رفتن به مطلب

آشنایی با اسب دریایی


masi eng

ارسال های توصیه شده

نوع : ماهی

رژیم غذایی : گوشتخوار

متوسط طول عمر : حدود یک تا پنج سال

اندازه : 5/1 تا 35 سانتی متر

این گونه از ماهیان که در آبهای سطحی مناطق حاره و معتدل دنیا زندگی می‎کنند را باید منحصر به فرد دانست که این موضوع فقط به دلیل شکل خاص آنها نیست. این ماهیان با اینکه گوشتخوار هم هستند اصلاً دندان و معده ندارند و غذا بسرعت از دستگاه گوارش آنان عبور می‌کند و به همین سبب باید تقریباً به طور مداوم غذا بخورند تا زنده بمانند!

یک نکته بسیار منحصر به فرد در مورد این ماهیان آن است که تک همسری را برخلاف سایر ماهیان ترجیح می‌دهند و عجیب‌تر آنکه جنس نر عهده‌دار نگهداری از تخم است! نرها کیسه‌ای دارند که ماده تخم را در آن می‌ریزد. جنس نر تا زمان از تخم درآمدن نوزادان آنها را در کیسه نگه می‌دارد و با خروج نوزاد از تخم آن را به درون آب رها می‌کند.

این ماهیان به دلیل شکل خاص خود شناگران ماهری نیستند و عمدتاً در امواج و طوفان‌های سهمگین دریا به راحتی از بین می‌روند و تلف می‌شوند. حرکت این ماهیان به جلو توسط باله زدن باله کوچک پشتی آنها است که در هر ثانیه تا 35 بار می‌تواند به لرزه درآید. باله‌های کوچکتر سینه‌ای هم نقش هدایت و فرمان را بعهده دارند.

این ماهیان معمولاً دم خود را به مرجان‌ها و گیاهان مختلف دریایی گیر می‌دهند و به این وسیله ثابت باقی می‌مانند و بعد با پوزه دراز خود پلانکتون‌ها و سخت‌پوستان کوچک داخل آب را مثل جارو به داخل دهان خود می‌کشند.

همانطور که قبلاً اشاره شد این جانوران تقریباً بطور دائم مشغول خوردن غذا هستند و در طول روز قادرند 3000 آرتمیا یا بیشتر را ببلعند!

جمعیت این جانوران به دلیل دست‎اندازی انسان به محیط زیست آنها بخصوص در مناطق ساحلی – با ساخت و ساز منازل – و آلودگی آبها و صید برای استفاده در طب سنتی – که در یک گزارش آمده سالانه 20 میلیون اسب دریایی صید می‎شود! - رو به کاهش است.

منبع:http://www.noorportal.ne

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...