رفتن به مطلب

دانلود جزوه مکانیک سیالات کاربردی مهندس نساجیان


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دانلود جزوه مکانیک سیالات کاربردی مهندس نساجیان

 

مکانیک سیّالات کاربردی

 

آموزش منطقه چهار عملیات انتقال گاز

 

استادنساجیان

 

جزوه مکانیک سیالات کاربردی مهندس نساجیان که در این پست برای دانلود تقدیم حضور شما دوستان عزیز میگردد یک جزوه کاربردی برای واحدهای عملیاتی است که در شرکت گاز تهیه شده و شامل اموزش اصول و مبانی لازم و ضروری برای مهندسین شاغل در حوزه گاز و علاقمندان به مبانی مکانیک سیالات می باشد.

مقدمه

مطالعه رفتار وعملکرد گازها ومایعات درحالت سکون ویاحرکت ودر شرایط مختلف فیزیکی بخش مهمی از علم مکانیک را در بر می گیرد که به آن مکانیک سیّالات می گویند.

نظر اجمالی به محیطهای صنعتی مانند پالایشگاهها لزوم مطالعه این رشته از علم مکانیک را در تماس با مسائل مختلف صنعتی بسیار ضروری می نماید.

به طور مثال اصول وعملکرد تلمبه ها،توربینها،کمپرسورهاومسائل نظیر انتقال سیّالات،محاسبات مربوط به لوله کشی،افت فشاروتلفات متعلقه وبالاخره کلیه مسائل مربوط به تحولات مختلف گازها وغیره جزئی از این دانش وسیع راشامل می گردد.

مشخصات یک سیال

کلمه سیال به مایعات وگازها هردواطلاق میگرددواین به خاطرخواص مشترک فیزیکی است که آنها درمقام مقایسه با جامدات از خودنشان میدهند.

تفاوت بین سیّالات وجامدات عمدتا درفاصله مولکولی آنهاست،که این فاصله مولکوتی در سیّالات بیشتر از جامدات است.از نظرساختمان مولکولی،مولکولهای یک جسم جامددرشرایط عادی دماوفشارگرچه دارای لرزش ونوسان می باشندولی نسبت به یکدیگر دارای فواصل متوسط ثابتی هستند.به عبارت دیگر نیروی چسبندگی بین مولکولی (که در جامدات به علت نزدیکتر بودن مولکولها به یکدیگربیشتر از سیّالات است)درمقابل نیروهای خارجی که به جسم جامد وارد می آید مقاومت نموده مانع جریان آنها نسبت به یکدیگر میگردد.درسیّالات فاصله متوسط بین مولکولها به مراتب بیشتر از جامدات بوده به همین دلیل نیروی چسبندگی بین مولکولی آنقدر زیاد نیست که از حرکت مولکولها نسبت به یک دیگر جلوگیری نماید.به عبارت دیگر سیّالات درمقابل اعمال نیرو جریان پیدامی کنند.

ازدیگر خواص سیّالات این است که سیّالات در مقابل نیروی برشی مقاوم نبوده واین نیرو باعث حرکت مولکولهای سیال نسبت به یکدیگرخواهد بود.

یکی از تفاوتهای اساسی بین گازها ومایعات درجه قابلیت تراکم آنهاست.علاوه بر این مایعات حجم مشخصی از یک ظرف را اشغال نموده ودارای سطح آزادوارتفاع مشخصی میباشند در صورتی که گازها چنین نیستند.

 

اندازه گیری کمّیات مربوط به سیّالات

در اینجا تکنیک هایی را مورد بحث قرار میدهیم که برای بعضی از خواص در سیّالات واندازه گیری بعضی از پارامترهای جریان مورد استفاده قرار می یرند.

 

1- 1ندازه گیری فشار

یکی از روشهای ساده ومعمولی برای اندازه گیری فشار سیّالات (درفشار کم) استفاده از پیزومتر (piezometer) ومانومتر (manometer)است که هر دوی این فشار سنجها اساسشان برمشاهده تغییرارتفاع ستون(یاستونهایی) ازمایع که تعادل یافته اند، قراردارد.

وقتی که جریان به صورت موازی باشد، تغییرات فشارازنظرئیدرواستاتیکی عمودبرخطوط جریان می باشدولذا با اندازه گیری فشار، فشاردرهرنقطه ای از سطح مقطع رامی توان تعیین نمود.

 

برای دانلود جزوه مکانیک سیالات کاربردی مهندس نساجیان به لینک زیر مراجعه فرمایید :

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...