رفتن به مطلب

درمان سکته مغزی با سلول های بنیادی


pary naz

ارسال های توصیه شده

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین نشان می‌دهد، سلول‌های بنیادی استخراج شده از مغز استخوان در بهبود سکته مغزی مفید هستند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان نتایج 46 پژوهش که اثربخشی سلول‌های استرومای مزانشیمی (MSCs) – نوعی از سلول‌های بنیادی بالغ مشتق شده از مغز استخوان – را برای درمان سکته مغزی در مدل‌های حیوانی آزمایش کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند، اثربخشی سلول‌های MSCs بدون در نظر گرفتن میزان دوز دریافتی، بطور قابل توجهی باعث بهبود عملکرد حیوان می‌شود؛ این سلول‌ها حتی اگر یک ماه پس از سکته بصورت مستقیم به مغز یا از طریق تزریق وارد عروق خونی شوند، اثربخشی مشابهی دارند. سلول‌های MSCs در پاسخ به سیگنال منتشر شده از طرف نواحی آسیب دیده مغز، در این مناطق جذب شده و شروع به آزاد کردن طیف گسترده‌ای از مولکول‌ها می‌کنند. از این طریق فعالیت‌های هماهنگ متعددی شامل ایجاد رگ‌های خونی برای افزایش گردش خون، محافظت از سلول‌های در حال مرگ و رشد سلول‌های مغزی آغاز می‌شود که در نهایت به بازسازی مغز پس از سکته منجر می‌شود. زمانیکه این سلول‌ها به جریان خون می‌رسند، در بخش‌هایی از بدن مستقر می‌شوند که سیستم ایمنی بدن را کنترل و به بازسازی مغز کمک می‌کنند. به گفته دکتر «استیون کرامر» سرپرست تیم تحقیقاتی، سلول‌های MSCs بدلیل مشتق شدن از مغز استخوان بسیار ویژه هستند؛ کشت آنها در آزمایشگاه آسان بوده و برای درمان سایر بیماری‌ها نیز مفید هستند. نتایج مطالعه محققان مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی Sue & Bill Gross دانشگاه کالیفرنیا، ایروین در مجله Neurology منتشر شده است.

585l.jpg

منبع : ایسنا

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

تأثیر احتمالی تزریق سلول‌های بنیادی بر عوارض سکته مغزی

 

تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ جوزا ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۵

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
n00066512-b.jpg

 

 

داکتران دانشگاه ادینبوروی اسکاتلند می‌گویند تزریق سلولهای بنیادی به مغر پنج بیمار که سکته مغزی کرده بودند باعث بهبود حرکت، هوشیاری و تعادل آنها شده بدون آنکه عوارض جانبی داشته باشد. با این حال به گفته دانشمندان هنوز زود است درباره سودمندی این روش درمانی نتیجه‌گیری شود.

برای این درمان آزمایشی، نه بیمار که بین ۶۰ تا ۹۰ سال سن داشتند انتخاب شدند و بی خطر بودن روش در آنها برررسی شد. تمام این بیماران بین شش ماه تا پنج سال قبل سکته مغزی کرده بودند.

سپس به قسمتهایی از مغز آنها که بعلت سکته مغزی آسیب دیده بود، سلولهای بنیادی جنینی تزریق کردند.

پروفسور کیت میور استاد دانشگاه گلاسکو که این تحقیق را سرپرستی کرده می گوید از بهبود خفیف تا متوسط عملکرد این بیماران شگفت‌زده شده چرا که حتی انتظار بهبود در یکی از آنها را هم نداشته است.

البته هنوز نمی توان با قطعیت گفت آیا این بهبود ناشی از تزریق سلولهای بنیادی است یا بعلت اینکه به این بیماران در حین درمان توجه ویژه‌ای شده است.

تا به حال تصور بر این بوده که شش ماه بعد از سکته مغزی، در مغز مبتلایان به عوارض سکته مغزی بهبودی ایجاد نخواهد شد.

اما به گفته پروفسور میور تغییرات "جالب" و "شگفت انگیزی" در این بیماران دیده شده؛ مثلا بیماری که سالها فلج کامل بوده اکنون انگشتهایش را تکان می دهد.

"ما دیدیم که بیماران شروع به حرکت در خانه کردند در حالیکه پیش از آن برای حرکت نیاز به کمک داشتند و آگاهی بعضی بیماران از آنچه در اطرافشان می گذرد بهتر شده است.

این تغیییرات کوچک به بیماران کمک می کند تا کارهای روزمره مثل لباس پوشیدن را بهتر انجام دهند و وابستگی‌شان به دیگران کمتر شود.

با توجه به نتایج مثبتی که در مرحله اول این تحقیق بدست آمد، مرحله دوم آن امسال آغاز می‌شود. در این مرحله باید به این سوال پاسخ داد که بهبود بیماران تا چه اندازه بعلت درمان با سلولهای بنیادی است.

حتی اگر در مرحله دوم سودمندی استفاده از سلولهای بنیادی ثابت شود، تا زمانی که این شیوه در سطح وسیع بکار گرفته شود، به سالها زمان نیاز است.

در مرحله سوم تحقیق که باید بشکلی گسترده انجام شود، پژوهشگران به این سوال پاسخ خواهند داد که این درمان برای چه کسانی مفید است و در چه مرحله‌ای از بیماری باید درمان را با سلول بنیادی انجام داد.

استفاده از سلولهای بنیادی که از جنین گرفته می شود منتقدانی دارد که این کار را اخلاقی نمی‌دانند.

لرد آلتون از فعالان مبارزه با سقط جنین می‌گوید "مطمئنا از جنین نمی‌توان برای استفاده از سلولهای بنیادی‌اش رضایت گرفت و همین ملاحظات اخلاقی مهمی را مطرح می کند."

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...