رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

وظایف دیفرانسیل ومفهوم قفل دیفرانسیل

دوروگشتاوری که از جعبه دنده اصلی یا جعبه کمک خارج شدهوارد قسمت دیگری از سیستم انتقال قدرت به نام دیفرانسیل می گردد.

دوروگشتاوری که از جعبه دنده اصلی یا جعبه کمک خارج شدهوارد قسمت دیگری از سیستم انتقال قدرت به نام دیفرانسیل می گردد.این مرحله در اتومبیل آخرین مرحله انتقال قدرت به حساب می آید ولی در تراکتورکاهنده نهایی آخرین مرحله ی انتقال قدرت می باشد.در دیفرانسیل که مورد بحث ما می باشد،تبدیل هایی انجام می شود که دراین گفتار به شرح آن می پردازیم.

موتوری را در نظر بگیرید حرکت دورانی این موتورباید به چرخها که مقصد نهایی آن است انتقال داده شود تا منجر به حرکت تراکتور گردد.حرکت موتور مذکور با عبوراز مسیر های مختلف به مرحله ای می رسد که باید به چرخهای چپ وراست تقسیم شود یعنی درواقع بایدحرکت به اندازه90درجه تغییر مسیر دهد تا به چرخها منتقل شود.حال اگر بوسیله یک پینیون حرکت دورانی را به یک کرانویل انتقال داده شودوکرانویل به نوبه خود دو چرخ دنده جانبی را در طرفین خود به حرکت در آورد می توان مسیر حرکت را به اندازه90درجه تغییر داد، این سیستم که تقسیم حرکت را انجام می دهد می توان یک دیفرانسیل نامید.اگر حرکت تراکتور منوط به حرکت مستقیم باشد ، می توان گفت این دیفرانسیل کامل است اما تراکتور وسیله ای است که دائماً در حال تغییر جهت است در این تغییرجهت ها باید دیفرانسیل هماهنگی لازم را بین چرخهای تراکتور به وجود آورد.برای تامین این هماهنگی باید به دیفرانسیلی که در بالا ذکر شد چهار عدد هرزگرد اضافه شود.هرزگردها در دور زدن تراکتورباعث می شوندکه ازطریق کاهش وافزایش تعداد دور چرخها نسبت به یکدیگر هماهنگی لازم برای دور زدن بین چرخها به وجود آورند.

با توجه به شکل(1) فرض می کنیم تراکتور درحال دور زدن به طرف راست می باشد.سرعت چرخ سمت راست دارای سرعت کمتر نسبت به چرخ سمت چپ است(اگر از عقب تراکتور به مسیر نگاه کنیم)یعنی با توصیفی دیگرچرخ نزدیک به مرکز چرخش برروی دایره به شعاع کمتر نسبت به چرخ سمت چپ می چرخدودر نتیجه مسیر کوتاهتری خواهد داشت با توجه به شکل(1)چرخی که در شعاع است مسیر داخلی کوتاهتروچرخی در شعاع مسیر طولانی تری خواهد داشت. همانطور که گفته شد یکی از وظایف دیفرانسیل هماهنگ کردن چرخها در گردش به طرفین است.تصور کنید که اگر دیفرانسیل این هماهنگی سرعت را به وجود نمی آوردچه اتفاقی می افتاد؟ بدون شک چون سرعت چرخها مساوی است در دور زدن های تند وسریع ، تراکتور واژگون خواهد شد ویا به قسمت انتقال نیرو (شافت واکسل چرخ)تراکتور صدمات زیادی وارد می شود.

حال با درک سرعت چرخها در دور زدن به چگونگی حرکت هرزگردها در حرکت مستقیم ودر سرپیچ ها می پردازیم .

هرزگردها درمحفظه دیفرانسیل دارای حرکت انتقالی و وضعی می باشند ،منظور از حرکت انتقالی هرز گردها چرخیدن این دنده ها همراه محورشان حول چرخ دنده های جانبی متصل به شافت اکسل چرخها می باشدوغرض ازچرخش وضعی آنها چرخیدن حول محور خود دنده های هرز گرد می باشد.زمانی که تراکتور در مسیرمستقیم حرکت می کند هرزگرد ها حرکت وضعی نداشته وفقط دارای حرکت انتقالی می باشند(شکل2)ولی هنگام دور زدن ، هرزگردها هم دارای حرکت وضعی وهم دارای حرکت انتقالی می باشند(شکل3)یعنی در واقع حرکت وضعی هرزگردها باعث اختلاف سرعت بین چرخهای تراکتور در سر پیچ می باشند .

2.jpg

شکل 1) نمایی از گردش تراکتور به سمت راست

1.png

بطور کلی می توان وظایف زیر را برای یک دیفرانسیل برشمرد :

1-کاهش سرعت وافزایش گشتاور(دردر پیک صنعت شماره 197 کاملاً تشریح شد)

2-تغییر 90درجه ای حرکت از جعبه دنده به چرخ ها

3- ایجاد هماهنگی بین چرخ ها در درور زدن تراکتور

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مفهوم قفل دیفرانسیل

باتوجه به فوایدی که برای دیفرانسیل تشریح شد بعضی از مواقع دیفرانسیل یک مزاحم به حساب می آید وکار راننده تراکتور را سخت خواهد کرد.حتماً شما بکسوات یک خودرو یا تراکتور را دیده اید چرخی که بکسوات می کند دارای کشش کمتری است زیرا اصطکاک زیر چرخ ها کم است وعلت آن نبودن سطح تماس لاستیک با زمین است در چنین مواقعی چرخی که بکسوات می کند بیشترین توان را دریافت می کند ولی به علت نبودن اصطکاک در بین چرخ وزمین تراکتور نمی تواند حرکت کند باید به این نکته توجه داشت گشتاور روی اکسل تراکتور در هر دو طرف مساوی است وهر دو اکسل نمی توانند گشتاور بیشتری نسبت به یکدیگر داشته باشند در نتیجه این تراکتور حرکت نخواهد کرد ویا اگر حرکت کند دور خود خواهد چرخید.

حال با این اوصاف در دیفرانسیل چه اتفاقی می افتدوحرکت هرزگردها چگونه است؟هرزگردها نه نتها هنگام دور زدن در سرپیچ ها به کار می افتند بلکه هر زمانیکه اصطکاک زیر یک چرخ به علت قرار گرفتن در گل و لای ویا دربرف ویخ کم باشد شروع به حرکت وضعی وانتقالی می کننددر نتیجه ی این حرکت هرزگردها ،چرخی با سرعت کمترویا بدون حرکت وچرخی دیگر با سرعت بیشتر خواهد چرخید،چرخی که دارای سرعت زیادتری است بیشترین نیرو را از دیفرانسیل صرف خواهد کرد.برای خارج شدن از این بحران باید حرکت وضعی هرزگردها متوقف شود اگر این امر صورت گیرد دیفرانسیل قفل خواهد شد.یعنی در واقع منظور از قفل دیفرانسیل انتقال وتقسیم نیروی وارده بر کرانویل به هر دو چرخ به طور مساوی می باشداگرچه با قفل دیفرانسیل نیروی دو چرخ برابر خواهد شد ولی گشتاورآنها برابر نیست ،گشتاوربرروی چرخی که در زمین سخت قرار گرفته است بیشتر می شودوبه راحتی می تواند تراکتور را از آن منطقه خارج کند.به طور کلی می توان بیان کرد که زمانی می توانیم دیفرانسیل را قفل کنیم وحرکت وضعی هرزگردها را متوقف نمایم که هردو اکسل چپ وراست را به هم قفل کنیم البته با این کا ر هرزگردها هنوز دارای حرکت وضعی می باشند.

درهنگام استفاده از قفل دیفرانسیل باید اجباراً در مسیر مستقیم حرکت کرد، اگر راننده بخواهد با دیفرانسیل قفل به طرفین گردش کند، اگر سرعت تراکتور زیاد باشد بدون شک تراکتور واژگون خواهد شد واگرسرعت آن درحد واژگونی نباشد به شافت واکسل ودیفرانسیل صدمه وارد می شود.

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...