رفتن به مطلب

گیاهان بهاری(کوهی)


masi eng

ارسال های توصیه شده

استفاده از گیاهان کوهی در پخت غذاها به صورت سلیقه‌ای است و هر خانواده بر اساس سلیقه و ذائقه‌ای که دارند اقدام به پخت این گیاهان می‌کنند.

کنگر

DSC01804_FILEminimizer_.jpg

بیشتر مردم معتقدند که جوشانده آب گیاهان کوهی برای بسیاری از امراض از جمله درد معده، سرفه و بسیاری دیگر از بیماریهای روده و معده شفا بخش و مفید است. پونه

DSC01807_FILEminimizer_.jpg

 

بر اساس سنت‌های دیرینه پخت انواع غذا و دسرها با استفاده از گیاهان کوهی رایج است و هر سال این غذاها و دسرها تهیه و صرف می‌شود.

اسفناج

DSC01805_FILEminimizer_.jpg

بازارها در بهار مملو از دوره گردهایی است که اقدام به فروش گیاهان کوهی می‌کنند و بیشتر میوه فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها نیز مغازه خود را به فروش این گیاهان اختصاص داده‌اند. مهمترین گیاهان خوراکی شامل جعفری کوهی، کنگر، ریواس، اسفناج وحشی، شنگ، گیلاخه، گل گاو زبان، رسقا، قازیاغی، سولان، نعناع کوهی، موسیر، قارچ کوهی، پونه و پیچک است. ریواس نیز طرفداران خاص خود را دارد ریواس هم مزه بسیار خوبی دارد و می‌گویند درمان معده درد است.

گیلاخه

DSC01808_FILEminimizer_.jpg از ریواس هم برای تهیه خورشت استفاده می‌کنند و خورشت بسیار خوشمزه‌ای از آب در می‌آید. رویش گیاهان کوهی علاوه بر تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز مردم، منبع درآمد مناسبی نیز برای روستاییان منطقه است.

 

سیر

DSC01812_FILEminimizer_.jpg

برخی دیگر از گیاهان خودرو که مصرف دارویی نیز دارد عبارتند از " شیرین بیان "، " قازیاغی"، "هزبی کوهی "،" شویت کوهی " اشاره کرد و بعضی از آنها مانند " گون " در استحصال کتیرا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از این گیاهان به صورت بورانی قابل خوردن هستند و اغلب مردم نیز از گیاهان به این صورت استفاده می‌کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...