رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ممنون داداش.. من در مورد بحث بالانسینگ موتور جت این استاندارد رو می خواستم:icon_gol:

 

داش مهدی کتابایی که گذاشتم ومطالب کارتو راه ننداخت؟:icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 204
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

داش مهدی کتابایی که گذاشتم ومطالب کارتو راه ننداخت؟:icon_gol:

 

 

گفتم در مورد بالانسینگ توربین و کمپرسور موتور جت کتاب استاندارد Ansi رو می خواستم

لینک به دیدگاه
گفتم در مورد بالانسینگ توربین و کمپرسور موتور جت کتاب استاندارد Ansi رو می خواستم

 

باشه پیدا میکنم ومیزارم برات

ولی قول نمیدم به این زودیا چون دم دست نیستن...دی:

موفق باشی:icon_gol:

لینک به دیدگاه

GAS TURBINE COMPONENTS & QA

New Ideas, Methods and Attitudes

ASME Central Arizona GT Technical Chapter

January 9, 2003

Section 1 Introduction, Applications & Maintenance

Section 2 Component Refurbishment & QA

Section 3 Materials, Coatings & F Tech Parts

Section 4 Thermal Infrared Multimode Inspection System

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

672816.gif

 

Advanced Gas Turbine Cycles: A Brief Review of Power Generation Thermodynamics

Pergamon | August 1, 2003 | ISBN: 0080442730 | 224 pages | PDF | 5 mb

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دانلود فیلمی درزمینه معرفی نیروگاه های گازی وسیکل ترکیبی

امیدوارم به درد دوستان عزیز بخوره

موفق باشید:icon_gol:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

توربين هاي گازي پيشرفته امروزي

 

توربين هاي گازي جديد ي که براي موارد توليد انرژي الکتريکي طراحي شده و بکار مي روند ، در حالت کلي از نظر اندازه ، مواد به کاررفته در اجزاي مختلف و فناوري ، تغييرات اساسي يافته اند . مشخصات کلي به قرار زير است :

1) توان توليد برق درحدود 150 مگاوات در 60 هرتز يا 200 مگاوات در 50 هرتز

2) دماي گاز ورودي توربين در حدود C?1260 و نسبت فشار کمپرسور 1: 16؛

3) کارايي کل واحد با گاز طبيعي حدود 35 درصد و در صورت استفاده از سيکل ترکيبي ،47 درصد.

مشخصات کلي توربين گازي سري قبلي اين مدل ، 100 مگاوات ، C? 1100و

33 درصد است .چند نمونه از توربين هاي گازي پيشرفته اي که سازندگان توربين گازي در کشورهاي مختلف ارائه داده اند به قرارزير است :

مدل GT13E2 ساخت شرکت ABB درسال 1995 در هلند به بهره برداري رسيد . توان خالص توليد ي اين توربين در 50 هرتز با سوخت گاز طبيعي برابر 164 مگاوات در کارايي 7/35 درصد و با سوخت مايع برابر 161 مگاوات در کارايي 4/35 درصد است . نسبت فشار کمپرسور اين واحد برابر 15:1 است . در اين نمونه 72 مشعل در محيط محفظه ي احتراق قرار گرفته است که اين نوع مشعل ، ظرفيت توليد گاز NOx بسيار کمتري دارد . مقدار NOx توليد شده با سوخت گاز ، کمتر از PPm 25 و با سوخت مايع و تزريق آب ، کمتراز PPm 42 است . دماي ورودي گاز به توربين ?C 1100 و خروجي ?C 525 است .

اين توبين 5 مرحله پره دارد که در دو رديف اول روتور ، و سه رديف ثابت ، که در آنها سيستم خنک کننده نيز تعبيه شده است . سيستم خنک کننده ، در ريشه پره هاي دو رديف آخرنيز نصب شده است. جنرال الکتريک و شرکت اروپايي توربين گازي به طور مشترک ، مدل F 9001 MS را با فرکانس 50 هرتز ارائه داده اند که در نيرو گاه جنويلرس فرانسه ازآن استفاده مي شود .

توان توليد ي اين واحد 215 مگاوات در کارايي 35 درصد است . توان توليد ي مدل جديد تري ازاين سري به 226 مگاوات افزايش يافته است . کمپرسور اين توربين گازي داراي 18 مرحله با نسبت فشار 20:1 و محفظه ي احتراق مجهز به 18 مشعل با سيستم کنترل NOx است .

توربين ، از نوع سه مرحله اي است که در دورديف اول ، خنک کاري انجام مي شود . دماي ورودي توربين ?C 1288 است . از مدل 60 هرتز که FA 7001 MS ناميده

مي شود ، در نيروگاه نيو مارتين فلوريدا بهره برداري مي شود . توان توليدي اين توربين 149 مگاوات با NOx کمتر از PPm 25 با سوخت گاز طبيعي است . کارايي اين واحد با سيکل ترکيبي 47 درصد است . اين واحد ها ي بزرگ با کارايي بالا که براي زمانهاي حداکثر بار طراحي شده است ، قابليت مانور بالايي دارند .

توربين گازي جنويلوس از لحظه آغاز راه اندازي تا رسيدن به شرايط توليد با ظرفيت کافي فقط به 12 دقيقه زمان نياز دارد و چون هزينه توليد اين واحد پايين است ، انتظار

مي رود که از آن در سيکل هاي ترکيبي استفاده شود. در اين صورت ، توليد الکتريسيته براي بار پايه صورت مي گيرد و تعداد دفعات راه اندازي و از کاراندازي آن کاهش خواهد يافت . با تغيير روش استفاده و با بهره برداري بهينه ، ويژگيهاي تعميراتي نيز تغيير خواهد کرد که در اين صورت بايد به اين موارد نيز در طراحي توجه شود .

لازم است ذکر شود که در صورت استفاده در بار پايه ، خروج واحد از شبکه بدون برنامه ريزي قبلي ، ضررمالي قابل توجهي را به دنبال خواهد داشت .

لینک به دیدگاه

مولدهاي گازي

 

کاربرد روز افزون توربين هاي گازي در صنايع مختلف ، به خصوص در صنايع نفت و الکترونيک، از قبيل به حرکت در آوردن پمپ هاي بزرگ در داخل خطوط لوله نفت و گاز ، تامين انرژي مورد نياز کارخانجات و مناطق خاص جدا از شبکه بسيار چشم گير و قابل توجه است .همچنين در صنعت توليد نيروي برق شبکه هاي سراسري ، با عنوان واحدهايي قادرند سريعاٌٍ در مدار قرار گيرند بسيار مورد توجه هستند .

 

اين نوع مولدها با چند صد کيلووات تا دويست مگاوات به صورت سري سازي ساخته مي شود. قدرت و مدل اين نوع مولدها و مولدهاي ديزلي که متعاقبا، معرفي خواهند شد،تابعيت چنداني از خريدار ندارد بلکه کليه انواع آن از قبيل طراحي شده و به صورت سري با قبول سفارش ساخت ، تا حد امکان در کارخانه سازنده به صورت کامل بر روي شاسي سوار و سپس براي نصب به محل احداث حمل مي گردد.

نصب اين نوع مولدها پس از ورود به کارگاه بسيار سريع صورت مي گيرد و سرعت راه اندازي آنها به لحاظ حداقل بودن تجهيزات کمکي بسيار زياد است .

از آنجايي که قدرت هاي قابل ساخت اين مولدها گسترده مي باشد ، لذا متناسب با گستردگي شبکه از آن در تامين گونه هاي مختلف نياز شبکه استفاده مي گردد، بدين معني که در شبکه هاي کوچک و متوسط به عنوان توليد کننده بار پايه و در شبکه هاي بزرگ به عنوان توليد کننده بار مياني و بار پيک مورد استفاده قرار مي گيرد.لازم به توضيح است که در مجتمع هاي توليدي بزرگ که قطع برق شبکه باعث به وجود آمدن خسارت هاي زياد مي شود ، از اين نوع مولدها به عنوان توليد کننده برق اضطراري نيز ، استفاده مي شود.

بطور کلي اين نوع مولدها در يک تقسيم بندي کلي در سه دسته مورد مطالعه قرار مي گيرندکه ذيلاً بررسي مي شوند:

 

دسته اول، مولدهايي هستندکه اصول کار آنها بر پايه طراحي مولدهاي بخار استوار است و بر اين اساس تحولات لازم در طراحي با توجه به تکنولوژي هاي ساخت به وجود آمده است . اصولاٌ اين نوع مولدها از نظر وزني سيگين و تجهيزات کمکي آنها نسبت به گونه هاي ديگر بيشتر بوده و معمولاً قدرت هاي بالاي آنها اقتصادي است و بدين جهت قدرت هاي قابل ساخت در کارخانجات سازنده اين نوع مولدها معمولاٌ از 30 مگاوات بيشتر است .سازندگان اين دسته از مولدها عمدتاٌ زيمنس و abb(براون باوري سابق ) هستند . در شبکه هاي کوچک از اين نوع واحدها به عنوان توليد کننده بار پايه و در شبکه هاي بزرگ به عنوان توليد کننده بار مياني و پيک و حتي اضطراري استفاده مي گردد.البته اين نوع مولدها در شبکه هاي بزرگ ، ضمن ترکيب با مولدهاي بخاري (چرخه هاي ترکيبي ) ، مي توانند در توليد بار پايه نيز به کار روند.

راندمان اين نوع مولدها عموماً در قدرت هاي بالا بيشتر از واحدهاي مشابه مي باشد ولي به سبب برخورداري از تجهيزات کمکي بيشتر و نتيجتاٌ هزينه نگهداري و پرسنلي بالاتر ، هزينه توليد هر کيلو وات آنها با انواع ديگر توربين هاي گاز ، در قدرت هاي معادل ، برابري مي کند .

اين نوع مولدها معمولاً مي بايستي در داخل سالن نصب گردند و به سبب سنگين بودن تجهيزات ( بالا بودن متوسط وزني نسبت به کيلو وات توليدي ) مدت زمان نصب و راه اندازي آنها بيشترين زمان در نوع خود را دارا مي باشد .

 

هزينه سرمايه گذاري ارزي اين دسته از مولدهاي گازي معادل سايرين مي باشد ( با احتساب عمر مفيد ) ليکن هزينه هاي سرمايه گذاري محلي آن از ديگر انواع توربين گاز بيشتر است .

 

دسته دوم از توربين گازها ، توربين هاي نوع جتي مي باشند که عمدتاًٌ در صنايع هوايي کاربرد دارند و بعضاً نيز با اعمال تغييرات جزئي ، به صورت توربين ژنراتور به کار مي روند. عمده مشخصه اين نوع مولدها در اطاق هاي احتراق آنها مي باشد که از آلياژهاي خاصي ساخته مي شوندضمن اينکه نازل سوخت آنها نيز از نوع مرکب مي باشد .

توربين از چند طبقه مجزا از هم تشکيل شده که هر يک دور گردش مخصوص به خود را دارند و بدين سبب به آنها توربين هاي گازي چند محوره هم گفته مي شوند . دور توربيني که براي چرخاندن کمپرسور به کار مي رود، به 40 هزار دور در دقيقه هم مي رسد . دور توربين کم دور آن معمولا ٌ با دور ژنراتور يکي است و در حقيقت اين دو با هم کوپله مي باشند .

قيمت تمام شده هر کيلو وات قدرت نصب شده اين نوع مولدها ، نسبت به ديگر انواع مولدهاي گازي غالباٌ 5 تا 10 درصد کمتر مي باشد ليکن به سبب تفاوت راندمان و هزينه تعمير و نگهداري ، قيمت هر کيلو وات انرژي توليدي آن، گرانتر از ديگر انواع مي باشد .

 

دسته سوم، توربين هاي گازي صنعتي هستند که تکامل خود را از توربين هاي جتي آغاز کرده اند ليکن کاملا ٌ از انواع جتي فاصله گرفته اند و تنها خصيصه اي که از جت ها دارند ، تعداد اتاق هاي احتراق آنهاست .

عمده سازندگان اين نوع مولدهاي گازي خانواده جنرال الکتريک و خانواده و ستينگ هاوس مي باشند که هرکدام شامل چند سازنده عمده هستند .

 

 

نحوه کارکردهاي گازي بدين ترتيب است که کمپرسور در حال گردش با دور زياد ، هواي محيط را مکيده وفشار آن را به چندين برابر فشار محيط ( حدود 10 برابر ) مي رساند ، ضمن اينکه نسبتاً درجه حرارت آن نيز افزايش مي يابد .هواي فشرده شده از کمپرسور خارج و به درون محفظه يا محفظه هاي احتراق هدايت مي شوند . در داخل اتاق احتراق شعله دائمي برقرار است و سوخت (گاز، گازوئيل و يا بعضاً مازوت ) نيز با فشار مناسبي به درون آن پاشيده مي شود .

سوخت به همراه هواي فشرده در مجاورت شعله ، آتش مي گيرد و گاز داغي با حجم زياد که دماي آن به 1800 درجه سانتيگراد مي رسد توليد مي گردد . گاز حاصل که نتيجه يک احتراق کامل بدون توليد دوده است ، به سبب محدوديت هاي تکنولوژيکي مستقيماٌ قابل ارسال به توربين نمي باشد و لازم است خنک گردد . اين کار توسط هواي اضافي ورودي به اتاق احتراق ، از طريق کمپرسور ، انجام مي گيرد .

گاز داغ مناسب از نظر درجه حرارت ، وارد توربين شده و بخش اعظم انرژي خود را به صورت انرژي مکانيکي دوراني ، به توربين منتقل مي کند و خود از طريق اگزوز خارج مي گردد . حدود دو سوم ( 3/2) انرژي دوراني حاصله از توربين به مصرف گرداندن کمپرسور ، و يک سوم (3/1) آن براي گردش ژنراتور به کار مي رود . ژنراتوري که يا به صورت مستقيم و يا از طريق جعبه دنده با توربين هم محور و کوپله است ، با ميدان الکتريکي گردان خود ، در استاتور ، جريان الکتريسته با ولتاژ از پيش طراحي شده توليد مي کند .

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

این دوتا مقاله رو ببین به دردت میخورن درمورد stub shaft

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

قسمت پایاینی فایلهای اموزشی هرانچه باید درمورد توربین گازی بدانیم

دراین مجموعه از فایلها شما با نقشه های نیروگاههای گازی ,انواع توربین گاز وساخت توربین گاز,اجزای مختلف توربین گاز,مواد والیاژهای توربین های گازی,چرخه تورببین گاز ونقش نیروگاه گازی درشبکه ودیتیلهای مختلف این تیپ توربینها اشنا شدید

امیدوارم استفاده لازم رو از این مجموعه برده باشید

موفق باشیم

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

کتاب بسیار عالی درزمینه توربین های گازی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Maurice Joseph Zucrow, "Principles of Jet Propulsion and Gas Turbines"

Publisher: John & Sons | 1948 | ISBN B000O24HXU | PDF | 563 pages | 12.3 MB

 

This book is based on a lecture course entitled The Principles of Jet Propulsion given by the author in 1943 and 1944, under the sponsorship of the University of California ESMWT program, to graduate engineers working in the aircraft companies located in the Los Angeles area.

It was decided in preparing the original lecture notes to discuss basic principles only, and in order to conform with the wartime restrictions on security only unclassified material was included. Since the manuscript for this book was completed during the war years the same policy was observed in its preparation. This introduced certain difficulties, because it, was necessary to omit certain data and useful information. It is felt, however, that because the discussions in this book are confined to basic principles the observance of the interests of military security has not impaired the attainment of the main objectives: the presentation of requisite fundamental theory pertinent to an intelligent understanding of jet-propulsion engines and gas-turbine power plants. Although the book is written primarily for the student, and not for the specialist, it is hoped that it will also be useful to those actively engaged in the aforementioned fields.

In preparing the manuscript the author was guided by the experience obtained in teaching the ESMWT course discussed above. He found that the interest in the subject cross-sectioned various branches of engineering. For that reason certain material which may not be necessary for instructing aeronautical engineering students has been included. The instructor must use his own judgment in the selection and order of the subject matter to be taught. The author has drawn freely from the unclassified literature, and credit is due to those authors, professional societies, , and manufacturers who were kind enough to permit the use of their material. In this connection the National Advisory Committee for Aeronautics deserves special mention. References to publications are given in the text, and those used in any chapter are collected at the end of that chapter.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

Gas Turbine Combustion and Power Generation

 

 

افزایش راندمان وکارایی درتوربین های گازی وفرایند احتراق

 

 

دانلود یک اسلاید اموزشی با ارزش در زمینه افزایش راندمان وکارایی در توربین های گازی وفرایندهای احتراق اثری جالب از دکتر کوشار با حجم 12 مگابایت

موفق باشیم

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

كاركرد توربين گاز

 

مقدمه

 

دلايل اصلي عمر كاركرد توربين گاز به دو دسته تقسيم مي شود.

 

1-اولين عامل ،تنزل عمر اجزاء تشكيل دهنده قسمت هاي داغ توربين

2-دومين عامل ،كاهش خصوصيات روغن

 

تنزل قطعات مسير گازهاي داغ

اجزاء اصلي توربين گاز بطور اساسي براي صد هزار ساعت كاركرد معادل طراحي شده اند به عبارت ديگر سه مرحله تعميرات پيشگيري كننده جهت بررسي عوامل مخرب مانند خوردگي ، سايش ، سوختگي ، اكسيداسيون ، خزش و خستگي در اين فاصله زماني انجام مي شود.

فعاليت هاي كلي كه بر اساس آن مي توان عمر توربين را مشخص كرد عبارتند از :

1- رينگ هاي چرخشي و سوخت پاش ها. اين قطعات دايما در معرض تشعشع حرارتي در داخل اطاق احتراق هستند.

2- محفظه شعله .اين قطعه به طور مرتب بايد مورد بررسي قرار گرفته و نقاطي كه به دليل حرارت هاي مقطعي دچار آسيب ديدگي شده اند بازسازي شود.

3- پوسته داخلي در مسير هواي داغ ، به محفظه مخلوط كن هواي داغ مراجعه شود.

4- پوسته نگهدارنده پره ها (به محفظه مخلوط كن هواي داغ مراجعه شود.)

5-پره هاي تْابت رديف 3و4 وپره متحرك رديف 4.اين پره ها به طور كلي 100000 ساعت كاركرد معادل در توربين دوام خواهند آورد . وسپس تعويض مي شوند .ساير پره هاي توربين بر اساس جدول هاي ارايه شده تعويض ويا بازسازي ميشوند.

6- ديسك روتور براي هرچهار مرحله توربين: قطعات خارجي اين ديسكها در معرض حرارتهاي نقطه اي قرار دارند وبراي ادامه فعاليت آنها مي بايست مورد بررسي قرار بگيرند.

7- قطعات و اجزاء بعد از مرحله 4 توربين و كانال ااگزوز : به محفظه مخلوط كن هواي داغ مراجعه شود.كاهش عمر به دليل خصوصيات روغن

حد كاركرد كه توسط كاهش خصوصيات روغن تعيين مي شود در جدول يك نمايش داده شده است . اين موضوع از درجه اهميت بالايي برخور دار است كه با سازنده در مورد خصوصيات روغن (آلارم هشدار) ارتباط مرتب وجود داشته باشد ؛ تا با بررسي خصوصيات روغن وتشخيص عوامل اتْر كٌذار ،عمر قطعات و ميزان پيري آنها را تعيين كرد.

پيشنهاد مي شود دوره هاي شش ماهه براي اين آزمايش در نظر كٌرفته شود.

3viydem6nb41laf71khf.jpg

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

سلام دوستان عزیز :icon_gol:

یک هندبوک عالی برای کسانی که میخوان توربین های گازی ونیروگاههایی از این دست رو بهتر بشناسن

کتاب جمع وجور وجالبیه

موفق باشید

GASTURBINE PERFORMANCE

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سيستم هوای ورودی

 

 

مقدمه

سيستم هواي ورودي (Air Intake) به منظور ***** وهدايت كردن هوا به کمپرسور توربين گاز طراحي شده است. همچنين از بين بردن صداي حاصل از كمپرسور از وظايف اصلي اين سيستم است. برخي از وظايف ديگر كه توسط سيستم هاي فرعي انجام مي شوند عبارتند از:

- سيستم ضد يخ زدگي يا Anti-icing : جهت جلوگيري از تشكيل يخ در هواي ورودي به كمپرسور

- سيستم jet pulse : جهت تميز كردن *****ها

- دمپر : جهت جدا سازي ناحيه كمپرسور

- محلی برای تعمير ات بهمراه جرثقيل براي ***** + سيستم روشنايی

 

تشريح سيستم

هوا در ارتفاع 10 تا22 متري بالاي سطح زمين وارد سيستم هوای ورودی می شود و در اين مرحله اولين جداسازي درخصوص ذرات بزرگ صورت مي گيرد. در مرحله بعد هوا از يك توري (bird screen) عبور می کند که وظيفه جلوگيری از ورود اجسام بزرک و پرندگان را بر عهده دارد و در پيشاني هودها1 قرار دارند. تورها از جنس فولاد ضد زنگ AISI 316 بوده و هودها از جنس كربن استيل رنگ شده هستند. هودها به کمک شکل هندسی خود از ورود آب باران جلوگيری می نمايند (AntiRain).

بعد از ديفيوزرهاي Anti-Icing، شبكه شن گير اوليه قرار دارد. اين شبكه وظيفه جلوگيري از نفوذ شن را به داخل سيستم مخصوصاً در زمان طوفان به عهده دارد و از پره هاي عمودي تشكيل شده است كه در جهات مخالف هم قرار گرفته اند تا جريان هوا (كه توام با شن و ماسه است) بالاجبار از يك مسير انحنائي عبور کند. هنگام عبور هوا از اين مسير انحنائي ذرات سنگين معلق (شن يا ماسه) در هوا در اثر اينرسي از هواي ورودي جدا مي گردد. ذرات شن پس از جدا شدن پايين ريخته و از طريق سوراخهاي موجود در قاب زيرين تخليه مي‌شوند. جنس كليه فلزات به كار رفته دراين مجموعه فولادSS AISI 316 مي باشد.

راندمان جداسازي ذرات در اثر کاهش سرعت هوا كاهش مي يابد. در سرعت حدود m/s 3 راندمان وزنی جداسازی ذرات 750 ميكرون حدود%50 مي باشد. سرعت متوسط هوا در اين بخش m/s 2/3 است.

پس از اين مرحله *****هاي اصلي قرار دارند. اين *****ها از نوع كارتريجی و هر كدام به طول mm600 و قطر خارجي mm 325 هستند كه به صورت زوج در 600 قاب افقي قرار گرفته و با پيچ محكم شده اند (1200 عدد). جنس ***** ها از مخلوط پلي استر سلولز است كه راندماني حدود % 99 براي ذرات بزرگتر از 5/. ميكرون دارد. سطح هر ***** كارتريجی حدود m2 19 است.

افت فشار در ***** تميز حدود 200 پاسكال است و ***** توسط سيستم Pulsejet به طور خودكار تميز مي شود. تميزكاري ***** توسط سيستم مذكور هنگامي كه افت فشار به 650 پاسكال برسد صورت مي گيرد. در اين سيستم تميزكاري ***** از قبل تعيين نشده و بستگي به ميزان آلودگي، كثيفي و رطوبت هوا دارد. برآورد عمر ***** براي وضيعتي كه آلودگي محيطي زياد نباشد در حدود 2 سال است. اگر رطوبت هوا براي فواصل زماني طولاني به حدود 80% برسد و يا آلودگي صنعتي نيروگاه بالا باشد عمر ***** كاهش مي يابد. *****ها را مي توان به سادگي تعويض نمود.

هواي تميز به Transition Piece كه از جنس كربن استيل رنگ شده است وارد شده و در حين عبور از آن سرعت به m/s 7 مي رسد. در انتهاي اين ناحيه چهار درب انفجاري (Implosion door) قرار دارد كه از جنس كربن استيل رنگ شده اند. اين درب ها با وزنه تعادل طوري تنظيم مي شوند كه چنانكه به هر دليل اختلاف فشار داخل محفظه و محيط از 1700 پاسكال بالاتر رود باز شوند. در نتيجه هوا مستقيماً از طريق درب ها وارد شده و از مچاله شدن محفظه جلوگيری می‌شود. درب‌ها مجهز به ميکروسوئيچ هستند و در صورت باز شدن آن‌ها واحد بصورت خودکار از مدار خارج ميگردد. اين مسئله حائز اهميت است كه درب‌هاي انفجاري بطور مطمئن تحت هر شرايط دمائي باز شوند. بمنظور جلوگيری از يخ زدن درب‌ها از هيترهای الکتريکی استفاده شده است.

بعد از Transition Piece صدا خفه‌کن يا silencer قرار دارد كه از كربن استيل رنگ شده است و پانل هاي ميرا كننده صدا نيز از استيل AISI 316 مي باشند. پانل ها به صورت عمودي از طريق سقف نصب و يا برداشته می‌شوند. سرعت هوا در انتهاي Silencer حدود m/s 6/7 است. بخش هايbend, Silencer و داكت عمودي از كربن استيل رنگ شده بوده و به منظور كاهش آلودگي صوتي از خارج ايزوله شده‌اند. بعد از بخش bend، سرعت هوا m/s 25 است. اتصال انعطاف پذير (Flexible joint)، از سه لايه فيبر پلي اتيلن ساخته شده است و علاوه بر جلوگيری از انتقال لرزش، خطاهاي جزئی نصب را جبران مي كند.

بخش پايين داكت به عنوان هادي هوا به داخل كمپرسور عمل ميكند. مطالعات و طراحي شكل صحيح هدايت هوا توسط شركت زيمنس انجام شده است. مخروط داخلي در حد امكان از توربلانس هوا جلوگيري مي‌كند. داخل اين مخروط شفت ميانی قرار دارد كه توربين را به ژنراتور متصل مي سازد. اين فضا توسط يك عايق صوت بسته شده است و از طريق درب کوچکی قابل دسترسي است. اطراف مخروط، يك رينگ از جنس كربن استيل با تعدادي نازل پاشش آب قرارگرفته كه وظيفه شستسوي كمپرسور رابر عهده دارد.

عايق صدا براي داكت هوا، پشم شيشه با چگالي بالا (kg/cm 100) و ضخامت mm 140 بهمراه عايق سبك ديگري با ضخامت mm 50 است. روی آن ورق فلزي گالوانيزه (mm 3) قرار دارد.

به منظور تعميرات و نگهداري مجموعه، محوطه اي حدود يك متر ميان شبكه شن‌گير و *****های کارتريجی در نظر گرفته شده است. درب ورودي مجهز به ميکروسوئيچ می‌باشد. در داخل محوطه چهار طبقه با ارتفاع هر كدام m 3/2 ساخته شده تا تعمير و نگهداري *****ها به آساني صورت گيرد. طبقات با نرده هاي گالوانيزه ساخته شده و با نردبانهاي داخلي قابل دسترسي هستند. اين نرده ها قابل جابجائي بوده و به صورت لولائي مي باشند.

در کنار درب ورودی يك جرثقيل زنجيري براي كمك به جابجائي *****ها وجود دارد. ظرفيت اين جرثقيلkg 200 بوده و مي تواند 8 ***** را همزمان بلند كند. هنگام كاربا جرثقيل نرده هاي طبقه مربوطه بايد باز شوند. به منظور جلوگيري از خطر سقوط نرده ها روي افراد، اين نرده ها به طور لولائي به يكديگر متصل مي باشند.

 

سيستم آنتي آيسينگ (ضد يخ زد گي)

اين سيستم از هواي فشرده با دماي بالا براي جلوگيري از يخ زدگي استفاده مي‌كند. هوا از آخرين مرحله كمپرسور (حدود Cْ 350) به هواي ورودي قبل از *****های Inertial هدايت مي‌شود. اين هواي گرم دماي هواي ورودي را تا بالای Cْ 5 افزايش مي‌دهد. هنگاميكه احتمال يخ زدگي در هواي ورودي وجود دارد اين سيستم به طور خودكار وارد مدار مي شود ( در بازه دمايی 5- تا 5+ درجه سانتيگراد).

يک استاپ ولو وظيفه قطع و وصل جريان هوای داغ را بر اساس ست پوينت‌های ذکر شده، بر عهده دارد و يك شير کنترلی كه توسط سيستم Honywel كنترل مي شود بسته به دماي هواي محيط دبی هوای گرم را تنظيم می‌نمايد. ماكزيمم دبي هوا حدود Kg/s 25 است.

کلاً سيستم شامل اجزاء زير است:

داكت ورودي (ASTMA 1068)

شير نيوماتيك ON-OFF هشت اينچ (بدنه از كربن استيل و جنس داخل (AISI 304))

سايلنسر بدنه بيروني از جنس كربن استيل. و بدنه داخلي ازAISI 304) (

كلكتور به همراه جبران سازها (AISI 321)

توزيع كننده هاي هوا (AISI 321)

كنترلر سيستم

بدليل دمای بالای هوای زيرکش شده و به تبع آن لوله های سيستم، جهت جلوگيري از صدمه به پرسنل در شرايطي كه لوله ها درسطح دسترس اشخاص باشند عايق كاري لازم صورت مي گيرد.(در ارتفاع m 5/3)

 

ادامه دارد...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...