رفتن به مطلب

نقش مایع سلومیکی در تغذیه ماهیان


hamid h

ارسال های توصیه شده

کرم ایزینیا فتیدا در هر 100 گرم وزن خشک حدود 56-77% پروتیین دارد، حدود 7-12% چربی شامل اسیدهای چرب استرول و ویتامینهای محلول در چربی (ویتامین ک ) و 10-12%هم کربوهیدرات،کوتیکول، قندهای دایمری و مونومری.

پروتیینی که این کرم دارد،دارای دو بخش است.پروتیین رشته های عضلانی و پروتیین مایع سلومیکی(شیره کرم)

پروتیین عضلانی که ساختارهای عضلانی دارد و نیاز به هضم دارد ولی شیره کرم(مایع سلومیکی) غنی از امینو اسیدهای ازاد هست( 78-79%) و البته 9%هم الیگومرهای پروتیین دارد .

شیره بدن این کرم منبع غنی امینو اسید برای موجوداتیست که می توانند از آن تغذیه کنند، مانند انواع ماهی ها

بنابراین بچه ماهی بدون اینکه انرژی صرف تجزیه و هضم پروتتین کند در حال دریافت امینو اسیدها به مقدار فراوان است.و این یعنی حداکثر راندمان و سرعت رشد.

عصاره این کرم برای حدود 42 گونه مشکل زا نیست که شامل هر 7 دسته بی مهره ها و ماهیان چه بالغ و چه نوزاد میباشد.

در دسته کربوهیدرات ها قندهای دوتایی و تکی یا مونو ساکاریدها و دایساکاریدها وجود دارند که بسیار راحت جذب می شوند و از این لحاظ منبع انژی خوبی برای نوزاد ماهی است.البته مقدار کربوهیدرات کل 12% هست که نمیتونه جایگزین تمام نیازهای روزانه شود و باید توسط مواد دیگر کربوهیدراتی تامین شود.این مسله برای بچه ماهی ها اهمیت ویزه ای دارد چون بدون مصرف انرژی برای هضم در حال دریافت مونومرهای غذایی ارزشمند می باشد.

این کرم غنی از کلسیم و فسفات می باشد( تقریبا 1% وزن خشک کرم که به شکل متصل به پروتیین می باشد).مایع سلومیک می تواند منبع خوبی برای کلسیم ماهی ها باشد.از طرفی سایر عناصر کمیاب هم در این کرم یافت می شود، مانند منگنز، سلنیوم و منیزیوم.

اسیدهای چرب این کرم حاوی دای اسیل گلیسرول استرولهال و توکوفرول هاست که همان ویتامین( کا ) می باشد.دای اسیل گلیسرول موجود به راحتی نیازهای تغذیه ای ماهی را فراهم می کند و ازآنجایی که ملکول کوچکی است نیاز به هضم کامل و با صرف انژی زیاد ندارد و ماهی براحتی آنرا جذب می کند.استرول ها نیز که در ترکیبات زیادی من جمله هورمونهای ماهی به خصوص هورمونهای جنسی شرکت میکند و واقعا در اماده سازی ماهیان مولد موثر میباشد در مایع سلومیکی وجود دارند.

 

منابع: نقش مایع سلومیکی در تغذیه ماهیان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

[h=2][/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

آشنایی با کرم Eisenia Foetida

 

 

کرم خاکی آیزینیا فوتیدا Eisenia Foetida که در زبان فارسی به کرم قرمز خاکی حلقوی بارانی و در سطح بین‏المللی به کرم قرمز کالیفرنیاییRed Worm California معروف است.

این کرم با تولید مثل هر هفته، با ویژگی داشتن 70 درصد پروتئین در مقایسه با 22 درصد پروتئین گوشت قرمز یعنی بیش از سه برابر و همچنین دارای امگا 3 یکی از مخلوقات نادر خداوند از لحاظ مواد غذایی میباشد.علاوه بر این فضولات این کرم کودی بنام کرمیکمپوست با خواص منحصر بفردی است

 

 

مشخصات فیزیکی:

قرمز مایل به قهوهای رنگ

1.5cm - 4.5 cm طول

0.5gr - 2.1gr وزن

3 تا 6 سال دوره زندگی

 

 

زیستگاه اصلی:

کرمها قادر به تحمل دما و یا گرمای زیاد و یا کم نیستند، بطوریکه در سرمای زیر نقطه یخبندان در طی چند ساعت همگی آنها از بین میروند. همینطور بیشتر آنها در صورتیکه حرارت محیط بمدت چند روز به بیش از 25 درجه سانتیگراد برسد قادر به ادامه زندگی نخواهند بود و معمولاً برای مقابله با حرارتهای نامتناسب به دالانهای زیر زمینی خود پناه میبرند.

 

 

مصارف کرم:
در سایر کشورها از این کرم بدلیل داشتن پروتئین 70 درصدی در موارد زیر استفاده می‏شود:

 

 

1. مصرف پروتئینی انسانی:در سایر کشورها از جمله در کشور آمریکا غذای مصرفی مردم است همانند انواع کنسرو جهت سالاد، غذاهای پختنی، انواع نوشیدنی و ... به عنوان مثال از گرانترین غذاهای فروشگاههای زنجیره‏ای مک دونالد میباشد، با توجه به فرهنگ ما استفاده از آن هدف نمی‏باشد. (خود کرم به عنوان پروتئین)

 

 

2. مصرف پروتئینی حیوانی:با توجه به ازدیاد جمعیت و نیاز مردم به مواد پروتئینی سالم، تولید و پرورش دام، طیور و آبزیان، نقش اساسی در تامین نیازهای مردم و تقویت بنیه اقتصادی روستاییان و کشاورزان را دارد.در این میان تغذیه دام، طیور و آبزیان با کرم خاکی به عنوان ماده غذایی دارای پروتئین زیاد باعث افزایش کیفیت محصولات شده و نیاز کشور به واردات محصولاتی چون دان مرغ، انواع مکملهای غذایی دام و آرد ماهی را کاهش میدهد. از این گونه برای اولین بار در قرن 18میلادی برای تغذیه دام و طیور استفاده شد.امروزه در تغذیه مرحله لاروی آبزیان، تمایل به استفاده از غذای زنده وجود دارد، زیرا در بسیاری از موارد، دانش بشری هنوز قادر به تامین مصنوعی کلیه نیازهای غذایی لارو نبوده و پوشش این نیاز با غذای زنده راه حل مطلوب و مطمئنی است.مهمترین غذای زنده مصرفی کرمخاکی است که درصد پروتئین آن بیش از سایر گونههاست و علاوه بر آن دارای امگا3 نیز میباشد.استفاده از این گونه به جای محصولات جانبی علاوه بر افزایش درصد رشد و کیفیت گوشت، از نظر اقتصادی نیز بهصرفهتر است و تولید آن نیاز کشور به واردات محصولات فوق را که از زمان هجوم شانه دار ژلهای به دریای خزر و کاهش کیلکا به عنوان ماده اصلی آرد ماهی و افزایش قیمت آرد ماهی و واردات آن را به همراه داشته است، کاهش می دهد[2].

 

 

3. به عنوان مواد اولیه در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی:همانطور که قبلا هم گفته شد این کرم به دلیل داشتن پروتئین و امگا3 فراوان به عنوان یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی میباشد.در سال 1985 شرکت DOVE برای اولین بار استفاده از این کرم را در محصولات خود آغاز نمود و اولین سری محصولات خود با عنوان جوان کنندگان پوست در سال 1987 به بازار عرضه نمود، اما هم اکنون بیشتر شرکتهای پیشتاز در این صنعت با تولید انواع شامپو، صابون، کرم، انواع پودرهای روشن کننده و تقویتی و ... استمرار به تولید با این کرم را در دستور کار خود قرار داده اند. در این بین میتوان به محصول شرکتFace-Lift با نام تجاری G2G اشاره نمود که یکی از گران قیمتترین محصولات آرایشی جهان میباشد.

 

 

4. به عنوان مواد اولیه در تولید دارو:از جمله یکی از مهمترین مصارف جدید این کرم که به کمک صنعت داروسازی و پزشکی آمده تولید محصولات دارویی و پزشکی می باشد، که داروهای مکمل غذایی، انواع آرامش بخشها، داروهای ضد سرطان را شامل میشود.

 

 

فضولات کرم:
این کرم، در روز بیش از وزن خود غذا می‏خورد و 60 تا 90 درصد آن را به فضولاتی به نام کود کرمیکمپوست تبدیل می‏کند و این کود دارای حداقل 5 خاصیت زیر است:

 

 

1. بی بو است.

 

 

2. مانع از ایجاد علف هرز می‏شود.

 

 

3. استفاده از این نوع کود، کیفیت محصولات کشاورزی را نسبت به کود شیمیایی عملاً حدود 50 درصد و کمیت (تعداد در واحد سطح) آنها را نیز چیزی در حدود 20 تا 70 درصد افزایش می‏دهد، و به علاوه مشکلات مربوط به باقی ماندن کود شیمیایی در مواد غذایی را ندارد. با توجه به تولید حدود 100 میلیون تن تولیدات کشاورزی در سال 1386، معادل 20 میلیون تن افزایش محصول بدون هزینه در پی خواهد داشت.

 

 

4. از همه مهمتر، بدلیل فقدان هر نوع مواد شیمیایی، محصول کشاورزی تولیدی با استفاده از این کود، ارگانیک است و قیمت محصول کشاورزی ارگانیک در سطح جهانی، بین 2 تا 5 برابر قیمت محصول کشاورزی عادی است. این صنعت با توجه به اینکه در حفظ و استفاده بهینه از محیط زیست و کاهش هزینههای حمل و نقل و دفع زبالهها و فضولات نقش قابل توجهی دارد میتواند در پیشرفت اقتصاد و توسعه پایدار کشور بسیار مفید باشد. در حال حاضر کشورهای کانادا، ایتالیا، ژاپن، فیلیپین، آمریکا و هند کارخانههای زیادی را در زمینه این صنعت و مخصوصا سامانههای بازیافت در ابعاد وسیع به اجرا درآوردهاند و از منافع آن بهرهمند شدهاند. این صنعت در زمینه کشاورزی، باغداری و تولید چای کمپوست کاربردهای فراوانی دارد. هرکشور سالانه میلیونها تن زباله تولید میکند که منبع بسیار با ارزشی برای تولید ورمیکمپوست و خلق ارزش است.

 

 

آماده سازي بستر پرورش کرم

محل پرورش کرم هاي کمپوستي را مي توان از چوب يا پلاستيک ، مانند ( بشکه ، جعبه هاي چوبي و لگن هاي پلاستيکي ) تهيه کرد که از اين وسايل در داخل يا خارج منزل براي بستر توليد ورمي کمپوست استفاده مي شود.

استفاده از آبشخورهاي مربع مستطيل نيز مناسب است. اين بسترها روي بلوک ها ، آجرها ، تنه هاي درختان ، زمين و يا بلوک هاي بتني قرار مي گيرند. در صورت استفاده از تخته هاي کاج يا سرو ، بهتر است ضخامت آنها 5 سانتي متر باشد. طول اضلاع بسترهاي کرم بهتر است از 50 سانتي متر بيشتر نباشد و بسترهاي کرم بايد به وسيله يک راهرو از هم جدا شوند تا عمل برداشت کرم ها و کود توليدي به راحتي صورت پذيرد. براي کنترل دماي بسترها بهتر است آنها درون خاک قرار گيرند ، اما کرم هاي قرمز حلقوي تمايل دارند که از قسمتهاي سطحي بستر خود تغذيه کنند. بنابراين محفظه بستر رشد آنها نبايد بيش از 20 تا 30 سانتي متر عمق داشته باشد. اگر عمق بيشتر باشدد ، مواد آلي فشرده شده ، در نتيجه مواد به صورت غيرهوازي تجزيه شده و توليد بوي نامطبوع و مواد سمي مي کنند و در نهايت به مرگ کرم ها منجر مي شود.

کرم ها مي توانند در گودال هاي حفر شده در زمين يا در شيارهاي رديفي واقع در سطح خاک نيز رشد کنند. بسترهايي که در خارج از ساختمان قرار گرفته اند ، مي بايست در محيطي تميز و سالم و بهتر است در فضاي سرپوشيده قرار گيرند. بسترهاي داخل ساختمان بايد از زهکشي و تهويه مناسبي برخوردار باشند.

 

 

ابعاد مناسب بستر ورمي کمپوست

بستري با طول دلخواه و عرض 60-40 سانتي متر و عمق 50-30 سانتي متر حدود 100 عدد کرم خاکي را به ازاي هر متر طول بستر در خود جاي مي دهد و يا در حدود 25عدد کرم بالغ را توليد مي کند. در صورتي که بعضي از پرورش دهندگان براي افزايش توليد ، اين سطح را بالا مي برند و تعداد بيشتري کرم توليد مي کنند. پس از هر 30 تا 45 روز يا هر 30 تا 90 روز ، کرم هاي خاکي برداشت شده و بستر ها بايد جايگزين شوند. مدت زمان يادشده به شرايط محيطي ، روش پرورش و ترکيب بستر بستگي دارد.

طول و عرض بستر پرورش کرم به قابل حمل و يا ثابت بودن آن و مقدار پسماندها بستگي دارد که هر خانواده در هفته توليد مي کند. به طور معمول حجم 33 سانتي متر مکعب به ازاي هر 450 گرم مواد آلي مطلوب است. از مزاياي محفظه چوبي ، خاصيت جذب رطوبت به وسيله آنهاست.

نبايد از چوب هايي که داراي مواد آروماتيک اند ( همانند چوب درختان سرو و کاج ) استفاده کرد. محفظه هاي پلاستيکي ، رطوبت را به مقدار بيشتري در خود حفظ مي کنند. به منظور عمل تهويه و زهکشي بهتر ، کف بستر نگهداري کرم ها بايد داراي سوراخ هاي زهکشي باشد. محفظه را بايد روي چوب يا آجر قرار داد تا آب ثقلي به راحتي خارج شود. از زه آب خروجي ( چاي ورمي کمپوست ) مي توان به عنوان کود مايع در فضاي سبز استفاده کرد. کرم ها تاريکي را ترجيح مي دهند ، براي جلوگيري از ورود نور زياد و ممانعت از کاهش رطوبت موجود ، بايد روي بسترها را با پوشش مناسبي نظير کاه و کلش گندم پوشاند. براي اين منظور مي توان گودالي با عمق 40 سانتي متر در زمين حفر کرد و محفظه را درون آن قرار داد و اطراف آن را با خاک و روي آن را با کاه وکلش گندم پوشاند.

 

 

مواد مورد نياز براي استفاده در بستر کرم ها

ابتدا کف بستر را مي توان با خرده هاي روزنامه ، برگ هاي خرد شده ، کاه وکلش گندم و مواد آلي ( خاک اره ، پيت موس ، کمپوست و يا کود دامي پوسيده ) پوشاند. مواد آلي بايد داراي رطوبت مناسب ( 70-60 درصد ) بوده و از پوسيدگي مناسبي برخوردار باشند. نسبت کربن به نيتروژن مناسب درداخل مواد آلي در حدود 30:1 تا 40:1 است. استفاده از مواد آلي تازه ، سبب افزايش دما در توده ماده آلي شده و کرم ها در اثر گرماي زياد از بين کي روند. استفاده زياد مواد داراي پروتئين و ديگر ترکيبات آلي نيتروژنه قابل تجزيه نيز مضر است ، زيرا اين ترکيبات آمونياک آزاد کرده و سبب افزايش موقتي pH بستر مي شوند و مواد آلي بسترها را به سرعت تجزيه کرده و از بين مي برند. استفاده از پسماندهاي گياهي و کودهاي حيواني ، براي بسترسازي مناسب است. بعضي از پرورش دهندگان ، مواد بستر را با خاک رس مخلوط مي کنند. اين روش موجب هدر رفتن زمان و افزايش هزينه ها شده و محصول کاهش مي يابد. استفاده از کود اسبي و فضولات خرگوش مناسب است.

اگر مواد بسترها داراي مقادير زياد کربوهيدرات ها و ديگر مواد آلي باشند ، ممکن است بسترها ايجاد حرارت شود. در چنين شرايطي ، دماي درون توده به 60 درجه سانتي گراد يا بيشتر مي رسد که مرگ کرم ها يا فرار آنها از بستر را در پي دارد. بنابراين ، موادي از اين نوع بايد پس از طي شدن مرحله حرارتي به بسترها اضافه شوند.

اين روش با ساخت توده يا توده هايي که بالاي آنها هموارباشد و افزايش رطوبت امکان پذير باشد ، انجام مي شود. وقتي مرحله حرارتي به اتمام رسيد ، مواد بايد به خوبي مخلوط شده و خرد شوند. اگر مواد خيلي ريز باشند ، کرم ها قادر به بلع آن نبوده ، در نتيجه رشد ناکافي خواهند داشت. غلظت هاي زياد نمک ممکن است موجب کاهش پيله و وزن کرم ها شويد ، بنابراين مواد بستر بايد براي برطرف کردن نمک اضافي آب شويي ، رطوبت مواد بستر ثابت نگاه داشته مي شود ، اما از روش غرقاب کردن بسترها نبايد استفاده کرد. دماي مواد بستر نيز بايد کنترل شود. اگر دما پس از 5 تا 6 روز پايين تر از 26 درجه سانتي گراد باقي بماند ، بسترها ممکن است براي کرم ها مفيد واقع شوند. پس از اضافه شدن کرم ها ، بستر بايد مرطوب نگاه داشته شود. در ضمن استفاده از مواد سلولزي ( خاک اره ) به دليل ايجاد تهويه بهتر ، به عمل تنفس و بقاي کرم ها کمک مي کند و اضافه کردن مقدار کمي ماسه ريز به توده ماده آلي ، به عمل هضم غذا در سنگدان کرم کمک مي کند.

در شرايط مطلوب ، روزانه هر کرم به اندازه وزنش مواد غذايي مصرف مي کند ، ولي به طور متوسط روزانه مواد آلي نصف وزن بدن کرم است. به عبارت ديگر در هر 33 سانتي متر مکعب مواد آلي بايد 50 عدد کرم موجود باشد.

 

 

فاکتورهایی که باید در هنگام خرید کرم مولد vermicompost (ایزینیافتیدا) مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

 

 

گونه کرم:
کرمهای خاکی انواع مختلفی دارند که در بین آنها ایزینیافتیدا دارای اهمیت اقتصادی در تولید ورمی کمپوست میباشد. همچنین کرمهای ایزینیافتیدا نیز دارای چندین واریته میباشند که باید در هنگام خرید توجه فراوانی به گونه کرم نمود چرا که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از هزینه های احداث یک فارم مربوط به خرید کرم میباشد و در عین حال موفقیت یک واحد تولیدی ارتباط مستقیمی به عملکرد کرمها دارد. تفاوت این واریته ها در سرعت رشد و تکثیر، سرعت و میزان مصرف خوراک و تولید vermicompost، کیفیت vermicompost تولیدی، تفاوت در میزان پروتئین کرمها و ترکیب بدن آنها و … میباشد.

 

 

کرم خالص یا ناخالص؟ :
شاید شما هم کلمات خالص یا ناخالص را شنیده باشید که فروشندگان کرم استفاده میکنند و قیمتهای متفاوتی برای هر روش ذکر میکنند؛ این یعنی کلاهبرداری! زمانی که در فروش کرم از عنوان کیلوگرم استفاده میشود دیگر عبارتهای خالص و ناخالص بی معنا بوده و واحد کیلوگرم کاملاً بیانگر میزان فروش است. کسانی که با عنوان ناخالص یا بستری اقدام به فروش کرم مینمایند هزینه یک کیلوگرم را از شما دریافت مینمایند اما حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ گرم کرم به شما تحویل خواهند داد! پس مراقب خریدهای خود باشید…

 

 

خرید کرم از تولیدکننده:
هزینه، صرف زمان، انرژی، زحمت، … برای تولید کننده و پول برای دلال! لطفاً کسانی که خریدار کرم و کود و سایر محصولات هستند خرید خود را مستقیماً از تولیدکنندگان انجام دهند تا هم خودشان از کالایی ارزان و باکیفیت و مرغوب بهره مند شوند و هم پاسخی باشد برای زحمات تولیدکنندگان و ادامه فعالیت واحد تولیدی و حذف واسطه ها از چرخه تولید.

 

 

قیمت:
شما حتماً قیمتهای بسیار متفاوتی از فروش کرم ایزینیافتیدا به دست آورده اید که باعث گمراهی شما شده است! قیمت کرم بستگی به گونه کرم، روش پرورش، روش فروش، روش ارسال و … دارد.

هر ارزانی بی دلیل نیست؛ پس درست تصمیم بگیرید!

 

__________________________________________________ __________________________________________________ __

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ارزش غذایی کرم ایزنیا فتیدا Nutritinal values of Eisenia feotida

این کرم حدود 56-77%پروتیین دارد در هر 100 گرم وزن خشک و حدود 7-12% چربی(شامل اسیدهای چرب استرول هل و ویتامینهای محلول در چربی اون(ویتامین ک) هست) و 10-12%هم کربوهیدرات(کوتیکول، قندهای دایمری و مونومری).

پروتیینی که این کرم دارد 2 شامل دو بخش می باشد. پروتیین رشته های عضلانی و پروتیین مایع سلومی(شیره کرم). پروتیین عضلانی شامل ساختارهای عضلانی می باشد و نیاز به هضم دارد ولی شیره کرم غنی از امینو اسیدهای ازاد می باشد 78-79% و البته 9%هم الیگومرهای پروتیینی دارد. این یعنی چه؟

شیره بدن این کرم منبع غنی امینو اسید برای موجوداتی است که از آن تغذیه میکنند مثل ماهی ها، پس بچه ماهی بدون اینکه انرژی صرف تجزیه و ضهم پروتتین کند دارد امینو اسیدها رو به مقدار فراوان دریافت میکند و این یعنی حداکثر راندمان و سرعت رشد. مثال: شما به جای گوشت فقط امینو مایع مصرف کنید! (قابل توجه بدنسازا!)

عصاره این کرم برای حدود 42 گونه مشکل زا نیست که شامل هر 7 دسته بی مهره ها و ماهیان چه بالغ و چه نوزاد میباشد.

در دسته کربوهیدرات ها قندهای دوتایی و تکی یا همان مونو ساکاریدها و دایساکاریدها وجود دارند که بسیار راحت جذب میشوند و از این لحاظ منبع انژی خوبی برا نوزاد ماهی ها می باشد. البته مقدار کربوهیدرات کل 12% است که نمی تواند جایگزین تمام نیازهای روزانه باشد و باید توسط مواد دیگر کربوهیدراتی تامیین شود. این مسئله براب بچه ماهی ها اهمیت ویژه ای دارد زیرا باز هم بدون مصرف انرزی برای هضم مقداری مونومرهای غذایی ارزشمند را دریافت می کنند.

این کرم غنی از کلسیوم و فسفات می باشد تقریبا از هر کدام 1% وزن خشک کرم که باز هم به شکل متصل به پروتیین است، می تواند منبع خوبی برای کلسیوم ماهی باشد. از طرفی سایر عناصر کمیاب هم در این کرم یافت می شود مثل منگنز سلنیوم منیزیوم.

اسیدهای چرب این کرم حاوی دای اسیل گلیسرول استرولهال و توکوفرول می باشد که همان ویتامین ک می باشد. دای اسیل گلیسرول موجود به راحتی نیازهای تغذیه ای ماهی را فراهم می کند و از آنجایی که ملکول کوچکی است باز هم نیاز به هضم آنچنان ندارد و ماهی راحت آن را وارد بدنش میکند. استرولهام که در ترکیبات زیادی از جمله هورمونهای ماهی (به خصوص هورمونهای جنسی)شرکت میکند و واقعا در آماده سازی ماهیان مولد موثر می باشد.

 

نکته 1 :
به خاطر بار میکروبی روده کرم، مصرفش برا انسان جز در شرایط خاص کشت مناسب نیست. کشت روده ای انجام شده نشان داده که حاویAeromonas (40%) , Bacillus (37%) , Photobacterium (10%) , Pseudomonas (7%) , and Shewanella (6%) بوده و البته شامل bacillus cereus هم می باشد که برای انسان مشکل زا می شود.

 

نکته 2 :
از تماس کرم با دست زخمی یا سطوح مخاطی مثل چشم خودداری کنید.

 

محقق : آرمان سورانی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...