رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نویسندگان: آیت ا.. درویشی، صمد بنیسی

 

بهینه سازی، کنترل و ارزیابی عملیاتها و فرایندهای مختلف اغلب مستلزم در دست داشتن یک مدل دقیق، مناسب و همه جانبه از فرایند می‌باشد. برای ارائه چنین مدلی باید کلیه پارامترهای موثر در فرایند شناسایی و تاثیر همزمان این عوامل بر خروجی سیستم و بر یکدیگر بطور دقیق مشخص گردد. در رویارویی با روابط حاکم برآنها نیاز به تحقیقات و مطالعات وسیع در خصوی رفتار دینامیکی فرایند داشته و معمولا ماری وقت‌گیر می‌باشد.

امروزه چندین روش جهت مدلسازی فرایندهای مختلف وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارا می‌باشد. شبکه های عصبی مصنوعی بمنظور مدلسازی و شبیه سازی فرایندهای مختلف مورد استفاده قرار گرفتند که نتایجی قابل قبول و در بسیاری موارد به مراتب دقیق‌تر از سایر روشهای مدل‌سازی را در پی داشته اند. در مقاله ضمن معرفی شبکه های عصبی، ساختمان آنها با توجه به شبکه پس از انتشار که بدون تردید متداوالترین و موفقترین مدل ارائه شده تا کنون می‌باشد، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه توانائی شبکه‌های عصبی جهت استفاده در کاربرد‌های مختلف مهندسی توسط حل سه مثال مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مثالها از شبکه های پس انتشار به ترتیب جهت مدلسازی رفتار یک تابع ریاضی درجه دو، تعیین حد جدایش هیدروسیکلون و مدلسازی یک کارحانه فلوتاسیون بمنظور تعیین عیار و بازیابی آن استفاده شده است. در هرمورد مقایسه نتایج بدست آمده از شبکه با جوابهای محاسباتی و یا اندازه گیری شده نشان داد که مدل ارائه شده از دقت بالایی برخوردار می‌باشد. هدف نهایی این بررسی تشویق مهندسین صنایع فراوری مواد معدنی جهت استفاده از شبکه‌های عصبی در کنترل و بهینه سازی فرایندهای مربوطه می‌باشد.

 

پسورد:

http://www.noandishaan.com

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...