رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

پلاستیک ها و لاستیک ها

از ویژگی برجسته لاستیکها مدول الاستیسیته پایین آنها است همچنین مقاومت شیمیایی و سایشی و خاصیت عایق بودن آنها باعث کاربردهای بسیار در زمینه خوردگی میگردد .

لاستیکها

از ویژگی برجسته لاستیکها مدول الاستیسیته پایین آنها است همچنین مقاومت شیمیایی و سایشی و خاصیت عایق بودن آنها باعث کاربردهای بسیار در زمینه خوردگی میگردد . مثلا لاستیکها با اسید کلریدریک سازگارند و به همین دلیل لوله ها و تانکهای فولادی با روکش لاستیکی سالهاست مورد استفاده قرار میگیرند .

نرمی لاستیکها نیز یکی دیگر از دلایل کاربرد فراوان این مواد میباشد مانند شیلنگها، نوارها و تسمه ها ، تایر ماشین و…

لاستیکها به دو دسته تقسیم میشوند :

۱) لاستیکهای طبیعی

۲) لاستیکها ی مصنوعی

بطور کلی لاستیکهای طبیعی دارای خواص مکانیکی بهتری هستند مانند مدول الاستیسیته پایینتر ، مقاومت در برابر بریدگی ها و توسعه آنها اما در مو رد مقاومت خوردگی لاستیکهای مصنوعی دارای شرایط بهتری هستند .

لاستیکها ی طبیعی

لاستیک دارای مولکولهای از ایزوپرن ( پلی ایزوپرن ) می باشد و به صورت یک شیره مایع از درخت گرفته می شود ، ساختمان کویل شکل آن باعث الاستیسیته بالای این ماده می شود (۱۰۰ تا ۱۰۰۰ درصد انعطاف پذیری ).

محدودیت حرارتی لاستیک نرم حدود ۱۶۰ درجه فارنهایت است ، این محدودیت با آلیاژ سازی تا حدود ۱۸۰ درجه فارنهایت افزایش می یابد. با افزایش گوگرد و حرارت دادن لاستیک سخت تر و ترد تر می شود. اولین با ر در ۱۸۳۹ چارلز گودیر این روش را کشف کرد و آن را ولکا نیزه کردن نامید ، حود ۵۰% گوگرد باعث جسم سختی بنام ابونیت میگردد که برای ساخت توپ بولینگ مورد استفاده قرار می گیرد . مقاومت خوردگی معمولا با سختی نسبت مستقیم دارد .

مدول الاستیسیته برای لاستیکها ی نرم و سخت بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ پوند بر اینچ متغیر است .

لاستیکها ی مصنوعی

در جنگ جهانی دوم وقتی منابع اصلی لاستیکها بدست دشمن افتاد نیاز شدیدی برای جایگزینی آن توسط یک ماده مصنوعی احساس می شد. در اوایل دهه ۱۹۳۰ نیوپرن توسط دوپنت بدست آمد ،این ماده پنجمین ماده استراتژیک در جنگ جهانی بود. امروزه لاستیکها ی مصنوعی زیادی شامل ترکیباتی با پلاستیکها وجود دارند .

فیلرهای نرم کننده و سخت کننده مختلفی برای بدست آوردن خواصی چون الاستیسیته ، مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر حرارت با هم ترکیب می شوند که در ادامه به معرفی چند تا از این مواد میپردازیم :

۱) نیوپرن و لاستیک نیتریل در مقابل نفت و گاز مقاومند. یکی از اولین کاربردهای آن در شیلنگهای پمپ بنزین است .

۲) لاستیک بوتیل : خاصیت برجسته این لاستیک عدم نفوذ پذیری در مقابل گازهاست این خاصیت باعث استفاده آن در لوله های داخلی و تجهیزات کارخانجات مواد شیمیایی مثلا آبندی تانکرهای حمل گاز می باشد. همچنین این لاستیک مقاومت خوبی در برابر محیطهای اکسید کننده مانند هوا و اسید نیتریک رقیق دارد .

۳) لاستیک سیلیکون : مقاومت حرارتی این لاستیک در حدود ۵۸۰ درجه فارنهایت می باشد .

۴) پلی اتیلن کلرو سولفاته شده : دارای مقاومت عالی در محیطهای اکسید کننده مثل ۹۰% اسید نیتریک در درجه حرارت محیط میباشد .

لاستیکهای نرم در مقابل سایش بهتر عمل می کنند . روکشها می توانند از لایه های سخت و نرم تشکیل شوند .

پلاستیک ها

در ۱۵ سال اخیر کاربرد پلاستیک ها بشدت افزایش یافته است . یکی از انگیزه های اولیه برای بدست آوردن این مواد جایگزینی توپهای عاجی بیلیارد بوسیله یک ماده ارزانتر بود .

پلاستیک ها توسط ریختن در قالب ، فرم دادن ، اکستروژن و نورد تولید می شود و به صورت قطعات توپر، روکش، پوشش، اسفنج، الیاف و لایه های نازک وجود دارند . پلاستیک ها مواد آلی با وزن مولکولی بالا هستند که می توانند به شکلهای مختلف در آیند . بعضی از آنها به صورت طبیعی یافت می شوند ولی اکثر آنها به صورت مصنوعی به دست می آیند .

بطور کلی پلاستیک ها در مقایسه با فلزات و آلیاژها خیلی ضعیفتر ، نرمتر ، مقاومتر در برابر یونهای کلر و اسید کلریدریک ، مقاومت کمتر در برابر یونهای اکسید کننده مثل اسید نیتریک ، مقاومت کمتر در برابر حلالها و دارای محدودیت حرارتی پایینتر می باشد . خزش در درجه حرارتهای محیط یا سیلان سرد از نقطه ضعفهای پلاستیک ها بویژه ترموپلاستها می باشد .

لینک به دیدگاه

پلاستیک ها :

ترموستها و ترموپلاست ها

ترموپلاست ها با افزایش درجه حرارت نرم می شوند و موقعی که سرد می شوند به سختی اولیه باز می گردند . اکثر آنها را می توان ذوب نمود .

ترموست ها با افزایش درجه حرارت سخت می شوند و با سرد شدن سختی خود را حفظ می کنند و با حرارت دادن تحت فشار شکل می گیرند و تغییر شکل مجدد آنها ممکن نیست ( قراضه آن قابل استفاده نیست ) .

خواص پلاستیکها را می توان با افزودن مواد نرم کننده ، سخت کننده و فیلر بطور قابل ملاحظه ای تغییر داد . پلاستیکها مانند فلزات خورده نمی شوند .

الف) ترمو پلاستها

۱) فلورو کربنها :

تفلون و کل اف و فلورو کربنها فلزات نجیب پلاستیکها هستند به این معنی که تقریبا در تمام محیطهای خورنده تا دمای ۵۵۰ درجه فارنهایت مقاوم هستند . اینها از کربن و فلور ساخته شده اند اولین تترا فلوراتیلن توسط دوپنت تولید شد و تفلون نام گرفت .تفلون علاوه بر مقاومت خوردگی ، دارای ضریب اصطکاک کمی است که می تواند مانند یک روغن کار سطح فلزاتی که بر روی هم سایش دارند از خورده شدن در اثر اصطکاک (خوردگی فیزیکی) محافظت کند .

۲) پلی ونیل کلراید(پی .وی .سی ) :

این ماده اساسا سخت است ولی با اضافه کردن مواد نرم کننده و وینیل استات میتوان آنرا نرم نمود . کاربرد این ماده در لوله ها و اتصالات ، دودکشها ، هواکشها، مخازن و روکشها می باشد .

۳) پلی پروپیلن :

پلی پروپیلن ، پرو فاکس و اسکان برای اولین بار در ایتالیا بوجود آمدند و دارای مقاومت حرارتی و خوردگی بهتری نسبت به پلی اتیل بوده و همچنین از آن سخت تر هستند . برای ساخت والو ها ، بطریهایی که توسط حرارت استریل می شوند و لوله و اتصالات به کار می رود .

ب) ترموستها

۱) سیلیکونها :

سیلیکونها دارای مقاومت حرارتی بسیار خوبی هستند . خواص مکانیکی با تغییر درجه حرارت تغییر کمی میکند .یکی از مواد تشکیل دهنده این ماده سیلیسیم است که دیگر پلاستیکها چنین نیستند. سیلیکونها بعنوان ترکیبات قالبگیری ، رزینهای ورقه ای و بعنوان عایق در موتورهای برقی استفاده می شود اما مقاومت آنها در مقابل مواد شیمیایی کم است .

۲) پلی استرها :

پلاستیکهای پلی استر ، داکرون ، دیپلون و ویبرین دارای مقاومت خوردگی شیمیایی ضعیفی هستند .مورد استفاده اصلی پلی استر ها در کامپوزیتها بصورت الیاف می باشد . مثلا کامپوزیت پلی استر تقویت شده و شیشه دارای چنا ن مقاومتی میشود که در بدنه اتومبیل و قایق مورد استفاده می گردد .

۳) فنولیکها :

مواد فنولیکی(باکلیت) ،دارز ، رزینوکس از قدیمی ترین و معروفترین پلاستیکها هستند .این مواد عمدتا بر اساس فنول فرم آلدییدها هستند. کاربردهای آن عبارتند از : بدنه رادیو ، تلفن ، پریز ، پمپ ، سر دلکو و غلطکها

لینک به دیدگاه

-چرا برخی پلاستيک ها شفاف و برخی کدرند ؟

چرا برخی پلاستيک ها شفاف و برخی کدرند ؟

برخی پلاستیکها آنقدر شفاف هستند که می توانید از آنها لنزهای طبی و رنگی ساخت و برخی بسیار کدر و مات هستند.

دلیل این موضوع را باید در ساختمان آنها جستجو کرد.

بنابراین سوال اصلی این است تفاوت ساختمان پلاستیکهای شفاف و کدر در چیست؟

در پلیمرهایی که ظاهری شفاف دارند زنجيرهاي پليمر به صورت نامنظم کنار یکیگر قرار گرفته اند ، مانند چوب هاي جارو كه شاخه اي هستند و نمي توانند به صورت منظم كنار هم قرار بگیرند .

برعکس در پلیمرهایی که ظاهری کدر و یا ابری دارند زنجیرههای پلیمری بصورت منظم قرار گرفته اند مانند قرار گرفتن يك دسته تركه هاي چوب به صورت منظم و يا حصير در كنار همديگر ، این نظم و فشردگی اجازه عبور نور را نمی دهند و لذا ظاهری کدر دارند.

بنابراین پلیمرها از نظر نحوة قرار گرفتن ملكولهاي و بررسي نظم ملكولي در حالت جامد به دو دسته تقسيم مي شوند : پليمرهاي كريستال و آمرف .

پليمرهاي کريستال نيز خود در دو گروه نيمه کريستال و کريستال جای دارند .

 

نکته مهم یک پلیمر و یا پلاستیک این است که نمی تواند پلاستیک و یا پلیمری صد در صد آمورف و یا کریستال باشد بلکه معمولا هر دو را بخش را دارد اما بخشی غالبتر است.برای مثال تفلون دارای بلورینگی 95% می باشد که ظاهر بسیار سفید و ابری دارد.پلی اتیلن سبک دارای بلورینگی 40-55% و پلی اتیلن سنگین 60-80% می باشد.

آیا در صنعت پلاستیک ها و بازیافت نیز از همین لفظ استفاده می شود؟

جالب است بدانید تعریفی که در دنیای پليمرها از شفافی و کدری یا کریستال می شود با آنچه در صنعت بازیافت و یا پلاستیک می گویند متفاوت است.برای مثال پلی استایرن که از آن قاب سی دی ها را می سازند و یا جعبه شکلات ,خط کش و یا لیوان های یکبار و نام تجاری آن کریستال است در صنعت پلیمر جزء پلاستیکهای آمورف می باشد.

در عوض پلی اتیلن سنگین که از آن لوله ,بشکه ,مخازن بزرگ و ظروف پلاستیکی بادی می زنند و ظاهری کدر دارد ,کریستال و یا بلوری نامیده می شود و پلی اتیلن سبک ldpeکه از آن فیلمهای بسته بندی و اطلاحا نایلونهای پالتی را تولید می کنند به پلیمر نیمه کریستال و یا نیمه بلوری شناخته می شود.

چند مثال از پلاستیکهای آمورف و کریستال

آمورف:پی وی سی.پت در حالت بطری pet,پلی کربنات یا pc,پلی استایرن,abs

کریستال:تفلون,پلی اتیلن سنگین ,الیاف

نیمه کریستال:ppیا پلی پروپیلن,پلی اتیلن سبک یا ldpe,پلی آمیدها

لینک به دیدگاه

تفاوت خواص پلاستیکهای شفاف و کدر یا آمورف و کریستال

 

 

  1. پلاستیکهای کریستال و یا کدر از استحکام بالاتری برخوردارند در حالیکه پلاستیکهای شفاف و آمورف از چقرمگی و شکنندگی بیشتری دارند.مانند abs,pet برای درک بهتر موضوع اجازه بدهید مثالی بزنیم پت را در نظر بگیرید واقع .الیاف پت کریستال است و استحکام بیشتری دارد در حالیکه بطری پت آمورف و یاشفاف است و از استحکام کمتری برخوردار است.
  2. آمورفها در لحظه ذوب جاري نمي شوند و بصورت مذاب ويسكوز باقي مي مانند، همين امر سبب مي شود كه فرآيند شكل دهي و انتقال آنها با دشواري بيشتري صورت گيرد. همچنین دستگاهای اکسترودر پلاستیک های آمورف پیچیده تر هستند. اکسترودر پلی اتیلن نسبت به اکسترودر پت بسیار رایجتر و ساده تر است و بیشتر نیز ساخته می شود. بنابراین گرانول ساز های پلاستیکهای امورف با کریستال متفاوت است و این نکته ای است که گرانول ساز ها و کسانی که اکسترودر دارند باید به ان توجه کنند.
  3. پلاستیکهای آمورف و یا شفاف به دلیل نامنظم قرار گرفتن زنجیرههای و فاصله داشتن بین آنها نسبت به حلالها نفوذ پذیرتر هستند و حلال بهتر در آنها نفوذ می کند در حالیکه پلیمرهای کریستال و یا کدر به دلیل نظم زنجیرها نسبت به حلالها از نفوذ پذیری کمتری برخوردار هستند و دیرتر حل می شوند.

 

جمع شدگی کم و یا اصطلاحا Shrinkage که یک نقیصه و اشکال زمان قالبگیری تزریقی پلیمرهاplastic injection mold, است در پلاستیکها آمورف و یا شفاف کمتر است.این موضوع از ویژگی های مثبت این گروه است.چون زنجیرههای پلیمری امورف بصورت نامنظم است در حالت ذوب هم تغییر حجم کمی دارند.در عوض پلاستیکهای کریستال و یا کدر به هنگام ذوب نیز بیشتر منظم می شنود و تغییر حجم آنها زیاد است.

پلاستیکهای آمورف و کریستال به هم تبدیل می شوند

برخي از پليمرهاي آمرف در حين سرد شدن ( از حالت مذاب ) و يا در حالت محلول اگر به آرامي رسوب كنند درجة بالایی از كريستال را به وجود مي آورند ((Annealing درجه کريستالی يک پلاستيک را افزايش می دیابد .

بنابراین اگر سرد شدن یک پلاستیک مذاب بصورت کنترل شده و با سرعت کم صورت گیرد.مثلا با سرعت 0.1درجه سلسیوس بر دقیقه امکان منظم چیدن مولکولها را پیدا می کند که این فرایند موجب افزایش درجه بلورینگی آن می شود.

راه دیگر برای این منظور در کارخانه های تهيه الياف نخ های توليد شده از نايلن 6 (که با نام تجارتی پرلن شهرت بيشتری دارد) را تا (400)% طول اوليه آن می کشند تا در اثر تنش وارده ملکولهای نايلن به صورت منظم تری در طول ليف کنار هم قرار گرفته و اصطلاحاً درجه کريستالی ليف بالاتر رفته ، خواص مکانيکی آن بهبود يابد ، و پارچه تهيه شده که يکی از مصارف آن جوراب بافی است تنش وارده را بهتر تحمل کرده و عمر منسوج خيلی بيشتر می شود .

در فیلم های BOPP نیز برای ایجاد شفافیت و استحکام از دو جهت با اعمال حرارت در حین شکل دهی می کشند تا علاوه بر ظاهری شفاف استحکام بالایی نیز داشته باشد.در واقع با ایجاد کشش باعثث افزایش زنجیرههای منظم می گردند.

نتیجه :ظاهر يك قطعه پلاستيكي همانند رفتار حرارتي اش اطلاعات مفيدي در زمينه تعيين خواص و شناسايي كيفي آن در اختيار محقق قرار مي دهد .

شفافيت زياد يك قطعه پلاستيكي معمولاٌ آمرف بودن (درجه بسيار كم كريستالي) ، فقدان پركننده آلي يا معدني ، عدم حضور مواد رنگي و ميزان كم نرم كننده را نشان مي دهد مانند پلي استايرن ، پلي كربنات و . . . .

اگر قطعه پلاستيكي تا حدودي كدر و ابري رنگ باشد نيمه كريستال و يا كريستال با درجه بالا بودن آن پلاستيك را نشان مي دهد مشروط بر آنكه محقق طي آزمون هاي مرتبط به تاييد مشاهدات ظاهری اطمينان يابد مثلاً عدم شفافيت پليمر بواسطه حضور افزودني هاي شركت داده شده در آميزه پليمري نيست.

لینک به دیدگاه

پلاستیکها

پرمصرفترین پلاستیک دنیا

 

پلی اتیلن پرمصرفترین پليمر در دنیا از دسته ترموپلاستيك ها و متعلق به خانواده پلي اولفين هاست و نمايان گر بزرگترين گروه از ضايعات پلاستيكي مي باشد.این پلیمر کاربرد فروانی در صنعت بسته بندی دارد.برای مثال کیسه ها و دبه ها, بطری های شیر, قاشقهای پلاستیکی در آشپزخانه را می توان نام برد.خواص PE به طور گسترده اي به درجه شاخه اي بودن زنجير آن بستگي دارد.

نحوه تولید گریدهای اصلی پلی اتیلن

PE در دو شكل اصلي به نام هاي پلي اتيلن با چگالي بالا(HDPE) و پلي اتيلن با چگالي پايين (LDPE) موجود مي باشد.این پلیمر از طريق پليمریزاسيون راديكالي اتيلن توليد ميشود. براي رسيدن به جرم مولكولي بالا به دليل تبخير بالاي مونومر ͵واكنش را در فشار بالا (atm 1500-1300) و دماي بالا ( C° 300-80) نگه ميدارند. در اين شرايط سخت پليمر حاصله يك پليمر با درجه بالايي از زنجيرهاي شاخه اي كوتاه و بلند است كه كريستاليتي را تا حدود 50% محدود ميكند و سبب يك گستره ذوب نسبتا پهن ميگردد.HDPE با استفاده از كاتاليست فيليپس و يا زيگلر_ناتا توليد ميشود و و این پليمر خطي تر و درجه كريستاليتي بالاتری از LDPE دارد.

لینک به دیدگاه

انواع پلی اتیلن

تفاوت انواع پلی اتیلن در درجه شاخه اي شدن ͵جرم مولكولي و توزيع آن است.

 

 

  1. HDPE پلی اتیلن دانسیته بالا معروف است.دارای مقاومت به ضربه وبلورینگی بالایی می باشد.از نظر شیمیایی يك ساختار شيميايي يكسان.
  2. LDPE نوع خطی پلی اتیلن است از نظر شیمیایی يك ساختار شيميايي يكسان با HDPE دارد. LDPE دارای شاخه جانبی بیشتری می باشد و همین موجب انعطاف پذیری بیشتر شده است.
  3. ( LLDPE) و ULDPE با افزودن مونومرهايي مانند 1-بوتن و 1-اكتن به LDPEخطي تهيه ميشوند كه اين امر باعث افزايش زنجير شاخه اي كوتاه به پليمر شده و شاخه هاي بلند را محدود ميكند.خطي بودن زنجير باعث خاصيت كشساني و شاخه اي بودن آن باعث سفتي است ͵كه خواص بهتري نسبت به LDPE ميدهد.
  4. ULDPE نيز مانند LLDPE است ولي با كومونومرهايي با طول بلند تر توليد ميگردد كه در نهايتا منجر به چگالي كمتر و كريستاليتي كمتر ميشود. اين خواص سبب ميشود تا ULDPE به طور چشم گيري در دماي كم خواص ضربه اي مناسب و انعطاف پذيري داشته باشد.
  5. گريدهاي ديگر از HDPE نيز وجود دارد كه HDPE با وزن مولكولي بالا ناميده ميشود(HMWHDPE)( 000͵500 ~Mn) و هم چنين گريدهای HDPE با وزن مولكولي بسيار بالا (UHMWHDPE) ( 000͵000͵5~Mn)این مواد در ساخت استخوانهای ران استفاده می گردند.

لینک به دیدگاه

خواص پلی اتیلن

مزایا:

 

 

  • قيمت كم͵فرآيندپذيري خوب ͵مقاومت ضربه اي بالا ͵مقاومت شيميايي بالا موجب مصرف بالای این پلیمر گشته است.
  • این پلاستیک از نظر حلالیت در دماي اتاق نامحلول است و حلالیت آن از طريق گرم كردن در هيدروكربنات ها و يا هالوژن هيدروكربن ها افزایش می یابد.
  • درجه شاخه اي بودن نه تنها تاثير مهمي بر روي خواص آن ها در حالت جامد دارد بلكه در ارتباط با رفتار مذاب نيز تاثير گذار است. حضور زنجيرهاي بلند باعث كاهش تمايل زنجير پليمر به حرکت در مقايسه با ساختار هاي خطي تر است كه اين امر موجب كاهش ويسكوزيته مذاب ميشود.
  • این ماده نسبتا در برابر اکسید کننده ها پایدار است و براحتی اکسید نمی شود و تنها در هوا تحت اشعهUV و در دماهاي بالا اكسيد ميشود.

 

معایب:

 

 

  • دماي ذوب PE به دلیل نيروي بين مولكولي كم كربن_كربن نسبتا پايين است.پس از بررسی در مقالات دماي انتقال شيشه اي یا همان Tg این ماده بين C° 130­ و C° 30­ گزارش شده است.
  • تخريب این پلیمر در دماي بالاي C° 270 رخ ميدهد و موجب به وجود آمدن طيف پيوسته اي از هيدروكربن هايي با 1-70 اتم كربن ميگردد. عمده ترين محصولات حاصل از تخريب پروپن و 1-هگزن است . خواص اصلي HDPEو LDPE در جدول زير نشان داده شده است

لینک به دیدگاه

· کاربردهای پلی اتیلن· به دليل داشتن قيمت كم͵ فرآيندپذيري خوب ͵مقاومت ضربه اي بالا ͵مقاومت شيميايي بالا و عايق الكتريكي بودن گستره كاربردي وسيعي دارد.· بيشترين استفاده رايج همانطور که قبلا ذکر شد در فيلمهايي ست كه به طور گسترده در بسته بندي ها و هم چنين به طور كلي در كيسه ها و پوشش غذا ها استفاده ميشوند.· · · از کاربردهای دیگر pe استفاده در پوشش سيم ها و كابل ها به دليل داشتن خواص عايق پذيري بالا است .· · در تولید قطعاتي است كه از طريق قالبگيري دمشي و تزريقي توليد ميشوند مخصوصا بطري ها يي كه براي نگه داري مواد غذايي و يا مواد شيميايي خانگي استفاده ميشوند نیز کاربرد دارد.

·

· · نکاتی کوتاه در مود بازیافت· hdpeبه طور كلي به وسيله گرانول سازي و توليد چيپس بازيافت ميشود. مواد آلوده كننده آن با شستن از بين ميروند سپس چيپس هاي آن از پلاستيك هاي ديگر از طريق مخزن شناوري جدا ميشوند. به دليل قيمت بالا͵hdpe هاي رنگي معمولا جدا ميشوند و محصولات بازيافتي به دست آمده از آن نيز كمي رنگي هستند . Ldpe به میزان hdpe بازيافت نميشود و عمده ترين محصولات بازيافت شده از آن فيلم هاي پوشش دهنده است.ldpe بازيافت شده به صورت گرانول درآمده و به محصولات پلاستيكي ديگر افزوده ميشوند. مشكل عمده ي بازيافت ldpe رفع افزودني هاست كه فرآيندهاي جديد بازيافت با آن كار آمده اند.

لینک به دیدگاه

چربی گیر ها و تمیز کننده ها:

بدون توجه به نوع چربیگیر، همه پاک کننده‌ها چربیها و مواد روی قطعات را با یک یا چند روش زیر انجام می‌شود.

1- فرآیند انحلال(solvent action): در این مکانیزم پاک کننده مواد و چربی را در خود حل می‌کند.

2- صابونی کردن(saponification): در فرایندهای با قلیاییت بالا، چربیها و مواد روغنی با فرایندهای شیمیایی به صابون تبدیل شده و با شکل حلال در آب در می‌ایند.

3- پاک کنندگی(detergency): عوامل ترکننده فعال سطحی با کاهش کشش سطحی چربیهای سطح، باعث افزایش قدرت نفوذ و کندن چربی از سطح فلز شده و فرایند تمیز کاری را بهبود می‌دهد.

4- امولسیون کنندگی(emulsification): سوسپانسیون کردن ذرات روغن در فاز آبی که باعث شستشوی ساده‌تر روغن از سطح می‌شود. این فرایند در حضور سورفکتانت کامل می‌شود.

5- غیرلخته سازی (deflocculation): در این فرایند چربی یا روغن سطحی به ذرات ریز تبدیل شده و به صورت سوسپانسیون در محلول در آمده و فرایند تمیزکاری ساده تر می‌شود.

بدون توجه به فرایند چربیگیری دو گروه مواد وجود دارد که باید از سطح قطعه در فرایند چربیگیری از سطح قطعه پاک شود. یک گروه چربی‌ها و واکسها و روغنهای سطحی هستند و گروه دیگر ذرات جامد شامل رنگدانه‌ها و کثافات سطحی هستند.

لینک به دیدگاه

روشهای تمیزکاری:

1- حلالهای فرار: این مواد معمولاَ شامل حلالهای پتروشیمی کلردار، با برخی مواد جاذب هستند که چربیها را به خوبی در خود حل می‌کنند. این مواد خیلی زود کثیف شده و کارایی خود را از دست داده و باید تعویض شوند. بنابراین این روش گران قیمت است. از طرفی این روشها محدودیت های دیگری نیز دارند. این محدودیتها شامل آتش گیری و خطرات زیست محیطی و سمیت بالا می‌باشند.

2- چربیگیری با بخار: مواد مورد استفاده در این روشها شامل حلالهای کلردار هستند که فقط روغنها را پاک می‌کنند. قطعه در یک محفظه قرار داده می‌شود که دارای بخارات حلال است. برای پاک کردن چربیهای دیگر برخی مواقع به شکل اسپری نیز استفاده می‌شود. اما خطرات سمیت و آتشگیری نیز از محدودیتهای این روش هستند.

3- تمیزکاری امولسیونی: این عمل با استفاده از حلالهای آلی محلول در آب انجام می‌شود. با استفاده از اثرات سورفکتانت تمام روغنها پاک می‌شوند. این روش کارایی بالایی داشته و می‌تواند با اضافه کردن مواد قلیایی بر کارایی آن اضافه شده است.

4- تمیزکاری قلیایی: نمکهای قلیایی شامل سود، سیلیکات و فسفاتها، با هم و با نسبت معین و عوامل فعال سطحی، یک تزکیب بسیار مناسب برای تمیزکاری فلزات است. با انحلال در آب گرم این نوع چربیگیرها بیشتر چربیها را در خود حل می‌کنند. این روش ارزانترین و کاراترین فرایند در حجمهای زیاد است.

5- پاک کنندگی اسیدی: اسیدهای مورد استفاده در این فرایند بیشتر اسیدهای معدنی مورد استفاده قرار گرفته و با افزایش عوامل تر کننده تمیزکاری به خوبی انجام می‌گیرد. البته این روش بیشتر شامل فرایندهای زنگ بری می‌باشد.

6- تمیزکاری مکانیکی: ابزارهای مورد استفاده در این تکنیک شامل برخی فرچه‌های سیمی، کاغذهای سمباده و فرچه های پلاستیکی هستند.

لینک به دیدگاه

انتخاب تمیزکننده:

یکی از مهمترین اعمال در فرایندهای آبکاری، تمیزکاری است. تکنیک‌های تمیزکاری بسته به نوع فرایند و قطعات و همچنین امکان انجام متفاوت هستند. تمیزکننده‌ها دارای ترکیبات و فرمولهای مختلفی هستند. اما در فرایندهای آّبکاری تمیزکننده‌های قلیایی به خاطر ارزانی و در دسترس بودن و سهولت استفاده نسبت به فرایندهای دیگر بیشترین حجم استفاده را دارند. پارامترهایی که باید در انتخاب نوع چربیگیر لحاظ شود به شرح زیر است:

1- نوع فرآیند و سازگاری با ترکیب پاک کننده

2- دسترس بودن

3- امکان انجام و کاربرد

4- نوع قطعه

5- کارایی

6- قیمت

لینک به دیدگاه

تمیزکننده‌های قلیایی:

چربی گیر های قلیائی معمولا برای سیستم غوطه وری ، پاششی و التراسونیک و در دماهای مختلف فرموله می شوند.

وجود انواع مختلف فلزات نظیر آهن ، آلومینیوم و مس و ... باعث به وجود آمدن فرمولاسیون های مختلف در تولید این مواد شده و در صورت استفاده نابجا از آنها در بسیاری از موارد باعث آسیب به سطح می شود.

معمولا این چربی گیر ها در دمای 50 الی 90 درجه سانتیگراد و زمان 5 الی 20 دقیقه کار میکننده و بهترین غلظت پیشنهاد شده 3 الی 10 درصد است . غلظت و زمان بستگی به میزان چربی دارد و میزان غلظت بایستی دائما با اندازه گیری میزان قلیائیت تنظیم شود.بازدهی چربی گیر های پاششی علاوه بر اینکه به دمای محلول بستگی دارد تامین فشار 1.4 الی 2 بار میتواند راندمان آن را افزایش دهد.بهترین دما 50 الی 65 درجه سانتیگراد و زمان پاشش 3 دقیقه است

در وانهای التراسونیک معمولا از چربی گیرهای قلیائی با قدرت متوسط استفاده میشود غلظت این چربی گیر ها 2 الی 5 درصد و زمان لازم برای تکمیل فرایند چربی گیری 3 الی 7 دقیقه است.

مهمترین مشخصه تاثیر گذار بر کلیه روشهای چربی گیری غلظت مواد ، زمان عملیات ، دما و میزان قلیائیت است سختی بالای آب تاثیر بسیار منفی بر فرایند دارد و بنابراین بایستس از افزودنی های مخصوص جهت چربی گیری در آبهای سخت استفاده نمود.

این تمیزکننده‌ها به طور ویژه برای فرایندهای مختلف فرموله می‌شوند و دارای ترکیبهای مختلف شامل نمکهای قلیایی، ترکیبات ترکننده و ترکیبات کیلیت کننده (chelating agent)هستند.

ترکیبات تر کننده باعث کنده شدن روغن از سطح و ایجاد یک امولسیون شده که در آن روغن به صورت قطرات یا ذرات در محلول ایجاد می‌شود. یک طرف این ترکیبها در آب محلول بوده و یک طرف آن در روغن.نتیجه این عمل ایجاد امولسیونی از روغن در آب بوده و در نتیجه فرایند چربیگیری ساده تر می‌شود. گرما به شدت روی عملکرد این ترکیبات با کاهش ویسکوزیته و افزایش فعالیت ترکیب، اثر گذر است.

واژه چربیگیر قلیایی شامل طیف گسترده‌ای از ترکیبات شیمیایی شامل سود، پتاس، فسفاتها، سیلیکاتها و کربناتها می‌شود. این مواد دارای نقشهای زیر در ترکیبات چربیگیر می‌باشد:

سود:

· قلیاییت بالا

· صابونی کردن چربی و روغن

· به همراه عامل فعال سطحی جهت پخش روغن و واکسها عمل می‌کند

· خنثی کننده باقیمانده اسیدها

· برای فلزات نرم (آلومینیوم، روی و ...) مناسب نمی‌باشد

سیلیکاتها:

· قلیاییت متوسط

· تمیزکننده خوب

· خنثی کننده باقیمانده اسید

· حمله شیمیایی روی فلزات نرم

فسفاتها:

· قلیاییت متوسط

· پاک کننده

· مناسب برای فلزات نرم

· سختی گیری آب

کربناتها:

· قلیاییت متوسط

· خنثی کننده باقیمانده اسید

· مناسب برای فلزات نرم

· دارای خاصیت بافری و تثبیت pH

 

ترکیبات کیلیت کننده نیز دارای دو عملکرد می‌باشند

1- سختی گیری آب و ایجاد محیط مناسب برای شستشو و تمیزکاری

2- نگهداری آهن و فلزات دیگر در محلول و جلوگیری از رسوب آنها روی قطعه

لینک به دیدگاه

ای بی اس(
abs
) پلاستیکی پرکاربرد در صنایع خودرو سازی ,الکتریکی و خانگی

معرفی:

یکی از مهم ترین و پر مصرفترین ترپلیمرهایی که به صورت تجاری تولید میشوند
abs͵
است .این ترپلیمر که از سه جزئ آکریلو نیتریل و بوتادی ان و استایرن تشکیل شده است,با تغییر در درصد هر یک از مونومر ها می توان برای کاربری خاص اصلاح کرد.البته باید در نظر داشت در صد بیشتر به پلی استایرن اختصاص دارد. این پلیمر را میتوان در بدنه لوازم خانگی مثل: تلفن
͵
جاروبرقی
͵
چایی ساز و لولزم الکتریکی و قطعات خودرو… مشاهده کرد.

 

نحوه تولید
abs
:

abs
. به وسیله روش های گوناگونی قابل تهیه است. روش اول شامل مخلوط کردن کوپلیمر مکانیکی بوتا دی ان_اکریلونیترات (
ban
) با کوپلیمر استایرن_اکریلونیترات (
san
) است. گوناگونی حالت ها در مخلوط کردن
san
با پلی بوتا دی ان است. معمولا کوپلیمریزاسیون استایرن و اکریلونیترات با ترکیب با پلی بوتا دی ان به دست می آید .هر کدام از روش ها منجر به تولید پلیمری میشود که خواص بسیار برتری نسبت به پلی استایرن با مقاومت ضربه ای بالا دارد.

 

خواص
abs
:

abs
شامل سه مونومر با شاخص های متفاوت است و منجر به تولید پلیمری با ترکیب خوبی از خواص مکانیکی
͵
حرارتی و الکتریکی میشود . شاخصه های هرکدام از مونومر ها عبارتند از:

 

البته میزان هر کدام از مونومر ها باید متعادل باشد تا خواص لازم را ایجاد نماید. چنانچه افزایش میزان یک جز میتواند تاثیر سودمندی بر خواص حاصله از آن جز و تاثیر زیان باری بر دو خاصیت دیگر بگذارد. برای مثال افزایش میزان بوتادی ان موجب افزایش مقاومت ضربه ای و در مقابل کاهش مقاومت حرارتی است.

لازم به ذکر است که اینکار توسط پتروشیمی انجام می گیرد و منجر به تولید گریدهای مختلف
abs
برای تزریق و اکستروژن و غیره می گردد.

بنابراین به طور کلی این پلاستیک ترکیب فوق العاده ای از خواص سختی, براقیت, چقرمگی و خاصیت عایق بودن نسبت به برق را دارد.

 

کاربرد
abs
:

در بسیاری از کاربرد ها
abs
به وسیله تزریق
͵
قالبگیری دمشی و اکستروژن تولید میشود.کاربرد اصلی
abs
در صنایع خودرو سازی و در ساخت قطعات بدنه خودرو است.

 

دیگر کابرد های عمده آن شامل لوله ها و اتصالات

 

 

قطعات تزریقی مانند اسباب بازی های لوگو

 

 

تلفن ها
͵
بدنه لوازم خانگی و پوشش ابزار آلات الکتریکی دستی از دیگر کاربردهای این پلاستیک است.

 

 

نکاتی در مورد بازیافت این ماده در ایران:

از اصلی ترین فرآیندهای بازیافت
abs͵
حرارت دهی و خرد کردن است. هنگام گرانول کردن تنظیم دما برای جلوگیری از تخریب حرارتی و زرد شدن بسیار مهم است.

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در بازیافت
abs
رخ میدهد
͵
آلودگی از جانب پلی استایرن با مقاومت ضربه ای بالا یا های ایمپکت است که تاثیرات جدی بر روی خواص مواد بازیافتی میگذارد. در ایران این جداسازی قبل از آسیاب کردن از طریق استفاده از بنزین صورت می گیرد که اگر حل کند های ایمپکت است و اگر حل نکند
abs
می باشد.اگر این مخلوط با های ایمپکت به صورت آسیابی باشد از طریق آب نمک جداسازی صورت می گیرد .در دنیا برای تفکیک با دقت بالا از روش الکتروستاتیک و کف شناوری استفاده می گردد.

 

آلیاژهای
abs
:

تعداد زیادی از آلیاژهای متداول
abs
عبارتند از: آلیاژهای /
pcabs
با مقاومت حرارتی
͵
مقاومت ضربه ای و فرآیندپذیری بهبود یافته ;آلیاژ
abs/pvc
با تاخیر اندازندگی شعله و مقاومت ضربه ای بهود یافته آلیاژهای نایلون/
abs
با مقاومت شیمیایی و حرارتی بهبود یافته و آلیاژهای پلی سولفات
abs
/ با سفتی محیطی و مقاومت حرارتی و شیمیایی.

آیا این پلیمر در پتروشیمی ها ی ایران تولید می شود؟

پتروشیمی قائد بصیر و پتروشیمی تبریز از تولید کنندگان این محصول در ایران می باشند.

abs‌
در ۵۰ گرید تولید می گردد که گریدهای معمولی ، گریدهای مقاوم در برابر حرارت ، ضد شعله و قابل آبکاری را شامل می شود و بسیاری از این ها در پتروشیمی قائد بصیر تولید می گردد.

لینک به دیدگاه

علایم اختصاری ظروف یک‌بار مصرف نشان دهنده چیست؟

یکی از این علایم
pp یا ظروف “پلی‌پروپیلن” است که برای جابه‌جایی فرآورده‌های غذایی داغ از قبیل آش و حلیم با دمای بالاتر از 70 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود/ ظروف با علایم ps یا ظروف “پلی‌استایرن” تنها برای فرآورده‌های غذایی در دمای عادی و کمتر از 70 درجه سانتی‌گراد توصیه می‌شوند و نمی‌توان از آن برای نوشیدنی‌های داغ مانند چای، شیر و قهوه، فرآورده‌های غذایی با دمای بالا و فرآورده‌های خوراکی چرب مانند کره و مارگارین استفاده کرد.

 

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: با شروع ماه مبارک رمضان، استفاده از شیرینجات و مواد غذایی از قبیل آش و حلیم در جامعه رونق خاصی پیدا می‌کند که ضروری است نکاتی را در این خصوص رعایت نمود. یکی از این نکات ظروفی است که در هنگام خرید آش و حلیم جهت حمل این مواد غذایی استفاده می‌شود.

 

به گزارش ایسنا مهران معلم اظهار کرد: استفاده از ظروف پلیمری یا به اصطلاح یک‌بار مصرف پلاستیکی به چند دلیل از قبیل استفاده آسان، صرفه‌جویی در زمان و رعایت بهداشت در زندگی مردم نقش گسترده‌ای پیدا کرده است. البته یکی از ایرادهای استفاده از این ظرف‌ها، آلودگی محیط زیست به دلیل قابل بازیافت نبودن این ظرف‌ها است.

 

وی افزود: استفاده از این ظرف‌ها می‌تواند در سلامت فرد اثر زیادی داشته باشد. استفاده از ظرف‌های یک‌بار مصرف نامناسب، عارضه‌های بسیاری به همراه خواهد داشت.

 

معلم ادامه داد: ظرف‌های یک‌بار مصرف انواع زیادی دارند که برای هر نوع غذا یا نوشیدنی باید از ظرفی که برای آن نوع ماده غذایی ساخته شده استفاده کرد. مصرف‌کنندگان ظرف‌های یک‌بار مصرف باید به نشان‌های اختصاری که در کف ظرف نقش بسته، توجه کنند. مانند pp یا ps که نشان‌دهنده جنس ظرف و در نهایت بیان‌گر نوع مصرف و کاربرد آن ظرف است.

 

سرپرست مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با بیان این که نیاز است مصرف‌کنندگان با علایمی که در کف ظروف یک‌بار مصرف حک شده‌اند آشنایی داشته باشند، گفت: یکی از این علایم pp یا ظروف "پلی‌پروپیلن” است که برای جابه‌جایی فرآورده‌های غذایی داغ از قبیل آش و حلیم با دمای بالاتر از 70 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود. همچنین برای بسته‌بندی فرآورده‌های لبنی مانند ماست، خامه و پنیر نیز استفاده می‌شود.

 

معلم توضیح داد: ظروف با علایم ps یا ظروف "پلی‌استایرن” تنها برای فرآورده‌های غذایی در دمای عادی و کمتر از 70 درجه سانتی‌گراد توصیه می‌شوند و نمی‌توان از آن برای نوشیدنی‌های داغ مانند چای، شیر و قهوه، فرآورده‌های غذایی با دمای بالا و فرآورده‌های خوراکی چرب مانند کره و مارگارین استفاده کرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...