رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

کرم خونی

پشه ریزها یا پشه های غیر گزنده یکی ازمهمترین گروه های منحصر به فرد در اکولوژی اکوسیستم های آبی را تشکیل می دهند. لارو پشه ریزها از فراوانترین لاروها در مناطق کم عمق دریاچه ها، استخرها و جویبارهایی هستند که پوشش متراکمی از گیاهان آبزی دارند در چنین مناطقی آنها شدیدا بوسیله حشرات بزرگتر وماهیان صید می گردند به طوری که بیشتر شیرونومیده های بالغ واقعا ممکن است متعلق به مناطق عمیق‌تر باشند.

شیرونومیده های نابالغ آبزی بوسیله بسیاری از پرندگان آبزی و ساحلی و ماهی ها مخصوصا آنهایی که کف زی خوارهستند موردتغذیه قرار می گیرند و با توجه به اهمیت لارو ، شفیره و حتی بالغین در تغذیه ماهی ها می توان آنها را در رژیم غذایی ماهیان استفاده نمود.

طبقه بندی :

Annelida : شاخه

Insecta: رده

Diptera : راسته

Chironomidae: خانواده

Chironomus: جنس

مرفولوژی:

-آنتن های حساسی در سر دارند که در نرها این آنتن ها بزرگتر از ماده است.

-بدن بند بند است و ۱۱ بند تشکیل شده، ۳ بند در سینه و ۸بند در شکم.

- پاهای دراز و طویل دارند.

- در ناحیه مخرج یک زواید پا مانند وجود دارد که مخرج داخل این زوائد است.

- همیشه نرها بزرگتر از ماده ها هستند.

- حرکت این کرم ها به صورت s مانند است و هنگام جابه جایی شکل s به خود گرفته و پرتاب می شوند.

- رنگ قرمز پررنگ دارند.

- طول کرم در اندازه های مختلفی است از mm 1-2 وجود دارند تا mm 20-25.

بیولوژی:

 

شیر و نو میده ها در واقع کرم نیستند در یک دوره از زندگی که به صورت جنین و لارو در آب هستند به صورت کرم و درهنگام بلوغ به صورت حشره می باشند که در خشکی به سر می برند که به آنها Dipter یا دو بال می گویند. این حشره بسیار جالب است و شاید جزء مهمترین حشرات از نظر بال زدن است، در هر دقیقه ۲۰۰۰دفعه بال می زند. عمر مفید این حشره بیش از ۴-۵ روز نیست. . نام دیگران Blood worm یا همان کرم خونی است که این نام به خاطر رنگ آن است که به علت وجود هموگلوبین موجود در خونشان می باشد که ادامه فعالیت تغذیه ای شیرنومیدها را تحت شرایط نسبتا بی هوای میسر می سازد هموگلوبین می تواند در انتقال اکسیژن در مواقعی که غلظت اکسیژن خیلی پایین است نقش مهمی را ایفا کند و تبادلات تنفسی به این ترتیب ادامه پیدا می کند .

شیرونومیدها جزء موجودات پلی ساپروب محسوب می شوند یعنی موجودی است که در محیط های دارای مواد آلی زیاد زندگی و رشد می کند، اما در رابطه با طرز زندگی آنها می توان گفت: گونه هایی که در آب های گرم به سر می برند ممکن است در طول سال چندین نسل تولید کنند، در حالیکه اعضای همین گونه ها که در کف دریاچه های دارای آب سرد زیست می کنند ممکن است برای خروج از تخم به یک سال وقت نیاز داشته باشند.

تکثیر و پرورش:

در این قسمت ابتدا در رابطه با چرخه زندگی این موجودات توضیحاتی ارائه می شود:

چرخه زندگی کرم های خونی ۴مرحله دارد:

۱- تخم

۲- نوزاد

۳- شفیره یا بادامچه یا pupa

4-حشره بالغ

حشرات بالغ ۴ تا ۵ روز بیشتر عمر ندارند و تخم ریزی را که انجام می دهند به صورت توده تخم است، در داخل یک توده تخم ۵۰-۷۰۰ عدد تخم وجود دارد و گاهی بعضی از این کیسه های تخمی تا ۱۵۰۰ عدد هم تخم دارد. چرخه رشد و نمو جنینی را در آب طی می کنند یعنی عملا تخم ریزی در آب است. نوزاد تا به مرحله شفیره برسد حدودا ۴ بار پوست می اندازد، عمر شفیره حدود ۲ روز است که به درجه حرارت آب بستگی دارد بعد از ۲ روز یا زودتر یا دیرتر به سطح آب آمده باز می شود و حشره از آن خارج می شود و پرواز می کند، حشرات بالغ طولشان معمولا ۵mm است و گاهی تا ۱۰mm هم می رسد. پرورش آن نسبتا آسان است از سینی های به عمق ۳cm استفاده می شود. از مواد آلی استخرها، بستر رودخانه ها، دریاچه ها و … استفاده می کنند. گل و لای بستر را گرفته و اول صاف کرده و آشغال های آن را الک می کنند و تا حد امکان آب اضافی را میگیرند ، بعد در داخل فر می گذارند. در دمای ۵۵-۶۰ به مدت ۲ ساعت تا مواد پاتوژن از بین برود و از آن یک ترکیب خامه مانند بوجود می آید. سینی ها بر روی هم بافاصله ۱-۲cm قرار می گیرند. سینی ها ئر هر سایزی میتواند باشد معمولا ۰٫۲-۰٫۳m3 وسعت دارد.

از گل درست شده در حدود ۱-۱٫۵ cm در هر یک از سینی ها ریخته سپس کیسه های تخمی را به این محیط معرفی می کنیم. اندازه کیسه های تخمی میکروسکوپی است ولی چون ژلاتینی است و جذب آب می کنند بزرگتر دیده می شود در داخل این سینی ها سعی می شود در داخل هر سینی ۱۰۰-۱۵۰ عدد کیسه تخمی ریخته شود. دمای مناسب ۱۸-۲۰c و مقدار اکسیژن لازم ۷-۸ppt با ph=7 می باشد. حدود ۱۲-۱۴ روز بعد از ریختن کیسه های تخمی امکان برداشت وجود دارد و باید موقعی برداشت کرد که به صورت شفیره یا بادامچه در نیامده باشد برای تغذیه از مخمر استفاده می‌کنیم به این صورت که مخمر به صورت خشک در سطح لجن می ریزیم و به ازای هر۱۰۰۰ عدد تخم ۳gr غذای روزانه کافی است.

تغذیه:

۱- از چه موجوداتی تغذیه می کنند؟

- بعضی گیاهخوارند به طور مثال ذرات جلبکها را فیلتر می کنند.

- بعضی پوده خوارند که از بقایای مواد پوسیده تغذیه می کنند.

- بعضی شکارچی (گوشتخوار) که از سایر لاروها تغذیه می کنند.

۲- مورد تغذیه چه موجوداتی واقع می شوند؟

- بسیاری از بی مهرگان آبزی

- پرندگان

- ماهی ها

که در ماهی ها بسیاری از ماهی های آکواریومی به خصوص سیچلیده ها به خوردن اینها خیلی اهمیت می دهند.

بعضی ماهی های بزرگ پرورشی مثل کپور هم از کرم خونی تغذیه می کنند، استخرهای پرورش کپور چینی راوقتی تخلیه می کنند در بستر استخر گودال هایی وجود دارد که نتیجه تغذیه کپور است که مقداری از گل و لای بستر را گرفته و کرم خونی را خورده و گل و لای را بیرون می دهند.

- قزل آلا و ماهیان خاویاری خیلی تمایل و علاقه به خوردن آنها دارند و باعث رشد زیاد این ماهی ها می شود.

ارزش غذایی :

ارزش غذایی بسیار بالایی دارند.

در هر ۱۰۰gr از این کرم ها ۲۹٫۶۸mg کلسیم، ۰٫۱۷۱mg فسفر و ۷٫۰۶۳ mg آهن وجود دارد.

زیستگاه:

شیرو نومیدها در اکثر انواع مخازن آب شناسایی شده اند که استخرهای صخره ای درون جزر و مدی و آب سنگ های مرجانی را شامل می شود.

- در نهرها ، رودخانه ها، دریاچه ها و آبگیرها.

- لاروها در صخره، سنگ ریزه، رسوبات نرم تر، شن و ماسه و گل و لای شناسایی و دیده شده اند.

روش جداسازی:

- برای جمع آوری لاروها: ۱- به منظور جداسازی لجن حاوی لارو را با توری فلزی با چشمه ۰٫۷-۰٫۸mm فیلتر می نمایند، بدین ترتیب لجن از فیلتر عبور کرده و لاروها روی توری باقی می مانند.

۲-برای جمع آوری آنها می توان از نور هم استفاده کرد زیرا نوزاد نسبت به نور گرایش مثبت دارد در حالیکه بالغ ها نسبت به نور گرایش منفی دارند.

- برای جمع آوری بالغین: شفیره کمی قبل از این که حشره کامل بشود به سطح آب می آیند به این ترتیب با قرار دادن توری های مخروطی شناور در سطح آب بالغینی را به همراه پوسته های شفیره ایشان ظاهر می گردند را می توان صید نمود.

جمع بندی :

- بهترین راه برای افزایش جمعیت شیر و نومید در مخازن آبی ایجاد شرایط مطلوب برای جذب و تجمع پشه بالغ است که در کارگاه های پرورش ماهی از طریق کاشت درخت در اطراف استخرها برای نشستن پشه ها و قرار دادن گیاهان خشک بر روی آب برای جذب پشه می باشد.بیشترین نوعی از کرم خونی که کاربرد دارد و ارزش غذایی بالایی دارد chironomus tentans است.

- بهترین شرایط برای پرورش :

حرارت ۱۸-۲۰c البته دمای ۰-۳۵c را هم تحمل می کنند.

مقدار اکسیژن ۷-۸ppt و ph=7

- در مرحله لاروی غذایی مناسبی برای ماهیان می باشند.

- علت علاقه زیاد ماهیان به خوردن آنها این است که ترشحات سطح بدنشان بوی مطلوب و مواد جذب دارند و ماهی جذب شده و آن ها را می خورد.

- از حشره بالغ یا کامل که گران است می توان به عنوان مکمل استفاده کرد که در ماهیان قزل آلا با خوردن آن خوش آب و رنگ می شوند که به علت وجود رنگدانه های موجود در حشره است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

15610884325163625987.jpg

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...