رفتن به مطلب

گزارش روز نخست هفدهمين نشست مجمع عمومي کنفرانس نمایندگان مجالس کشورهای حوزه آسیا- اقیانوسیه + تصاویر


ارسال های توصیه شده

زیست بوم: هفدهمين نشست مجمع عمومي کنفرانس نمایندگان مجالس کشورهای حوزه آسیا- اقیانوسیه امروز در هتل اسپیناس خلیج فارس آغاز به کار کرد.

 

به گزارش زیست بوم، آنچه می خوانید گزارش اتفاقات روز نخست این اجلاس است که تا 3 شهریور ادامه خواهد داشت.

جلسه کمیته اجرایی

هفدهمين نشست مجمع عمومي کنفرانس نمایندگان مجالس کشورهای حوزه آسیا- اقیانوسیه که پیش از افتتاح رسمی این نشست برگزار شد. 16770_178.jpg

دکتر تابش دبیر کل کنفرانس طی سخنانی ضمن خوشامد گویی به شرکت کنندگان با ارائه گزارشی از روند انتخاب ایران بعنوان میزبان هفدهمين نشست مجمع عمومي کنفرانس نمایندگان مجالس کشورهای حوزه آسیا- اقیانوسیه ابراز امیدواری کرد نشست مذکور بتواند در جهت افزایش همکاری و هم افزایی منطقه ای بین کشور های عضو در راستای حفاظت محیط زیست و ترویج توسعه پایدار تاثیر گذار باشد.

 

در ادامه دکتر تابش بیان داشت: مشورتها و هماهنگی های لازم برای برگزاری مطلوب کنفرانس با همکاری جناب آقای لی جو یونگ رئیس محترم APPCED و جناب آقای کوانگ میونگ جا مدیر کل محترم APPCED انجام شد و در این راستا برنامه ریزی و سیاستگذاری کنفرانس هفدهم را در قالب دو کمیته امور محتوایی و امور اجرای با مشارکت استادان دانشگاه ها و مدیران اجرایی کشور تشکیل و در جلسات متعدد این دو کمیته تدابیر لازم برای برگزاری موفق این اجلاس فراهم گردید.

در ادامه نشست کشور تایلند به عنوان میزبان در سال 2015 و کشور اندونزی به عنوان میزبان در سال 2016 معرفی شدند.

 

افتتاحیه هفدهمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان مجالس کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه

 

مراسم افتتاحیه هفدهمین مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان مجالس کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط‌زیست و توسعه امروز در هتل اسپیناس برگزار شد.

دکتر لاریجانی: مجلس شوراي اسلامی در تدوين قانون برنامه پنج ساله توسعه، به ارتباط تنگاتنگ توسعه و حفاظت محيط زيست توجه نموده است.

 

علی لاریجانی امروز (شنبه یکم شهریور) درهفدهمین نشست مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان کشورهای حوزه آسیا – اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه پایدار به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: لازم می‌دانم در ابتدای سخن مراتب سپاس و قدردانی ملت و مجلس و دولت جمهوری اسلامی ایران را به محضر نمایندگان عالی‌رتبه مجالس کشورهای آسیا و اقیانوسیه به جهت پذیرش دعوت اینجانب برای حضور در "هفدهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیا- اقیانوسیه پیرامون محیط‌زیست و توسعه" تقدیم دارم. امیدوارم این نشست عامل هم‌افزایی و ارتقای ظرفیت‌های موجود کشورهای منطقه در بهبود وضعیت محیط‌زیست گردد و به توسعه‌ای پایدار و پویا و مطلوب برسیم.16771_582.jpg

 

وی افزود: سال‌هاست که مسئله محیط‌زیست به‌عنوان مسئله حیاتی بشر مطرح است و در کنفرانس‌ها و رسانه‌ها بدان پرداخته شده و مقالات و کتاب‌های متعدد در این‌باره نوشته شده است، اما درمان جدی نشد بلکه در برخی وجوه وضع طبیعت به قهقرا رفته است، به طوری که امروز حیات کل زمین در تهدید است و انسان متجدد با بحران بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. چرا؟ چرا عقل توسعه‌گرای علمی بشر در عصر حاضر که افق‌های زیادی را درنوردیده نتوانسته بر این خطر روشن کل بشریت فائق آید؟

 

لاریجانی ادامه داد: لذا به منظور انسجام و یکپارچگی اقدامات مثبت در کشورها، پیشنهاد می نمایم کشورهای عضو مجمع عمومی نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه APPCEDنیز با در نظرگیری اهداف جهانی، اهداف منطقه ای روشنی را تبیین و بعنوان سیاست محیط زیستی و توسعه ای منطقه ای خود مشخص نمایند و با انعکاس دیدگاههای لازم خود در بیانیه تهران این مهم را با مشارکت قانون گذاران و مجریان قانون در آسیا و اقیانوسیه از تداوم و ضمانت اجرایی محکمی برخوردار کنند.

 

وی گفت: در اینجا لازم می دانم به فاجعه ای اشاره کنم که کمتر انسانی است آنرا بشنود و به حال انسانیت نگرید. همگان مشاهده می کنید و می کنم که بیش از دو ماه است که رژیم اشغالگر صهیونیستی به اندازه توان تخریب بیش از شش بمب اتم انواع بمب و مواد منفجره از راه زمین و هوا و دریا بر سر مردم بی دفاع غزه فرو ریخته است. با کمال تاسف این اقدامات جنایتکارانه با سکوت بی سابقه از سوی مجامع بین المللی به ویژه سازمانهای مدعی حقوق بشر و بی تفاوتی بسیاری از دولتها همچنان ادامه دارد.

 

لاریجانی با بیان اینکه تاکنون بیش از دو هزار انسان اغلب کودک و نوجوان پیر و سالخورده به شهادت رسیده اند، تاکید کرد: هزاران دیگر مجروح و معلول گشته اند. ساختارها و تاسیسات شهری و منازل تخریب و آنچه که به موضوع این اجلاس مربوط می شود، تخریب بی سابقه محیط زیست غزه است. چنین اقدامات جنایتکارانه از سوی هم پیمانان صهیونیستها، تروریستهایی که به دروغ نام خود را اسلامی گذاشته اند، در عراق و سوریه در حال انجام است.

 

در پايان عرايضم، مفتخرم مجدد از همه عزيزان مهمان عالي مقام و نمايندگان محترم كشورهاي آسيا و اقيانوسيه، در پذيرش دعوت براي مشاركت منطقه‌اي در دستيابي و استقرار توسعه پايدار و مطلوب تشكر و قدرداني نمايم. اميدوارم اقامت خوشي در ايران داشته باشيد.

 

ابتکار: ما نمی توانیم مسئله صلح را از محیط زیست جدا بدانیم

دکتر معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در اجلاس افزود: آسیا منطقه رنگارنگی از اقوام، ادیان و ملیت هاست به همین دلیل تنوع زیستی و طبیعی در آسیا و اقیانوسیه ایجاد موقعیت های فراوان و هم چنین تهدیدات زیادی را به واسطه عملکرد ما ایجاد می کند.16772_146.jpg

 

به گزارش زیست بوم، رییس سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: همانطور که آقای لاریجانی فلسفه نگاه به توسعه، محیط زیست و عملکرد واقعی ما و مخاطرات موجود را به درستی مطرح کردند معضلاتی همچون تخریب طبیعت، گرم شدن زمین، آلودگی هوا و منابع آبی و آلودگی های صنعتی به مشکل اصلی جهان تبدیل شده است.

 

ابتکار خاطر نشان کرد: در حقیقت بعد از موضوع صلح و امنیت جهانی محیط زیست از مسایل صدر جهان می باشد. این نشست ها برای آنست که تجربیات، دستاورد های مشترک تبدیل به اراده ی مشترک و منسجم در سطح مناسبات منطقه و جهان با همکاری سازمان های بین المللی و مردم که مهمترین عنصر هستند بشود و بتوانیم تحول جدی را در منطقه آسیا و اقیانوسیه ایجاد کنیم.

 

قدردانی رئیس هفدهمین مجمع کنفرانس محیط‌زیست و توسعه پایدار از دکتر لاریجانی

رئیس هفدهمین مجمع کنفرانس نمایندگان مجالس کشورهای حوزه آسیا- اقیانوسیه پیرامون محیط‌زیست و توسعه پایدار با ارائه لوحی از رئیس مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد.16773_178.jpg

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، ظهر امروز ( شنبه یکم شهریور) در پایان نشست هفدهمین مجمع کنفرانس نمایندگان مجالس کشورهای حوزه آسیا- اقیانوسیه پیرامون محیط‌زیست و توسعه پایدار، لی جویانگ رئیس این مجمع با اهدای لوحی از دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی قدردانی و تشکر کرد.

لی جویانگ گفت: این لوح به دلیل حمایت آقای دکتر لاریجانی از برگزاری کنفرانس به ایشان اهدا می‌شود.

 

نشست بعدازظهر هفدهمین مجمع عمومی کنفرانس کشورهای آسیا-اقیانوسیه برگزار شد

در نشست بعدازظهر مجمع عمومی کنفرانس نمایندگان کشورهای حوزه آسیا ـ اقیانوسیه پیرامون محیط زیست و توسعه نمایندگان کشورهای نپال، اندونزی، چین، مالزی، هند و جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوعات مرتبط با محیط زیست و لزوم همکاری و تشریک مساعی مجالس کشورهای عضو به منظور مراقبت از محیط زیست در برابر تخریب‌ها تأکید کردند و خواستار توجه بیشتر کشورهای آسیایی به این مقوله شدند.

 

ارائه گزارش کشورها

 

به گزارش خانه ملت:

 

اوپاب هایا دینا نماینده پارلمان کشور نپال

نماینده پارلمان کشور نپال، با بیان اینکه توجه به حفظ و صیانت از محیط زیست و توسعه پایدار مدت هاست مدنظر کشور نپال است ،گفت: ما آماده تبادل اطلاعات با کشورهای منطقه در راستای بهبود شرایط منابع طبیعی دنیا به ویژه مناطق آسیا و اقیانوسیه هستیم.16774_352.jpg

 

اوپاب هایا دینا نماینده پارلمان کشور نپال ضمن تشکر از مقامات ایرانی به خاطر میزبانی در این اجلاس گفت: ایران و نپال روابط خوب و مستحکمی از گذشته تا کنون با هم دارند.

 

 

محمد صالح شاه نماینده پارلمان پاکستان

نماینده پارلمان پاکستان با اشاره به مشکلات این کشور در ایالت پنجاب و بلوچستان گفت: پاکستان با مشکلاتی همچون سیل، خشکسالی و نشت گاز‌های گلخانه‌ای مواجه است و هزاران نفر در کنار رود شن آسیب دیده‌اند.

وی گفت: در این مجمع نمایندگان و قانونگذاران کشورها حضور دارند و برای تبادل‌نظر دورهم جمع شده‌اند که این بهترین شرایط را برای حفاظت از محیط‌زیست فراهم می‌کند.

 

جونگ وو نماینده پارلمانی کشور کره جنوبی

نماینده پارلمانی کشور کره جنوبی با بیان اینکه توازن بین تخریب زیست‌محیط و رشد اقتصادی در سال های اخیر درکشور کره جنوبی ایجاد شده است،گفت:ایجاد مدیریت منسجم و اقتصاد سبز از راه‌هایی است که به توسعه پایدار در کشور کره جنوبی کمک کرده است.

کیل جونگ وو گفت: کشور کره جنوبی اقتصاد خود را از سال 1915 مورد بررسی قرار داده و خود را از کشوری فقیر که درآمد افراد در آن به زیر 100 دلار آمریکا می‌رسید، به 26 میلیون دلار آمریکا با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادها رسانده است.

 

 

حسین نجابت عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ایران

حسین نجاب نگرش دولت یازدهم به محیط زیست را مثبت ارزیابی کرد، گفت: 23 استان کشور ایران تحت تاثیر گردو غبار است که بیشتر آنها تحت تاثیر کشورهای همسایه قرار دارد از این رو باید با همکاری کشورهای همسایه آنرا حل کنیم.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ایران گفت: محیط زیست به واسطه کنش و واکنش های آن با سایر بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ، حوزه ای بسیار فراگیر محسوب می شود از نظر اقتصادی تامین کننده نهاده های تولید و عامل اثرگذار بر رشد اقتصادی است.

 

مجاهد یوسف راوا نماینده پارلمان مالزی

نماینده پارلمان مالزی با بیان اینکه برای رشد اقتصادی باید مفهوم اقتصاد سبز به اجرا در آید، گفت: استفاده از منابع انرژی برای تحقق توسعه پایدار باید در چارچوب اقتصاد سبز به کار رود.

 

وی گفت: در ابتدا از رئیس مجلس ایران و پارلمان این کشور برای برگزاری این کنفرانس تشکر می‌کنم. مالزی سعی دارد که از اصول چارچوب توسعه پایدار اقدامات بسیاری را انجام دهد از این رو با گروه 77 که متشکل از کشورهای عضو در زمینه تحقق توسعه پایدار است برای تحقق اهداف هزاره سوم همکاری نموده است همچنین مالزی رویه های ویژه ای در چارچوب توسعه پایدار دارد که می تواند با مشارکت کشورهای منطقه به اهداف خود دست پیدا کند و ما اعتقاد داریم که در بیانیه پایانی تهران باید بر روی این موارد تأکید شود.

 

یوان سی عضو کنگره خلق چین

عضو کنگره خلق چین با برجسته خواندن نقش همگرایی پارلمانی برای توسعه پایدار، برنامه‌های این کشور را تشریح کرد.16775_931.jpg

 

یوهان سی با برجسته دانستن اهمیت برگزاری این کنفرانس در تهران، گفت: مسئله محیط‌زیست و توسعه یک اولویت برجسته و مهم برای پکن است و کنگره چین به دنبال تبادل بیشتر با کشورهای آسیا پاسفیک تحت عنوان آپسد است.

 

این نماینده کنگره خلق چین گفت: ما برنامه‌های دقیقی را برای 20 سال آینده داریم و با 720 قانون، قوانین جامعی را تدوین کرده‌ا یم. در کشور چین قوانین ضمانت اجرایی محکمی دارند و این موضوع حفاظت از محیط‌زیست را تضمین می‌نماید.

 

خانم تاکیا نماینده پارلمان هند

 

نماینده پارلمان هند گفت: کشورهای در حال توسعه فشار بیشتری را بر محیط زیست وارد می کنند چرا که میزان استفاده آنها از سوخت های فسیلی و شیمیایی و نشت گازهای گلخانه ای در این کشورها بیشتر است.

 

خانم تاکیا نماینده پارلمان هند با اشاره به اینکه پیوند تاریخی بین دوکشور ایران و هند وجود دارد گفت: امروز اینجا دور هم جمع شده ایم تا به یک راه حل و اجماعی برای کنترل و مهار آلودگی های زیست محیطی منطقه آسیا و اقیانوسیه برسیم. متأسفانه هنوز با اجرای برنامه های گوناگون نتوانسته ایم رشد جمعیت را کنترل کنیم و همچنان رشد جمعیت چالش اصلی ما است.

 

 

دوحیمی علی نماینده پارلمان اندونزی

نماینده پارلمان اندونزی با بیان اینکه توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین تبادل تجارب موفق با کشورهای منطقه اولویت کشور اندونزی است، گفت: کشور ما برنامه توسعه و اهدافی مشخص را تا سال 2015 برای خود تدوین کرده است.

 

نماینده پارلمان کشور اندونزی یادآور شد: اندونزی یک برنامه توسعه و اهدافی مشخص تا سال 2015 برای خود مشخص کرده است.

 

نماینده پارلمان سوریه

نماینده پارلمان سوریه با بیان اینکه عملکرد گروهک های تروریستی نظیر داعش در سوریه محیط زیست این کشور را تخریب کرده است، گفت: انفجار گازهای سمی در سوریه محصولات کشاورزی در این کشور را آلوده کرده است.

وی گفت: نماینده پارلمان سوریه افزود: گروهک های تروریستی جنگل ها را تخریب کرده و به خاطر اقدامات یک جانبه آنها و تحریم های اقتصادی ما هنوز نتوانستیم که برنامه های اضطراری خود را انجام دهیم از این رو امیدوارم در این موارد بیانیه نهایی این کنفرانس لحاظ شود.

 

16769_187.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...