رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

درود...

 

حتما در آینده دانشجویان معماری در موقع ورود به بازار کار، با کارفرمایانی مواجه می شن که برای بازسازی و یا تغییر دکوراسیون داخلی ملکشون به اون ها مراجعه می کنن.

 

سعی می کنم در این تاپیک به این دست از آثار در محیط داخلی فضاهای معماری بپردازم.:icon_gol::icon_redface:

 

تمام حقوق ترجمه این تاپیک مربوط به انجمن علمی آموزشی نواندیشان است.

 

 

فهرست

 

1.بازسازی آپارتمانی 83 مترمربعی برای یک خانواده در ویتنام (گروه معماری Landmak)............................(صفحه ی اول،پست 2 تا 4)

2.تبدیل برج تاریخی به محل اقامت یک هنرمند(گروه معماری داخلی i29)...................(صفحه ی اول،پست 5 تا 6)

3.باغ یادگیری؛ بازسازی فضای داخلی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد...(صفحه اول،پست 7 و 8)

لینک به دیدگاه

2qho3ghg41wpxx6w58yg.jpg

 

با موقعیتی ممتاز در مرکز هانوی ویتنام، این آپارتمان جذاب برای یک خانواده با تنوع رنگ فراوان در طرح،بازسازی است. طرح بازسازی این مجموعه توسط گروه معماری Landmak انجام شده است، پروژه واقع در طبقه 11ام،مجتمع مسکونی قدیمی بود.بنا دارای زیربنای 83 متر مربع و شامل سه اتاق خواب، دو حمام، و یک آشپزخانه، غذاخوری و تراس است. رنگ یک عامل کلیدی در طراحی کلی این پروژه است. استفاده از رنگ های زرد، سبز و نارنجی با ایجاد تضاد قوی با دیوارهای سفید، پویایی را به فضا اضافه کردند. کاشی های سرامیک طرح دار به عنوان موارد تزئینی در نشیمن با پلان باز و فضای ناهار خوری، با جلوه های بصری شگفت آور استفاده شده اند.

 

ترجمه شده توسط کارگروه ترجمه نواندیشان

 

tbxxiojiszo4u15dfrf.jpg

 

r0a45oobp2ovj616agvz.jpg

 

bbszyafunuc8l41kqcq.jpg

 

fkuwq8fg8u9962eq3j2m.jpg

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

a6ii2hzwgdof30l5efvn.jpg

 

 

جدید ترین اثر شرکت معماری داخلی هلندی i29 در برج نمادین مشرف به میدان آمستردام بر قسمت فوقانی یک فروشگاه در یک بافت تاریخی طراحی شده است. فضای داخلی غیر متعارف به عنوان محل اقامت هنرمند سهمی در یک برنامه بزرگتر با عنوان «اتاقی در سقف" بازی می کند. موسیقی دانان، هنرمندان، طراحان و سایر متخصصان خلاق به این مکان دعوت خواهند شد تا در آن اقامت کنند و یک پروژه هنری برای به اشتراک گذاشتن با مردم ایجاد شود.این پروژه توسط فروشگاه De Bijenkorf با همکاری موزه ملی و بین المللی سلطنتی ساخته شده است.

 

بازی با تناسبات و منظر، فضایی شبیه به یک بنگاه بزرگ با فضاهای زندگی گوناگون ساخته است که بروی هم در چند نیم طبقه انباشته شده اند. نردبان های چوبی فضای پایین تر را که یک فضای کار است به فضاهای بالاتر که برای استراحت است متصل می کند. در سراسر فضا از ساختار های چوبی استفاده شده است، به جز یک منطقه ای که صندلی کوچک در آن قرار دارد و غرق در رنگ سفید است. تلسکوپ، دید پانوراما آمستردام را برای هنرمندان فراهم می کند که بسیار الهام بخش است. راه پله مارپیچ سیاه رنگ این فضا را به مرکز استودیو متصل می کند.

 

مارتن باث که یک طراح است اولین مهمان ساکن این پروژه خواهد بود. در بیانه ای گروه طراح اعلام کردند:"اتاقی در سقف می خواهد به هنرمند تجربه ای منحصر به فرد را ارائه بدهد."

 

 

ترجمه شده توسط کارگروه ترجمه نواندیشان

 

 

vjr531zj448tfacnoac4.jpg

 

k2qeb4zqnv195pig3bxv.jpg

 

looj86eh0cs6oo2bq0tm.jpg

 

s267tjaqh95xfcyjf8k.jpg

 

n1wlrwtonzpsdxh0puv.jpg

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

mb9m2ufk9cv740k5c.jpg

 

 

معمار: حامد کامل‌نیا دفتر فنی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه فردوسی مشهد،

با همکاری مهندسین مشاور نقشان (ناصر محسنی)

 

موقعیت: مشهد، ایران

 

تاریخ: 1392

 

مساحت: 1200 مترمربع

 

وضعیت: ساخته‌شده

 

کارفرما: دانشگاه فردوسی مشهد

 

اجرا: شرکت تسیان

 

نظارت: مهندسین مشاور نقشان

 

گرافیک: حمیدرضا نیکوقدم، نازنین رضایی، شکوفه شایسته

 

عکس: پرهام تقی‌اف

 

 

مواجهه با پروژه‌هایی که در بخش‌های دولتی تعریف می‌شوند، به ویژه در حوزه آموزشی، همواره با چالش‌ها و محدودیت‌های فراوان همراه است: از کمبود فضا و امکانات گرفته تا محدودیت‌های اداری ـ سازمانی که در این حوزه وجود دارد. از این‌رو، معمولا در کشور ما، کمتر فرصتی برای معماران، به ویژه در طراحی ساختمان‌های آموزشی، وجود دارد و نقشه‌ها و طرح‌های یکسان، مصالح نامرغوب و اجرای ضعیف، نقش غالب را بازی می‌کنند.

 

در سال 1388، هیئت‌رئیسه وقت دانشگاه فردوسی مشهد، اسکلت و طبقات اجراشده برای یک نمونه طرح تیپ ساختمانی را (که تیغه‌چینی آن انجام شده بود) در اختیار دانشکده معماری و شهرسازی قرار داد تا بر اساس برآورد نیازهای آتی خود، آن را بازسازی کند: سازه اسکلتی در دو سطح و با الگوی فضایی U شکل و یک فضای زیرزمین (با دسترسی از بیرون ساختمان) که مجموعا به مساحت 6000 مترمربع می‌رسید. با توجه به محدودیت‌های موجود، پروژه توسط مشاور همکار به فضاهای آموزشی مورد نیاز تبدیل شد.

 

کمبود فضاهای مورد نیاز از یک‌سو و کیفیت‌بخشی به محیط یادگیری، از سویی دیگر، منجر شد تا با ایجاد یک تغییر در سازمان فضایی ساختمان، حداکثر استفاده از فضاهای از دست‌رفته ساختمان موجود انجام گیرد. این فضا که عنوان باغ یادگیری به خود گرفت، پیش‌تر به عنوان یک محوطه بیرون از دانشکده و جزء محوطه پردیس بود، اما با این تغییر الگوی سازمان‌دهنده، اکنون به عنوان جزئی از ساختمان و با هدف ایجاد محیطی بانشاط برای یادگیری (موضوعی که کمتر در فضاهای آموزشی کشور ما وجود دارد)، با استفاده از عناصری از معماری ایرانی و متناسب برای یک دانشکده معماری و شهرسازی، طراحی شد.

در فرآیند طراحی پروژه، تجربه همکاری بخش دانشگاهی که شامل دفتر فنی دانشکده معماری و یک شرکت مهندسین مشاور بود، باعث شد تا تعدادی از دانشجویان که خود کاربر فضا بودند، در مسیر انجام پروژه مشارکت کنند و در طول دوره دانشجویی خود بتوانند تجربه همکاری در یک طرح اجرایی را نیز داشته باشند. در طول زمان ساخت طرح که حدود چهار سال به طول انجامید، دانشجویان طی بازدیدهای مکرر می‌توانستند روند شکل‌گیری یک طرح را ببینند و این موضوع خود یک کلاس درس برای آنها بود.

 

عمده توجه ما در بازسازی این پروژه، به استفاده از حداقل‌ها و احیاء فضاهای مرده و گمشده در طرح قبلی و انطباق آن با نیازهای رفتاری دانشجویان معطوف بود. از دیگر تغییرات عمده‌ای که در این طرح، به دلیل کمبود فضا و نیازهای موجود انجام گرفت، اتصال فضای زیرزمین از طریق ایجاد یک پله ـ فضا و پویاکردن فضای زیرین به عنوان یک بخش عملکردی در دانشکده، برای زنده‌سازی یک فضای از دست‌رفته دیگر بود. با این تغییر، از یک‌سو، فضایی برای گردهمایی‌های دانشجویان، فرصت خلوت و یا گفتگوهای گروه‌های اجتماعی کوچک‌تر به وجود آمده و از سویی دیگر، فضای زیرزمین نیز با ایجاد یک گودال‌باغچه در ضلع شمالی و در ضلع ورودی ساختمان، به محوطه متصل شد تا یک مسیر گالری‌مانند از ورودی تا حیاط داخلی و باغ یادگیری شکل گیرد.

 

برخی از ویژگی‌های مورد توجه ما در این طرح، شامل موارد زیر بود:

 

توجه به الگوهای رفتاری کاربران فضا

 

باغ یادگیری دانشکده، فرصت برگزاری کلاس درس و سمینار، برپایی جشن نوروز و نمایشگاه و … را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین، پله ـ فضای باغ یادگیری محلی است برای ایجاد خلوت یادگیری و تشکیل گروه‌های کوچک اجتماعی.

 

رنگ در محیط یادگیری

 

محیط‌های آموزشی ما، از مدرسه گرفته تا دانشگاه، عمدتاً فاقد رنگ هستند و به مثابه تصاویر سیاه و سفید، در ذهن ما جای گرفته‌اند. شاید عادت فرهنگی معماری گذشته ما هم این‌گونه بوده است که بیرون، ساده و در درون، رنگ و پویایی باشد. به هر روی، در بازسازی صورت‌گرفته، فضای داخلی دانشکده با رنگ و تنوع و پویایی توأم شد تا بتواند محیط خاطره‌انگیزی را فراهم کند.

کاربست عناصر معماری ایرانی در فضا

 

ایجاد قاب‌های فضایی متداخل، شفافیت، انعکاس، تجلی حس حضور در باغ ایرانی، استفاده از عناصری مانند آب، نور، شیشه‌های رنگی، رواق، پل، پله، و ستون (خاطرات)، از موارد مورد توجه در این پروژه هستند.

 

ایجاد خرد اقلیم

 

فضای آتریوم، از یک‌سو در زمستان، به مثابه یک باغ زمستانی عمل می‌کند که بدون نیاز به تاسیسات گرمایشی، فضای مطلوبی فراهم می‌کند و از سویی دیگر، از بار حرارتی دیگر بخش‌ها می‌کاهد. در تابستان نیز بازکردن دریچه‌های شمالی و شرقی، عملکردی شبیه یک بادگیر را برای ایجاد یک محیط سرداب‌مانند در پائین به وجود می‌آورد.

 

bnrroqtnrg71mhb7nzs.jpg

 

p7px0670mk4izfzyj9tu.jpg

 

ke8kh7e9f3h1m33sz1z.jpg

 

neuf8moxzgupwexdip.jpg

 

منبع نوشتار: iranian-architect.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...