رفتن به مطلب

توهين به زنان مطلقه براي دفاع از تفكيك‌جنسيتي


Lean

ارسال های توصیه شده

گروه جامعه: دکتر قرائی مقدم که مقالات و نوشتارهای بی شماری در حوزه آسیب های اجتماعی دارد، سخنان اخیر سردار طلایی در حوزه تفکیک جنستی را به لحاظ اجتماعی کار صحیحی نمی داند چرا که به لحاظ روحی، فکری و روانشناسی اجتماعی نوعی ناامنی شغلی برای زنان به وجود آورده و باعث تشویش افکار عمومی می‌شود.

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD] n00050595-b.jpg

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

«از خانمم سوال کردم خانم، من می‌خواهم بروم سر کار جایی که سه تا خانم هستند. از این سه‌تا خانم دوتایشان هم مطلقه هستند. من می‌خواهم با این ها کار کنم. شما راضی هستی؟ گفت: قلم پایت را می‌شکنم اگر این کار را بکنی.»؛ این صحبت ها دو روز پیش از سوی سردار طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ورییس پلیس سابق تهران بزرگ در زمان فرماندهی محمدباقر قالیباف، شهردار فعلی شهر تهران، منتشر شد؛ پس از پایان جلسه شورا و در جمع تعدادی از خبرنگاران آن جا.

 

دکتر امان الله قرائی مقدم معتقد است که این دیدگاه زن را عامل فریب کاری و از راه به در کردن مرد دانسته و او را وسیله جاذبه و مایه فساد تلقی می کند. این جامعه شناس و استاد دانشگاه این سخنان را آن هم از سوی کسی که سکان دار دژی به نام شورای شهراست و نمایندگی شهر ۱۲ میلیونی تهران را به عهده دارد جای بسی تعجب و ناامیدی دانست و گفت؛ کسی که نماینده مردم است باید به فکر رفع مشکلات واقعی آن ها نظیر رفت و آمد، گرانی، تورم و… باشد نه این که این حرف های بی معنی را مطرح کند.

 

دکتر قرائی مقدم می گوید: سردار طلایی مسئول برنامه ریزی در امور شهری و معضلات شهری مردم است، او نه شیخ است، نه روحانی و نه در حوزه این مسائل تخصصی دارد که به زنان مطلقه توهین کند. این جامعه شناس با ذکر این مطلب که از حدود هر چهار ازدواج یکی به طلاق منجر می شود، عنوان کرد اگر اشتغال این زنان با مشکل مواجه شود آینده آن ها با یک علامت سوال بزرگ همراه خواهد شد. او به قانون کار اشاره کرد و گفت: بر طبق قانون اساسی هر کسی که در ایران زندگی می کند می تواند شغل داشته باشد. بنابراین نمی توانیم به یک زن مطلقه بگوییم چون شما طلاق گرفته ای حق کار کردن نداری.

 

به عقیده دکتر قرائی اظهارات سردار طلایی توهین به همه زنان مطلقه است. او می گوید در دیدگاهی مردانه که زنان مطلقه قصد فریب مردان را دارند نباید نوع برخورد مردانی این چنین را به یک زن مطلقه از نظر دور داشت! این استاد دانشگاه به سخنان محمدباقر قالیباف شهردار تهران اشاره می کند که نقطه شروع این اظهار نظرات بوده و می گوید؛ این سخنان باعث کم شدن محبوبیت شهردار و زحماتی که ایشان در این هشت سال دوران خدمتشان برای شهر تهران کشیده اند می شود.

 

او معتقد است در طول تاریخ زنان و مردان ایرانی دوشادوش یکدیگر کار کرده اند؛ نمونه های آن را می توان در شهرهای گیلان، مازندران، خراسان، کردستان، لرستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و… ببینیم؛ زن و مرد با هم درو می کنند، با هم وجین می کنند، شالی برمی دارند، چای می کارند و قالی می بافند. دکتر قرائی مقدم اظهار تاسف می کند از این که یک عده می خواهند جامعه آرام و ایمن را به تشنج روحی و تشویش افکار عمومی بکشانند. این افراد باید بدانند که در چنین جامعه ای هر روز یک موضوع تازه و عجیب علم خواهد شد که اثرات سیاسی، روحی، روانی، فرهنگی و به تبع آن اقتصادی سنگینی را به دنبال دارد و در نهایت مانع پیشرفت آن جامعه خواهد شد.

 

از نظر این جامعه شناس، در حال حاضر جامعه در حوزه اشتغال زنان به آرامی و بدون تشنج پیش می رود و این که هر روز افرادی بیایند و به خاطر این که حرفی زده باشند، مسئله ای را علم کنند سوای اثرات مخرب آن باعث تاثیرگذاری بد بر زنان نیز خواهد شد. او ضمن این که اظهار نظر در این حیطه را از اختیارات مقام معظم رهبری می داند به دوران حضرت امام خمینی(ره) اشاره می کند و می گوید؛ حضرت امام در واکنش به افرادی که می خواستند در دانشگاه ها دیوار بکشند برخوردی شدید از خود نشان دادند و مانع انجام این کار شدند و حالا می بینیم رفتاری که باعث واکنش تند امام شد دوباره تکرار می شود.

 

آبراهام مزلو Abraham (Harold) Maslow روانشناس انسان‌گرای آمریکایی در رتبه بندی نیازهای انسان امنیت را مهم ترین عامل پس از ارضاء تمایلات فیزیولوژیک بدن می داند. به نظر می رسد بیان سخنانی نظیر سخنان سردار طلایی و سخنان اخیر محمدباقر قالیباف شهردار تهران مصداق بارز ایجاد ناامنی در جامعه باشند. اما مطرح شدن سخنان غیر تخصصی توسط آقایان سردار قالیباف و طلایی انگیزه ای شد که در آینده با دکتر قرائی مقدم و سایر افراد متخصص و صاحب نظر در حوزه ی اجتماعی قراری بگذاریم پیرامون شناخت آسیب های واقعی که زنان مطلقه را در جامعه تهدید می کند. این که یک زن مطلقه چه جایگاهی در جامعه دارد و اصلا مردانی هم که پدیده طلاق را تجربه کرده اند کجای معادله قرار می گیرند؟ شاید از درون این بحث ها بتوان به ریشه یابی علت طلاق های زیادی که در جامعه ی ما اتفاق می افتد پی برد.

 

بهار نیوز

لینک به دیدگاه
این ادما اگه با مادر خودشونم همکار باشن بهشون رحم نمیکنن.پس دیگه چه انتظاری دارین که اینطوری فکر نکنن

 

معلوم نیس تو مغز بیمار اینا چی میگذره فاحشه های مغزی فک میکنم وقتی میرن سر کار همکارای خانومشون رو میبینن یاد دیسکویی جایی میفتن

لینک به دیدگاه

گروه سیاسی-ليلا واحدي: اظهارات اخیر شهردار تهران، در باره تفکیک جنسیتی در ادارات شهرداری، عکس العمل‌های متفاوت و متضادی را در سطح جامعه در پی داشته است. طرحی که با توجه به ظواهر امر ، نه تنها کار کارشناسی و تحقیقاتی خاصی روی آن صورت نگرفته، بلکه به نظر مي رسد بیشتر در راه پیشبرد برخی مقاصد سیاسی مطرح شده است.

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD] n00050642-b.jpg

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

در راستای بررسی این طرح، که مورد استقبال اکثریت اصول گرایان هم قرار گرفته است، چند نکته در ذهن و فکر ملت شکل می گیرد، که کاش قبل از رسانه ای کردن این طرح، جناب شهردار این نکات را می سنجید.

 

۱- حدود پنجاه درصد جامعه ایران را زنان تشکیل می دهند که تعداد کثیری از این درصد شاغل بوده و در بخش های گوناگون مشغول فعالیت اقتصادی هستند. به جز درصد بسیار اندک زنان، مابقی بانوان ایرانی، بیش و پیش از انکه جناب شهردار به فکر غیرتی شدن برای آنها باشند، خود به لحاظ حفظ شئونات و پرهیز از الودگی اخلاقی، برای خود و حریم خود غیرت فراوان به خرج می دهند.

 

بانوان پاکدامن ایران زمین همواره عفاف و حفظ حریم را در تک تک لحظات زندگی خود «نه فقط در کنار همکاران مرد و در اداره» سر لوحه قرار می دهند بانوی آزاده ی ایرانی، برای شعور و احساسات و وجدان خود ارزش قائل است و آن را آلوده مفاهیم سخیفی چون معاشرت مسئله دار با مرد دیگر نمی کند ولی گویا، هنوز جناب شهردار به بانوان ایران اعتماد چندانی ندارند. که برایشان غیرتی، آنهم از نوع دینی شده اند. شاید هیچ تحقیقی در این موضوع انجام نشده باشد، اما هریک از ما در اطراف خود چندین خانواده مستحکم و مقید را سراغ داریم که بانوی خانه در ادارات دولتی و غیر دولتی مشغول به کار است و بنیان خانواده حتی پس از پنجاه سال زندگی استوار و پابرجاست.

 

۲- در دنیای پیشرفته امروزی، برای هر طرحی، ولو کم اهمیت مطالعات کارشناسی فراوانی صورت می گیرد، ایرادات، حسن‌ها و تمام نقاط ضعف و قوت طرح در نظر گرفته می شود و حتی برای امنیت بیشتر مدتی به صورت آزمایشی هم به مرحله اجرا در می آید. قطع به یقین آقاي قالیباف هم از وجود چنین مراحلی آگاه است، اما چه اتفاقی می افتد که با خطور نخستین جرقه های یک طرح در ذهنشان، آنهم با این ابعاد و حساسیت، بدون هیچ گونه تحقیقی، آن را اعلام رسمی می کنند جای سوال فراوان دارد. طرحی که قطعا خود آقای قالیباف هم به درجه حساسیت آن واقف است چرا باید بدون مطالعه از تریبون نماز جمعه اعلام شود، تا ذهن مشوش ایران از این هم مشوش تر شود. آیا عقلانی تر نبود جناب شهردار، بر فرض عقلایی بودن چنین طرحی، دستور به انجام مطالعات و تحقیقات روی آن می‌داد، مدتی چند، بی سرو صدا، آن را در دستگاه عریض و طویل خود اجرا می کردند و بعد اگر و فقط اگر نتیجه برکارایی چنین طرحی بود، ان را اعلام رسمی می کردند؟

 

۳- غیرت در فرهنگ این مرزو بوم مفهوم زیبایی است که گاهی آلوده خرافات و گاهی آلوده تعصب کور کورانه شده است. گاهی همین غیرت دختر بیگناهی را مقتول دست پدر ساخته است و گاهی غیرت، سرزمینی را از چنگ دشمنانش رهانیده است. غیرت داشتن جناب شهردار، « خیلی هم خوب » اما آمیختن بازی‌ها و دلجویی های سیاسی، به شکل علنی، با مفهوم ارزشمند غیرت دینی، شاید طیفی از اصولگرایان را برای چندی خشنود کند، اما یقینا نه در جامعه متمدن ایران طرفداری خواهد داشت و نه برای جناب شهردار آبی از این اتش گرم خواهد شد، که اصولگرایان چنان از هم دور شده اند که رسیدن به اجماع، آنهم روی آقای قالیباف، بعید تر از بعید به نظر می رسد.

 

جناب شهردار خود بهتر از هر کسی می دانند که ایرانیان هرگز مطامع سیاسی پنهان در این گونه طرح‌ها را از نظر پنهان نخواهند داشت. تاريخ ثابت كرده كه جامعه ايراني هر طرحی را که بدون پشتوانه و تنها سیاسی باشد پس خواهد زد اما هر طرح پشتوانه داری که متضمن کرامت انسان به خصوص بانوی ایرانی باشد، مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت. افراط و تفریط در رفتار و گفتار هرگز فراموش ملت نخواهد شد، همانگونه که جشنهای مسئله دار شهرداری در ایامی نه چندان دور فراموششان نخواهد شد. و سوال مهم و پایانی اینکه، آیا جناب شهردار حاضر بودند در ایام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری، چنین طرحی را اعلام رسمی کنند؟ پاسخ این سوال هرچه باشد. ملت ایشان را باور نخواهند کرد که سخن از دل نمی گوید که بر دل نشیند.

بهار نیوز

لینک به دیدگاه

جالبه

نه

البته الان دیگه رایجه

هر کی هر چی میخواد به جنس مونث میگه .تهمت ، قضاوت و ....

حالام حتما باعث و بانی اینکارا خانوما هستن

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...