رفتن به مطلب

جنایت صهیونیست ها در غزه قابل پیگیری در دیوان کیفری بین المللی است


ارسال های توصیه شده

[h=3]چند ماهی می‌شود که عرصه جهان به مرکز جولان عده‌ای تبدیل شده است که برای رسیدن به اهداف خود حاضرند مانند قرون وسطی، از جمجمه انسان‌ها مناره بسازند. از ترور و تروریست‌های تکفیری و فرزندانشان داعش، که روز و شب را بر مردم حرام کرده‌اند بگذریم، به رژیم غاصبی می‌رسیم که جنایت بزرگی را علیه بشریت مرتکب شده است. جرمی که برابر قوانین بین‌المللی مرتکب آن باید مجازات شود. در ادامه در گفت‌وگو با دکتر «حسین محمدنبی» وکیل دادگستری و کارشناس حقوق بین‌الملل به بررسی این موضوع می‌پردازیم.[/h]محمدنبی در ابتدا جنایت علیه بشریت را این‌گونه تعریف می‌کند: در حقوق بین‌الملل عمومی به اعمال قساوت‌باری اطلاق می‌شود که بر ضدانسان‌ها انجام می‌گیرد؛ این اعمال در قوانین بین‌الملل بالاترین جنایت قانونی در حق بشریت تلقی می‌شوند.

 

معاهده رم توضیح می‌دهد، جنایات علیه بشریت شامل جنایاتی می‌شود که از شان انسان کاسته و مقام و منزلت انسانی را پایمال می‌کنند. این مسائل گاه به گاه و یا منفرد نیستند اما آن‌ها یا بخشی از سیاست‌های دولتی برای سرکوب و از میدان به در کردن مخالفان هستند، یا عملیاتی گسترده هستند برای ددمنشی و چشم‌پوشی عمدی از انسانیت که با قصد نابودی گروه‌های خاص انجام می‌شوند.

 

این مشاور حقوق بین‌الملل می‌گوید: به هر حال کشتار، نابودی گروهی، شکنجه، هتک ناموس، کشتار سیاسی، نژادی و یا مذهبی و دیگر اعمال غیر انسانی که به نهایت جنایات علیه بشریت می‌رسند و به نوعی بخشی از تمرینات سیستماتیک گسترده‌ای هستند که توسط جنایتکاران سازمان‌دهی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در ماده سوم منشور سازمان ملل آمده است «حصول همکاری‌های بین‌المللی در حل مسایل جهانی که دارای جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی یا بشردوستانه است در پیشبرد و تشویق احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همگان موثر بوده و تمایز از حیث نژاد، جنس، زبان، دین و رنگ نیست» می‌گوید: در این میان یکسری حقوق بشردوستانه نیز تدوین شد، که هدف از اجرای آن‌ها حمایت از آزادی و عدالت، نظم اجتماعی و صلح در جهان است. وظیفه این دسته از اصول، رعایت حقوقی است که در حفظ شان و کرامت انسان موثر است و هم‌چنین رعایت آنچه در رابطه انسان با جهان هستی وجود دارد.

محمدنبی با بیان اینکه آنچه در حقوق بشردوستانه مورد توجه قرار گرفته است قواعد و مقرراتی است که در زمان جنگ‌ها و منازعات داخلی یا بین‌المللی علیه غیر نظامیان اجرا می‌شود، اظهار می‌کند: این حقوق، بیشتر در منازعات مسلحانه مورد توجه قرار می‌گیرند و مسایلی مانند عدم حمله به غیرنظامیان در جنگ‌ها، نسل‌کشی، منع بردگی، منع شکنجه و مواردی از این دست را شامل می‌شود.

 

به گفته وی جنایت‌هایی که در ماه‌های اخیر و البته در تمام سال‌های گذشته از سوی رژیم اسراییل علیه مردم غزه اعمال می‌شود نمونه بارز زیر پا گذاشتن همین حقوق و جنایت جنگی به حساب می‌آید.

 

[h=3]غرب، مرکز تغذیه گروه‌های تروریستی[/h]

 

این حقوقدان در پاسخ به این سوال که آیا حمایت از گروه‌های تروریستی مثل داعش از سوی ترکیه، قطر، عربستان نقض حقوق بشر است؟ می‌گوید: از نظر انسانی اعمال این کشورها ضدبشری به حساب می‌آید و البته براساس منابع بین‌المللی دولت‌های غربی سال‌هاست افرادی را از بین اعراب سنی که در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند جذب کرده ‌اند و گروه‌هایی را مانند طالبان، تکفیری، داعش و ... تشکیل داده‌اند.

 

وی ادامه می‌دهد: برای جذب این افراد که در کشورهای غربی هستند و شاید80 درصد آن‌ها در غرب به دنیا آمده باشند آموزش‌های تروریستی ارایه می‌شود. این‌ها افراد تندرویی هستند که ذره‌ای به اسلام اهمیت نمی‌دهند اما با شعار تلاش برای احیای اسلام با کمک‌های مالی فراوانی که از دول غربی دریافت می‌کنند و به مدد آموزش‌های تروریستی که دریافت کرده‌اند به کشورهای مختلف می‌روند تا با ضربه زدن و ارائه چهره‌ای غیرموجه از اسلام به اهدافی خاص برسند. به اعتقاد محمدنبی اعضای گروه‌هایی مانند داعش و جانی‌های تکفیری زاییده همین حرکت‌ها و تفکرات هستند.

 

[h=3]از حمله به سوریه تا جولان در عراق[/h]

 

این حقوقدان می‌گوید: به هر حال وقتی کشورهای غربی به تغذیه این گروه‌های تروریستی می‌پرازند و رقم‌های کلانی را خرج آن‌ها می‌کنند و معلوم است اهداف خاصی در سر دارند. داعش و امثال آن با حمله به مناطق مرزی و مرکزی سوریه و با کشتن مردم درصدد ضربه زدن به دولت این کشور هستند، نتیجه هم نشان داده است که این اعمال آن‌ها منجر به بروز مشکل میان مردم و دولت سوریه شده است.

 

وی ادامه می‌دهد: در این میان تعداد زیادی از مردم بی‌گناه سوریه از بین رفتند و شورشیان داعش بعد از رسیدن به هدف خود که همان ایجاد ناامنی و ضربه زدن به چهره اسلام است، به سمت عراق حرکت کردند.

 

محمد نبی ادامه می‌دهد: این افراد در عراق هم همین کار را کردند و استان موصل را به خاک و خون کشیدند و افراد زیادی را از بین بردند.

 

[h=2]نسل‌کشی در دنیای مدرن[/h]

 

وی با بیان اینکه دلیل این جنایت‌ها هرچیزی که باشد از نگاه حقوق بین‌الملل«نسل‌کشی» نام دارد، می‌گوید: به هر حال این گروه‌های تروریستی با کمک مالی عربستان، قطر و ترکیه اقداماتی را انجام دادند که به نسل کشی و از بین بردن آثار قدیمی در این کشورها و ایجاد ترس و نگرانی برای مردم منطقه شد، اقدامات داعش در سوریه و عراق و اخیراً در استان معان از اردن که همجوار عربستان است نشان می‌دهد آن‌ها در حال نزدیک کردن خود به این کشور هستند و اگر کسانی که خود موتور محرک آنان هستند، پیش‌روی آن‌ها را متوقف نکند، قطعاً عربستان و قطر نیز در این آتش خواهند سوخت؛ حتی با وجود کمک‌های مالی که به این گروه‌ها کرده‌اند. البته همه این‌ها تحت نظر سازمان‌های غربی صورت می‌گیرد.

 

[h=3]ماجرای غزه و داعش از یک جا هدایت می‌شود[/h]

 

وی ادامه می‌دهد: جالب است که بدانید آقای «جبرالزبیدی» وزیر سابق کشور عراق اعلام کرده است که احتمال حمله کردن داعش به ترکیه، عربستان و کویت نیز وجود دارد. به نظر می‌رسد که دو جریان غزه و داعش از یک مسیر هدایت می‌شود. محافل بین‌المللی عنوان کرده‌اند که از ناحیه قطر میلیون‌ها دلار برای آموزش نیروهای تروریستی این گروهک‌ها هزینه شده است و به آن‌ها در لیبی آموزش داده‌اند. آنچه مسلم است اقدام‌های غیردوستانه و کمک‌های مالی و معنوی به گروه‌های تروریستی از جمله داعش که اقداماتش خلاف موازین حقوق بشری و نسل‌کشی و جنایت جنگی تلقی می‌‌شود مخالف با میثاق‌های حقوق بشری است و عاملان آن‌ها نیز قابل تعقیب و کیفر هستند. البته کشورهای اسلامی و سازمان ملل باید خیلی سریع برای ختم این قائله اقدام کنند.

 

[h=3]اقدامات اسرائیل خلاف حقوق بشر است[/h]

 

این مدرس دانشگاه در رابطه با اتفاق‌هایی که خلاف حقوق بشر است و در غزه نیز رخ می‌دهد می‌گوید: کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند طراح اصلی سناریو حمله به غزه رژیم اسرائیل بوده و هست و همزمان با این اقدامات جنایتکارانه داعش و تکفیری‌ها در عراق و سوریه را نیز حمایت می‌کند. وی تاکید می‌کند: به هر حال آنچه در غزه رخ می‌دهد اقدامات خلاف حقوق بشری است.

 

[h=2]جایگاه حقوق بین الملل[/h]

 

محمدنبی در خصوص جایگاه حقوق بین‌الملل درجلوگیری از بروز چنین جنایت‌هایی و اینکه با چنین مجرمانی برابر قوانین بین‌المللی چطور برخورد می‌شود، می‌‌گوید: شروع یا به راه انداختن جنگ تجاوزکارانه یا جنگی که بتواند معاهدات بین‌المللی را نقض کند، به معنای زیر پا گذاشتن یکسری از معاهدات بین‌المللی مانند میثاق جامعه ملل، دو پیمان پاریس معروف به کلوگ-بریان و منشور ملل متحد است، در این معاهدات از شورای امنیت سازمان ملل خواسته شده است تا در صورت بروز چنین مشکلاتی تدابیر لازم را برای اعاده و حفظ صلح و امنیت یا مقابله با اعمال تجاوزکارانه به عمل آورد.

 

[h=3]جنایات غزه در دیوان قابل پیگیری است[/h]

 

وی ادامه می‌دهد: در گذشته نیز مواردی بوده که به چنین اعمالی رسیدگی شده باشد؛ از نمونه‌های آن می‌توان به دیوان نظامی نورمبرگ و توکیو اشاره کرد، به هر حال جرایم علیه بشریت، جرایم جنگی تلقی می‌شوند و قابل مجازات هستند. این حقوقدان می‌گوید: قطعنامه ٣٣١٤ مصوب دسامبر ١٩٧٤ معروف به قطعنامه تجاوز، به عنوان سرفصل این اقدامات علیه متجاوزین به حقوق انسان‌ها و جرایم جنگی به حساب می‌آید و با توجه به مواد ٦ و ٧ اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی و ماده ٢٩ آن، جرایم انجام شده در غزه نسل‌کشی محسوب می‌شوند که رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی است. این جرایم سیاسی تلقی نمی‌شوند که در رسیدگی به آن‌ بحث عدم استرداد مجرمان مطرح باشد.

 

وی در پایان مثالی می‌زند و می‌گوید: در بحث مربوط به کوزوو و صرب‌ها دیدیم که عاملان جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در دیوان بین‌المللی کیفری محاکمه شده‌اند و ضمانت‌اجرای آنچه باعث نقض حقوق بشر شود، بر اساس مطالب مذکور و مواد اشاره شده قابل پیگیری است.

 

منبع:روزنامه حمایت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...