رفتن به مطلب

غدد لنفاوي دفاعي بدن با استفاده از نانوديده‌بان‌ها آشکار مي‌شود


ارسال های توصیه شده

محققان دانشگاه واشنگتن موفق به توليد نوعي نانوذرات نرم طلا شدند که با تجمع در اطراف غدد لنفاوي موجب بهبود حسالسيت تشخيصي بافت برداري مي شود.

 

 

 

 

 

 

کد خبر : 04884 تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۸۹

 

 

 

به گزارش ايسنا منطقه علوم پزشکي تهران؛ تقريباً هر بيماري که مشکوک به سرطان سينه يا پوست باشد براي تعيين شروع گسترش سرطان در بدن بايد تحت آزمايش بافت برداري غده لنفاوي قرار گيرد. انجام بافت‌برداري شامل يک فرايند مخرب و ناخوشايند است و عليرغم ضروري بودنش مي‌تواند با دقت کمتر از 95درصد گسترش بيماري را آشکار کند.

 

گروهي از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن به رهبري ديپانجان پان براي حذف فرايند بافت‌برداري و بهبود حساسيت تشخيصي بافت‌برداري، توانسته‌اند نانوذرات "نرم" طلا بسازند که در اطراف غدد لنفاوي دفاعي تجمع مي‌کنند و با استفاده از تکنيکي به نام تصويربرداري فوتوآکوستيکي قابل رؤيت است.

 

تصويربرداري فوتوآکوستيک در حقيقت ترکيبي از تصويربرداري اپتيکي و سونوگرافي است که يک ابزار تصويربرداري حساس براي استفاده در بدن انسان است. عامل‌هاي تصويربرداري در فوتوآکوستيک، مانند نانوذرات طلا، هنگامي که تحت تابش فرکانس‌هاي خاصي از نور قرار مي‌گيرند از خود امواج صوتي ساطع مي‌کنند.

 

در مورد نانوذرات طلا، انرژي مربوط به نور فعال‌کننده در ناحيه مادون قرمز نزديک است، در اين ناحيه نور مي‌تواند از بافت‌هاي زيستي عبور کند. گسيل‌هاي فوتوآکوستيکي نانوذرات طلا به اندازه کافي شديد هستند که بتوانند با تجهيزات سونوگرافي پزشکي استاندارد آشکارسازي گردند.

 

نکته کليدي در اين مطالعه اين بود كه مي‌بايست يك عامل تصويربرداري از جنس نانوذرات طلا توسعه مي‌يافت که آهنگ تجمع آنها (نانوذرات) در غدد لنفاوي دفاعي با آهنگ حذف آنها که به توسط غده لنفاوي به دام نمي‌افتند، برابر مي‌بود. اين محققان اين مشکل را با پيچاندن چندين نانوذره طلا، هر کدام با قطر 4-2 نانومتر، در داخل يک ماتريس پليمري نرم و توليد نانوچراغ‌هاي 90 نانومتري طلايي که مي‌توانستند به سرعت در غدد لنفاوي دفاعي تجمع يابند، حل كردند.

 

هنگامي که اين محققان اين نانوچراغ‌ها را به بدن يک موش تزريق کردند و غده لنفاوي را بعد از يک ساعت بررسي نمودند، متوجه شدند که سيگنال فوتوآکوستيک در غده لنفاوي ده برابر قوي‌تر از رگ‌هاي خوني اطراف آن است. در حالي که نانوذرات بزرگتر مي‌توانستند سيگنال‌هاي قوي‌تر ايجاد کنند ولي آنها منحصراً در غده‌هاي لنفاوي جمع نمي‌شدند و به همين خاطر وضوح خوبي ايجاد نمي‌کردند.

 

اين محققان نتايج خود را تحت عنوان "شناسايي فوتوآكوستيك نزديك مادون‌قرمز غده‌هاي لنفاوي دفاعي با نانوديده‌بان‌هاي طلايي" در مجله‌ي Biomaterials منتشر كرده‌اند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...