رفتن به مطلب

خودروی خورشیدی ساخت ایران صحراهای آمریکا را درمی‌نوردد


Imaaan

ارسال های توصیه شده

خودروی خورشیدی "هاوین ۲" ساخت دانشگاه آزاد قزوین

 

حضور تیم دانشگاه آزاد قزوین در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی در آمریکا در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب یافته است. به گفته سرپرست تیم ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه حضور تیم ایران در این مسابقات را صادر کرده است.

 

 

دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد قزوین خود را برای سفر به آمریکا و شرکت در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی که سال ۲۰۱۴ در آمریکا برگزار می‌شود آماده می‌کنند. حضور تیم ایران در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی در آمریکا در بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس، روزنامه واشنگتن‌پست و سایت یاهو بازتاب داشته است.

 

ztwhngzoqlz82hfbqcsd.jpg

 

 

در همین زمینه حسن بهرامی سرپرست تيم "هاوین ۲" در تهران به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «در ابتدا وقتی می‌خواستیم در این مسابقات شرکت کنیم می‌دانستیم که ایران تحریم است. می‌دانستیم که به دلیل تحریم‌ها احتمالا اعزام بچه‌ها و انتقال خودرو به آمریکا مشکلاتی خواهد داشت.»

 

uunu6ugxcnn8p5r8f942.jpg

 

حسن بهرامی: «مسئولان مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی در آمریکا نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشتند. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم در پاسخ نوشت که مسابقات علمی و ورزشی جزو تحریم‌ها نیست و تیم ایران می‌تواند در این مسابقات شرکت کند.»

 

4l8y6as5mgdf9qluaqe.jpg

 

 

پیش از این و در سال ۲۰۱۱ دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین با خوروی خورشیدی "هاوین ۱" برای اولین‌بار در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی که در استرالیا برگزار شد شرکت ‌کردند و موفق شدند بین ۴۴ تیم از کشورهای مختلف رتبه ۱۷ را کسب کنند و به عنوان تیم شگفتی‌ساز این مسابقات شناخته شوند.

 

hpmxny36drpt68c38.jpg

 

 

تمام تیم‌هایی که در سال ۲۰۱۱ در استرالیا در مسابقات جهانی خوروهای خورشیدی شرکت کرده بودند حداقل سابقه ساخت بیش از پنج خودرو خورشیدی را در کارنامه خود داشتند.

 

z2vcyadredrf1hfhz08r.jpg

 

 

با این حال تیم دانشگاه آزاد قزوین برای اولین‌بار با خودروی خورشیدی "هاوین ۱" در این مسابقات شرکت کرد و در رتبه ۱۷ قرار گرفت.

 

s0p0escr7uhlj3ecqie.jpg

 

 

حسن بهرامی: « تیم‌های رده اول مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی معمولا از سوی اسپانسرهای قدرتمندی حمایت می‌شوند.» بهرامی افزود: «به عنوان نمونه تیم هلند که در مسابقات جهانی استرالیا دوم شد اسپانسر قدرتمندی به نام KLM دارد که از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی دنیاست. همین شرکت بزرگ هواپیمایی ساخت بدنه خودروی خورشیدی تیم هلند در مسابقات جهانی را بر عهده گرفته بود.»

 

ai8lyt8rp3l0bbu68x97.jpg

 

 

اعضای تیم "هاوین ۲" ساخت دانشگاه آزاد قزوین اما اسپانسرهای قدرتمندی هم‌چون تیم میشیگان یا تیم هلند ندارند و این خودرو به صورت دستی توسط محققان دانشگاه ازاد قزوین ساخته شده است.

 

hbsvuf74yreo5rnjepq5.jpg

 

تحریم‌ها علیه ایران از دیگر مشکلات دانشجویان دانشگاه قزوین است. حسن بهرامی در همین زمینه می‌گوید: «ما برای جذب اسپانسر‌های خارجی با شرکت‌هایی مانند شرکت سامپور آمریکا و شرکت ژاپنی شارپ که در زمینه سلول‌های خورشیدی و همچنین شرکت استیل که درخصوص قطعات‌سازی فعالیت می‌کنند مذاکره کردیم. تمامی این شرکت‌ها تحریم را دلیل اصلی عدم تمایل‌شان برای انجام چنین کاری عنوان کردند.»

 

a4nkvom54x09agq7lcx2.jpg

 

 

حالا اما دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین که تجربه حضور در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی در استرالیا را دارند با خودروی "هاوین ۲" در مسابقات جهانی امسال که خرداد سال ۱۳۹۳ در آمریکا برگزار شود، شرکت می‌کنند.

 

8wuq3bcp1e72mv7cmx0.jpg

 

 

هاوین ۲ دومین خودروی خورشیدی ساخته شده توسط دانشگاه آزاد قزوین است.

 

rareu65tuoup83ymzwi.jpg

 

 

بدنه خودروی هاوین از الیاف کربنی ساخته شده است.

 

bgjru0r9cksk5wg18he.jpg

 

حجم "هاوین ۲" از "هاوین ۱" بیشتراست ولی وزن آن نسبت به "هاوین ۱" کمتر است.

 

0k0i5wwo3azafyjl4934.jpg

 

 

"هاوین ۲" با هدف بهینه کردن "هاوین ۱" ساخته شده‌ است و تمام سیستم‌های مورد استفاده در آن از نظر وزن و کیفیت عملکرد بهتری دارند.

 

zf2c6kx2fjpmyo0yvnw.jpg

 

 

حداکثر سرعت خودروی خورشیدی "هاوین ۲" ۱۵۰ کیلومتر در ساعت است.

 

 

62p54dq78n479kqfgu0.jpg

 

 

"هاوین ۲" این توان را دارد که در تمام طول روز حرکت کند، زیرا می‌تواند همزمان در حرکت با استفاده از نور خورشید انرژی تولید و ذخیره کند.

 

2h3gppwbnu7viav78sqh.jpg

 

 

خودروی خورشیدی "هاوین ۲" ساخت دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین

 

siduq526sgkdlkgc9g44.jpg

 

 

منبع: DW

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...