رفتن به مطلب

نورپردازی با وی ری ( Lighting with V-Ray for SketchUp – definitive guide part 2)


ارسال های توصیه شده

6wvw6qxzeu4aj3gwpjl.jpg

 

این آموزش بخش دوم آموزش نورپردازی با وی ری در اسکچاپ هستش بخش اول این آموزش رو میتونید از این لینک دنبال کنید.

 

 

dtzhq8ii93122mdxcp1.jpg

 

 

در این آموزش به نورپردازی متریالها با خاصیت Emissive می پردازیم.بهمین دلیل شما باید یک سری اطلاعات منطقی و اولیه از اسکچاپ، رندرگیری و استفاده از فتوشاپ رو بلد باشید.

متریال Emissive چیست؟

این متریال ها ،متریال های ویزه ای از وی ری اسکچاپ هستن که سطوح خوددرخشنده تولید میکنند. این خاصیت به سطوح، face ها و آبجکت ها اجازه میده که با متریالهای خودشون به منابع نوری تبدیل بشن. در موتورهای رندرگیری دیگه این متریالها self-illumianting material نامیده میشن یا مثلا در وی ری مکس به اونا VRay Light Material گفته میشه.

من وقتی برای اولین بار از وی ری اسکچاپ استفاده کردم مایل نبودم که تنها از متریال های خالص Emissive برای نورپردازی مدلم استفاده کنم دلیل اینکارم این بود که ایا این خاصیت برای نورپردازی کافیه؟ آیا من میتونم فقط با استفاده از این خاصیت یک رندر با کیفیت ارائه بدم؟

توی بخش دوم آموزشم سعی میکنم بهترین اطلاعات و تجربیاتم رو درباره کار با این متریال ها در اختیارتون قرار بدم. اما قبل از اون بزارید یه بار دیگه عملکرد پایه ای این متریالها و اینکه در وی ری چطوری به اونا دست پیدا کنیم رو براتون توضیح بدم.

Emissive materials به طور معمول برای متریالهای خود درخشنده مثل حباب های نئونی و نورهای LED کاربرد دارند.

 

خب شروع می کنیم :

من از یک صحنه ساده استفاده میکنم تا به بهتون نشون بدم که چطوری به راحتی این متریالها دسترسی پیدا کنیم. دوباره مثل آموزش بخش اول camera و physical sky رو خاموش میکنیم. به این دلیل که من میخوام خاصیت Emissive نور صحنه من رو تامین کنه.

 

 

 

 

wrcjwu7kf2ys3lenxyf7.jpg

دسترسی به VRay Light Material :

 

خب پنجره VRay material editor رو باز میکنیم روی متریال مورد نظرمون کلیک راست میکنیم و بعد گزینه create layer و بعد Emissive رو انتخاب میکنیم

 

vck98wd5a29ose54lhv.jpg

 

 

در پنجره ادیت در بخش Emissive پارامترها به این ترتیب هستن : رنگ (color)، شفافیت (transparency) و شدت (Intensity) که قدرت نور متریال رو کنترل میکنه. گزنه double sided هم این امکان رو به ما میده که سطح ما از هردو طرف دارای این خاصیت بشه.شما میتونید یک سری طرح یا تصویر خاصی رو برای هردو آیتم رنگ و شفافیت اعمال کنین برای این کار کافیه رو آیکن m که در کنار کادر هرکدوم قرار داده کلیک کنین و تصویر موردنظرتون رو لود کنین.

 

u466h8hgxws6ujwvbw.jpg

 

این یه رندر سریع با تنظیمات پیش فرض وی ری هستش( دوربین و sun هم هردو خاموش هستن.)

 

8vqdurdij1g317sdhj8q.jpg

 

Intensity =5

 

 

yjhd7w407hxyilysof9p.jpg

Intensity = 10

 

یک راه برای از بین بردن لکه های اضافی بالا بردن HSph Subdivise در Irradiance map هستش.

 

k59v2etim4nfttdmt6b.jpg

HSph Subdivise= 50

 

 

dvf0gflubxr8llswzbe.jpg

HSph Subdivise = 150

 

qw39qfbug86ghrt9tgs4.jpg

HSph Subdivise = 250

 

 

 

لینک به دیدگاه

ترکیب تصاویر HDRI با IBL :

 

 

من معتقدم که نورپردازی Emissive و IBL تقریبا مشابه همدیگه هستن. تنها با این تفاوت که تصویری که برای IBL استفاده میشه 32 بیت درحالیکه رنگ و تصویر اعمال شده برای سطوح خوددرخشنده 8 بیتی هستش. بخاطر اینکه نورپردازی HDRI یک تاپیک جدا در این سری آموزش ها هستش به همین دلیل من خیلی روی اون فوکوس نمیکنم و درآموزش های بعدی سعی میکنم راجع به اون توضیح بدم.

در تصویر زیر من نورپردازی Emissive رو با IBL ای که یک HDRI در بخش Environment بهش اعمال کردم رو ترکیب کردم. درتصویر زیر HDRI’s Bitmap Gamma مقدار کمی درنظر گرفته شده.

 

m30ktputxfrpfoicd1t.jpg

 

اضافه کردن لایه Reflectaion :

 

یکی از بهترین ویژگی های نسخه های جدید وی ری داشتن تعداد زیادی لایه هستش. در رندر بعدی من یک لایه Reflection با مپ Frencel اضافه کردم. که شما میتونید در تصویر یک بازتاب جزئی رو روی سطح ببینید که باعث طبیعی تر شدن کار شد. یک متریال هم به سطح کف اضافه کردم.

 

thf5k27hkchg033ggo.jpg

 

استفاده از Bitmap برای نورپردازی Emissive :

 

Bitmap ها میتونن در روند تولید نورپردازی با خاصیت emissive به کار اضافه بشن . برای اینکار اول باید یک لایه Emissive درست کنیم و بعد بیت مپ دلخواهمون رو در اون لود کنیم. این کار برای صفحه تلویزیون، آتش و بکگراندهای روشن و نور شمع مفیده یعنی تصاویری که علاوه بر شکل و شمایلشون نیاز به روشن و درخشان بودن هم دارن.

 

vt1n93gsy9c1xkafwmd.jpg

 

من توی تصویر زیر یک صحنه ساده رو انتخاب کردم تا به شما نشون بدم چطوری میتونید یک تصویر روشن رو در صفحه تلویزیون داشته باشید و همچنین چطوری میتونید آتش درون شومینه رو روشن کنین! :w16:

 

576qg4i4883zx3mhuux.jpg

 

برای تلویزیون من نیاز دارم که یک تصویر رو بدرستی در صفحه اون جاگذاری کنم این کار توی اسکچاپ خیلی راحت صورت میگیره و من دیگه وارد جزئیات نمیشم چون میخوام بیشتر در مورد متریال اون با شما کار کنم.

نکته: در نظر داشته باشید که تصویرتون هیچ کدوم از موارد زیر رو نداشته باشه:

UV tiling with bump, displacement, dirt, transparency

تصویر کاملا صاف و یکنواخت باشه.

 

vq6knaybbkpc7vai2m71.jpg

 

 

حالا ما باید تصویر مورد نظرمون رو در متریال وارد کنیم طبق تصویر پیش برید.

 

wpxgwben9atd4i3msjz4.jpg

 

تصویر زیر بدون دوربین فیزیکی و IBL با multiplier = 1 رندر شده.

 

lqndsnmvvcu5szu1ofx.jpg

 

Intensity =1

 

z8gdq9kttqneh0vo84tu.jpg

Intensity = 2

لینک به دیدگاه

تولید آتش اما روشن!!!:a030:

 

برای شومینه من تصویریرو که در زیر میبینید تهیه کردم. اونو از اینترنت دانلود کردم و بکگراند اونو رنگ زدم و بعد قسمتهای اضافیشو crop کردم.

mooec1abtv85413xpizx.jpg

 

برای درست کردن متریال آتش من یک صفحه مستطیل شکل بصورتی که توی تصویر میبینید توی شومینه قرار دادم

 

rlmr65rbiug8j0zd0s3k.jpg

 

حالا تصویر آتشی رو که آماده کردم به مستطیل اعمال میکنم.

 

4i0uxrttaw616d8sevft.jpg

 

 

تا اینجا رو داشته باشین حالا برنامه فتوشاپتون رو باز کنین.

درست کردن یک Transparency Map در فتوشاپ:

حالا ما نیاز داریم که یک مپ شفاف بدن اون بکگراند مشکی بسازیم.برای این کار طبق روشی که میگم پیش برید.تصویرتون رو توی فتوشاپ باز کنین

by41hzhf6fu8yrsp8tgg.jpg

 

 

روی لایه background دوبار کلیک کنین تا به لایه 0 تبدیل بشه. حالا یک لایه جدید بسازین و اونو زیر لایه بک گراند قرار بدین.

 

v9pk93cuwy8raqh1jms.jpg

 

لایه بک گراند رو انتخاب کنین و از تب select گزینه color range رو انتخاب کنید ( دقت کنین که محدوده درست انتخاب بشه) با ابزار قطره چکان از قسمت سیاه تصویر اصلی یک نمونه بردارین و fuzziness رو تنظیم کنین و بعد ok کنین.

 

mmh51art3uftewf68svm.jpg

 

حالا همینطور که لایه انتخاب شده یک Vector Layer Mask بسازید.

 

bodbkxiz1ltwio80kw7.jpg

 

 

حالا از قسمت option ماسک روی گزینه invert کلیک کنین.

 

4kv2v84lwc0ox69t1g30.jpg

 

شاید شما بخواهید لبه های کارتون رو نرم تر کنین برای این کار روی ماسک کلیک کنین و گزینه Refine Mask Edge رو انتخاب کنین در این قسمت شما میتونین لبه کار رو ویرایش کنین.

 

6no6x2mu695gfrls513.jpg

 

حالا روی ماسک کلیک راست کنین و گزینه Add Mask to Selection رو انتخاب کنیددر ادامه یک لایه جدید بسازید و اونو با رنگ سیاه پرکنید

 

bno980q9r5ov280f2gop.jpg

 

حالا لایه 0 رو پنهان کنین و تصویر transparency رو که ساختین ذخیره کنین.

 

dux7h9n0f17j2di4sad.jpg

لینک به دیدگاه

دوباره برگردیم به اسکچاپ :

 

 

حالا مپی رو که ساختیم طبق تصویر زیر در قسمتهایی که مشخص کردم لود میکنیم.

 

wf2y7f5mlnq2o4rdxbif.jpg

 

اینم نتیجه کار :

4us2v9wzcovzwfshjv4.jpg

 

من یه تعداد دیگه از همین plane رو که ساختیم کپی کردم و یک مقدار اندازه های اونارو و زاویه هاشون رو تغییر دادم و نتیجه این شد:

 

qbzypwq2zqowvwpiv7w0.jpg

 

نتیجه نهایی رندر شومینه و تلویزیونی که روشنشون کردیم!!!:a030:

 

hv27b8r6ue4m503j8c3p.jpg

 

اینم یه تعداد رندر دیگه که فقط با متریال های Emissive نورپردازی کردم.

vzudhor45dvnpzjqvekj.jpg

 

debubfgotb2ia6apec4a.jpg

 

2wds69fubl1gqs7uryh.jpg

 

 

پایان آموزش بخش دوم

امیدوارم که مفید بوده باشه

موفق باشید.

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

سلام.

دو تا سوال داشتم.ممنون میشم مثل همیشه راهنمایی خوبتون رو دریغ نفرمایید.

1-در این آموزش لیوانها به صورت شیشه ای و شفاف هستند.من لیوانها رو خودم کشیدم چطوری میتونم شفاف و شیشه ایش کنم؟

 

2- تو یک پست بانک متریال برای اسکچاپ گذاشتین ولی فرمتش با فرمت متریال خود اسکچاپ فرق داره.متریالی که شما گذاشتید رو چطور وارد اسکچاپ کنم و ازش استفاده کنم؟

 

پیشاپیش ممنون.

لینک به دیدگاه
سلام.

دو تا سوال داشتم.ممنون میشم مثل همیشه راهنمایی خوبتون رو دریغ نفرمایید.

1-در این آموزش لیوانها به صورت شیشه ای و شفاف هستند.من لیوانها رو خودم کشیدم چطوری میتونم شفاف و شیشه ایش کنم؟

 

2- تو یک پست بانک متریال برای اسکچاپ گذاشتین ولی فرمتش با فرمت متریال خود اسکچاپ فرق داره.متریالی که شما گذاشتید رو چطور وارد اسکچاپ کنم و ازش استفاده کنم؟

 

پیشاپیش ممنون.

سلام

پنجره material editor رو از وی ری باز کنید طبق تصاویر که براتون گذاشتم تنظیمات رو انجام بدید.

 

936ahjxzwy8y0bz8felh.jpg

 

505vddqnsuqb2n7n1u2.jpg

 

همین مرحله رو یکبار دیگه تکرار کنین ولی اینبار لایه refraction رو انتخاب کنید

 

تنظیمات دولایه diffuse و reflection رو طبق تصویر تنظیم کنید

 

2nd1uiy3wjrz6qu064k2.jpg

 

تنظیمات لایه refraction رو هم به این صورت قرار بدید

 

8ipxo38mx3w3s13azkx7.jpg

 

و اما سوال دوم، اون متریال ها، متریالهای vismat هستن که تنظیماتشون کامل انجام شده و مخصوص وی ری در اسکچاپند، برای استفاده از اونها پنجره متریال ادیتور وی ری رو باز کنید و مثل توضیحی که قبل بهتون دادم روی scene material رایت کلیک کنین و اینبار گزینه load material رو انتخاب کنین و متریال رو وارد لیست کنین.

موفق باشید

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...