رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

● اثرات شوري روي رشد گياه

 

شوري خاک از چند طريق رشد گياه را دچار محدوديت مي کند:

 

۱) آب قابل استفاده گياه را کاهش مي دهد؛در خاک هاي شور، گياهان زودتر دچار پژمردگي مي شوند که اين پديده را اصطلاحاً خشکي فيزيولوژيکي مي گويند. زيرا بدليل شور بودن خاک، گياهان نمي توانند آب درون خاک را جذب کنند.

 

۲) مسموميت؛ بعضي از يونها به مقدار زياد در خاکهاي شور وجود دارند و بر اثر جذب زيادشان توسط گياه، براي آن ايجاد مسموميت مي کنند که از مهمترين آن ها مي توان کلر،سديم و بر را نام برد.

 

۳) عدم تعادل تغذيه اي؛ در خاک شور، بدليل غلظت زياد کلر در محلول خاک و جذب آن بوسيله ي گياه، جذب نيترات و سولفات توسط گياه کم مي شود. در صورتيکه نيترات و سولفات از يون هاي بسيار ضروري در تغذيه گياه هستند. يا بعنوان مثال، جذب زياد سديم توسط گياه، باعث کاهش جذب پتاسيم مي شود. کوتاه شدن دوره رشد در شرایط استرس شوری یکی از دلایل کاهش عملکرد محصول است .

نتایج بررسی نشان داد که آبشویی قبل از کاشت بیشترین کاهش نمک را در اطراف ریشه دارد چون در این رابطه سعی بر این بوده که ابتدا با کمترین میزان آب مصرفی حداقل عمق خاک لازم برای جوانه زنی بذر و سبز شدن یک گیاه متحمل به شوری ، آبشویی گردد

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...