رفتن به مطلب

آرام سازی ترافیک


ارسال های توصیه شده

  • 2 ماه بعد...

تاریخچه آرام سازی ترافیک

 

گسترش وسایل نقلیه و تمایل شدید انسانها به استفاده از این وسایل رفاهی متعاقبا باعث گسترش رفت وآمدهای خودرویی و بالا رفتن حجم ترافیک شد. در چنین شرایطی تامین امنیت انسانهای پیاده ، دوچرخه سوار یا سواره به مهمترین مساله تبدیل میشود. به خصوص در شرایطی که رانندگان بی توجه زیادی وجود دارند که میتوانند با همین وسایل رفاهی موجبات جرح یا حتی فوت انسانهای دیگر به خصوص کودکان را فراهم کنند. به همین دلیل استراتژیهای گوناگونی برای آرام سازی ترافیک تدوین گردید که در همین سایت به برخی از آنها پرداخته شده است. در ادامه تاریخچه مختصری از "آرام سازی ترافیک" ارائه میشود: این مبحث در اروپا از اواخر دهه 60 میلادی با حرکتی بسیار آهسته آغاز شد. شهروندان ناراضی در هلند برخی خیابانهای مسکونی را در مقابل رفت و آمد خودروها مسدود کردند. این حرکت به طراحی خیابانهایی با عنوان "خیابانهای آهسته در اروپا " در اواخر دهه 70 انجامید. حداکثر سرعت در این گونه خیابانها بین 20 تا 30 مایل بر ساعت بود. برنامه آرام سازی ترافیک با وضع قوانینی برای اتوبانهای داخل شهری در برخی شهرهای آلمان و دانمارک در دهه 80 میلادی ادامه پیدا کرد. در همین دوران طرحهایی برای اصلاح راههای شریانی داخل شهری در آلمان و فرانسه اجرا شدند. در آمریکا مطالعاتی در این زمینه در دهه 60 و 70 در مناطقی مثل Berkeley, CA, Seattle, WA و Eugene صورت گرفت. اولین تحقیقات ملی و رسمی بر روی آرام سازی در حدود دهه 80 تکمیل شد. این تحقیق نتیجه مطالعه و پرس و جو در مورد نیازهای مردم در مناطق مسکونی در ارتباط با رفت و آمد وسایل نقلیه بود. همچنین تحقیقاتی در ارتباط با سرعتکاهها و نتایج استفاده از آنها و موارد قانونی مرتبط صورت گرفت. تقریبا 20 سال بعد با در دست بودن نتایج اعمال برخی قوانین، اداره کل بزرگراههای آمریکا, تحقیقات دیگری را در سال 1998 آغاز کرد که به گزارشی از مجمع مهندسین ترافیک به نام “Traffic Calming: State of the Practice” توسط Reid Ewing منتهی شد. در مقایسه با تحقیقات دهه 80 این تحقیق به آرام سازی در اندازه ای بزرگتر از مناطق مسکونی, ابزار آرام سازی پیشرفته تر در مقایسه با سرعتکاهها و نیز مسائل قانونی و سیاسی گسترده تر نسبت به آن زمان می پردازد.

 

منبع: ttic.ir

لینک به دیدگاه

مقاله روش های نوین آرام سازی ترافیک

 

آرام سازی ترافیک مجموعه ای از استراتژی هایی است که توسط برنامه ریزان شهری و مهندسان ترافیک به منظور کاهش سرعت ترافیک (با تعریف عام) استفاده می شود. نتیجه مستقیم این امر افزایش ایمنی ترافیک به ویژه برای افراد پیاده و دوچرخه سواران است. از آثار جانبی مهم آرام سازی ترافیک می توان به کاهش سر و صدا و آلودگی هوا اشاره کرد.

در این مقاله، اهداف آرام سازی و آثار آن در دنیا مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین با طبقه بندی روش های آرام سازی در چهار طبقه روش های کنترل حجم ترافیک، کنترل سرعت توسط تغییرات قائم در سطح راه، کنترل سرعت توسط تغییرات افقی در سطح راه و باریک سازی مسیر، روش های نوین و کاربردی آرام سازی در دنیا را مورد بررسی قرار داده است. بررسی روش های ارائه شده نشان می دهد با توجه به گستردگی روش های کاربردی نیاز است جهت استفاده بهینه و مؤثر از انواع روش های آرام سازی به خصوص در معابر شهری، دستورالعملی کاربردی در این زمینه تدوین و مورد استفاده قرار گیرد.

 

کلمات کلیدی: ایمنی، آرام سازی، مهندسی ترافیک

 

نویسنده: امیر پوریا چاوشی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

استاندارد آرام سازی ترافیک معابر شهری

 

سازمان استاندارد ملی ایران کتابی با عنوان معابر شهری - آرام سازی ترافیک در 87 صفحه تهیه کرده که به صورت PDF از لینک داده شده می تونید دانلود کنید:

هدف و دامنه کاربرد

مراجع الزامی

اصطلاحات و تعاریف

ضوابط استاندارد آرام سازی ترافیک معابر شهری

 

دانلود کتاب

لینک به دیدگاه

مقاله ارائه متدولوژي مدیریت و بکارگیري روشهاي آرامسازي در معابر شهري

 

گسترش شهرها و افزایش تعداد سفرهاي درون شهري باعث بالا رفتن میزان تردد عابرین پیاده در سطح شهر ها گردیده است، بطوریکه عابرین پیاده بیشترین سهم را در ترددهاي شهري تشکیل داده اند، ولی بااین حال کمتر مورد توجه مسئولین و سیاستگذاران شهري قرار گرفته اند. به عبارت دیگر در بینش تصمیم گیران شهري، تاکنون فضاي خیابان عمدتاً به سواره رو و پارکینگ اختصاصیافته است. به هر روي هدف از انجام این مطالعه ارائه سیاستها و راهکارهاي اجرایی در زمینه آرام سازي ترافیکی معابر و افزایش ایمنی عابرین پیاده می باشد.

در روشهاي مربوط به آرام سازي با ایجاد تغییرات و تمهیداتی فیزیکی و یا غیر فیزیکی(استفاده از علائم دیداري و شنیداري) در سطح معابر، شرایط براي آسایش و ایمنی بیشتر عابرین پیاده فراهم میگردد. ذکر این نکته نیز ضروري است که همگام با افزایشایمنی عابرین پیاده، رانندگان وسایل نقلیه نیز با شرایط ایمن تري به حرکت خود ادامه خواهند داد.

در این مقاله با بررسی مشکلات موجود در زمینه آرام سازي و همچنین اخذ نظرات مهندسین ترافیک در مناطق مختلف شهرداري، مشکلات و نواقصموجود در زمینه ایمنی معابر، شناسایی شده و بمنظور حل این مشکلات راهکارهاي آرام سازي متناسب با شرایط فیزیکی و ترافیکی معابر در دو سطح پیشنهاد گردیده است.

 

کلید واژه: آرامسازي، روشهاي ایمن سازي ترافیک، اصلاح هندسی معابر

 

نویسندگان: مرتضی خشایی پور، مهري بهرامی موینی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...