رفتن به مطلب

مقالات یازدهمین كنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران


ارسال های توصیه شده

ارائه مدل جذب و تولید سفر کاربري هاي تجاري در شهرهاي متوسط ایران (مطالعه موردي شهر سنندج)

 

مدلسازي تقاضاي سفر، یکی از مهمترین ابزارهاي برنامه ریزان حمل و نقل می باشد، چراکه به پیش بینی مشخصات سفرهاي آینده در سطوح مختلف برنامه ریزي، مانند استان، ناحیه و کریدور کمکمی کند. ارائه یک مدل پیش بینی تولید و جذب سفر در یک ناحیه شهري، از جنبه نظري، بر اساس درك مفاهیم و ارتباط میان متغیرهاي تولید سفر انجام می گیرد. خصوصیات اقتصادي – اجتماعی و نوع کاربري زمین در یک ناحیه، اساسی ترین پارامترهاي تعیین کننده نرخ تولید و جذب سفر می باشند. در این مقاله سعی می شود یک مدل تولید سفر در شهرهاي متوسط ایران ارائه گردد. در ایران هنوز مطالعات جامعی وجود ندارد که جذب و تولید سفر کاربري هاي مختلف را برآورد کرده باشد و معمولاً از ضرایب نرخ تولید و جذب سفر موسسه مهندسی حمل و نقل امریکا استفاده می شود. در این تحقیق، شهر سنندج به عنوان شهر هدف انتخاب گردید و ضمن آمارگیري از میزان جذب سفر ساعت اوج در مراکز عمده و مهم تجاري شهر، به کالیبره کردن نرخ تولید سفرهاي ناحیه تجاري شهر پرداخته می شود که در نتیجه آن مدل هاي رگرسیون چندگانه تولید سفر براي محدوده مورد مطالعه ارائه گردید.

 

کلید واژه: تولید سفر، جذب سفر،کالیبراسیون، سنندج

 

نویسندگان: حسن خاکسار، هیوا رادپور، امیررضا نیک کار

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 97
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

کاربرد الگوریتم سیستم مورچه ها در مساله طراحی شبکه

 

هر سیستم حمل ونقل را میتوان جایگاه تقابلی از عرضه و تقاضا دانست. براي حل مشکلات این سیستم دو نوع مدیریت، یکی مدیریت عرضه و دیگري مدیریت تقاضا قابل اجرا است. در بخش مدیریت عرضه با تغییر منابع مورد استفاده کاربران نظیر شبکه خیابانی، ناوگان اتوبوسرانی، تجهیزات ترافیکی و... به حل مسایل پرداخته می شود. طراحی شبکه نیز از جمله موارد مدیریت عرضه است که در حقیقت تصمیم گیري در مورد توسعه شبکه موجود در شرایط منابع محدود براي سرمایه گذاري و ساخت میباشد. به عبارت دیگر، تصمیم گیرندگان باید از میان پروژه هاي امکان پذیر براي یک شبکه، با توجه به محدود بهترین مجموعه را انتخاب کنند تا کارایی شبکه بیش ترین افزایش را داشته باشد. براي سنجش کارایی شبکه، توابع مختلفی را می توان به کار برد که متداول آن ها مازاد منافع استفاده کنندگان سیستم است. نشان داده می شود که بیشینه کردن مازاد منافع استفاده کنندگان در حالت تقاضاي ثابت معادل کمینه کردن کل زمان سفر استفاده کنندگان شبکه است. از آن جایی که مساله طراحی شبکه یک مساله ترکیبی است، جزو مسایل بسیار مشکل تلقی می شود که حل آن بدون استفاده از یک روش سیستماتیک امکان پذیر نیست. براي حل این مساله روش هاي متفاوتی به کار می رود که یک دسته از آن ها روش هاي ابتکاري می باشد. اینگونه روش ها تاکنون توانسته اند جواب هاي قابلی قبولی ، و نه لزوما بهترین جواب را، براي مسایل مشکل بیابند. یکی از روش هاي ابتکاري که نسبت به سایر روش ها جدید تر می باشد، الگوریتم "سیستم مورچه ها"است که از رفتار طبیعی مورچه ها الهام گرفته شده است. در این روش سعی در هر مرحله از جستجو ، از اطلاعات بدست آمده توسط سایر عوامل در جستجوهاي دیگر براي یافتن جواب بهینه استفاده شود. الگوریتم سیستم مورچه ها تاکنون براي مسایلی نظیر "فروشنده سیار"و" مسیریابی وسایل نقلیه" جواب هاي خوبی یافته است که در این مطالعه سعی میشود کارایی این الگوریتم براي مساله طراحی شبکه نشان داده شود. در این مطالعه، نخست الگوریتم مورچه ها به مساله طراحی شبکه خورانده می شود. مورچه ها به عنوان یک مجموعه از عوامل با یاري یکدیگر به شناسایی یک جواب خوب و در جهت دستیابی به جواب بهینه، اقدام می کنند. پارامترهاي الگوریتم مورچه ها براي مساله طراحی شبکه پرداخت می شود ، سپس کاربرد مدل پرداخت شده در حل مساله طراحی در یک شبکه آزمایشی به نمایش گذاشته می شود. در این راستا تلاش هایی به منظور شناسایی رفتار این مدل صورت گرفته است که نتایج آن به بحث گذاشته می شود.

 

کلید واژه: الگوریتم مسیریابی، طراحی شبکه، برنامهنویسی.

 

نویسندگان: فرزاد فریدون زاده، علیرضا گودرزي

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارائه مدل رگرسیون لوجستیک براي ارزیابی ایمنی دور برگردان هاي شهر تهران

 

امروزه معضل ترافیک در بسیاري از شهرهاي بزرگ دنیا ، بخش عمده اي از وقت و سرمایه شهروندان را مصروف خود می سازد با افزایش بی رویه تقاضا در شهرها ، طرح هاي ترافیکی اجراشده شهري به خصوص در تقاطع ها جوابگوي تقاضاي حمل و نقل شهرنشینان نمی باشند . در چنین شهرهایی راهکارهاي مدیریتی در زمینه عرضه و تقاضا ، عموما با استفاده از راه حل هاي موقت براي مشکلات موجود مطرح می باشند، به همین دلیل روش هاي دیگر که به عنوان روش هاي غیرمعمول شناخته شده اند به کار گرفته می شوند یکی از این روش ها اجراي دور برگردان در تقاطع ها براي جایگزینی حرکت هاي مستقیم و گردش به چپ است که درمطالعات متعددي عوارض ترافیکی و محیطی آنها بررسی شده است در این تحقیق بررسی آن از نظر ایمنی صورت گرفته ودور برگردان هاي شهري شهر تهران به عنوان مطالعه موردي در نظر گرفته شده است و اطلاعات مورد نیاز طی سال هاي از سازمان ها و نهاد هاي مختلف گرد آوري شده است.سپس براي انجام مدلسازي متغیر هاي مستقل و وابسته مشخصو متغیر وابسته تعریف شدند.

در این تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS مدل رگرسیون لوجستیک ساخته شده است.نتایج حاصل از مدل هاي ارائه شده در این مقاله نشان می دهد که شعاع کم دور برگردان(پایین تر از 8 متر)افزایش سرعت وسیله نقلیه، و کاهش فاصله از تقاطع جز متغیر هایی هستند که باعث افزایش احتمال وقوع تصادفات شدید در دور برگردان ها می شوند.

 

کلمات کلیدي:دوربرگردان، ایمنی ، طرح هندسی ، رگرسیون لوجستیک

 

نویسندگان: بهنام امینی، فهیمه احمدپور

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

استفاده از مدل هم ارزي در برآورد جذب سفر کاربري هاي شهري نمونه مطالعاتی: منطقه 6 شهر تهران

 

شهرسازي علمی بین رشته اي و در عین حال مستقل است؛ یکی از علومی که رابطه تأثیرگذار و هم چنین تأثیرپذیري با علم شهرسازي داشته، برنامه ریزي حمل و نقل است. به گونهایی که برنامه ریزي کاربري زمین می تواند تعیین کننده نوع برنامه ریزي حمل و نقل و هم چنین برنامه ریزي حمل و نقل می تواند تعیین کننده نوع برنامه ریزي کاربري زمین باشد. پژوهش حاضر، به دنبال الگویی جهت برآورد جذب سفرهاي شهري با توجه به کاربري زمینه اي شهري و در جستجوي عوامل تأثیرگذار بر جذب سفرهاي شهري با تأکید بر کاربري زمین هاي شهري است. در این پژوهش، مدل هم ارزي به عنوان یک مدل کاربردي در برنامه ریزي شهري و برنامه ریزي حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته است. طراحی الگویی که هم ساده و قابل فهم باشد و هم انعطاف پذیري کافی را براي تطبیق با ویژگی هاي مختلف شهرهاي ایران داشته باشد می تواند کمک شایانی به برنامه ریزي شهرها باشد. به طور قطع، عوامل متعددي می توانند بر یک کاربري جهت ایجاد جاذبه در آن، براي جذب سفرهاي شهروندان موثر باشند. مدل همارزي کاربري اراضی به دنبال این عوامل و میزان اثرپذیري آنها بر یک کاربري در فرآیند جذب سفرهاي شهري است. در این پژوهش، با اجراي مدل هم ارزي کاربري اراضی بر روي نمونه موردي(منطقه 6 شهر تهران)، نتایج تحقیقات به صورت واقعی به تصویر کشیده شده است.

 

کلید واژه: کاربري زمین، حمل و نقل، مدلسازي، جذب سفر، مدل هم ارزي.

 

نویسندگان: علی بهسرشت، محجوبه دهبان، سیداحسان سید ابریشمی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی تأثیر کنترل رمپ بر زمان تأخیر بزرگراه ها با استفاده از شبیه سازي میکروسکوپیک (مطالعه موردي: رمپ ورودي اشرفیاصفهانی به بزرگراه همت)

 

امروزه براي کاهش تراکم ترافیک شبکه هاي آزادراهی و بزرگراهی، با توجه به محدودیت هاي منابع مالی، زمین و حریم راه در دسترس و مبانی توسعه پایدار، به جاي توسعه زیرساخت هاي جاده اي تأکید بر بهینه سازي استفاده از امکانات موجود با استفاده از روش هاي مدیریت سیستم هاي حمل و نقل (TSM) می باشد.یکی از این روش هاي مدیریتی کنترل رمپ می باشد که در آن نرخ جریان ورودي از رمپ به تسهیلات بزرگراهی با استفاده از یک چراغ راهنمایی کنترل می شود و براي بهینه سازي این نرخ جریان از الگوریتم هاي مختلفی استفاده می شود.

در این مقاله با هدف ارزیابی تأثیر کنترل رمپ ورودي اشرفی اصفهانی بر زمان تأخیر بزرگراه همت، به برداشت حجم جریان شبکه در ساعت اوج ترافیک و کالیبراسیون و اعتبارسنجی نرم افزار شبیه سازي میکروسکوپیک TSS Aimsun6.1 طی مطالعات میدانی پرداخته شده و در انتها نتایج تحلیل و ارزیابی گزینه ها به صورت نمودار و مدل رگرسیونی ارائه و الگوریتم کنترل رمپ ALINEA با درصد اشغال مطلوب 50 % به عنوان گزینه برتر تعیین شده است.

 

کلید واژه: کنترل رمپ، زمان تأخیر بزرگراه، شبیه سازي میکروسکوپیک، کالیبراسیون و اعتبارسنجی.

 

نویسندگان: شهریار افندي زاده، علیرضا ناصري نیا

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

کاربرد برنامه ریزي فازي در تعیین راهبردهاي ایمنی راه

 

تکنیک هاي تصمیم گیري به روش کلاسیک شامل برنامه ریزي با استفاده از متغیرهاي قطعی و احتمالی است که بر اساس معادلات خطی و غیرخطی به شکل هاي گوناگون بیان می شود. شرح چگونگی کاربرد روش هاي تصمیم گیري در محیط فازي براي تدوین استراتژي هاي کلان ایمنی راه هدف اصلی این تحقیق است. در این مقاله تاثیر دو عامل کنترل سرعت توسط پلیسراه و کیفیت راه ها در یک منطقه مشخص به عنوان نمونه اي از گستره وسیع اقدامات ایمنی راه بر سطح کارایی وضع موجود ایمنی در منطقه مورد بررسی قرار می گیرد. در این تحقیق شاخص کارآیی هزینه براي سیستم ایمنی راه هاي موجود در یک منطقه با پایین بودن نرخ تصادفات در کل منطقه به ارزش راه ها و ارزش مجموعه تجهیزات کنترل سرعت در آن منطقه شناخته می شود. این مدل، سیستم پشتیبانی از تصمیم مناسبی را براي تصمیم گیري در انتخاب استراتژي هاي ایمنی راه فراهم می آورد.

 

کلیدواژه ها: استدلال فازي، نرخ تلفات جاده اي، بهینه سازي، زیرساخت هاي راه، کنترل سرعت.

 

نویسندگان: حمید رضا بهنود، محمدعلی پیرایش نقاب، اسماعیل آیتی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارایه مدل قیمت گذاري پارکینگ هاي حاشیه اي با رویکرد توسعه پارکینگ هاي طبقاتی

 

در این تحقیق سعی بر این است که با بررسی اهمیت و ضرورت قیمتگ ذاري مناسب پارکینگ هاي حاشیه اي به منظور حمایت از سرمایه گذاري در زمینه ساخت پارکینگ هاي طبقاتی، یک روش مناسب قیمتگ ذاري پیشنهاد گردد، بهگونه اي که پارك حاشیه اي از قیمت بالاتري نسبت به قضاهاي پارك غیرحاشیه اي برخوردار باشد و تمایل افراد به استفاده از پارکینگ هاي غیرحاشیه اي افزایش یابد. در این مقاله، ابتدا عوامل مؤثر در قیمتگذاري فضاهاي پارك حاشیه اي با روش نظرسنجی مورد شناسایی قرار گرفته و به دو دسته عوامل کنترلی و عوامل مستقیم تقسیم گردیدند. عوامل کنترلی"، به منظور تضمین اقتصادي بودن سرمایه گذاري در زمینه پارکینگ و عوامل مستقیم جهت برآورد قیمت یک فضاي پارك حاشیه اي در نظر گرفته شد. در محاسبه وزن ضرایب عوامل مستقیم، روش تحلیل سلسله مراتبی مورد استفاده قرار گرفت. در مرحله بعد، یک مدل رفتاري در قبال تغییرات قیمت و نیز یک فرآیند تکراري بر مبناي آن به منظور تعیین قیمت مناسب فضاهاي پارك ساخته شد. به طور خلاصه، روش نظرسنجی در تعیین پارامترهاي مدل، روش تحلیل سلسله مراتبی در تعیین وزن پارامترها و مدل رفتاري، جهت تعیین تغییرات قیمت مورد استفاده قرار گرفت، که پس از تکرار فرآیند بین مدل اولیه و مدل رفتاري، قیمت نهایی فضاي پاركتعیین گردید.

در نتیجه، با استفاده از مدل توسعه یافته در این پژوهش می توان قیمت نهایی فضاي پارك حاشیه اي را بر اساس پارامترهاي مدل به نحوي تعیین نمود که سرمایه گذاري جهت ساخت پارکینگ هاي غیرحاشیه اي جهت ازدیاد ظرفیت معابر اقتصادي و مقرون به مصرفه باشد.

 

کلید واژه: قیمت گذاري پارکینگ حاشیه اي، سرمایه گذاري، پارکینگ طبقاتی، وزن دهی، تحلیل سلسله مراتبی، مدلسازي.

 

نویسندگان: مریم نخعی پور، محمود صفارزاده

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

استفاده ازالگوریتم ژنتیک چندهدفه و تحلیل احتمالاتی براي تعیین زمانبندي شبکه اتوبوسرانی

 

یکی از مسایل مهم در برنامه ریزي حمل ونقل عمومی، بهینهسازي شبکه هاي اتوبوسرانی است. مساله تعیین زمان بندي بهینه شبکه اتوبوس رانی در حالتی که اتوبوس ها داراي تاخیر می باشند، یک مساله بهینه سازي چند هدفه نامعین در مقیاس بزرگ است که حل دقیق آن براي شهر هاي بزرگ بسیار وقت گیر و در برخی حالت ها کاري غیر عملی می باشد. براي بررسی و تحلیل تاثیر تاخیر بر روي زمان بندي بهینه شبکه اتوبوس رانی باید از یک الگوریتم کارا و سازگار با مسایل چند هدفه استفاده نمود. الگوریتم ژنتیک چند هدفه یکی از مناسب ترین روش ها براي بدست آوردن پاسخ توابع چند هدفه می باشد.

در این پژوهش با استفاده از یک مدل رایانه اي مبتنی بر رفتار واقعی شبکه اتوبوسرانی و الگوریتم ژنتیک چند هدفه، توابع هدف مرتبط با مساله زمان بندي مورد تحلیل قرار گرفته و توسط تحلیل احتمالاتی نیز تاثیر تاخیر بر روي زمان بندي بهینه در نظر گرفته میشود.نتایج بدست آمده نشان می دهد که استفاده از الگوریتم ژنتیک چند هدفه وتحلیل احتمالاتی، روشی کارااست که علاوه بر حفظ فرضیات و پیچیدگی هاي مساله زمانبندي، با آن میتوان زمانبندي بهینه شبکه اتوبوس رانی و تاثیر تاخیر بر روي آن را، به خوبی به دست آورد.

 

کلیدواژه:زمان بندي ، شبکه اتوبوسرانی، تاخیر، الگوریتم ژنتیک چند هدفه، تحلیل احتمالاتی ، حمل و نقل عمومی

 

نویسندگان: ایرج برگ گل، حسین افراخته

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

پیش بینی سرعت ترافیک با استفاده از نظریه اطلاعات متقابل

 

امروزه یکی از مسایل موجود در سیستمهاي حمل و نقل هوشمند، پیشبینی جریان و سرعت ترافیک می باشد که نقش مهمی را در مباحث کنترل ترافیک، کنترل چراغهاي راهنمایی، کنترل زمان سفر و ... دارد. دیدگاه استفاده از اطلاعات متقابل Mutual Information)) یک ایده جالب براي به دست آوردن میزان وابستگی موجود بین داده هاي گذشته میباشد که می تواند میزان وابستگی غیرخطی موجود بین داده ها را بهدست آورد. با محاسبه این تقابل اطلاعات بین داده هاي گذشته و انتخاب بهترین دسته داده براي عملیات پیش بینی سعی کردهایم که در عین کاهش حجم محاسباتی، دقت پیش بینی را نیز افزایش دهیم. در این مقاله با توجه به قدرت سیستم هاي هوشمند در زمینه مدلسازي و پیش بینی، از شبکه عصبی MLP براي پیش بینی سرعت ترافیک استفاده شده و عملکرد آن مورد مقایسه با روش هاي معمولی قرار گرفته است که حاکی از بالا بودن دقت پیش بینی سرعت ترافیک با استفاده از تقابل اطلاعات و شبکه عصبی می باشد. با توجه به متفاوت بودن الگوهاي رفتاري سرعت ترافیک، استفاده از این روش به عنوان مدل غیرخطی تطبیق پذیر با شرایط محیطی بسیار مناسب می باشد. براي ارزیابی عملکرد پیش بینی هاي طراحی شده از داده هاي ترافیکی مربوط به کشور آمریکا استفاده شده است.

 

کلید واژه: سیستم حمل و نقل هوشمند، اطلاعات متقابل، انتخاب بهترین ورودي، پیش بینی سرعت ترافیک، شبکه عصبی.

 

نویسندگان: سید هادي حسینی، بهزاد مشیري، اشکان رحیمی کیان، بابک نجار اعرابی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

اثرسنجی بکارگیري سیستم هاي حمل و نقل هوشمند بر کارایی دروازه هاي بنادر(مطالعه موردي : بندر خرمشهر)

 

تجهیز بنادر به سیستم هاي حمل و نقل هوشمند از سال ها پیش در کشورهاي آمریکاي شمالی و شرق آسیا آغاز شده و امروزه اکثر بنادر مهم دنیا به سیستم هاي حمل و نقل هوشمند مجهز می باشند. جایگزینی سیستم هاي هوشمند در نقاط گلوگاهی سیستم حمل ونقل که محل تشکیل صف به دلایلی مانند؛ پایین بودن ظرفیت، دخالت روش هاي سنتی در انواع کنترلها و اخذ عوارض و... می باشد، میتواند باعث کاهش زمان تاخیر در این نقاط گردد. استفاده از سیستم های EFC،ETC، ... در آزادراه ها بزرگراه هاي دنیا، تجربه هاي بسیار موفقی است که به ویژه در ایالات متحده آمریکا به مرحله ي عمل رسیده است. تجربه ي کاربرد این سیستم ها در بنادر نیز نگاهی ویژه به روانی حمل و نقل ،انبارداري، وزن گیري، تخلیه و بارگیري و.... درمحدودههاي تعریف شده بنادر است. در این مقاله سعی میشود ضمن معرفی سیستم دروازه هاي هوشمند در بندر، مقایسه ي بین وضعیت موجود دروازه هاي ورودي و خروجی بندر و پیشنهاد تغییر وضعیت دروازه هاي ورودي و خروجی بندر خرمشهر به استفاده از سیستم دروازه هاي هوشمند براي بندر خرمشهر در یک مطالعه موردي انجام گیرد و بهبود پارامترهاي ترافیکی از جمله تاخیر، ظرفیت، سودمندي طرح و امنیت کنترل در کنار پارامترهاي زیست محیطی، بررسی و ارزیابی شود.

 

کلید واژه: حمل و نقل هوشمند، دروازه بندر، طول صف، زمان تاخیر، بندر خرمشهر

 

نویسندگان: مرتضی خلیلی، امیررضا نیک کار، حمیده قنواتیان

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تحلیل سناریوي مسیریابی مواد خطرناك با رویکرد ریاضی؛ مورد مطالعه: شبکه راه هاي استان فارس

 

حمل مواد خطرناك بدلیل ریسک هاي مرتبط بسیار مورد توجه است. تاکنون رویکردهاي مختلفی در مسیریابی مواد خطرناك بکار گرفته شده است. به علاوه دولت ها سیاست هاي متفاوتی در کاهش ریسک حمل مواد خطرناك و نیز توزیع ریسک احتمالی عادلانه بکار میگیرند. لذا در این مقاله سعی شده با طرح سناریوهایی ضمن ارائه مدل هاي ریاضی مسیریابی متناسب با هر سناریو، اثر سیاست ترافیکی تعیین ظرفیت براي مسیرهاي مختلف در مسیریابی مواد خطرناك پرداخته شود. سپس سناریوها و مدل هاي پیشنهادي در شبکه راه هاي استان فارس به عنوان مورد مطالعه این مقاله بکار گرفته شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد وجود ظرفیت براي مسیرها کمک شایانی به توزیع ریسک در شبکه راه ها کرده و از ایجاد کمان هاي با ریسک بحرانی جلوگیري می کند.

 

کلیدواژه: مدلسازي ریاضی، حمل مواد خطرناك، ریسک، ظرفیت مسیر

 

نویسندگان: علی احسانی، عادل آذر، محمود صفارزاده

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارائه مدل پتانسیل خطر قطعات راه هاي دوخطه برون شهري با رویکرد پیشگیرانه

 

سالانه بسیاري از هم وطنانمان در سوانح و حوادث رانندگی جان خود را از دست داده و یا دچار جراحات جدي می شوند. این رقم به حدي است که تصادفات رانندگی به دومین عامل مرگ و میر در کشور بدل گشته است. مطالعات قبلی نشان داده است که روش هاي بهبود و اصلاح در وضعیت راه ها بیشترین اثربخشی را در کاهش سوانح رانندگی ایفا میکند. در این تحقیق روشی براي محاسبه پتانسیل خطردر قطعات راه هاي دوخطه برون شهري تدوین شده است. در تدوین مدل، سه عامل شدت تصادفات، تواتر تصادفات و پتانسیل درمعرض قرارگیري درنظر گرفته شده و شاخصی به نام شاخص ایمنی (SI) براي هر قطعه، از ضرب این سه عامل بدست آمده است. به منظور اعتبارسنجی روش فوق، از روش EB (بیز تجربی) با استفاده از پیشینه تصادفات بهره گرفته شده و در نهایت مشاهده شده است که رتبه هاي بدست آمده از روش EB با SI های محاسبه شده تا حد زیادي همبستگی دارند. از این رو با توجه به نقصان اطلاعات مربوط به تصادفات در کشور و نظر به این که مدل فوق بر اساس مشخصات هندسی و ترافیکی پایه گذاري شده و رویکردي پیشگیرانه دارد، میتواند در اولویت بندي اقدامات مربوط به ایمن سازي قطعات راه هاي دوخطه برون شهري بسیار سودمند باشد.

 

کلید واژه: پتانسیل خطر قطعات راه، راههاي دوخطه برون شهري،روش بیز تجربی (EB)، پیش بینی تصادفات

 

نویسندگان: بهاره نادري زند، محمود صفارزاده

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی تطبیقی چالش هاي استفاده از CNG به عنوان سوخت جایگزین در بخش حمل و نقل با نتایج حاصل از نظرسنجی

 

در پژوهش حاضر چالش هاي استفاده از CNG به عنوان سوخت جایگزین در سبد سوختی بخش حمل و نقل با توجه به نتایج یک مطالعه پیمایشی (نظرسنجی) مورد ارزیابی قرار می گیرد. بدین منظور 1601 راننده خودروي گازسوز، 41 جایگاه سوخت رسانی CNG ، کارگاه تبدیل و 44 تعمیرگاه مجاز خودرو در شهر تهران در این نظرسنجی شرکت نمودند. طی مطالعه پیمایشی انجام شده مشخص گردید شلوغی، غیرفعال بودن، هزینه هاي بالاي احداث و نگهداري، ظرفیت نسبتاً کم، مشکلات فنی تجهیزات و پراکنش نامناسب، مهمترین چالش ها در جایگاه هاي سوخت رسانی CNG بودهاند. مدت زمان انتظار طولانی در صف نوبت تبدیل کارگاهی و تبدیل هاي غیر مجاز مشکلات عمده کارگاه هاي تبدیل بودهاند، همچنین دسترسی نامناسب به لوازم یدکی سیستم گازسوز و کیفیت پایین آنها از معضلات جدي خدمات رسانی جایگاه هاي سوخت رسانی CNG تعمیرگاه هاي مجاز بوده است. در مجموع موارد یاد شده به عنوان چالش هاي اصلی زیرساخت هاي این حوزه معرفی می گردند. در خصوص وسایل نقلیه گازسوز، مسافت طی شده کم با یک باک پر CNG شتاب پایین، مهمترین چالش ها بوده اند. با توجه به نتایج حاصل از نظرسنجی تمرکز بیش از اندازه صرفاً بر استفاده از CNG به عنوان سوخت جایگزین در بخش حمل و نقل تنها به دلیل دسترسی آسان به منابع طبیعی آن و ارزانتر بودن آن نسبت به سایر سوخت ها در کشور، نمی تواند سیاست مطلوبی براي تأمین انرژي بخش حمل و نقل در آینده باشد بنابراین توسعه استفاده از سوخت هایی نظیر بیودیزل، هیبرید، هیدروژن و الکتریسیته با هدف کاهش چالش هاي سوخت در بخشحمل و نقل پیشنهاد می گردد.

 

کلیدواژه: CNG، مطالعه پیمایشی، چالش

 

نویسندگان: زهرا کاظمی زاده، ناهید پارسافر

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی مسئله ارزیابی عملکرد حمل و نقل عمومی و کاربرد روش تحلیل پوششی داده ها در این ارزیابی

 

در سال هاي اخیر صنعت حمل و نقل عمومی پیشرفت و توسعه مناسبی داشته و در عین حال هزینه هاي عملیاتی کلان و فزایندهاي را به خود اختصاص داده است. این مسئله موجب تأکید بیشتر بر مدیریت علمی و اصولی سیستم هاي حمل و نقل عمومی و بهرهگیري بهینه از تجهیزات موجود گردیده و اهمیت ارزیابی دقیق این سیستم ها را هر چه بیشتر آشکار می سازد. از میان روش هاي ارزیابی عملکرد حمل و نقل عمومی، روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) به علت قابلیت انعطاف و توسعه وسازگاري با ماهیت مسئله ارزیابی عملکرد حمل و نقل عمومی بیشتر مورد توجه محققان قرار گرفته است. مقاله حاضر علاوه بر بررسی اهداف، ابعاد و جوانب مختلف مسئله ارزیابی عملکرد حمل و نقل عمومی، به تشریح روش تحلیلی پوششی داده ها و خلاصه اي از آخرین مطالعات صورت گرفته در این زمینه به کمک روش مذکور پرداخته است.

 

کلید واژه: حمل و نقل عمومی،ارزیابی عملکرد،روش تحلیل پوششی داده ها.

 

نویسندگان: سعید حسامی، سیده ساره هاشمی کمانگر

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مدلسازي سیاست کنترلی بهنگام چند معیاره براي شریانی هاي فوق اشباع

 

کنترل ترافیک در شبکه هاي چراغ دار یکی از مهمترین مولفه ها در سیستم هاي مدیریت حمل و نقل پیشرفته (ATMS) می باشد.در شرایط زیر اشباع مینیمم سازي تاخیر و توقف و ماکزیمم سازي پهناي باند معیارهاي مورداستفاده معمول هستند،اما در شرایط فوق اشباع به دلیل احتمال پسزدگی هاي صف نیاز به تعریف معیارهاي کارآیی جدید با شامل شدن پروسه ي مدیریت صف می باشد.

دراین مقاله یکمدل بهینه سازي چراغ هاي شریانی براي تقاطعاتی که دچار پسزدگی صف و انسداد خطوط می شوند،معرفی شده است.این سیاست براي کنترل رشد صف در رویکرد اشباع و نرخ بندي ترافیک براي نگه داشتن صف در حالت پایدار طراحی شده است. مساله ازطریق یک روش برنامه ریزي ریاضی حل شده است و براي یک شریانی فوق اشباع با تقاطعات چراغدار به کار گرفته شده است. نتایج این مدل سازي با نتایج حاصل از بهینه سازي چراغ در synchro مقایسه شده است وعملکرد مطلوبی رادرجهت حفظ پایداري صف و جلوگیري از پس زدگی صف و گرفتگی خطوط، ارائه نموده است.

 

کلمات کلیدي: کنترل ترافیک،شریانی هاي فوق اشباع،هماهنگ سازي چراغ

 

نویسندگان: شهریارافندي زاده، سمیه نظري، نازلی دهقانی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

ارائه متدولوژی مدیریت و بکارگیری روش های آرام سازی در معابر شهری

 

گسترش شهرها و افزایش تعداد سفرهاي درون شهري باعث بالا رفتن میزان تردد عابرین پیاده در سطح شهر ها گردیده است، بطوریکه عابرین پیاده بیشترین سهم را در ترددهاي شهري تشکیل داده اند، ولی بااین حال کمتر مورد توجه مسئولین و سیاستگذاران شهري قرار گرفته اند. به عبارت دیگر در بینش تصمیم گیران شهري، تاکنون فضاي خیابان عمدتاً به سواره رو و پارکینگ اختصاصیافته است. به هر روي هدف از انجام این مطالعه ارائه سیاستها و راهکارهاي اجرایی در زمینه آرام سازي ترافیکی معابر و افزایش ایمنی عابرین پیاده می باشد.

در روشهاي مربوط به آرام سازي با ایجاد تغییرات و تمهیداتی فیزیکی و یا غیر فیزیکی(استفاده از علائم دیداري و شنیداري) در سطح معابر، شرایط براي آسایش و ایمنی بیشتر عابرین پیاده فراهم میگردد. ذکر این نکته نیز ضروري است که همگام با افزایشایمنی عابرین پیاده، رانندگان وسایل نقلیه نیز با شرایط ایمن تري به حرکت خود ادامه خواهند داد.

در این مقاله با بررسی مشکلات موجود در زمینه آرام سازي و همچنین اخذ نظرات مهندسین ترافیک در مناطق مختلف شهرداري، مشکلات و نواقصموجود در زمینه ایمنی معابر، شناسایی شده و بمنظور حل این مشکلات راهکارهاي آرام سازي متناسب با شرایط فیزیکی و ترافیکی معابر در دو سطح پیشنهاد گردیده است.

 

کلید واژه: آرامسازي، روشهاي ایمن سازي ترافیک، اصلاح هندسی معابر

 

نویسندگان: مرتضی خشایی پور، مهري بهرامی موینی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...
  • 3 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...