رفتن به مطلب

چگونه بفهمیم که آیا isp سرعت اینترنت ما را کاهش داده است؟


ارسال های توصیه شده

آیا از سرعت اینترنت خود ناراضی هستید؟ آیا احساس میکنید که شرکت خدمات رسان اینترنتی شما یا همان ISP سرعت اینترنت شما را کاهش داده است؟ آیا احساس میکنید که در مواقع خاص سرعت اینترنت شما به شکل غیر معمولی افت میکند؟ چند راه برای فهمیدن اینکه آیا ISP شما سرعت اینترنت را دستکاری کرده است یا خیر، وجود دارد...

 

 

آیا از سرعت اینترنت خود ناراضی هستید؟ آیا احساس میکنید که شرکت خدمات رسان اینترنتی شما یا همان ISP سرعت اینترنت شما را کاهش داده است؟ آیا احساس میکنید که در مواقع خاص سرعت اینترنت شما به شکل غیر معمولی افت میکند؟ چند راه برای فهمیدن اینکه آیا ISP شما سرعت اینترنت را دستکاری کرده است یا خیر، وجود دارد... به گزارش «تابناک» بارها شنیده ایم که برخی از ISP ها در شرایطی خاص سرعت اینترنت کاربران را کاهش میدهند و البته برای این موضوع در بسیاری از مواقع شواهدی صریح نیز در دست است. برخی از ISP ها هنگام دانلود های سنگین سرعت اینترنت شما را به شدت کاهش داده و برخی دیگر در ساعات شلوغ و پر مصرف این کار را انجام میدهند. اما چگونه میتوان متوجه این موضوع شد؟ در اینجا شما را با چند روش بسیار ساده آشنا میسازیم که به واسطه آنها میتوانید به خوبی متوجه شوید که آیا ISP شما اقدام به شکل دادن به پهنای باند شما کرده یا اینکه سرعت اینترنت شما را بنا به دلایلی کاهش داده است یا خیر:

 

395556_897.jpg

 

شکل دهی به ترافیک اینترنت یا Traffic Shaping پروژه Glasnost ابزاری است که آزمون های تحت وب را برای شناسایی اینکه در آیا در اینترنت شما هرگونه شکل دهی به ترافیک یا کاهش سرعت صورت گرفته است یا خیر، صورت میدهد. برای مثال این ابزار میتواند به شما به سادگی بگوید که آیا ISP شما در خصوص دانلود با Torrent اقدام به شکل دهی به ترافیک کرده است یا خیر؟ این ابزار همچنین قادر است که با انجام آزمایشاتی به شما نشان دهد که آیا ISP بر سر راه Flash Video، eMule، Usenet، HTTP و SSH اقدام به ایجاد مانع و کاهش سرعت کرده است یا خیر. هر کدام از این آزمایش ها تنها در حدود 8 دقیقه زمان لازم دارد تا نتیجه نهایی را مشخص کند. ابزار Glasnost این کار را با استفاده از ارزیابی انواع مختلف ترافیک بین سیستم شما و سرورهای خود صورت میدهد. اگر سرعت یکسان باشد، به این معنی است که هیچ شکل دهی به ترافیک یا مانعی بر سر راه سرعت نت وجود ندارد. اما اگر برای مثال در آزمون Torrent سرعت متفاوت و پایین تر باشد، میتوان گفت که IPS شما در اینجا اقدام به کاهش سرعت اینترنت شما کرده است:

 

395557_889.png

 

البته نکته ای که وجود دارد این است که حین انجام آزمایشات این پروژه نباید هیچ دانلود یا آپلود حجیمی در جریان باشد. برای رجوع به این ابزار به این آدرس بروید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ایجاد محدودیت در پهنای باند آیا احساس میکنید به این دلیل که ترافیک زیادی مصرف میکنید ISP شما پهنای باند شما را محدود کرده و در واقع سرعت اینترنت شما را کاهش میدهد؟ در برخی از موارد برخی از ISP ها این اقدام را صورت میدهند به ویژه اگر شما از اینترنتی با حجم ترافیک نا محدود استفاده میکنید! برای فهمیدن این موضوع کافی است که سرعت اینترنت خود را در طی زمان های مختلف اندازه گیری نمایید. برای مثال ممکن است ISP این اقدام را در ساعات شلوغ و پر مصرف و همچنین در انتهای ماه که شما از حجم بالایی استفاده کرده اید صورت دهد. ابزار آنلاین Speedtest.net ابزاری بسیار مناسب برای اندازه گیری سرعت اینترنت طی زمانهای مختلف است که پیش از این در ک گزارش به شکل مفصل به آن پرداختیم. با این ابزار میتوانید یکبار سرعت اینترنت خود را در حالت عادی – مثلا در ابتدای ماه در ساعات کم مصرف – اندازه گیری نمایید و سپس همین آزمون را در زمانی که احساس میکنید سرعت اینترنت شما کم شده یا در انتهای ماه نیز انجام دهید. همانگونه که قبلا گفته شد، میتوانید با ایجاد یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از این ابزار، نتایج آزمون های خود را طی زمانهای مختلف ثبت کرده و آنها را با هم مقایسه نمایید:

 

395558_576.jpg

 

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که عوامل بسیاری در سرعت اینترنت شما دخیل است. برای مثال اگر همزمان با انجام آزمایش بر روی Connection شما دانلودی حجیم در حال اجرا باشد احتمالا نتیجه آزمایش دقیق نخواهد بود. همچنین چنانچه از اینترنت اشتراکی یا Share استفاده میکنید در ساعات کم مصرف سرعت بهتری را تجربه خواهید کرد. همچنین این امر که نهایت سرعتی که SpeedTest نشان میدهد را تجربه نکنید، نیز امری عادی است. سایر ابزارها از سایر ابزارهایی که در این خصوص میتوانید به آنها رجوع کنید ابزار Measurement lab است (اینجا) که ابزارهایی را برای آزمون عملکرد ارتباط اینترنتی و Traffic Shaping به کاربر ارائه میکند. البته متاسفانه استفاده از این ابزار از داخل ایران باید با Proxy صورت گیرد زیرا این سرویس در ایران متاسفانه غیر قابل دسترسی است:

 

395559_730.png

 

همه اینها به کنار، متاسفانه باید گفت که اگر ISP شما اقدام به کاهش سرعت اینترنت شما و شکل دهی به ترافیک شما کند، چاره ای برای این موضوع نیست. تنها راه برای کاربران در این خصوص این است که ISP فعلی را رها کرده و به دنبال یک ISP بهتر بگردند. اما این ابزارها به شما کمک شایانی میکنند تا در تصمیم گیری خود مصمم تر شوید!

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

آخرشو خیلی باحال اومده بود :ws28:

 

همه اینها به کنار، متاسفانه باید گفت که اگر ISP شما اقدام به کاهش سرعت اینترنت شما و شکل دهی به ترافیک شما کند، چاره ای برای این موضوع نیست. تنها راه برای کاربران در این خصوص این است که ISP فعلی را رها کرده و به دنبال یک ISP بهتر بگردند. اما این ابزارها به شما کمک شایانی میکنند تا در تصمیم گیری خود مصمم تر شوید!

 

آخه متأسفانه تو ایران کلاً سرعت اینترنت ثبات مشخصی نداره که :banel_smiley_4: یه روز مخابرات به مشکل میخوره. یه روز کشتی غرق میشه، یه روز کابلا عوض میشه و ..... :banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...