در حال استفاده و وضعیت باتری هستند ،را به شما نمایش می دهد. درست در پایین صفحه نمایش ، عناوین مرتبط با کلیدهای کنترلی گوشی نگاشته شده اند.

طرح بندی های صفحه اصلی همان طرح بندی های همیشگی و استاندارد چهارتایی شامل theme dependent (وابسته به تم)، طرح مشبک 3x4 ، طرح چرخشی و نمایش تکی آیکن ها است.

 

025.jpg

 

026.jpg

 

027.jpg

 

028.jpg

 

در حالت چرخشی ، سه آیکن در صفحه نمایش ، نشان داده می شوند و آیکن میانی آیکن فعال و انتخاب شده به شمار می رود. آیکن های کناری نیمه پنهان هستند و فقط برای نمایش مورد بعدی به کار گرفته شده اند. پنج آیکن منوی دیگر در پس زمینه به شکل مبهم و تیره نمایش داده می شوند.

 

029.jpg

 

030.jpg

 

در حالت نمایش تک آیکن ، یک آیکن بزرگ در هر بار در مرکز صفحه نمایش داده می شود و یک نوار عمودی در کنار صفحه سایر آیکن ها را در خود نگه میدارد. هیچ یک از این حالت ها با کلیدهای میانبر کار نمی کنند. تنها حالت مشبک اجازه استفاده از میانبر های صفحه کلید را به شما می دهد.

منوی معروف عملکرد(Activity Menu) اجازه دستیابی سریع به لیستی از علاقمندی های کاربر، وب ، رویدادهای اخیر و البته نرم افزارهای در حال اجرا را می دهد .این قابلیت اخیر باعث می شود که Elm از چند وظیفه گی پشتیبانی کند.

 

031.jpg

 

032.jpg

 

033.jpg

 

034.jpg

 

در حین دریافت فایل با بلوتوث می توانید صفحه ای که نشان دهنده میزان اطلاعات دریافت شده است را پنهان کنید. اما نمی توانید هیچ کار دیگری را به صورت همزمان انجام دهید.

حالت پرواز(Flight Mode) می تواند تنها با سیم کارت کار کند و برای فعال کردن این حالت باید گوشی را ریستارت نمایید.

ظاهر رابط کاربری جذاب و زیباست. چرخش خودکار صفحه در Media Center فعال است و پاسخ دهی نسبتا سریعی دارد.

یکی از مهمترین ارتقاهای انجام شده در این رابط ، ویدجت های افزوده شده به صفحه اصلی است. سونی اریکسون در C901 این امکان را آزمود. در آن گوشی نرم افزار Facebook میانبر بسیار خوبی در صفحه اصلی داشت به طور مستقیم به روز رسانی ها را منعکس می کرد.

در حال حاضر پنج ویدجت در صفحه اصلی وجود دارند:Calendar ، Walk Mate ، FaceBook ، Twitter و MySpace . هر کدام از آن ها تقریبا تمام فضای صفحه اصلی را اشغال می کنند و به همین دلیل در یک زمان تنها می توانید یکی از آن ها را مشاهده کنید. اما همه آن ها می توانند به صورت همزمان فعال باشند و با استفاده از کلید چند جهته گوشی بین آن ها سوییچ کنید.

می توانید ویدجت هایی که می خواهید فعال باشند را انتخاب نمایید و امکان انتخاب همه آن ها هم به صورت همزمان وجود دارد. با فشردن جهت نمای بالا در کلید چندجهته می توانید ویدجت ها را مدیریت کرده و نوع رفتار آن ها را تنظیم نمایید.

ویدجت Calendar یا تقویم ، نسخه مختصرتری از خود این نرم افزار است و رویدادهای پیش رو را نمایش می دهد.

Walk Mate باید برای کاربران سونی اریکسون آشنا باشد . یک گام شمار ساده که در پس زمینه کار می کند. این بار این نرم افزار هم به سبزی گراییده و نام Walk mate Eco را به یدک می کشد و تعداد گام های تان را به مقادیری از دی اکسید کربن تبدیل می کند که در صورت طی این مسافت با اتومبیل تولید می کردید. که مشخصا تنها در پیاده روی های شما در فضای باز معنادار خواهد بود.

036.jpg

 

 

035.jpg

 

 

037.jpg

 

سه ویدجت سرویسهای اجتماعی هم میانبرهایی به نرم افزارهای FaceBook ، Twitter و MySpace هستند و به روز رسانی های آن را در صفحه اصلی منعکس می کنند. آن ها دقیقا همانند ویدجت FaceBook در C901 ، عکس های پروفایل دوستان تان را به همراه آخرین فعالیت هایشان نمایش می دهند .

 

39.jpg

 

38.jpg

 

040.jpg

لینک به دیدگاه

دفترچه تلفن فضایی برای ذخیره 1000 مخاطب و 7000 شماره تلفن در اختیار ما می گذارد. شما می توانید از میان مخاطبان موجود در سیم کارت یا حافظه تلفن یکی را برای مشاهده انتخاب نمایید اما امکان دیدن هر دوی شماره های ذخیره شده در سیم کارت و حافظه تلفن به طور همزمان وجود ندارد.

 

041.jpg

 

042.jpg

 

043.jpg

 

044.jpg

 

امکان تنظیم دفترچه تلفن برای ذخیره مخاطبان جدید در سیم کارت نیز وجود دارد. می توان از تمامی مخاطبان موجود یک فایل پشتیبان تهیه نموده و آنرا در کارت حافظه ذخیره کرد.مسلما امکان بازیابی این مخاطبان از فایل پشتیبان نیز وجود دارد.

ویرایش مخاطبان از طریق یک رابط چند لبه (tabbed) که در سالیان پیش همواره در گوشی های سونی اریکسون به کار گرفته شده است ،صورت می گیرد. پنج لبه در این بخش وجود دارند و جزئیات مرتبط به هم را دسته بندی می کنند. لبه اول برای اسامی و شماره های آنهاست و لبه بعد ادرس های وب مانند Email ها و آدرسهای صفحات شخصی را ذخیره می کند. لبه سوم برای اختصاص یک عکس ، زنگ خاص ، گروه ، فرمان صوتی و صدای هشدار پیام به مخاطب کار می رود. لبه چهارم اطلاعات پستی و در نهایت لبه پنجم فیلد هایی برای ثبت تاریخ تولد و یادداشت های مرتبط با مخاطب در اختیار کاربر قرار می دهد.

نام مخاطبان تنها در یک فیلد نوشته می شوند اما هنوز شما گزینه ای برای مرتب کردن مخاطبان بر حسب نام کوچک یا نام فامیلی را دارید. بعد از وارد کردن نام مخاطبان ، گوشی تشخیص می دهد که کدام یک نام کوچک و کدامیک نام فامیلی است و این کار را خیلی خوب انجام می دهد.مثل همیشه امکان جستجو بوسیله تایپ تدریجی اسامی نیز وجود دارد.

 

046.jpg

 

047.jpg

 

048.jpg

لینک به دیدگاه

مدیریت تماس های صوتی در گوشی Sony Ericsson Elm واقعا عالی است و ما در هنگام این کار به هیچ مشکلی که با کیفیت صدا یا آنتن دهی مرتبط باشد، برنخوردیم.صدا ها هم از طریق گوشی مخصوص صدای مخاطب و هم از طریق اسپیکر گوشی به اندازه کافی واضح است

Sony Ericsson Elm از نخستین محصولات شرکت است که از فناوری محافظت در برابر نویز آن ها که در واقع یک خنثی ساز نویز است ، استفاده می کند. گزینه ای که برای فعال و غیرفعال کردن آن به کار می رود تنها در حین مکالمات در دسترس است.

این قابلیت به خوبی از پس انجام کاری که به آن سپرده شده است ، بر می آید. اگر در ترافیک و یا خیابان های شلوغ باشید ، این قابلیت می تواند صدای اطراف را تا 60 الی 70 درصد کاهش داده و صدای شما را همچنان واضح حفظ نماید. واقعا عالیست!

قابلیت جستجوی هوشمند ، باعث ارتقا امکانات این بخش می شود. این قابلیت، به ارقام یا حروف تایپ شده توسط کاربر توجه کرده و براساس آن ها مخاطبانی که شماره تلفن شان دارای ارقام مورد نظر باشد یا نام شان با حروف تایپ شده آغاز گردد ، را به وی نمایش می دهد.

اگر از گوشی های سونی اریکسون استفاده کرده باشید، بخش گزارش تماس های چندلبه ای آن برای شما آشنا خواهد بود. در این بخش چهار لبه قرار دارند و تماس های دریافتی ، تماس های گرفته شده و تماس های بی پاسخ را نمایش می دهند. هنگامی که چندین تماس با یک مخاطب خاص برقرار شده باشد یا از او دریافت شده باشد ، فقط آخرین تماس نمایش داده می شود.

ما آزمون قدیمی بلندی صدایمان را هم بر روی Sony Ericsson Elm انجام دادیم . به هرحال حداکثر اندازه بلندی صدا ناامید کننده بود و Elm تنها به امتیاز متوسط دست پیدا کرد.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...