رفتن به مطلب

کشف قویترین ماده جهان


ارسال های توصیه شده

7683-small-pic.jpg

 

[TABLE=class: table_blue, width: 100%]

[TR]

[TD=class: table_blue_bkg]دانشمندان آمریکایی از کشف ماده جدیدی خبر داده اند که حتی از گرافن یا الماس نیز مقاوم تر بوده و احتمالا قوی ترین ماده جهان است. [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

ماده جدید، Carbyne نام دارد و شامل زنجیره ای از اتم های کربن است که توسط پیوندهای دو گانه یا سه گانه اتمی به یکدیگر متصل شده اند.

وجود این ماده، نخستین بار در قرن نوزدهم میلادی مطرح شد و پس از آن در گرد و غبار بین ستاره‌یی کشف شد و مقادیر بسیار کم آن در آزمایش‌ها تولید شد.

به گفته محققان دانشگاه رایس، بر خلاف ورق های تک اتمی گرافن دارای ابتدا و انتها یا نانولوله های توخالی دارای درون و بیرون، Carbyne یک ماده تک بعدی است.

این ماده از سختی کششی دو برابری نسبت به گرافن و نانولوله های کربنی و سه برابری نسبت به الماس برخودار بوده و از قابلیت تبدیل شدن به نیمه رسانا مغناطیسی برخودار است.

از ماده بسیار مقاوم جدید Carbyne می توان در سیستم های نانومکانیکی و حسگرها و همچنین به عنوان مواد سبک و قوی برای برنامه های کاربردی مکانیکی و ذخیره سازی انرژی استفاده کرد.

نتایج این دستاورد در مجله ACS Nano منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...