رفتن به مطلب

تفاوت ماوس‌های اپتیکال و لیزر در چیست؟


ارسال های توصیه شده

بسیاری از کاربران به ویژه دسته‌ای که ‌کارهای گرافیکی ‌می‌کنند، ‌یا‌ حرفه‌ای بازی‌های دیجیتال را دنبال می‌کنند، ماوس را یکی از مهم‌ترین ابزارهای خود ‌می‌‌دانند. دقت و شتاب ماوس برای این دسته از کاربران، ‌حیاتی است و برای همین، ‌دنبال بهترین نمونه آن هستند؛ اما در میان ماوس‌های اپتیکال و لیزر، کدام دقیق‌تر و سریع‌تر است و‌ تفاوت آن‌ها در چیست؟

 

 

بسیاری از کاربران به ویژه دسته‌ای که ‌کارهای گرافیکی ‌می‌کنند، ‌یا‌ حرفه‌ای بازی‌های دیجیتال را دنبال می‌کنند، ماوس را یکی از مهم‌ترین ابزارهای خود ‌می‌‌دانند. دقت و شتاب ماوس برای این دسته از کاربران، ‌حیاتی است و برای همین، ‌دنبال بهترین نمونه آن هستند؛ اما در میان ماوس‌های اپتیکال و لیزر، کدام دقیق‌تر و سریع‌تر است و‌ تفاوت آن‌ها در چیست؟

 

به گزارش «تابناک»، این روز‌ها دیگر فن‌آوری تبدیل به یک مد شده ‌که البته در آن هر چند سال یک بار، مدل‌های قدیمی البته دوباره مورد اقبال قرار می‌گیرند. یکی از این برگشت‌ها البته مخصوص ‌حسگرهای به کار رفته در ماوس است که به ویژه برای علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای ‌اهمیت بسیاری دارد.

 

برای مدت زمان بسیار‌ی، ماوس‌های اپتیکال بسیار مورد توجه و اقبال کاربران بودند؛ اما اکنون مدتی است ‌ماوس‌های با فن‌آوری لیزر بیشتر مورد پسند است، ‌حال آنکه اکنون چند وقتی است دوباره ماوس‌های اپتیکال بازار را از آن خود کرده‌اند؛ اما دلیل این امر چیست؟

 

0t1x5lkud8xex8jv40mw.jpg

 

 

تفاوت ماوس های اپتیکال و لیزر

ماوس‌های اپتیکال برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ به بازار آمده و جایگزین ماوس‌های غلتکی شدند. ماوس اپتیکال، دوربین کوچکی است که با ‌نور LED قرمز رنگ که هزاران بار در ثانیه به CMOS تابیده می‌شود، تلفیق شده است. نرخ تابش هر چقدر بیشتر باشد، دقت ماوس عملا بیشتر است و این در ماوس‌ها‌ ‌متفاوت است.

 

سپس حسگر CMOS هر تصویر دریافتی را به پردازشگر سیگنال دیجیتال ‌می‌‌فرستد که ‌‌کار آن گشتن به دنبال تغییرات در تصاویر دریافتی است تا آن‌ها را به حرکات ماوس ترجمه و تفسیر کند.

 

p5bq8ma710efq1x7gyjl.jpg

 

این گونه از ماوس‌ها تا مدت زمان بسیاری کل بازار را از آن خود کرده بودند تا آنکه شرکت Logitech در سال ۲۰۰۴ نخستین ماوس لیزری را به بازار عرضه کرد که از پردازشی متفاوت و بسیار پیچیده‌تر با نام Laser Doppler Velocimetry بهره می‌برد.

 

در این پردازش یک دیود لیزر در کف ماوس اشعه لیزر را در زاویه و فرکانسی مشخص به سطح حرکتی می‌تابد. در‌‌ همان حالی که اشعه با سطح حرکتی برخورد می‌کند، این فرکانس تغییر کرده و تفسیر می‌شود.

 

دیود لیزری همچنین شامل یک دیود حساس به نور است که نور بازتاب‌دهنده ‌را به همراه طریقه تعامل و برخورد آن با لیزر دریافت می‌کند تا آنچه را فرکانس تغییر خوانده می‌شود، به دست دهد. در ‌‌نهایت لیزر این فرکانس تغییر را اندازه‌گیری کرده تا سرعت و جهت حرکت ماوس را تعیین کند.

 

45amydoaskx0rcsl7kv.jpg

 

شرکت Logitech بر این باور است، این ماوس‌های لیزری تا بیست برابر دقیق‌تر از ماوس‌های اپتیکال هستند و می‌توانند‌ روی هر سطحی از جمله سطوح شیشه‌ای که منجر به گیج شدن ماوس‌های اپتیکال می‌شوند، عمل کنند؛ پس چرا ماوس‌های اپتیکال دوباره به بازار باز‌گشتند؟

 

بسیاری از متخصصان در این حوزه بر این باورند‌ که تفاوت چندانی در خروجی ماوس‌های هر دو تکنولوژی وجود ندارد و سرانجام این بازار‌یابی و تبلیغات است که منجر به آن می‌شود که یکی بر دیگری ارجحیت پیدا کند؛ اما متخصصان شرکت CoolMaster بر این باور هستند که ماوس‌های لیزری در شرایطی خاص با شتاب و دقت مشکل پیدا می‌کنند که این امر منجر به از دست رفتن دقت اصلی ماوس می‌شود.

 

از همین روی است که بسیاری از کاربران علاقه‌مند به بازی‌های دیجیتال در سطح حرفه‌ای، ماوس‌های اپتیکال را به ماوس‌های لیزری ترجیح می‌دهند. این در حالی است که دقت ماوس‌ها در این سطح برای کاربران عادی چندان قابل تشخیص نیست، مگر آن دسته از کاربرانی که به فعالیت‌های گرافیکی مشغولند.

 

در پایان آنچه مشخص است، اینکه برای کاربران عادی هر دو فن‌آوری قابل استفاده و پاسخگوست؛ البته ماوس‌های لیزر به جهت آنکه ‌روی سطوح بیشتری قابل استفاده هستند طبیعتا ارجحیت دارند؛ اما اگر به دنبال دقت در کارکرد ماوس هستید، آن گونه که به نظر می‌رسد، ماوس‌های اپتیکال شاید مطمئن‌تر و بهتر باشند؛ البته این یک گزاره ۱۰۰ درصدی نیست.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...