رفتن به مطلب

آشنایی با چوب ترمو


ارسال های توصیه شده

یه پاورپوینت در مورد چوب ترمو گذاشتم از تحقیقهای دانشگاه بود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

چوب ترمو ترمووود چیست؟

چوب ترمو یا ترمووود که محصول نهایی فرآیند ترمو (Wood Thermal Modification) می باشد از حدود سال ۲۰۰۰ میلادی در مقیاس تجاری وارد بازار دنیا گردید.در این فرآیند، چوب در حضور مقادیر کم اکسیژن، در معرض دماهای بالا قرار گرفته و طی این فرآیند، دیواره سلولی اصلاح حرارتی میشود. تخریب اجزای دیواره سلولی ( عمدتاً همی سلولز) و ساماندهی مجدد مولکولی(عمدتاً لیگنین) باعث کاهش رطوبت جذب شده توسط چوب شده و واکشیدگی آن تا میزان ۵۰ درصد کاهش می یابد. در نتیجه، چوب ترمو ثبات ابعادی مناسبی داشته و در شرایط مختلف جوی نسبت به چوب آلات فرآوری نشده ماندگارتر خواهد بود. علاوه بر آن، بر اثر فرآیند ترمو، مقاومت چوب در برابر قارچهای چوبخوار افزایش می یابد. این در حالیست که ویژگیهای مکانیکی چوب ترمو بعلت تصعید برخی مواد چوبی تضعیف می شود که لازمست مورد اخیر در هنگام کاربرد چوب آلات ترمو شده مد نظر قرار گیرد.

 

ترمو وود چیست؟

 

چوب ترمووود یک چوب صد درصد طبیعی است که عمدتاً از تنه درختان کاج نوردیک در شمال اروپا یا درختان پهن برگ در آمریکای شمالی تهیه می شود. در فرآیند تولید ترمووود، چوب در حرارتی مابین 160 تا 220 درجه سانتیگراد قرار داده می شود. این میزان حرارت مولکول های تشکیل دهنده همی سلولز و سلولز را تخریب کرده و با نابود کردن قند موجود در آن، چوب را از حالت یک ماده غذایی برای قارچ ها و حشرات چوبخوار خارج کرده و محیط را برای رشد ریز ارگانیسم ها نامناسب می کند. در تیمار حرارتی ترمووود، چوب در مقابل پوسیدگی مقاوم می گردد. همچنین بیشتر ویژگی های نامطلوب چوب نظیر تابیدگی الیاف و تغییر ابعاد تا حد زیادی از بین می رود.

استفاده از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در ساختمان از سالیان پیش مرسوم بوده است ، با این حال خصوصیات فیزیکی چوب محدودیت هایی در اجرا به ویژه در فضای باز ایجاد میکند ، با گذشت زمان انسان متوجه شد که حرارت دادن به چوب باعث افزایش دوام آن خواهد شد ، در حقیقت چوب ترمو یا همان ترمووود از طریق حرارت دادن به چوب در دمای زیر یکصد و هشتاد درجه سانتی گراد تحت شرایط خاص و با زمانی حدود 50 تا 100 ساعت بسته به نوع چوب اولیه ایجاد میشود ، در پروسه حرارت دادن اکسیژن از محیط حذف میشود تا امکان سوختن چوب از بین برود

فرآیند ترمو کردن

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شیوه های گوناگونی دارد که در آنها از روغن ، بخار آب و غیره استفاده میشود که در تمامی این فرایندها سه مرحله خشک کردن ، حرارت دهی و خنک سازی انجام میگرد ، برندهای عرضه کننده چوب فضای باز عمدتا فنلاندی هستند .

 

سوزاندن و نیم سوز کردن چوب، مقاومت آن را در مقابل بسیاری از عوامل جوی افزایش می دهد. کشور فنلاند پس از سال ها تحقیق و آزمایش در زمینه فرآوری و چوب های طبیعی مناطق حفاظت شده فنلاند و روسیه به روش فناوری ThermoWood دست یافته است.

مراحل فرآوری این نوع چوب ها در سه مرحله انجام می شود:

در مرحله اول الوارهای بریده شده تا 130 درجه سانتیگراد حرارت می بینند تا چوب خشک شده و رطوبت آن کاهش یابد.

در مرحله دوم حرارت تا 180 – 220 درجه سانتیگراد بالا برده می شود تا صمغ و رطوبت چوب به صفر نزدیک شود و رنگ آن تیره تر گردد و بالاخره در مرحله سوم، چوب به آرامی سرد شده و حرارت آن را به 100 درجه سانتیگراد می رسانند و سپس با بخار آب دمای آن را به دمای محیط می رسانند و در نهایت رطوبت چوب به 4 تا 6 درصد می رسد.

 

لازم به ذکر است که در تمامی مراحل بالا از هیچگونه ماده شیمیایی و افزودنی استفاده نمی شود و چوب ها ی تهیه شده به صورت (STABILITY) ThermoWood S در دمای 180 درجه سانتیگراد و نوع ThermoWood D (DURABILITY) در دمای 220 درجه سانتیگراد دسته بندی می شوند.

 

 

خواص و مزایای چوب های ThermoWood عبارتد از :

 

  • زیبایی و جذابیت چوب طبیعی

 

  • عایق حرارتی

 

  • مقاومت در برابر گرما، سرما، پوسیدگی، موریانه، قارچ و ...

 

  • وزن سبک تر

 

  • ثبات مشخصات ابعادی

 

  • دوام و طول عمر بالا

فرآیند تولید گرما چوب (ترمو وود) :

 

چوب چون یک ماده بیولوژیک است، همیشه در معرض حمله انواع قارچ ها عامل پوسیدگی و حشرات چوبخوار قرار دارد. درخت سبز تا زمانی که قطع نشده، به دلیل داشتن سیستم دفایی طبیعی خود توان مقابله با بسیاری از قارچ ها و حشرات چوبخوار را دارد ولی در هنگامی که را برای استفاده از چوب آن قطع می کنیم. سیستم دفایی آن نابود گشته و ضروری است با روش هایی چوب تولید شده را در مقابل این عوامل مخرب بیولوژیکی محافظت نمائیم. دو روش کلی برای محافظت از چوب در مقابل عوامل مخرب بیولوژیک تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است (که البته روش های دیگری نیز در حد آزمایشگاهی وجود دارد ولی به دلیل هزینه سنگین آنها، کاربرد صنعتی ندارد).

 

  • روش اشباع کردن چوب (تزریق ماده حفاظتی در چوب )
  • روش حرارت دادن به چوب (گرما چوب )

 

فرآیند تولید گرما چوب (ترمو وود) :

 

در فرآیند تولید گرما چوب ، چوب در حرارتی ما بین 160 تا 210 درجه سانتی گراد قرار داده می شود. این میزان حرارت مولکول های تشکیل دهنده همی سلولز و سلولز چوب را تخریب کرده و ضمن نابود کردن قند موجود در همی سلولز و سلولز چوب را از حالت یک ماده غذایی برای قارچ ها و حشرات چوبخوار خارج کرده و همچنین با کریستالیزه کردن مولکول های تشکیل دهنده آنها قدرت جذب آب را به میزان چشم گیری کاهش می دهد. که این خاصیت خود عامل مهمی در محافظ چوب از حمله این عوامل مخرب بیولوژیک است. لذا چوب های تولید شده با این روش مقاومت بالایی در مقابل رشد قارچ های عاملی پوسیدگی حمله حشرات چوبخوار و جذب آب از خود نشان می دهند و چوب تولید شده کاربردهای بسیاری در ساخت محصولات چوبی فضای باز و چوب های مورد نیاز سونا، استخر، حمام، آشپزخانه و دکوراسیون دارد. گرماچوب به دلیل آب گریزی و عدم استفاده از هیچ نوع سمی در فرآیند تولید، محصولی پاک و دوستدار محیط زیست است و حتی میتوان از این محصول به جای پلاتین در بدن انسان استفاده نمود!

 

محدودیت های استفاده از گرما چوب :

 

در فرآیند تولید گرما چوب چون مولکول های همی سلولز و سلولز کریستالیزه می شوند، لذا چوب تولید شده ترد و تا حدی شکننده تر از چوب ماسیو می باشد و همین نقطه ضعف باعث می شود که مصرف آن برای سازه های باربر (خانه، آلاچیق و پل ) توصیه نگردد. و برای مصارف عادی از قبیل نمای ساختمان، دکینگ، میز و نیمکت های فضای باز و لوازم چوبی حمام نیز حتما باید به نوع چوب مصرفی توجه ویژه داشت.

 

روش اشباع کردن چوب :

 

در این روش با تزریق ماده حفاظتی در مخازنی تحت فشار، چوب ها را برای رشد قارچ ها و حمله حشرات چوبخوار مسموم می نمایند. اشباع کردن چوب بالاترین مقاومت را در چوب در مقابل حمله قارچ ها و خشرات چوبخوار، خصوصا موریانه ایجاد می نماید و از این منظر مقاوم تر از چوب های گرما چوب است. اشباع چوب به دلیل عدم تغییر در ساختمان مولکولی چوب باعث کاهش مقاومت مکانیکی چوب نمی گردد. لذا برای تولید سازه های باربر از قبیل خانه، آلاچیق و پل های چوبی بسیار مناسب است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...