رفتن به مطلب

"عموزاده خلیلی": می‌توان به نسل جوان ادبیات كودك امیدوار بود


ارسال های توصیه شده

به گزارش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ "فریدون عموزاده خلیلی" نویسنده كودك و نوجوان درباره ادبیات كودك و نوجوان پس از انقلاب اسلامی كشورمان، اظهار كرد: اگر جوانانی كه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آثاری در حوزه ادبیات كودك و نوجوان خلق كردند و نسلی را شكل دادند و دوره ادبی را ایجاد كردند با نسل جوان امروز ادبیات مقایسه كنیم ممكن است در برخی موارد روند رو به رشد و بالنده ایی را در نسل امروز ببینیم.

 

وی ادامه داد: تصور می كنم نسل اول بعد از انقلاب تحت تاثیر فضای اجتماعی و سیاسی كشور بوده اند چرا كه در آن دوران همه چیز آمیخته به روحیه انقلاب و تلاطم بود. در آن شرایط نوع ادبیاتی كه نویسندگان تولید كردند هم كاملا تحت تاثیر شرایط جامعه بود.

 

عموزاده خلیلی با اشاره به این كه وجه ادبی و هنری ادبیات دهه ابتدایی انقلاب اسلامی ضعیف تر از وجه اندیشه و ائیدولوژیك است، عنوان كرد: البته در آن دوره تجربه های تازه ایی هم صورت گرفت و كارهای خوبی در ادبیات كودك انجام شد.

 

آثار خوبی در 10 سال گذشته در زمینه ادبیات كودك و نوجوان خلق شده است

 

این نویسنده كودك و نوجوان گفت: بعد از انقلاب می بینیم داستان ها بیشتر روحیه انقلابی دارند. اتفاقا در دوره جدید از این جهت برای من شوك آور است كه می بینم نویسندگان و شاعران كودك و نوجوان خیلی تجربه های خوبی می كنند و در قالب های كه به كار می برند جسارت هایی دارند و از این جهت گمان می كنم باید به این نسل امیدوار باشیم.

 

وی با تاكید بر این كه در 10 سال گذشته و به خصوص از دهه 80 به بعد آثار خوبی در زمینه ادبیات كودك و نوجوان خلق شده است، عنوان كرد: در حال حاضر می بینیم كه تجربه رمان نوجوان به طور گسترده در بین نویسندگان جوان شكل گرفته و چنین تجربه هایی خیلی امیدوار كننده است و گمان می كنم نسلی كه الان كار می كند (با همه احترامی كه به هم نسل های خودم دارم) می تواند بسیار موفق تر از نسل های گذشته باشد.

 

نویسنده كتاب "هیزم" گفت: معتقدم نسل جوانی كه كار می كند حتما منجر به شكوفایی می شود و تمام ویژگی های درجه یك رمان و استاندارد های مهم درجه یك جهان مانند ماجرا، هیجان، طنز، شوخ طبعی و شیرین روایت كردن و پرداختن به حس های درونی و ... كه پیش تر در داستان های ما كمتر می دیدیم را رعایت می كنند.

 

كمبود مطبوعات تخصصی كودك و نوجوان داریم

 

عموزاده خلیلی همچنین با انتقاد از كمبود مطبوعات تخصصی كودك و نوجوان، گفت: نشریات كودك و نوجوان كمتر است و قابل مقایسه نیست و به تعداد انگشتان یك دست هم نمی رسد. البته در حال حاضر روزنامه ها، اینترنت و رسانه های دیگر وجود دارند و همچنین امكان نشر كتاب برای نویسندگان و شاعران جوان راحت تر است. به رغم این شرایط اما نشریات كودك و نوجوان جای خودشان را دارند و حلاوت دیگری هستند و نهادهای فرهنگی دولتی و غیر دولتی باید فكری برای این موضوع بكنند.

 

نگران زیاد شدن جشنواره های ادبی نباشیم

 

وی درباره برگزاری جشنواره های ادبی نیز گفت: هر حركتی كه بتواند به اجتماعی كردن ادبیات كودك و نوجوان كمك كند خوب است و باید از آن حمایت كرد. جشنواره ها باید توسط نهاد های مختلف و از زوایای متنوع برگزار شود و به طور مثال سازمانی مانند هلال احمر نیز می تواند جشنواره موضوعی ادبی برگزار كند. در حال حاضر ارگان ها و نهادهایی مختلف جشنواره ها و جایزه های ادبی برگزار می كنند و حركت های فرهنگی مانند جایزه شهید حبیب غنی پور، جایزه كتاب سال، جشنواره های ادبی حوزه هنری، جایزه لاك پشت پرنده و ... وجود دارد، باید به این حركت ها كمك كنیم و از خدا بخواهیم كه در طول سال هر روز خبری از ادبیات كودك و نوجوان داشته باشیم.

 

وی افزود: اصلا نباید نگران این بود كه چرا رشد جشنواره ها زیاد است، البته خوب است كه مراكز غیردولتی و خصوصی نیز بتوانند با كمك یكدیگر جشنواره های ادبی برگزار كنند و به این حركت های فرهنگی و ادبی كمك كنند.

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...