رفتن به مطلب

بررسی روشهای غیرمخرب و نیمه مخرب در ارزیابی مقاومت بتن


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بررسی روشهای غیرمخرب و نیمه مخرب در ارزیابی مقاومت بتن

 

 

نیاز به آزمایش بر روی بتن برای تعیین مقاومت آن در محل سرویس دهی از حدود 70 سال پیش احساس شده است و تاکنون روشهای متعددی اعم از روشهای غیرمخرب و نیمه مخرب به منظور تخمین مقاومت بتن در سازه ابداع گردیده است . در انتخاب روش مناسب در ارزیابی مقاومت فشاری بت ن درجا ، پارامترهای زیادی می توانند تاثیرگذار باشند که از این بین آنها می توان به نوع روش ، دقت، هزینه و زمان انجام آزمایش اشاره نمود. در این مقاله ، روش های غیر مخرب اولتراسونیک و چکش ارتجاعی و روش های نیمه مخرب بیرون کشیدگی (pull out)، پاره شدگی ( pull off و مغزه گیری ارزیابی شده و عوامل موثر بر روی نتایج هرکدام از این روشها مورد بررسی قرار گرفته اند . همچنین با تکیه بر مطالعات ) آماری به ارزیابی مقایسه ای آنها برای تعیین مقاومت بتن در محل پرداخته شده است.

 

مقدمه

تا قبل از حدود 70 سال پیش ، رایج ترین آزمایش برای تعیین مقاومت فشاری بتن ، آزمایش بر روی نمونه های استاندارد استوانه ای و مکعبی بوده است. اما این نمونه های قالب گیری شده ممکن اس ت در اثر عواملی همچون عدم توجه به شرایط واقعی ، اختلاف در عمل آوری ، نحوه انتخاب نمونه ها ازکل مجموعه ، وجود تغییرات در نوع و مقدار مصالح از پیمانه ای به پیمانه دیگر و تفاوت در نوع تراکم ، معرف مشخصات و خصوصیات بتن بکار رفته در ساخت اعضای سازه واقعی نباشند . از طرفی امروزه وقوع حوادثی نظیر زلزله و آتش سوزی ، ایجاد تغییرات در کاربری سازه موجود ، مورد تردید قرار گرفتن کیفیت بتن در سازه به دلیل نقص در اجرا ، ارزیابی مقاومت فشاری بتن در محل ضرورت پیدا می کند . تلاشهای گسترده ای جهت کنترل کمی و کیفی مقاومت بتن در سازه انجام گردیده و روشهای متعددی برای تخمین مقاومت فشاری بتن در محل ابداع شده است که بر اساس مکانیزم حاکم در این روشها می توان آنها را به دو گروه روشهای غیر مخرب و نیمه مخرب تقسیم نمود که می توانند به نحو مستقیم یا غیر مستقیم مقاومت بتن را مورد ارزیابی قرار دهند. توسط آزمایشات غیر مخرب ، می توان مقاومت عضو سازه ای و تغییرات در خواص مصالح را نسبت به زمان ، با تکرار آزمایشات بر روی عضو و بدون بر جای گذاردن اثر تخریب بر سازه به دست آورد . البته از آنجایی که تعیین مقاومت ، مستلزم ایجاد تنش های تخریبی می باشد ، لذا واضح است که روش غیر مخرب نمی تواند مقاومت بتن را تعیین نماید . لذا این آزمایشات دربرگیرنده اندازه گیری پارامترهای دیگری می باشند که ارتباط این پارامترها با مقاومت فشاری می بایستی توسط منحنی های کالیبراسیون انجام گیرد . البته باید توجه داشت که هرچند این روش، به علت حساسیت بالای آن به تغییر در ویژگیهای مصالح بکار رفته و نسبت های اختلاط و تعدد پارامترهای تاثیرگذار بر روی منحنی کالیبراسیون پیشنهاد نمی شود ؛ اما می تواند نقش بسیار ارزنده ای در ارزیابی تخمین مقاومت بتن در محل ایفا کند [ 1]. از میان روشهای غیرمخ رب میتوان به روش اولتراسونیک و روش چکش ارتجاعی اشاره نمود.

در روش های نیمه مخرب ، با به جا گذاشتن تخریب جزئی در سازه که البته ساختار سازه ای را مختل نمی کند؛ می توان به نوعی مقاومت بتن را مورد ارزیابی قرار داد . تمامی آزمایشات متعلق به این گروه باعث بوجود آوردن خسارات کوچکی در سازه می گردند بنابراین در طرح و اجرای این آزمایشات می بایستی دقت کافی را به عمل آورد تا بتوان با ترمیم بخشهای آسیب دیده مانع از تحت تاثیر قرار گرفتن دوام بتن گردند . در هر موردی که مقاومت مشخصه اندازه گیری می شود ؛ رابطه آن با مقاومت فشاری مورد نیاز است .

 

متن کامل مقاله بررسی روشهای غیرمخرب و نیمه مخرب در ارزیابی مقاومت بتن را از لینک زیر دریافت نمایید :

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...