رفتن به مطلب

مقالات یازدهمین كنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران


ارسال های توصیه شده

مدل تفکیک سفرهاي برون شهري در مدهاي حمل و نقل ریلی و جادهاي با استفاده از منطق فازي

 

هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل تفکیک سفر، جهت برآورد تعداد مسافر جابجاشده از طریق شیوه هاي حمل و نقل زمینی است. بدین منظور اطلاعات مربوط به مسیر هاي ریلی و جاده اي سالهاي 1385لغایت 1388 ایران از سازمان هاي مرتبط دریافت شده و مورد بررسی قرار گرفته شد. این اطلاعات شامل مسافت، زمان سفر، تواتر وسایط نقلیه سفر در سال و تعداد مسافر جابجا شده است. بر این اساس مدلی براي سهم تعداد مسافر جابجا شده از طریق ریلی و جاده اي با استفاده از روشمنطق فازي ارائه شده است. در نهایت این مدل با اطلاعات سال 1389 مورد ارزیابی قرار گرفته شده و صحت سنجی شده است. در ساخت مدل از موتور استنتاج ممدانی استفاده شده است و از روشهاي دلالت حاصل ضرب و مینیمم غیر فازي سازهاي نیمساز، میانگین ماکزیمم و مرکز ثقل استفاده شده است و بر اساس محاسبه R

2

بهترین ترکیب روش دلالت و غیر فازي ساز معرفی شده است.

 

کلید واژه: مدل تفکیک سفر، منطق فازي، مسافر برون شهري، مد جاده اي، مد ریلی.

 

نویسندگان: شهریار افندي زاده، حسن جوانشیر، بهاره نیک مهر

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 97
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بررسی عوامل مؤثر بر مالکیت و میزان استفاده اتومبیل شخصی خانوارهاي شهري استان تهران

 

این مطالعه با به کارگیري دو مدل پروبیت و توبیت، به تعیین و بررسی عوامل مؤثر بر تقاضاي حمل و نقل و تفکیک این عوامل به دو گروه عوامل تأثیر گذار بر تصمیم خانوارهاي شهري بر مالکیت اتومبیل و عوامل تعیین کننده بر میزان استفاده از اتومبیل شخصی در مناطق شهري شهر تهران پرداخته است. در این تحقیق ابتدا با مدل پروبیت، عوامل مؤثر بر مالکیت اتومبیل شخصی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که مالکیت اتومبیل با درآمد، تعداد اعضاي خانوار، تعداد اعضاي در حال تحصیل، سطح تحصیلات سرپرست خانوار، جنسیت سرپرست خانوار و سن سرپرست خانوار رابطه معنادار و مثبت دارد. اما با شاغل بودن سرپرست خانوار رابطه معنادار ندارد. و سپس با استفاده از مدل توبیت در بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفاده از اتومبیل شخصی، نشان داده شده است که بین درآمد، تعداد اعضاي در حال تحصیل، سطح تحصیلات سرپرست خانواده و تعداد افراد ذکور خانواده با میزان استفاده از اتومبیل شخصی رابطه معنادار و مثبت دارد و نیز رابطه بین سن سرپرست خانوده با میزان استفاده از اتومبیل شخصی معنادار و منفی است اما بین تعداد اعضاي خانوار و تعداد افراد شاغل خانواده با میزان استفاده از اتومبیل شخصی رابطه معنادار وجود ندارد.

 

کلید واژه: خانوار، مالکیت اتومبیل، مخارج حمل و نقل، پروبیت و توبیت

 

نویسندگان: بهروز هادي زنوز، مرضیه احمدي

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

شناسایی و اولویت بندي نقاط حادثه خیز در جاده هاي برون شهري و ارائه نرم افزار

 

در این تحقیق روش هایی مورد بررسی قرار می گیرد که به کمک آن ها می توان نواقص و مشکلات ایمنی راه را شناسایی کرد. این شناسایی سرآغازي براي بهسازي است و تأثیر عمده اي بر اثر بخشی تلاش ها براي مقابله با مشکلات ایمنی دارد. همچنین سعی شده است با توجه به نبود یک رویکرد واحد براي تحقیق در زمینه نقاط حادثه خیز ، ابتدا روش هاي مختلف به صورت گام به گام معرفی شده و در انتها یک نمونه مطالعه موردي بررسی شده و سپس به مقایسه نتایج آنها پرداخته شود . در مرحله شناسایی ،هدف ،تعیین مکان هایی است که تعداد تصادفات آنها به طور غیر طبیعی بالا می باشد و با اقدامات مهندسی ایمنی راه قابل اصلاح هستند و چون شناسایی این مکان ها مستلزم محاسبات بسیار زیاد و وقت گیري می باشد ،در این سمینار نرم افزاري ارائه می شود تا این کار را به سهولت و سرعت زیادي انجام دهد.

 

کلید واژه : نقاط حادثه خیز ، تصادفات ، شناسایی ، اولویت بندي

 

نویسندگان: امین کاظمی، حسن ذوقی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تبیین و ارزیابی هزینه و فایده اثرات برنامه ریزي حمل و نقل بر الگوهاي متفاوت کاربري زمین در کلانشهرها

 

این مقاله به دنبال تبیین اثر تصمیمات در بخش حمل و نقل بر کاربري زمین است. اثرات در سه دسته اقتصادي، اجتماعی و زیست محیطی درنظر گرفته شده است. این اثرات شامل اثرات مستقیم بر روي کاربري زمین به منظور ایجاد تسهیلات حمل و نقل می باشد و اثرات غیر مستقیمی که از طریق تغییرات بر روي الگوهاي توسعه کاربري زمین ایجاد می شود مانند قابلیت دسترسی. به ویژه اینکه برخی تصمیمات برنامه ریزي در بخش حمل و نقل سبب افزایش رشد پراکنده (Sprawl) (پراکندگی شهر، ایجاد حاشیه هاي شهري، توسعه خودرو محور) می شود درحالی که ممکن است برخی از آنها از رشد هوشمند (Smart growth) (فشردگی بیشتر شهر، توسعه پر (Infill) کاربري هاي زمین، توسعه چندگونه در حمل ونقل) حمایت کنند. چنین الگوهاي توسعه اي اثرات اقتصادي، اجتماعی و زیست محیطی مختلفی دارد. مقاله حاضر روش هاي خاصی براي ارزیابی چنین اثراتی در برنامه ریزي حمل و نقل ارائه و تشریح می کند. به طور نمونه نتایج این مطالعه نشان می دهد که شیوه حمل و نقل اتومبیل محور سبب پراکندگی بیشتر شهر و از این رو ایجاد هزینه هاي مختلف بر محیط و شهروندان شده، بنابراین امروزه بسیاري از برنامه ریزان شهري حمایت از شیوه هاي حمل و نقل غیرموتوري و حمل و نقل عمومی را به دلیل حمایت آن از توسعه پایدار شهري اتخاذ نموده اند.

 

واژه هاي کلیدي: برنامه ریزي شهري، حمل و نقل،کاربري زمین، رشد پراکنده، رشد هوشمند، ارزیابی هزینه- فایده

 

نویسندگان: محمود شورچه، شیرین صباغی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

ارائه مدل بهینه سازي براي تولید جدول زمانبندي فشرده حرکت قطارها و محاسبه ظرفیت براي راه آهن هاي شهري و برون شهري

 

ظرفیت خطوط ریلی به پارامترهاي زیرساخت، ترافیکی و بهره برداري وابسته است. بر اساس شرایط بهره برداري موجود، ظرفیت خط به صورت حداکثر تعداد قطاري که امکان بهره برداري از آنها در یک مدت زمان مشخص وجود دارد، محاسبه می گردد. در این مقاله رویکردي جدید براي محاسبه ظرفیت و تولید جدول زمانبندي حرکت قطارها به صورت همزمان در شبکه ریلی ارائه شده است. مسئله ظرفیت راه آهن، بر مبناي جریان چند کالایی در شبکه مکان- زمان مدل سازي شده است. ورودي هاي این مدل خصوصیات شبکه ریلی و نوع قطارها است. از دیگر ویژگی هاي مدل، در نظر گرفتن تاثیر ایستگاه ها بر روي ظرفیت مسیر و نیاز داشتن به داده هاي موجود در مرحله برنامه ریزي است. براي ارزیابی ظرفیت، دو مسئله نمونه ارائه شده و ظرفیت مسیر محاسبه گردیده است. مدل ارائه شده،کمک شایانی به مدیران راه آهن شهري و بین شهري براي برنامه ریزي بلند مدت می نماید.

 

واژه هاي کلیدي: ظرفیت راه آهن، بهینه سازي، جریان چند کالایی، جدول زمانبندي حرکت قطارها

 

نویسنده: مسعود یقینی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

پیش بینی تصادفات عابرین پیاده در تقاطع هاي همسطح با روش شبکه ي عصبی

 

سفرهاي درون شهري به شکل هاي مختلف با وسایل نقلیه یا بصورت پیاده انجام می شود ولیکن در تمام سفرها بخشی از سفر ناگزیر بصورت پیاده انجام می گیرد که عمدتاً در برگیرنده تقاطع ها و محل هاي نزدیک مبدأ و مقصد می باشد. از طرفی تقاطع ها به عنوان گرههاي ترافیکی عامل تعیین کننده ي ظرفیت شبکه حمل ونقل بوده و هر گونه اختلالی در آنها باعث کاهش شدید ظرفیت شبکه خواهد شد. یکی از عوامل ایجاد این اختلال تصادفات هستند و تصادفات عابرین با توجه به آسیب پذیري شدید این کاربرِ شبکه حمل ونقل، از اهمیت ویژه اي برخوردار است. تحلیل تصادفات بدلیل زیاد بودن عوامل مؤثر و پیچیدگی آنها به کمک روش هاي کلاسیک آماري نتایج مناسب و فراگیري در بر ندارد. لذا در این تحقیق از روش شبکه هاي عصبی که جزء روش هاي نوین تحلیل داده ها می باشند براي پیش بینی تصادفات عابرین در تقاطع ها استفاده شده است. براي این منظور داده هاي مربوط به 230 تقاطع و تصادفات عابرین مربوط به آنها جمع آوري گردیده و در انواع مختلف شبکه هاي عصبی تحت آموزش و تست قرار گرفتند. در نهایت یک شبکه ي پیش خور با پس انتشار خطا با سه لایه و 40 نرون در لایه ها قادر به پیش بینی تصادفات عابرین با احتمال 85 درصد گردید. نتایج حاصل از این تحقیق علاوه بر پیش بینی تصادفات عابرین پیاده در تقاطع ها، میتواند در اولویت بندي اصلاح تقاطع ها از نظر ایمنی و حساسیت سنجی عوامل مختلف در تصادفات عابرین مورد استفاده قرار گیرد.

 

کلیدواژه: پیش بینی تصادفات عابرین پیاده، تقاطع هاي چراغ دار، شبکه عصبی

 

نویسندگان: میرحامد فرزین، منصور حاجی حسینلو، سید مهدي ابطحی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مکانیابی بهینه ایستگاه هاي آتشنشانی در شبکه هاي ترافیکی درون شهري بر اثر وقوع زلزله نمونه موردي شهر دهدشت (استانکهگیلویه و بویراحمد

)

 

در مناطق شهري، اثرات زیان بار معمول در اثر وقوع سوانح طبیعی، شامل تلفیقی از ویرانی هاي کالبدي و اخلال عملکرد عناصر شهري است ویرانی سازه ها و ساختمان هاي مسکونی، شبکه راه ها و دسترسی ها مثل پل ها و جاده هاي ارتباطی، تأسیسات اساسی مثل مخازن آب، نیروگاه ها، خط ارتباطی تلفن، برق، لوله کشی آب، گاز و ... از آن جمله هستند که در این بین شبکه حمل و نقل مهمترین عنصر براي امداد رسانی و مدیریت بحران بعد از وقوع زلزله می باشد.شبکه حمل و نقل داراي نقش حیاتی در امداد رسانی و نجات جان انسان ها پس از وقوع زازله می باشد. عملکرد بهینه شبکه حمل و نقل می تواند باعث کاش اثرات مستقیم و غیر مسقیم بحران گردد.از این رو می توان به ارزشزمان امداد رسانی و کاهشزمان تاخیر براي کمکبه مصدومین در شبکه پی برد. از اهداف این تحقیق می توان به بهینه سازي تخصیص ترافیک و یافتن بهترین مکان براي ایستگاه های آتشنشانی در شهر دهدشت با توجه به زلزله خیزي آن می باشد. در این تحقیق با استفاده از نرم افزار Trance CAD که جز نرم افزارهاي حمل و نقل می باشد و همچنین با استفاده از GIS به تجزیه و تحلیل و در نهایت مکانیابی بهینه ایستگاه هاي آتشنشانی در شهر دهدشت می پردازیم.

 

واژگان کلیدي: ترافیک، زلزله ، ایستگاه آتشنشانی

 

نویسندگان: کاظم جباري، سید نعمت الله رشیدي فرد، رحمت الله کرامتی اصل

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی تأثیر عرض خطوط عبوري در ایمنی حرکت گردش به چپ وسایل نقلیه در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمایی، با استفاده ازبرخوردهاي

ترافیکی

 

تصادفات ترافیکی یکی از نگرانی هاي مهم جامعه امروز است که از حدود یک قرن پیش با تولید اولین وسیله نقلیه آغاز شده است. با وجود این نگرانی، به دلیل هزینه هاي هنگفت اجتماعی و اقتصادي جهت رفع این مسئله، مشکلات ایمنی ترافیک به طور پیوسته در حال افزایش است. برخوردهاي ترافیکی در تقاطع ها یکی از گزینه هاي تشخیص ایمنی موقعیت ها می باشند که اغلب منجر به تصادفات می شود. منظور از برخوردهاي ترافیکی مشاهده وضعیتی بین یک یا چند استفاده کننده از مسیر میباشد که در آن به دلیل تخلف یک یا چند استفاده کننده، سایر استفاده کنندگان از مسیر براي جلوگیري از برخورد و یا تصادف مجبور شوند یک مانور گریزي را انجام دهند، است. این مانور گریز می تواند ترمز شدید، تغییر ناگهانی مسیر و ... تعریف شود. هدف از این مطالعه تجزیه و تحلیل عرض خطوط مسیر اصلی در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمایی و تأثیر آن در ایمنی حرکت گردش به چپ وسایل نقلیه از راه فرعی به اصلی(گردش به چپ مستقیم (DLT)) می باشد. با استفاده از آنالیزهاي تعداد و شدت برخوردهاي رخ داده شده در حرکت گردش به چپ مستقیم، میتوانیم عرض بهینه خطوط عبور در تقاطعهاي بدون چراغ راهنمایی را تعیین کنیم. این عرض بهینه می تواند باعث افزایش هرچه بیشتر ایمنی تردد وسایل نقلیه در تقاطع ها شود.

 

کلیدواژه: برخوردهاي ترافیکی، گردش به چپ، تقاطع هاي بدون چراغ راهنمایی، شدت برخوردها، عرض خطوط

 

نویسندگان: حسن ذوقی، مجتبی اسماعیلی دهج، مرتضی اسماعیلی دهج

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

چگونه طبق سند چشم انداز تا 10 سال آینده 10 درصد سیستم حمل ونقل عمومی با استفاده از دوچرخه امکان پذیر گردد

 

ترافیک، آلودگی هوا حاصل استفاده بیش از حد وسایل موتوري در شهرها است و از این رو براي رفع این مشکل دوچرخه شهري به عنوان یک حمل و نقل غیرموتوري که در گذشته نیز بسیار مورد استفاده قرار می گرفت بار دیگر در حال مطرح شدن به عنوان یک مد حمل و نقلی در کشورها است. در ایران که پیشینه استفاده از دوچرخه را داشته نیز می توان از این وسیله استفاده بهینه نمود، طبق سند چشم انداز 1404 که به این موضوع توجه ویژه اي شده است وبر اساس این سند پایه و اساس 10 درصد حمل و نقل عمومی، دوچرخه خواهد بود و جهت گیري 15 درصد تهیه زیرساخت ها، مدیریت، اجرا و طراحی حمل و نقل شهري با فرض استفاده از دوچرخه می بایست انجام شود.

اگر تا 10 درصد از سفرهاي شهري را بتوانیم به استفاده از دوچرخه اختصاصدهیم و اگر سرانه مصرف هر نفر در روز یکلیتر باشد، میتوان روزانه 5 میلیون لیتر و ماهانه 150 میلیون لیتر بنزین صرفه جویی کرد.

از این رو در این مقاله سعی شده با طبقه بندي جمعیتی وآمارهاي مرتبط یک طرح و برنامه 10 ساله براي گسترش بکارگیري دوچرخه با حمایت دولت تشریح گردد ، در این طرح میزان تقاضا وعرضه دوچرخه براي کل کشور حدود 2.6 میلیون دستگاه دوچرخه برآورد شده و هزینه هایی که می بایست فقط براي تأمین دوچرخه هاي طرح توسط دولت انجام شود معادل 3000 میلیارد ریال برآورد شده است. این طرح به مدیران و سیاست گذاران در این خصوص دیدگاه هاي مناسبی ارائه می نماید و با بیان وتحلیل چنین طرح هائی باعث میشود تا اثربخشی، اجرا و نهادینه نمودن دوچرخه در کشور بهتر انجام شود

.

کلید واژه: دوچرخه، جمعیت، تقاضاي سفر، مد حمل و نقل

 

نویسنده: فرهاد بندرچیان

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی رضایت مشتریان شرکت قطارهاي مسافري رجاء بر اساس شاخص هاي پیشنهادي

 

حمل و نقل ریلی بهترین گزینه حمل و نقل در بسیاري از کشورهاي جهان می باشد. قابلیت حمل انبوه بار و مسافر ، مصرف انرژي کمتر ، آلایندگی کمتر و اقتصادي بودن به دلیل حجم انبوه جابجایی موجب توجه بیشتر به این شیوه حمل و نقل در بسیاري از کشورهاي جهان شده است. در ایران نیز با توجه به الزامات قانونی بویژه براساس" قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت" مصوب 23/10/1386 لازم است سهم حمل و نقل ریلی مسافر از حدود 8% به 18 % در پایان سال 1390 افزایش یابد.

یکی از عوامل موثر در تحقق چنین هدف بلندي توسعه حمل و نقل ریلی مسافري از طریق افزایش سطح رضایت مشتریان این نوع خدمات است. در این تحقیق ابتدا با مطالعه ادبیات موضوع و مدل هاي مرجع سنجش رضایت مشتري و همچنین تجربه هاي بخش ریلی کشورهاي توسعه یافته، عوامل مؤثر و مرتبط بر رضایت مشتریان ریلی شناسایی شدند که پس از ترکیب آنها و حذف موارد تکراري و بومی سازي این عوامل و استفاده از نظرات خبرگان دانشگاه و صنعت، تعداد 10 عامل اصلی و 45 شاخص براي ارزیابی رضایت مشتریان شرکت رجا مورد استفاده قرار گرفت. در ادامه با استفاده از شاخص هاي تعیین شده ، پرسشنامه ایی جهت تعیین میزان رضایت مشتریان تدوین شد که پساز تایید صاحب نظران، توسط 400 نفر از مشتریان شرکت رجاء تکمیل گردید. نتایح بدست آمده با استفاده از آزمون هاي آماري و تحلیل عاملی توسط نرم افزار لیزرل مورد تحلیل قرار گرفت و بر همین اساس حوزه هاي نیازمند بهبود شناسایی و توصیه هاي براي بهبود ارائه گردید.

 

کلید واژه: رضایت مشتري، حمل و نقل ریلی، شاخص ارزیابی

 

نویسندگان: حمید رضا احدي، فرناز برزین پور، پویا ردایی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مزایا و نتایج بکارگیري طرح دوچرخه همگانی در شهرداري منطقه 8 تهران و ضرورت گسترش آن به کل شهر

 

با توسعه و گسترش بیش از حد شهر تهران در 30 سال گذشته و افزوده شدن جمعیت آن از یک طرف و سرازیر نمودن انواع و اقسام خودروها به و خل شهر توسط شرکتهاي خودرو سازي از طرف دیگر ، و عدم وجود طرح جامع و کلان مدیریت حمل و نقل و خدمات شهري و با توجه به عدم برنامه ریزي و مدیریت مناسب(بعلل مختلف) جهت ساماندهی مدیریت حمل و نقل شهري و عدم گسترش خطوط مترو و سایر وسایل نقلیه عمومی باعث گردیده تا شهروندان جهت تردد مجبور به استفاده از وسیله نقلیه شخصی گردند. این امر آثار و عواقب و هزینه هاي بسیار زیادي را به بار آورده است خسارت هاي زیست محیطی ، آلودگی هوا و هزینه هاي ناشی از مصرف سوخت و سایر مواد اولیه و دهها مشکل و بیماری هاي تنفسی و.... که همه از آلودگی محیط بدست می آید. همه موارد فوق الذکر باعث گردیده تا تهران در زمره یکی ازپرترافیک ترین و آلوده ترین شهرهاي دنیا قرار گیرد . وضع به گونه اي است که مدیران و مسئولان مدیریت شهري به فکر چاره و ارائه راه حل جهت حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا افتاده اند.مسلما در کوتاه مدت تنها برنامه اي که میتواند چاره ساز باشد استفاده از دو چرخه توسط شهروندان می باشد. البته با توجه به موقعیت جغرافیایی و سوق الجیشی شهر تهران و وجود مساحت یسیار زیاد شهر و همچنین اختلاف ارتفاع شمالی ترین نقطه شهر تا جنوبی ترین نقطه شهر که بیش از 600 متر می باشد و دوچرخه سواري در آن بسیار مشکل می باشد بهترین راه حل استفاده همزمان از دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی و از جمله مترو و اتوبوس تندرو میباشد. طرح اجراي آزمایشی استفاده از دوچرخه در حمل و نقل شهري در سطح منطقه 8 تهران بعنوان منطقه پایلوت در سال 1387 برنامه ریزي و مورد مطالعه قرار گرفت و پس از انجام اقدامات لازم و تهیه بستر مورد نیاز در سال 1388 شروع گردید و با توجه به وجود طرح تفضیلی و شیب متعارف و ایستگاههاي مترو و همچنین تردد 2 خط اتوبوس تندرو در سطح منطقه باعث گردید که یکطرح عملی و کاربردي به اجرا درآید. با همت و تلاش مدیران و مسئولان حمل و نقل منطقه و پشتیبانی مدیران و مسئولان حمل و نقل و ترافیک شهرداري تهران طرح استفاده از دوچرخه در سطح منطقه روز به روز در حال گسترش می باشد و با اقبال قابل توجه شهروندان مواجه شده است به نحوي که در سطح منطقه وجود دوچرخه و استفاده از دوچرخه کاملا نمایان و مشهود میباشد که این امر مزایا و محاسن زیادي داشته و از جمله روانی حرکت در سطح معابر منطقه و کاهش ترافیک ، کاهش قابل توجه الودگی هوا ، کاهش مصرف سوخت و سایر هزینه هاي دیگر و.... که گسترشآن به کل شهر می تواند بسیار مثبت و حیاتی باشد . البته طرح مذکور داراي مشکلات و محدودیت هایی می باشد که از جمله این محدودیت ها میتوان به موارد زیر اشاره نمود : - عدم امکان دوچرخه توسط خانم ها که بیش از 50 درصد جمعیت شهر را تشکیل می دهند. – عدم فرهنگ سازي و ارائه اموزش و آگاهی مناسب جهت استفاده از دوچرخه مثل اعلام در صدا و سیما ، استفاده از دوچرخه مناسبتر و متناسب با وضعیت خیابان هاي شهر ، وجود موانع در مسیرهاي دوچرخه عدم وجود قوانین و مقررات بازدارنده جهت سایر وسایل نقلیه به منظور عدم ورود به مسیر دوچرخه و......

مسلما با برنامه ریزي مناسبتر و گسترش طرح استفاده از دو چرخه در سطح شهر تهران و آن هم به صورت تلفیقی یعنی اینکه با احداث ایستگاه هاي دوچرخه در مراکز تجاري ، اداري ، آموزشی ، ایستگاه هاي مترو ، ایستگاههاي مهم اتوبوس هاي تندرو و میادین شهر و حتی شهرک هاي مسکونی و ارائه آموزش هاي لازم باعث میگردد تا شهروندان جهت حمل و نقل در سطح شهر تهران در مسیرهاي طولانی در بخشی از مسیر از مترو و اتوبوس تندرو استفاده نمایند و به محض خروج از مترو با دوچرخه به سمت مقصد ادامه حرکت دهند و بکارگیري این طرح می تواند در کاهش ترافیک ، کاهش آلودگی هوا ، سلامتی و تندرستی شهروندان و ده ها مورد دیگر بسیار مثمر تمر باشد .در این پایان نامه اقدامات انجام شده در سطح شهرداري منطقه 8 تشریح گردیده و آمار و نتایج آن ارائه میگردد.

 

کلمات کلیدي: مهندسی ترافیک، دوچرخه ، طرح همگانی ، ترافیک،بستر سازي ، فرهنگ

 

نویسندگان: رحیم سوزنی، محمد خردمند

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بهبود اثرات زیست محیطی با استفاده از کاهش مسیر حمل پسماندهاي شهري بوسیله نرم افزار GIS (مطالعه موردي درمنطقه اي از

تهران)

 

وظیفه جمع آوري مواد زائد جامد بر عهده کامیون هاي حمل مواد زائد است. در این فرآیند آلاینده هاي متفاوتی در محیط زیست پخش می گردد. یک راه کاهش این آلاینده ها در محیط زیست که ممکن است در آینده نزدیک بر سلامتی انسان ها تاثیر بگذارد بهینه کردن و کم کردن مسیر براي کاهش تولید آلاینده ها است. نرم افزاري که به عنوان ابزار بهینه سازي مسیر استفاده می شود GIS است. این برنامه المان هایی را مانند مسیرهاي مورد نظر و اطلاعات توزیع جمعیت و اطلاعاتی در مورد ساختار محل مورد نظر در اختیار میگذارد. با مطالعه یکی از ناحیه هاي مناطق مرکز شهر تهران و در نظر گرفتن مسیر جمع آوري زباله هاي آن ، با استفاده از نرم افزار مسیر بهینه شده را با مسیر اولیه مقایسه می گردد. با استفاده از نتیجه می توان مشاهده کرد که با یک مسیر بهینه شده حدود 12 درصد در مقدار سوخت مصرفی کاهش داده می شود که این موضوع در کاهش آلاینده هاي سوخت آن کامیون ها در هوا اثر گذار است. که با انجام این طرح در کل مناطق تهران می توان برآورد کرد که می تواند در کاهش سوخت و در نتیجه آلاینده ناشی از آن در محیط شهر تهران مناسب گردد.

 

کلید واژه: پسماند، زیست محیطی، حمل، نرم افزار GIS

 

نویسندگان: امیراسماعیل فروهید، حمید بهبهانی، خاطره فروهید

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی حرکات و خصوصیات جمعیتی محدوده طرح ترافیک شهر تهران در بازه سال هاي 75 تا 85 با استفاده از GIS

 

تحلیل خصوصیات جمعیتی در محیط نرمافزارهاي GIS مستلزم مکانی بودن اینگونه اطلاعات می باشد. هرچند اینگونه نرم افزارها قابلیت تحلیل هاي آماري را بدون نیاز به موقعیت مکانی دارند اما انجام تحلیل هاي مکانی وظیفه ذاتی اینگونه سیستم ها می باشد.

در این تحقیق با بهره گیري از پایگاه اطلاعات رقومی مرکز آمار ایران و استفاده از توابع کاربردي نرم افزار ArcGIS ، تراکم و پهنه بندي جمعیتی در شهر تهران و محدوده مورد مطالعه استخراج گردید. با مقایسه بین تعداد و تراکم جمعیت در دو مقیاس محدوده طرح ترافیک و شهر تهران در بازه زمانی دو سرشماري( 75 تا 85 ) به نتایج مطلوب همچون افزایش جمعیت محدوده طرح و در عین حال کاهش نسبت به کل جمعیت شهر در سال 85 منتج گردید. ساختار جمعیتی این محدوده همچون ترکیب سنی و ترکیب جنسی نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید در مواردي با ساختار جمعیت شهر یکنواخت و پارهاي موارد نیز متفاوت میباشد.

 

کلید واژه: محدوده طرح ترافیک، جمعیت، GIS

 

نویسندگان: زینب کرکه آبادي، یعقوب آزاده دل

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

بررسی فنی و اقتصادي بکارگیري خودرو هیبریدي در کلانشهر

تهران

 

این مقاله به بررسی فنی و اقتصادي به کارگیري خودروهاي هیبریدي در کلانشهر تهران می پردازد. آلودگی قابل توجه هوا در این شهر که در برخی موارد به تعطیلی اجباري مراکز دولتی انجامیده، اهمیت این موضوع را نشان می دهد. به ازاي پیمایش سالیانه 20000 کیلومتر مسافت توسط هر خودرو در شهر تهران و با در نظر گرفتن متوسط مصرف سوخت خودروهاي پرکاربرد در این شهر بررسیهاي فنی نشان می دهد که جایگزینی خودروهاي معمولی با خودروهاي هیبریدي می تواند موجبات کاهش 50 درصدي مصرف سوخت و در نتیجه کاهش 50 درصدي انتشار آلاینده ها را به دنبال داشته باشد. در این بین بررسی هاي اقتصادي و محاسبه هزینه هاي دو خودرو معمولی و هیبریدي، پژو 206 به عنوان خودرو معمولی و تویوتا پاپروس به عنوان خودرو هیبریدي، حکایت از آن دارد که در مجموع تفاوت چندانی از لحاظ هزینه دوره عمر بین این دو خودرو وجود ندارد هر چند که هزینه سرمایه گذاري اولیه خودرو هیبریدي معمولا 30 درصد بیشتر و در عوض مصرف سوخت آن تقریبا نصف خودروهاي معمولی است. با توجه به این نتایج حمایت دولت و فراهم آوردن تسهیلات جهت ورود خودروهاي هیبریدي به کشور در راستاي استفاده هر چه بیشتر از این خودروها در کلانشهر تهران الزامی است.

 

کلید واژه: خودرو هیبریدي، مصرف سوخت، هزینههاي اجتماعی.

 

نویسنده: امید شاه حسینی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی اثر وسایل نقلیۀ سنگین بر جریان

ترافیک

 

اثر وسایل نقلیۀ سنگین (کامیونها) بر روي ترافیک بیشتر از وسایل نقلیۀ سواري است. حرکت وسایل نقلیۀ سنگین و تغییر باند دادن توسط اینگونه وسایل، تاثیر چشمگیري بر روي خصوصیات میکروسکوپیو ماکروسکوپی جریان ترافیک دارد. مطالعات گذشته نشان داده است که وسایل نقلیۀ سنگین (کامیونها) و وسایل نقلیۀ سواري داراي تفاوت هاي ساختاري در رفتار رانندگی می باشند. در مطالعات پیشین، حرکت کامیون ها و تغییر باند آنها به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و مدل هایی براي پیش بینی رفتار رانندگی آنها ارائه شده است.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

آثار اقتصادي، فرهنگی- اجتماعی و زیست-محیطی بهره برداري از

متروي تهران

 

حمل و نقل شهري مسافران عامل مهمی در زندگی روزمره مردم بوده و سفر بهینه با سامانه هاي حمل و نقل همگانی و خصوصی باید داراي شاخص هاي زیر باشد: ایمنی سفر، آسایش مسافر، سرعت جابجایی مسافر، ارزانی سفر، سفر پاك(به لحاظ اثرات زیست محیطی)، سهولت دسترسی، کاهش زمان انتظار و اتلاف وقت مسافران.

در این مقاله ضمن بررسی شاخص هاي عملکردي و خدماتی سامانه حمل و نقل ریلی متروي تهران و حومه از ابتداي بهره برداري تاکنون، آثار و تبعات فرهنگی- اجتماعی، اقتصادي و زیست- محیطی بهره برداري از متروي تهران و حومه مورد بررسی و محاسبه قرار گرفته است. ملاحظه می گردد که آثار اقتصادي بهره برداري از متروي تهران و حومه به تنهایی بیشاز سرمایه گذاري اولیه برروي ساخت تونل و ایستگاه و خرید تجهیزات ثابت و متحرك بوده است.

 

نویسندگان: مهندس مجید اداوي، دکتر محمد منتظري، مهندس آرش سعیدي مقدم

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

اولویت بندي اقدامات کم هزینه ایمن سازي در راه ها (مطالعه موردي محور مشهد-سرخس

)

 

با گسترش جوامع بشري نیاز به جابه جایی و حمل و نقل به یکی از ضروریات زندگی امروز تبدیل شده است. اما تلفات و خسارات ناشی از تصادفات ترافیکی همچنان به عنوان یکی از معضلات جامعه امروزي شناخته می شود تا آنجا که دستیابی به ایمنی پایدار به یکی از اهداف اصلی کشورهاي مختلف در بحث حمل و نقل تبدیل شده است.از طرفی با توجه به وضعیت اقتصادي سازمان هاي وابسته می بایست این مهم با صرف هزینه اندك و با استفاده از راهکارهاي کم هزینه محقق شود. در این مقاله مدلی ارائه می شود که از بین اقدامات گوناگون و با توجه به محدودیت هاي مالی ، بهترین دسته از این اقدامات را که بیشترین تاثیر را در کاهش خسارات دارد انتخاب نماید. الگوریتم ارائه شده ، با در نظر گرفتن تصادفات اتفاق افتاده در سال هاي گذشته یکمحور که در آنها عوامل جاده اي به نحوي موثر بوده و میزان هزینه اي که این تصادفات به جامعه تحمیل کرده اند از یک طرف و شناخت مشکلات مسیر ، راهکارهاي موجود براي رفع مشکلات ، هزینه انجام این اقدامات و تعیین اثربخشی این راهکارها از طرف دیگر ، بهترین دسته از اقداماتی که در مقابل هزینه انجام شده براي آنها، بیشترین بازگشت اقتصادي را با پیشگیري از وقوع تصادفات در آینده خواهد داشت معرفی می کند. در نهایت به عنوان مطالعه موردي 95 کیلومتر از محور مشهد- سرخس در استان خراسان رضوي انتخاب و مدلی ارائه می شود که با توجه به میزان انواع تصادفات گذشته و بودجه موجود بهترین دسته از اقدامات ایمن سازي را براي آن محور ارائه دهد.

 

کلید واژه: مشکلات ایمنی ، ایمن سازي کم هزینه ،هزینه انواع تصادفات، آنالیز هزینه- فایده

 

نویسندگان: محمود صفارزاده، محمد ترابی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تعیین میزان سطح توجه به تابلو ورود ممنوع با استفاده از داده کاوي؛ (شیوه درخت تصمیم)

 

علائم نصب شده ي ترافیکی عموماً براي کنترل ترافیک به کار می روند. این علائم حاوي پیام هایی به صورت کلمات اختصاري، نمادها، براي کنترل مکان ها یا راهنمایی رانندگان بکار برده می شوند. آنگونه که متداول است، علائم ترافیکی اصولاً به صورت قائم نصب می گردند و در گروههاي مختلف شامل انتظامی، هشداري یا اخباري (راهنمایی) وجود دارند. تابلو ورود ممنوع یکی از مهمترین تابلوهاي انتظامی بوده و تقریباً تمامی رانندگان با آن آشنایی کامل دارند. از آنجا که عدم توجه به این تابلو و تخطی از فرمان صادره توسط این تابلو، موجب بروز گره هاي ترافیکی در طول مسیر، اختلال در رفت و آمد مسیر، ایجاد سر و صدا بواسطه وسایل نقلیه محصور شده در محدوده و در حالت بد آن موجب بروز تصادف خسارتی و یا جرحی در مسیر مورد استفاده می گردد؛ بررسی انحصاري این تابلو با توجه به پارامترهاي مختلف همچون؛ سن، جنسیت، شغل، درآمد ماهیانه، وضعیت تأهل، زمان رانندگی، تعداد ساعات رانندگی و وسیله نقیله مد نظر قرار گرفته است. جهت انجام تحقیق، تقریباً تعداد چهارصد و پنجاه برگه پرسشنامه در مسیرهاي درون شهري استان گیلان و در مدت یک ماه و نیم تکمیل گردیده است. این پرسشنامه از آلفاي کرونباخ 99 % ، جهت تعیین میزان صحت و روایی پرسشنامه برخواردار بوده است. جهت بدست آوردن میزان سطح توجه رانندگان به تابلو ورود ممنوع از روش درخت تصمیم (الگوریتم CART) که یکی از روش هاي مهم داده کاوي است، استفاده گردید. نتایج حاصل از مدل حکایت از آن داردکه 52.9رانندگان به مقدار بسیار زیاد به این تابلو توجه نموده اند. اما در پی استفاده از وسایل نقلیه مختلف همچون تاکسی و کامیون توسط رانندگان و بازه هاي زمانی متفاوت و تعداد ساعات رانندگی مختلف، این مقدار سطح توجه دستخوش تغییرات و کاهش سطح توجه به حالت هاي زیاد و متوسط قرار گرفته است. براساس نتایج بدست آمده می توان با استفاده از راهکارهاي آموزشی و یا تشدید قوانین و مقررات برخورد با افراد خاطی و نقض کننده فرمان، سعی بر آن شود تا میزان سطح توجه به این تابلو مهم راهنمایی و رانندگی را افزایش داده و مانع بروز حوادث و یا اختلالات ترافیکی براي هر مسیر مشخص گردید.

 

کلمات کلیدي: تابلو ورود ممنوع، درخت تصمیم، ترافیک.

 

نویسندگان: امیرمسعود رحیمی، مجتبی کاظمی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تعیین پارامترهاي تأثیرگذار در پیروي از تابلو ورود

ممنوع

 

رفتار رانندگان در مسیرهاي درون شهري و برون شهري حکایت از فرهنگ رانندگی رانندگان آن منطقه و در حالتی جامع، آن کشور، از نگاه فردي ناآشنا و بیرونی، خواهد داشت. در بین چهار عامل مهم؛ انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط، از عامل انسانی به عنوان مهمترین پارامتر در بروز سوانح و تصادفات یاد شده است. در این تحقیق بر اساس روش جمعآوري اطلاعات از طریق پرسشنامه، به بررسی برخی از پارامترهاي وابسته به انسان پرداخته شده است. تعداد 483 برگ پرسشنامه، به شیوه کاملاً تصادفی، توسط رانندگان مختلف در مسیر اصلی "چابکسر- رامسر" تکمیل شده است. ضریب آلفا کرونباخ براي پرسشنامه مورد استفاده، 0.99محاسبه شده است که نشان دهنده ي روایی مناسب پرسشنامه مورد استفاده در تحقیق می باشد. پنج فرض اصلی (فرض صفر که همان بی تأثیر بودن پارامترها است)، براي تحقیق کنونی شامل؛ سن، تحصیلات، جنسیت، وضعیت تأهل و شغل بوده است. براي تحقیق کنونی بدلیل وجود نداشتن میانگین، انحراف معیار در داده هاي جامعه، استفاده از آزمون هاي ناپارامتري بهترین نتایج را حاصل می نماید. طبق نتایج آزمون فرضیه ها براساس آماره کاي اسکویر، پارامترهاي سن، جنسیت و شغل در میزان توجه نسبت به تابلو ورود ممنوع، نصب شده در مسیر مورد استفاده رانندگان، نقش پراهمیتی نداشته اند. در مقابل میتوان به پارامترهاي تحصیلات و وضعیت تأهل اشاره نمود که از سطح معناداري قابل قبول برخوردار بوده اند و میتوان اینگونه عنوان نمود؛ رانندگان با سطوح تحصیلات مختلف و نیز جنسیت هاي متفاوت نسبت به یکدیگر، این امکان را بوجود می آورند که توجه نسبت به تابلو انتظامی ورود ممنوع را در همسنجی با یکدیگر، دستخوش تغییر قرار دهند.

 

کلید واژه: رفتار رانندگان، عامل انسانی، فرضصفر، تابلو ورود ممنوع.

 

نویسندگان: امیرمسعود رحیمی، مجتبی کاظمی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

نقش سیستم هاي حمل و نقل هوشمند در اصلاح نقاط حادثه خیز مطالعه موردي محور کرج-

چالوس

 

امروزه یکی از کارامدترین روش هاي جلوگیري از تصادفات، بهسازي نقاط حادثه خیز در شبکه راه ها می باشد. شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز به میزان قابل توجهی منجر به کاهش نرخ تصادفات و تبعاً کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از آن می گردد. یکی از روش هاي موثر، دقیق و به صرفه از نظر اقتصادي، در سال هاي اخیر بکارگیري سیستم هاي هوشمند حمل و نقل (ITS) می باشد. سیستم هاي هوشمند حمل و نقل مجموعه اي از دستاوردهاي فناوري اطلاعات در حمل و نقل است که کیفیت زندگی مردم و نیز مدیریت حمل و نقل را در جوامع کنونی متحول نموده است. البته باید در نظر داشت که پیاده سازي خدمات این سیستم ها در هر کشوري بستگی زیادي به اوضاع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادي، اقلیمی و حتی سیاحتی آن دارد. تجربه ثابت نموده استکه بکارگیري دوربین هاي نظارت تصویري و کنترل سرعت به عنوان تجهیزاتی در حوزه ITS سبب کاهش چند درصدي تصادفات در محورهاي مورد نظر گردیده است. در این مقاله به بررسی کاربرد این نوع دوربین ها در محورهاي پر حادثه و تعیین محل مناسب بر اساس امتیازدهی به شاخص هاي موجود و تأثیرگذاري آنها در بهسازي نقاط حادثه خیز پرداخته شده است. بکارگیري روش هاي ساده و در نظرگرفتن پارامترهاي کیفی بر پایه تأیید و نظر کارشناسان مجرب ، موجب اتخاذ تصمیم درست در ارتباط با تشخیص درست مکان نصب و نوع تجهیزات لازم می گردد. در تعیین محل مناسب نصب دوربین هاي نظارت تصویري از روش AHP و در جانمایی دوربین هاي کنترل سرعت می توان از روش رسم منحنی توزیع تصادفات استفاده نمود. در دست داشتن آمار دقیق و به هنگام تصادفات کمک فراوانی به رسم دقیق منحنی توزیع تصادفات نموده و تعیین مقطع بحرانی درست را میسر می سازد.

 

کلیدواژه ها: نقاط حادثه خیز، بهسازي، تصادفات، ITS، دوربین هاي نظارت تصویري، دوربین هاي کنترل سرعت

 

نویسندگان: شیوا آصف، کامران رحیم اف

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...